Driehoeks- vierhoeks- of vijfhoeksrelaties

31-07-2019 17:03 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik (man, eind 30) ben al jarenlang enorm geïnteresseerd in driehoeksrelaties. Het lijkt me heel bijzonder om dat een keer mee te maken. Het begon een beetje toen ik de serie 'Big Love' keek op HBO. Dat ging over een Mormoonse man die er drie echtgenotes op nahoudt. Twee jaar geleden zag ik een Argentijnse film op het roze filmfestival over een vrouw die samenleeft met twee mannen. Meer in persoonlijk leven heb ik de laatste maanden een enorme crush op een lesbisch (bi?) stel van mijn sportclub.

Het valt me op dat best veel mensen aan trio's, kwartetten, orgies en parenclubbezoek lijken te doen, maar dat heel weinig mensen een echte driehoeksrelatie hebben (of lijkt dat maar zo en doen mensen dat in het geheim?). Het lijkt me heerlijk om met meerdere mensen seks te hebben, maar daarnaast ook intimiteit te delen, lol te maken en leuke dingen te doen. In die Argentijnse film waar ik het net over had kwam dat heel mooi naar voren. Idealiter heeft iedere deelnemer ook echt die klik met ieder ander, zonder dat er een persoon is die heel duidelijk de kern vormt of het meest geliefd is.

Zijn er meer mensen die hier belangstelling voor hebben of ervaring mee hebben? Hoe kom je hier aan of hoe ontstaat zoiets? En is het ook zo mooi of juist een recept voor ellende? Waar loop je tegen aan?

(Ik heb ook interesse in vierhoeksrelaties of vijfhoeksrelaties, maar daar hoor je nog veel minder vaak over, dus ik verwacht weinig ervaringsdeskundigen te treffen in dit topic).
swannie12 schreef:
31-07-2019 17:41
Onze relatie werkt al 42 jaar.
En nog steeds regelmatig een verliefd gevoel, grapjes maken en zin in elkaar.
En in onze nabije omgeving zijn wij absoluut geen uitzondering.
Klopt. Maar voordat je bij je uiteindelijke match uitkomt heeft een mens soms wel drie of tien of honderd partners. Dus procentueel is van alle relaties maar een heel klein percentage succesvol. Van alle typen relaties.
Pluk89 schreef:
31-07-2019 17:30
Hear hear. Weer zo’n sportschool pervert.
???
@Sanne: dank voor je reactie. Ik zoek geen open relatie, maar echt een driehoeksverhouding. Of met nog meer.
Maud*de*Braose schreef:
31-07-2019 17:24
Mensen zijn bezitterig en jaloers en het idee dat er 3 of meer mensen een relatie kunnen hebben zonder "kern" is naief.
In de jaren 70 is veel geexperimenteerd op dit gebied. Maar het werkt maar zelden.
het is ook naief om te denken dan je in een relatie van 3 alledrie een gelijkwaardig deel hebt.
Orpheus13 schreef:
31-07-2019 17:57
Klopt. Maar voordat je bij je uiteindelijke match uitkomt heeft een mens soms wel drie of tien of honderd partners.
Nee, de tweede.
Mijn zussen zijn ook al zo lang bij hun partners en het was voor allebei hun eerste serieuze vriendje.
het zijn toch ook meestal de mannen die vooral meerdere vrouwen willen
S-Meds schreef:
31-07-2019 17:58
het is ook naief om te denken dan je in een relatie van 3 alledrie een gelijkwaardig deel hebt.
Ja dat bedoel ik. Er is altijd een kern.
S-Meds schreef:
31-07-2019 18:00
Apenrotsgedrag :-D
Orpheus13 schreef:
31-07-2019 17:58
@Sanne: dank voor je reactie. Ik zoek geen open relatie, maar echt een driehoeksverhouding. Of met nog meer.
Wat is voor jou dan het verschil tussen een poly en een driehoeksrelatie?
Sanne_A schreef:
31-07-2019 18:02
Wat is voor jou dan het verschil tussen een poly en een driehoeksrelatie?
Bij een poly-relatie heb ik een beeld van een stel, vaak samenwonend, die los van elkaar of samen er een relatie bijnemen. Maar waarin de relatie (soms huwelijk) van de oorspronkelijke twee mensen (in ieder geval in hun eigen beleving) de kern is en de hoogste prioriteit heeft.

Dus laten we zeggen dat A en B getrouwd zijn en ook een relatie hebben met C. Ook al is hun relatie met C een liefdesrelatie en geen seksrelatie, dan nog is de relatie met C 'erbij' en maakt C geen onderdeel van het huwelijk. Bijvoorbeeld.

Maar ik ben nog niet heel goed thuis in het wereldje of in de terminologie, dus kan best dat ik onzin uitkraam.
S-Meds schreef:
31-07-2019 18:00
Ik vond die Argentijnse film over m-m-v-relatie ook mooi hoor.
Orpheus13 schreef:
31-07-2019 17:22
Vertel? Hoe ging dat? Waarom was dat? Hadden jij en die vrouw ook een liefdes/seks-relatie?

En was het al met al toch een leuke/bijzondere ervaring of woog de stront zwaarder dan de leuke kanten?
Wat Maud al zegt: bezitterig en jaloers gedoe en zo. In het begin was het leuk, maar na een tijdje kwamen de sores.
En ja, het was een driehoek dus iedereen deed het met iedereen.

En verder: ik heb er absoluut geen spijt van, ik heb het toch maar mooi meegemaakt. Maar ik zou er niet nog een keer aan beginnen.
Orpheus13 schreef:
31-07-2019 18:11
Bij een poly-relatie heb ik een beeld van een stel, vaak samenwonend, die los van elkaar of samen er een relatie bijnemen. Maar waarin de relatie (soms huwelijk) van de oorspronkelijke twee mensen (in ieder geval in hun eigen beleving) de kern is en de hoogste prioriteit heeft.

Dus laten we zeggen dat A en B getrouwd zijn en ook een relatie hebben met C. Ook al is hun relatie met C een liefdesrelatie en geen seksrelatie, dan nog is de relatie met C 'erbij' en maakt C geen onderdeel van het huwelijk. Bijvoorbeeld.

Maar ik ben nog niet heel goed thuis in het wereldje of in de terminologie, dus kan best dat ik onzin uitkraam.
Je kraamt onzin uit.
Ik ben ook niet thuis in "het wereldje", maar iedereen met een beetje hersens kan zo zien dat C een lullige rol krijgt toebedeeld.
Iedereen zou voor de eer bedanken het derde wiel aan de wagen te zijn.
@Lady: en waren dat vooral de vrouwen jaloers op elkaar? Of was de man juist jaloers op de band die de vrouwen onderling hadden? Of allebei?
swannie12 schreef:
31-07-2019 18:15
Je kraamt onzin uit.
Ik ben ook niet thuis in "het wereldje", maar iedereen met een beetje hersens kan zo zien dat C een lullige rol krijgt toebedeeld.
Iedereen zou voor de eer bedanken het derde wiel aan de wagen te zijn.
Dat bedoel ik juist! Daarom spreekt dit model mij juist niet zo aan.
Orpheus13 schreef:
@Lady: en waren dat vooral de vrouwen jaloers op elkaar? Of was de man juist jaloers op de band die de vrouwen onderling hadden? Of allebei?
Joh, ga jij eens lekker met je piemel spelen.
Orpheus13 schreef:
31-07-2019 18:11

Wat jij beschrijft is het verschil tussen een primaire en secundaire partner. In jouw voorbeeld is C een secundaire relatie en zijn A en B primaire partners. Dat is inderdaad een vorm van poly. Er zijn ook poly's waar iemand meerdere primaire partners heeft, waar B en C dus gelijk zijn, voor zover mogelijk.
Ik zeg bewust voor zover mogelijk omdat de wetgeving in Nederland het niet toestaat om met meerdere mensen te trouwen of met meerdere mensen juridisch partner te zijn.
Orpheus13 schreef:
Wat dat betreft was het ook een echte driehoeksrelatie: iedereen was jaloers op iedereen :proud:

En uiteindelijk trok de 'derde' partij aan het kortste eind, heel sneu allemaal. Dus nee, ik zie geen toekomst in dat soort experimenten.
swannie12 schreef:
31-07-2019 18:17
Och laat hem toch. Misschien heeft iemand anders er nog iets aan.
Het hoeft geen 'gesloten' driehoek te zijn hè?

Bijvoorbeeld (andere letters)
M kan met N zijn, N met O maar M niet met O. Met instemming van alledrie.
Vergelijkbare situaties met vier mensen met eventueel bijvoorbeeld gesloten driehoeken in de relatie.
Orpheus13 schreef:
31-07-2019 17:27
Heb je zelf ervaring?

(Overigens werken traditionele relaties ook zelden toch?)
traditionele relaties werken prima, 2 op de 3 zijn voor het leven
swannie12 schreef:
31-07-2019 18:17
Hee, doe eens een beetje normaal joh....
S-Meds schreef:
31-07-2019 18:39
traditionele relaties werken prima, 2 op de 3 zijn voor het leven
Van de huwelijken ja. Maar er moet heel veel worden gedate en geexperimenteerd voordat mensen met elkaar (durven te) trouwen, als ze dat uberhaupt ooit al doen.
madamzonderm schreef:
31-07-2019 18:22
Het hoeft geen 'gesloten' driehoek te zijn hè?

Bijvoorbeeld (andere letters)
M kan met N zijn, N met O maar M niet met O. Met instemming van alledrie.
Vergelijkbare situaties met vier mensen met eventueel bijvoorbeeld gesloten driehoeken in de relatie.
Klopt. Maar dat is niet wat ik zoek of bedoelde met dit topic. (Maar prima als mensen hier meer over willen weten of opmerken hoor....)
Orpheus13 schreef:
31-07-2019 18:44
Klopt. Maar dat is niet wat ik zoek of bedoelde met dit topic. (Maar prima als mensen hier meer over willen weten of opmerken hoor....)
maar hoe goed ben je eigenlijk met 1 partner? het lijkt alsof je vrijgezel bent. hoe kansrijk is een relatie met 3 partners als je er niet eentje kan behouden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven