Downdaten?

02-02-2012 18:52 283 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vast een vaker besproken onderwerp, maar omdat ik een jonger (3jr) én iets lager (ik universitair, afgestudeerd, hij HBO) opgeleid vriendje heb, houdt het me toch bezig.

Hoe denken jullie over downdaten en tegen welke dingen lopen jullie aan? Ik kan met mijn vriend uren praten over intermenselijke relaties, theater en gevoelens, maar waar ik wel tegenaan loop, is een verschillende levensinstelling. Ik ben een harde werker, doorzetter en perfectionist, terwijl hij meer voor de makkelijke en relaxte weg gaat.

Hoe belangrijk zouden jullie dit vinden? Zou dit nog naar elkaar toe kunnen groeien? Moet ik dit verschil leren te accepteren, gezien het feit dat het tussen ons totaal niet speelt? Of loop ik nu toch tegen een te groot verschil aan? Of heb je altijd zulke verschillen in relaties?

kortom..een hoop vragen.
Ik had nog nooit van het woord downdaten gehoord?

Maar goed ik ben dan ook niet universitair opgeleid misschien dat het daar aan ligt ?
dus omdat jij perfectionistisch bent (wat ik absoluut geen goede eigenschap vind), moet hij dat ook zijn?
quote:sanderijn schreef op 02 februari 2012 @ 18:52:

Ik ben een harde werker, doorzetter en perfectionist, terwijl hij meer voor de makkelijke en relaxte weg gaat.

Mannen werken ook hard. Voor de rest is dit gewoon een verschil tussen mannen en vrouwen.

In mijn werk gaan dingen ook heel stoer een werkgroepje vormen om een vermeend probleem op te lossen.

Als relaxte HBO'er heb ik dat probleem dan al láng opgelost.
Ik wist niet dat HBO betekent dat je makkelijk en relaxt bent en dat universitair betekent dat je perfectionistisch bent.

Zou het misschien zo kunnen zijn dat jullie inderdaad verschillend zijn, maar dat het toevallig deze ene keer niet door de opleiding komt?
quote:dotje10 schreef op 02 februari 2012 @ 18:54:

Ik had nog nooit van het woord downdaten gehoord?

Maar goed ik ben dan ook niet universitair opgeleid misschien dat het daar aan ligt ?
Ik denk dat je voor een academica nu toch wel een cruciale oorzaak en gevolg denkfout maakt .

Het is je vergeven meiske, hoe staat het met je huishoudelijke skills? Kun je een beetje lekker koken?

;)
anoniem_141075 wijzigde dit bericht op 02-02-2012 18:59
Reden: auto auto auto
% gewijzigd
Uhm... Bij downdaten denk ik niet aan hbo... Meer aan een arts met een putjesschepper...

Een relaxte instelling heeft mijn inziens niets te maken met opleidingsniveau. Ik ken genoeg dakdekkers die super ambitieus zijn. Ze klussen zelfs in de avond en het weekend door... Mij niet gezien
Wat een vreselijk topic. Daar zou het in de liefde toch niet om moeten gaan. Liefde valt niet zo rationeel te bekijken toch?
Ik ben zelf niet tegen downdaten, opleiding is niet van belang, intresses en hoe iemand in het leven staat, dat doet er toe! Ik heb relaties gehad met zowel universitaire mannen als met 'laagopgeleide' mannen, maar daarin vaak weinig verschil gemerkt, alleen soms met sparren over werk liep het soms moeizaam! Alleen sommige mensen in mn omgeving keurden het af, dat is naar mijn mening kortzichtig! Niet iedereen heeft de mogelijkheid om door te leren en ik heb respect voor een ieder die goed in het leven staat!

Vast een vaker besproken onderwerp, maar omdat ik een jonger (3jr) én iets lager (ik universitair, afgestudeerd, hij HBO) opgeleid vriendje heb, houdt het me toch bezig.

Hoe denken jullie over downdaten en tegen welke dingen lopen jullie aan? Ik kan met mijn vriend uren praten over intermenselijke relaties, theater en gevoelens, maar waar ik wel tegenaan loop, is een verschillende levensinstelling. Ik ben een harde werker, doorzetter en perfectionist, terwijl hij meer voor de makkelijke en relaxte weg gaat.

Ik dacht dat jij met je universitaire opleiding wel weet, dat jouw houding en die van hem niet gerelateerd zijn aan de opleiding. Dus een doctorandus zou per definitie een harde werker zijn, en een HBO-ingenieur zou dat niet zijn?

Voor mij bestaat er niet zoiets als "downdaten".
World of Warcraft: Legion
Jullie verschillen hebben niet zo veel met opleidingsniveau te maken, maar levensinstelling. Daar moet je mee leren omgaan, die verschillen. Elkaar accepteren anders gaat het niet werken.
Dit is echt geen downdaten hoor. Sowieso, wat een akelig begrip. Alsof iemand met een lagere opleiding minder is. Ik zeg: neem gewoon een leuke vent met wie je het leuk hebt
Het verschil in levensinstelling heeft volgens mij toch niets met het opleidingsniveau of dergelijke te maken.

En daarnaast zijn er allerlei oorzaken mogelijk waardoor iemand bepaalde keuzes heeft gemaakt.
Heej Sanderijn.... ben jij trouwens een zus van Martin81?
In de bijlage van het NRC Handelsblad stonden een paar hele leuke artikelen over dit onderwerp: traditiegetrouw zoekt een vrouw meestal een man uit die ouder is, beter opgeleid en groter, maar aangezien er tegenwoordig veel meer hoogopgeleide vrouwen zijn dan mannen die een serieuze relatie willen is het lastig voor deze dames een passende man te vinden en gaat men, met wisselend succes, dus downdaten.

Technisch gezien doe jij dat nu dus ook, al vind ik zelf bij jullie de verschillen zo klein dat dit eigenlijk niet echt voor grote problemen hoeft te zorgen, zoals je wellicht bij een 15 jaar jongere LTS-er wel zou kunnen hebben.

Ik denk dan ook dat jullie verschillen meer een kwestie van verschil in karakter, daadkracht en ambitie is dan een verschil veroorzaakt door downdaten.
bij downdaten denk ik meer aan zoiets

Trouwens, TO, je hebt op wel heel eigenzinnige wijze alle scholieren HBO-ers in een keer op de kast gekregen.

Mwoa, niks mis met een lekkere bouwvakker!

Ik ben een harde werker, doorzetter en perfectionist, terwijl hij meer voor de makkelijke en relaxte weg gaat.

Dat heeft toch niks te maken met HBO of WO? Dat zijn gewoon karaktereigenschappen.

Ik heb namelijk ook HBO en ben juist een doorzetter en ook toch wel redelijk perfectionistisch (inderdaad niet de fijnste eigenschap). Terwijl mijn vriend WO heeft en ook nog wel eens makkelijk is. Precies andersom dan bij jou dus.

Ik denk niet dat dit onoverkomelijke dingen zijn. Ik bedoel, ik zeur ook wel eens over zijn gemakzucht en hij wel eens over mijn perfectionisme, nou, dan staan we quitte toch .

Het opleidingsniveau van iemand zou mij in ieder geval niet uitmaken. Wel hoe iemand over dingen denkt, hoe iemand in het leven staat en in hoeverre je met iemand kunt praten en dergelijke. Toch gaat het vaak wel samen. Iemand die niets van de wereld weet, de hele dag alleen maar doosjes koekjes inpakt en bij thuiskomst op de bank ploft en voetbal gaat kijken en verder geen doel in zijn leven heeft, zou mijn type niet zijn en tsja, dat zal waarschijnlijk wel iemand zijn die de middelbare school niet heeft afgemaakt.

Maar je hoeft toch niet te kijken hoe wij erover denken? Als jij je goed voelt bij die jongen, lekker vasthouden! En als je echt niet over die eigenschappen heen kunt stappen, dan zal het vast ook geen ware liefde zijn...
quote:arpeggio schreef op 02 februari 2012 @ 19:01:

Wat een vreselijk topic. Daar zou het in de liefde toch niet om moeten gaan. Liefde valt niet zo rationeel te bekijken toch?

Toch wel, want de meeste mensen schijnen een partner te zoeken die passend is qua leeftijd, uiterlijk, achtergrond, milieu, intelligentie e.d.

De uitzonderingen (oud met jong, mooi met lelijk, slim met dom, rijk met arm) worden dan ook altijd met argwaan bekeken, terwijl dit op zich best gelukkige relaties kunnen zijn.
Of twee...

Dit topic bevestigt mijn lichtelijke aversie tegen mensen die de term downdaten gebruiken, en in jouw geval, misbruiken.

Dat geeft meteen antwoord op je vragen, ik denk niet in downdaten, loop er niet tegenaan en vind het onbelangrijk.
Hij heeft HBO, dat is geen downdaten gek! :D

My god, dat arrogante van die academici

Weet je vriend dat jij het ziet als downdaten? Ik zou me best beledigd voelen als mijn partner me zo zou betitelen. Wat jij noemt zijn idd eerder karakterverschillen, en anders ligt het misschien nog aan het leeftijdsverschil maar downdaten, nee dat is dit niet.

Ik geef toe dat ik een hoog opleidingsniveau wel een plus vind, maar vind het niet belangrijk. Diepgang vind ik wel belangrijk. En geloof mij, bij brallende bierzuipende unistudenten is dat niet automatisch inbegrepen bij het IQ.

Tja of die levensinstelling van hem gaat veranderen betwijfel ik een beetje. Hoe oud is 'ie? Mannen worden later volwassen, dus het kan nog een beetje bijtrekken :P Tenzij het je echt stoort lijkt het me juist dat je elkaar mooi kunt aanvullen, je vriend die je rustig maakt en jij die hem aanspoort, als het nodig is.
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
Downdaten... Serieus?!

Ik krijg een beetje jeuk van dit topic.

Vind het nogal kort door de bocht, zeg maar.

Ik hoop dat je nog erg jong bent en daarmee wat jaartjes over om wat wijzer te worden. Zo niet, succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven