Een mailtje als einde van een levenslange vriendschap. Auw.

13-12-2009 15:47 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
We kennen elkaar al ons hele leven. Onze moeders lagen tegelijk in het ziekenhuis, in blijde verwachting. We woonden in dezelde straat. Liepen samen naar dezelfde school. Haalden kattenkwaad uit. Ik verhuisde toen ik zes was, maar ondanks de afstand hielden we contact. Eerst ouderwets op van dat leuke postpapier, later via de mail, en toen we beiden in dezelfde stad gingen studeren zagen we elkaar ineens weer wekelijks. Diverse verhuizingen later werd de frequentie weer iets minder, ongeveer 1 x in 2 maanden, maar als we elkaar zagen wat het altijd gezellig. Geen relatie (en we vonden elkaars relatie vaak helemaal niets) en geen afstand (momenteel een kilometer of 100 tussen ons) kon daar iets aan veranderen.

Tot nu.

Zij gaf eind november (via de mail) aan dat ze iets moest bespreken met me omdat iets wat ik gedaan had haar niet lekker zat. Ik antwoordde direct (ook via de mail) dat ik voorlopig druk ben met een verhuizing, tentamens, werkstukken en andere deadlines en dat ik in de kerstvakantie graag tijd voor haar vrijmaak en dat ze een datum mag kiezen.

Vanmorgen vind ik een mailtje met (ongeveer) de boodschap: het hoeft van mij helemaal niet meer.

Auw.

Moet ik nu alles uit mijn handen laten vallen en op de trein springen om met haar te gaan praten?
Ik zou aan haar vragen of een gesprek mogelijk is om het 1 en ander duidelijk te krijgen. Lijkt me anders wel pijnlijk na zoveel jaar ineens je vriendschap zien weg vallen.
.
Ik zou dit even een paar dagen laten rusten. Wie weet had ze echt even een slechte dag, en komt dit nu botter over dan ze het bedoeld had.

Ik zou over een dag of 2 even proberen te bellen. Dit kun je sowieso beter niet over de mail bespreken. Het geeft geen ruimte om dingen uit te leggen en een toon achter de woorden te leggen zeg maar.

Maar ik begrijp heel goed dat dit heel pijnlijk is. Misschien kun je voorstellen om even een time out te nemen en over 2 maanden af te spreken wat er nu allemaal gebeurt. Komt op mij over alsof ze gewoon even slecht in haar vel zit.
Je zou ook de telefoon kunnen pakken. Ik kan me haar reactie wel enigszins voorstellen. Ze heeft eind nov. aangegeven met iets te zitten en ze kan dit een maand later pas aan jou kwijt. Dat kom ook niet echt vriendelijk over he. Ik begrijp dat je het erg druk hebt, maar voor je vrienden moet je toch altijd wel een uurtje ofzo vrij kunnen maken.
Cum non tum age
Waarom bellen jullie elkaar niet?
quote:noa schreef op 13 december 2009 @ 15:51:

Je zou ook de telefoon kunnen pakken. Ik kan me haar reactie wel enigszins voorstellen. Ze heeft eind nov. aangegeven met iets te zitten en ze kan dit een maand later pas aan jou kwijt. Dat kom ook niet echt vriendelijk over he. Ik begrijp dat je het erg druk hebt, maar voor je vrienden moet je toch altijd wel een uurtje ofzo vrij kunnen maken.

Compleet eens!

Wat is dat toch voor onzin met e-mails en sms-jes wanneer je iets wilt bespreken tegenwoordig? Pak gewoon die telefoon en bel.

Zowel van jouw kant als je vriendin!
Ja, dat vind ik echt.
Helemaal eens met Noa!
Ik zou ook direct bellen.

Voor je vriendin geldt hetzelfde: beetje raar om de vriendschap zomaar te verbreken, niet? Zij zou jou ook kunnen bellen.

Dus: iemand moet bellen!
Als een goede vriendin aangeeft dat haar iets dwars zit zou ik daar geen maand overheen laten gaan om af te spreken. Ik zou haar direct hebben opgebeld om een afspraak te maken. Desnoods gevraagd of zij naar mij wil komen, of elkaar halverwege te ontmoeten. Als het echt zo lastig is om naar haar te gaan. En helemaal als laatste optie, had je er ook nog voor kunnen kiezen om elkaar telefonisch te spreken.

Waarschijnlijk zit haar al langer wat dwars en heeft ze misschien wel moed zitten verzamelen om dat bij je aan te geven. Persoonlijk zou ik zo'n signaal wel serieus nemen en niet (per mail) aangeven dat ik over een maand een keer tijd heb. (Hoe druk ik ook zou zijn op dat moment). Ik kan me voorstellen dat zij zich door die reactie niet heel erg serieus genomen voelt.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Oh, Noa was me voor. Dat dus.
Eens met Noa.

Ik begrijp die vriendin ook wel. Jij hebt iets gedaan wat haar dwarszit, en vervolgens moet ze een maand (!!) wachten totdat jij daarnaar wilt luisteren.
Eens met Noa.
...
Dank voor jullie reacties. Ik weet het, voor echte vrienden moet je tijd maken, die moet je geen maand laten wachten. Dus het was een beetje egoistisch om voorrang te geven aan andere dingen.

We zijn nooit 'bellers' geweest, ons contact loopt altijd 'live' of per (digitaal) papier. Daarom vind ik bellen een beetje raar en ook doodeng. Maar misschien wel het beste. Ik ga er even over nadenken...
quote:noa schreef op 13 december 2009 @ 15:51:

Je zou ook de telefoon kunnen pakken. Ik kan me haar reactie wel enigszins voorstellen. Ze heeft eind nov. aangegeven met iets te zitten en ze kan dit een maand later pas aan jou kwijt. Dat kom ook niet echt vriendelijk over he. Ik begrijp dat je het erg druk hebt, maar voor je vrienden moet je toch altijd wel een uurtje ofzo vrij kunnen maken.Het wordt wel erg eenzijdig allemaal hier, maar dit was ook mijn eerste gedachte.
Als je deze vriendschap belangrijk vindt: direct bellen.

Ik heb wel eens aan de andere kant gestaan in een dergelijke situatie. En het komt inderdaad nogal ongeinteresseerd over, als je op een moeilijke mededeling al 'we moeten praten' reageert met: 'ok, over 3 weken kan ik een dagje voor je vrij maken'.

Dingen uitpraten kan in geval van nood ook over de telefoon.
quote:ekue schreef op 13 december 2009 @ 15:59:

Dank voor jullie reacties. Ik weet het, voor echte vrienden moet je tijd maken, die moet je geen maand laten wachten. Dus het was een beetje egoistisch om voorrang te geven aan andere dingen.

We zijn nooit 'bellers' geweest, ons contact loopt altijd 'live' of per (digitaal) papier. Daarom vind ik bellen een beetje raar en ook doodeng. Maar misschien wel het beste. Ik ga er even over nadenken...Nee, niet nadenken. Gewoon even bellen. Ze vreet je heus niet op.
Ja, dat vind ik echt.

We zijn nooit 'bellers' geweest, ons contact loopt altijd 'live' of per (digitaal) papier. Daarom vind ik bellen een beetje raar en ook doodeng. Maar misschien wel het beste. Ik ga er even over nadenken...

Tja, als je elkaar nooit belt, is dat misschien helemaal geen goede optie nu. In dat geval zou ik per sms haar zo snel mogelijk laten weten dat je geschrokken bent van haar mail en binnen ... dagen een mail terug gaat sturen met je overdacht reactie. In die reactie kun je dan toch zeggen dat je jezelf wel voor je kop kunt slaan dat je haar hebt laten wachten, uitleggen wat de vriendschap voor jou betekent en dan een afspraak maken?

Zoiets in ieder geval.
En dat was ook mijn eerste gedachte. Als een vriendin aangeeft ergens mee te zitten moet dat besproken worden, liefst nu meteen.

Verhuizing, tentamen en werkstuk maakt niet dat je niet ergens één avondje vrij kunt maken voor je vriendin die je al je hele leven kent.
668, the neighbour of the Beast
Als je elkaar nooit belt en nu wel, dan geef je in elk geval daarmee aan dat je het belangrijk vindt. Dan kun je excuses aanbieden dat je niet eerder kon afspreken en mondeling een afspraak maken.

Ik vind bellen vaak ook eng. Maar soms is het belangrijk genoeg.
quote:Mamasaar schreef op 13 december 2009 @ 16:02:

Nee, niet nadenken. Gewoon even bellen. Ze vreet je heus niet op.Ik denk ook dat je zo snel mogelijk moet reageren. Of niet zo snel mogelijk, maar gewoon NU. Je hebt denk ik een behoorlijk stomme fout gemaakt met je reactie in november, dus als je nog iets goed wil maken, moet je laten merken dat je er echt voor haar bent en wilt zijn.

Daarom vind ik bellen een beetje raar en ook doodeng. Maar misschien wel het beste. Ik ga er even over nadenken...Je moet er even over nadenken?? Raar antwoord, maar dat is mijn persoonlijke mening Hup bellen, dan weet je meteen wat haar dwarszit!
quote:Kastanjez schreef op 13 december 2009 @ 16:07:

[...]

Ik denk ook dat je zo snel mogelijk moet reageren. Of niet zo snel mogelijk, maar gewoon NU. Je hebt denk ik een behoorlijk stomme fout gemaakt met je reactie in november, dus als je nog iets goed wil maken, moet je laten merken dat je er echt voor haar bent en wilt zijn.Vind ik ook. Bellen voor een afspraak en bloemen meenemen. Succes!
quote:ekue schreef op 13 december 2009 @ 15:47:

Moet ik nu alles uit mijn handen laten vallen en op de trein springen om met haar te gaan praten?

Moeten niet... Maar als je deze vriendschap niet wilt laten eindigen, dan zou ik het wel doen.

Twee dingen snap ik echter niet. Dat je vriendin per e-mail aangeeft iets te willen bespreken. Waarom moet dat per e-mail. En van jou begrijp ik eerlijk gezegd niet dat op zo iets reageert met de woorden: kom maar terug in de kerstvakantie. Hoe druk je het ook hebt, voor een vriendin heb je volgens mij altijd tijd.
Als je elkaar niet zo vaak ziet, snap ik wel dat vriendin dat per mail aangeeft. Zeker als je gewend bent te mailen. Dat er dan een mailreactie komt vind ik ook nog wel prima, want, ja, dat is je manier van communiceren.

Alleen dat TO dan aangeeft een maand later wel eens tijd vrij te kunenn maken, dat vat ik niet.
668, the neighbour of the Beast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven