Dochter van de buurvrouw
vrijdag 13 juli 2018 om 19:20
Hallo allemaal. Ik plaats dit topic namens een buurvrouw/vriendin van mij. Ze zit met een probleem. Mijn buurvrouw is een schat van een vrouw, maar zit heel krap omdat ze een uitkering heeft omdat ze niet mag werken vanwege haar gezondheid. Toch heeft ze het weten te redden samen met haar dochter.
Haar dochter (20jr) studeerd. Ze zou op zichzelf gaan wonen omdat ze na de vakantie naar een school gaat die verder weg is. Maar nu het probleem, haar dochter gaat NIET actief op zoek naar een huis. Doet er geen moeite voor, mn buurvrouw vind het niet erg dat ze thuis blijft wonen nog, maar vind wel dar dochter dan wat kostgeld mag gaan betalen. Alleen zoekt dochter ook geen werk.
Als buurvrouw begint over werk zoeken of een huisje zoeken dan heeft dochter smoesjes of word ze boos, en maakt ruzie. Buurvrouw dacht zelf aan een bedrag tussen de €100/200 per maand, (is inclusief eten enzo) maar dochter is niet van plan in de vakantie een baan te zoeken of überhaupt werk te zoeken. Buurvrouw zelf is heel zachtaardig en dochter best een dominante persoonlijkheid.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Buurvrouw heeft al geprobeerd meerdere malen gesprek aan te gaan maar dit heeft geen effect.
Haar dochter (20jr) studeerd. Ze zou op zichzelf gaan wonen omdat ze na de vakantie naar een school gaat die verder weg is. Maar nu het probleem, haar dochter gaat NIET actief op zoek naar een huis. Doet er geen moeite voor, mn buurvrouw vind het niet erg dat ze thuis blijft wonen nog, maar vind wel dar dochter dan wat kostgeld mag gaan betalen. Alleen zoekt dochter ook geen werk.
Als buurvrouw begint over werk zoeken of een huisje zoeken dan heeft dochter smoesjes of word ze boos, en maakt ruzie. Buurvrouw dacht zelf aan een bedrag tussen de €100/200 per maand, (is inclusief eten enzo) maar dochter is niet van plan in de vakantie een baan te zoeken of überhaupt werk te zoeken. Buurvrouw zelf is heel zachtaardig en dochter best een dominante persoonlijkheid.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Buurvrouw heeft al geprobeerd meerdere malen gesprek aan te gaan maar dit heeft geen effect.
vrijdag 13 juli 2018 om 20:44
Dat er iets moet veranderen is duidelijk, ook als moeder wel genoeg geld had gehad.
Om het kind gelijk buiten de deur te zetten bij geen bijdrage vind ik kort door de bocht. We weten weinig van deze dochter en haar eventuele kwetsbaarheid. Je leert inderdaad ook veel van op jezelf wonen, maar het klinkt alsof deze dochter nog wat basisvaardigheden wb werk en geld eerst thuis op moet doen.
Om het kind gelijk buiten de deur te zetten bij geen bijdrage vind ik kort door de bocht. We weten weinig van deze dochter en haar eventuele kwetsbaarheid. Je leert inderdaad ook veel van op jezelf wonen, maar het klinkt alsof deze dochter nog wat basisvaardigheden wb werk en geld eerst thuis op moet doen.
vrijdag 13 juli 2018 om 20:47
+ 1Soulsista schreef: ↑13-07-2018 20:41Buuf heeft dus niet veel kosten aan dochter want de meeste dingen betaald ze al uit eigen zak. Ik snap dat buuf het niet breed heeft maar willen verdienen aan je nog studerende kind is ook zoiets.
Stufi is geen vet pot en haar diplomas zijn nu even het belangrijkst.
Ik zou mijn kind daarin steunen en niet zo lopen duwen en trekken aan dat kind. Als dochter straks een baan heeft zal ze moeders vast ook een handje helpen waar nodig.
Even geduld nog buuf en niet zo inhalig.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
vrijdag 13 juli 2018 om 21:15
Wat voor kosten blijven dan over als dochter verder alles voor zichzelf betaalt? Dat dak boven haar moest ze toch voor zichzelf betalen en die kachel draai ook sowieso.
Het beetje water extra en wat boodschappen?
Tot hun 21ste blijf je onderhoudsplichtig voor studerende kinderen mits de draagkracht het toelaat. Ze zou het tot die leeftijd als haar bijdrage kunnen zien.
Ik vrees dat als je nu nog aan opvoeden moet gaan beginnen dat ze rijkelijk laat is.
Zeker als buuv zo zachtaardig is dat ze dochter vast al 100x over haar grens heeft laten gaan. Enige geloofwaardigheid is allang het putje ingespoeld.
Hoe denkt dochter hoe haar toekomst er uit zal zien zonder werken?
vrijdag 13 juli 2018 om 23:11
gizzmo-returns schreef: ↑13-07-2018 20:29Lees de voorwaarden van de kostendelersnorm eens goed zou ik zeggen. Er zijn uitzonderingen maar bij een stufi opleiding geldt de kostendelersnorm niet
Ik zal het doorgeven dan
Later is nu
vrijdag 13 juli 2018 om 23:15
Ze heeft denk ik net het wifiwachtwoord veranderd.
Als moeder er zelf niet financieel op achteruit gaat met dochter in huis, kan ik me op zich nog voorstellen dat ze het niet prettig vindt dat dochter haar huis als een hotel ziet, maar van een studerende zou ik ook niet snel geld vragen. Dat is meestal al geen vetpot. En dwingen tot een baantje.. sja, dan zou ik eerder vragen wat in huis te doen. Ik haalde vroeger m'n studie al niet zonder dat ik moest werken voor m'n geld. Ik vind dat studenten het nu dan ook een stuk zwaarder hebben, als het niet hoeft, zou ik er niet op aandringen.
Maar nog steeds kan ik me bij de sfeer in huis niet zoveel voorstellen.
Ik kan me ook niets voorstellen bij mensen, die hun inwonende studerende kind geen eten of onderdak meer willen geven
Later is nu
vrijdag 13 juli 2018 om 23:58
Buurvrouw heeft alles doorgelezen, z3 bedankt voor de serieuze reacties en gaat ermee aan de slag om serieuze grenzen te stellen.
Ikzelf vind er trouwens wel wat rare reacties tussen zitten.. je kind uit huis zetten? Sloten veranderen?
Mn buurvrouw heeft het altijd hardstikke goed gedaan. Dochter is 3 keer van opleiding geswitcht en de eerste 2 keer heeft buurvrouw de opleiding betaald.. ikzelf vind het niet zo heel gek dat buurvrouw iets terug verwacht...
JA dochter betaald zelf kleding en uitgaan enz. Maar ze eet daar wel, woont daar, douched enz. Buurvrouw brengt haar vaak naar school als de bussen staken of dergelijke en staat eigenlijk altijd voor dochter klaar.
Dochter ziet inderdaad geen waarde van geld. DAT is meer wat mijn buurvrouw haar wil leren. Dat je moet werken om verder te komen in het leven, en dat het niet allemaal aan komt waaien maar dat je moeite moet doen om te krijgen wat je wilt. En JA ze heeft in moeten leveren sinds ze de uitkering heeft en ze leeft behoorlijk krap. En als dochter op zichzelf zou wonen zou ze ook huur moeten betalen en werken. Dus waarom zou dat nu al niet kunnen zodat dochter leert met geld om te gaan en leert dat ze moet werken ervoor?
Ikzelf vind er trouwens wel wat rare reacties tussen zitten.. je kind uit huis zetten? Sloten veranderen?
Mn buurvrouw heeft het altijd hardstikke goed gedaan. Dochter is 3 keer van opleiding geswitcht en de eerste 2 keer heeft buurvrouw de opleiding betaald.. ikzelf vind het niet zo heel gek dat buurvrouw iets terug verwacht...
JA dochter betaald zelf kleding en uitgaan enz. Maar ze eet daar wel, woont daar, douched enz. Buurvrouw brengt haar vaak naar school als de bussen staken of dergelijke en staat eigenlijk altijd voor dochter klaar.
Dochter ziet inderdaad geen waarde van geld. DAT is meer wat mijn buurvrouw haar wil leren. Dat je moet werken om verder te komen in het leven, en dat het niet allemaal aan komt waaien maar dat je moeite moet doen om te krijgen wat je wilt. En JA ze heeft in moeten leveren sinds ze de uitkering heeft en ze leeft behoorlijk krap. En als dochter op zichzelf zou wonen zou ze ook huur moeten betalen en werken. Dus waarom zou dat nu al niet kunnen zodat dochter leert met geld om te gaan en leert dat ze moet werken ervoor?
zaterdag 14 juli 2018 om 00:17
Maar als ze haar zelfs brengt als de bussen staken en altijd maar voor haar klaar staat, dan behandelt ze haar als een klein kind. Ze moet dan niet raar opkijken dat dochter zich ook in geldzaken als een klein kind gaat gedragen.
Ik denk dat ze daar het beste kan beginnen: behandel dochter als de volwassene die ze is. Maak haar zelf verantwoordelijk voor al haar gedrag. Maar haar helemaal pamperen behalve op geldgebied - dat werkt natuurlijk niet.
Ik denk dat ze daar het beste kan beginnen: behandel dochter als de volwassene die ze is. Maak haar zelf verantwoordelijk voor al haar gedrag. Maar haar helemaal pamperen behalve op geldgebied - dat werkt natuurlijk niet.
Beter een half motto....
zaterdag 14 juli 2018 om 02:07
Ik heb wao....Dreamer schreef: ↑13-07-2018 20:01WAO bestaat niet meer toch? En volgens mij kom je vanuit een baan niet zo binnen een halfjaar in de WIA. Ik heb daar in elk geval verschillende andere verhalen over gehoord.
Maar goed.
Mij lijkt dat een goed gesprek op z'n plaats is. Met dochter en eventueel haar vader. Hoe zij denkt dat dingen geregeld moeten worden. Hoe zij denkt dat de wereld werkt. Waarom ze zo is, dat ze niet betaalt, geen baan wil houden en zich gedraagt als een prinses. Hoe ze haar toekomst voor zich ziet. ENz.
zaterdag 14 juli 2018 om 02:11
Vind dat veel mensen nogal makkelijk zeggen dat dochter niet hoeft bij te dragen, want studerend. Leest iedereen dan over het feit heen dat ze 20 is en heel de zomer niets doet? Al zou de studie te druk zijn door het jaar heen, dan nog kan ze best 2 maanden aan de bak. Dochter is 20 en heeft een half jaar van haar leven gewerkt.
Dat is geen zielige student, dat is lui.
zaterdag 14 juli 2018 om 06:21
Dat inderdaad.HaPu schreef: ↑14-07-2018 02:11Vind dat veel mensen nogal makkelijk zeggen dat dochter niet hoeft bij te dragen, want studerend. Leest iedereen dan over het feit heen dat ze 20 is en heel de zomer niets doet? Al zou de studie te druk zijn door het jaar heen, dan nog kan ze best 2 maanden aan de bak. Dochter is 20 en heeft een half jaar van haar leven gewerkt.
zaterdag 14 juli 2018 om 06:56
De ouder is t/m 21ste levensjaar onderhoudsplichtig. Wanneer dat meisje zelf haar collgegeld, boeken, telefoon, verzekering, ...e.d. moet betalen omdat haar moeder op het sociaal minimum leeft dan heeft zij volgens mij wel genoeg aan haar hoofd.
Moeders kan ook naar maatschappelijk werk gaan of sociale raadslieden om te bezien of zij niet ergens inkomens mist, of zij wel alle toeslagen heeft, kwijtscheldingen e.d.
Moeders kan ook naar maatschappelijk werk gaan of sociale raadslieden om te bezien of zij niet ergens inkomens mist, of zij wel alle toeslagen heeft, kwijtscheldingen e.d.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 14 juli 2018 om 07:32
Je zou dus ook kunnen zeggen dat dochter tevreden is met weinig. Kennelijk geen hoge telefoonrekening met de duurste nieuwste telefoon. Niet elke avond stappen en wat dan ook, want daar is geen geld voor. Bewonderingswaardig!
Ik snap dan weer niet waarom buurvrouw haar dochter niet weg mag brengen als het openbaar vervoer staakt. Wat moet dochter dan doen? Niet weggaan? Lopen? Taxi betalen?
Ik snap dan weer niet waarom buurvrouw haar dochter niet weg mag brengen als het openbaar vervoer staakt. Wat moet dochter dan doen? Niet weggaan? Lopen? Taxi betalen?
Later is nu
zaterdag 14 juli 2018 om 07:43
De situatie is dus zo: moeder heel een laag inkomen, vanaf 18e verjaardag dochter zijn de kosten voor levensonderhoud hoger geworden en is het rondkomen voor moeder een grotere uitdaging geworden.
Daarnaast ontvangt dochter sinds haar 18e maandelijks een schep geld in de vorm van studiefinanciering, waar ze allerlei onnodige dingen van aanschaft.
Van de Nibud-site:
Elke euro die je leent, moet je straks terugbetalen. Mét rente. Daardoor heb je na je studie minder geld te besteden. Leen daarom alleen wat je echt nodig hebt. Want als je nu rondkomt van iets minder, profiteer je daar later van!
Ik zou hier als ouder grote zorgen over hebben, deze instelling bij mijn kind.
Wat ik mij afvraag: wat heeft dochter geleerd tot nu over omgaan met financiële middelen? Dat het verleidelijk kan zijn om geld wat je voorheen niet had uit te geven, dat is best te begrijpen.
Hoe onverstandig ook, dochter zal niet de enige zijn, die zwicht voor die verleiding van geld en denkt “Later zie ik wel weer”. Dat zij meer kan betalen van de studiefinanciering dan alleen de studie zou al niet moeten kunnen, zij ontvangt dus eigenlijk teveel geld. Er zou een bescherming moeten zijn vind ik, voor het je onnodig in de schulden steken.
Als ouder hoor je dit je kind ook te leren.
En het vragen van kostgeld, wat betaald zou moeten worden van die studiefinanciering is precies de verkeerde kant uitgedacht.
Dus nogmaals: moeder zou zich goed moeten verdiepen hier in.
Dochter leert echt de verkeerde dingen nu, ik hoop dat je dat op die leeftijd en nu de situatie al zo is, nog kan bijbrengen. Daar heeft zij meer aan, dan kinderachtige maatregelen.
Daarnaast ontvangt dochter sinds haar 18e maandelijks een schep geld in de vorm van studiefinanciering, waar ze allerlei onnodige dingen van aanschaft.
Van de Nibud-site:
Elke euro die je leent, moet je straks terugbetalen. Mét rente. Daardoor heb je na je studie minder geld te besteden. Leen daarom alleen wat je echt nodig hebt. Want als je nu rondkomt van iets minder, profiteer je daar later van!
Ik zou hier als ouder grote zorgen over hebben, deze instelling bij mijn kind.
Wat ik mij afvraag: wat heeft dochter geleerd tot nu over omgaan met financiële middelen? Dat het verleidelijk kan zijn om geld wat je voorheen niet had uit te geven, dat is best te begrijpen.
Hoe onverstandig ook, dochter zal niet de enige zijn, die zwicht voor die verleiding van geld en denkt “Later zie ik wel weer”. Dat zij meer kan betalen van de studiefinanciering dan alleen de studie zou al niet moeten kunnen, zij ontvangt dus eigenlijk teveel geld. Er zou een bescherming moeten zijn vind ik, voor het je onnodig in de schulden steken.
Als ouder hoor je dit je kind ook te leren.
En het vragen van kostgeld, wat betaald zou moeten worden van die studiefinanciering is precies de verkeerde kant uitgedacht.
Dus nogmaals: moeder zou zich goed moeten verdiepen hier in.
Dochter leert echt de verkeerde dingen nu, ik hoop dat je dat op die leeftijd en nu de situatie al zo is, nog kan bijbrengen. Daar heeft zij meer aan, dan kinderachtige maatregelen.
zaterdag 14 juli 2018 om 09:14
Als dochter niet werkt hoe kan ze dan toch al de meeste dingen voor zichzelf kopen? En daaruit blijkt dat ze wel met geld kan omgaan.
Ik vind vele reacties verschrikkelijk, je eigen studerende kinderen de deur wijzen als ze geen kostgeld willen betalen. Gewoon schandalig. Ik lees hier zelfs over kinderen die zelf moeten lenen om hun studies te betalen. Mijn verbazing is eindeloos.
Als je kinderen krijgt zorg je voor hen tot ze het huis uit gaan. Met plezier.
Ik vind vele reacties verschrikkelijk, je eigen studerende kinderen de deur wijzen als ze geen kostgeld willen betalen. Gewoon schandalig. Ik lees hier zelfs over kinderen die zelf moeten lenen om hun studies te betalen. Mijn verbazing is eindeloos.
Als je kinderen krijgt zorg je voor hen tot ze het huis uit gaan. Met plezier.
zondag 15 juli 2018 om 16:47
Ik hoop dat mijn kinderen nog lekker bij me blijven wonen tijdens hun studie, zodat ze minder hoeven lenen en het geld van hun bijbaantjes kunnen besteden aan de dingen die het leven leuk maken. Ik gun hen dat ze met leuke herinneringen, avonturen, het gevoel van vrijheid het volwassen leven in stappen en dat ze ook een tijdlang al het geld dat ze zelf verdienen kunnen besteden aan wat in mijn ogen de grootste onzin is. Dat stukje gevoel van "gewoon omdat het kan" leidt naar mijn mening niet naar "niet met geld kunnen omgaan" maar eerder naar de ambitie om genoeg te werken/verdienen om dat gevoel te kunnen houden.
Ik weet niet of ik mijn kinderen elke maand een groot bedrag kan betalen als ze gaan studeren , maar ik ben ervan overtuigd dat ik dan nog wel een paar jaar langer in het huis kan blijven wonen waar ruimte is voor de kinderen en dat ik boodschappen voor ons drieën kan blijven doen.
Ik vind 20 (en studerend) eigenlijk ook wel een beetje te jong voor kostgeld, met uitzondering voor mensen in de bijstand, die dan gekort worden (en waarvan de kinderen wel "gratis" aanvullende studiefinanciering krijgen). Mijn kinderen ontvangen tegen die tijd nog een jaartje alimentatie van hun vader, als het nodig is kan ik daarvan een stukje "eetgeld" terugvragen, maar hopelijk hoeft dat niet.
Ik weet niet of ik mijn kinderen elke maand een groot bedrag kan betalen als ze gaan studeren , maar ik ben ervan overtuigd dat ik dan nog wel een paar jaar langer in het huis kan blijven wonen waar ruimte is voor de kinderen en dat ik boodschappen voor ons drieën kan blijven doen.
Ik vind 20 (en studerend) eigenlijk ook wel een beetje te jong voor kostgeld, met uitzondering voor mensen in de bijstand, die dan gekort worden (en waarvan de kinderen wel "gratis" aanvullende studiefinanciering krijgen). Mijn kinderen ontvangen tegen die tijd nog een jaartje alimentatie van hun vader, als het nodig is kan ik daarvan een stukje "eetgeld" terugvragen, maar hopelijk hoeft dat niet.
zondag 15 juli 2018 om 19:07
Als je een minimum inkomen hebt als alleenstaande ouder wordt dat toch knap lastig hoe graag je ook wil, soms kan dat niet.-jolijn- schreef: ↑15-07-2018 16:47Ik hoop dat mijn kinderen nog lekker bij me blijven wonen tijdens hun studie, zodat ze minder hoeven lenen en het geld van hun bijbaantjes kunnen besteden aan de dingen die het leven leuk maken. Ik gun hen dat ze met leuke herinneringen, avonturen, het gevoel van vrijheid het volwassen leven in stappen en dat ze ook een tijdlang al het geld dat ze zelf verdienen kunnen besteden aan wat in mijn ogen de grootste onzin is. Dat stukje gevoel van "gewoon omdat het kan" leidt naar mijn mening niet naar "niet met geld kunnen omgaan" maar eerder naar de ambitie om genoeg te werken/verdienen om dat gevoel te kunnen houden.
En zullen thuiswonende studerende kinderen een kleine bijdrage moeten leveren, als alleenstaande ouder heb je vanaf 18 ook geen kb en kgb meer is toch een behoorlijke derving die je met een baan op minimum er vaak niet even bij harkt. Terwijl alle kosten wel gewoon doorgaan, in die optiek is het soms gewoon niet anders, ook al zou je het als ouder wel graag anders zien.
zondag 15 juli 2018 om 19:22
Precies.LadyLola schreef: ↑15-07-2018 19:07Als je een minimum inkomen hebt als alleenstaande ouder wordt dat toch knap lastig hoe graag je ook wil, soms kan dat niet.
En zullen thuiswonende studerende kinderen een kleine bijdrage moeten leveren, als alleenstaande ouder heb je vanaf 18 ook geen kb en kgb meer is toch een behoorlijke derving die je met een baan op minimum er vaak niet even bij harkt. Terwijl alle kosten wel gewoon doorgaan, in die optiek is het soms gewoon niet anders, ook al zou je het als ouder wel graag anders zien.