Eigen achternaam na trouwen

08-03-2010 18:31 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben anno 2010 erg verbaasd dat zoveel mensen er klakkeloos vanuit gaan, dat ik na mijn huwelijk de naam van mijn man aanneem. Of anders gezegd, dat zoveel mensen verbaasd zijn, dat ik niet de naam van mijn man aanneem.

Officieel kun je je naam niet eens veranderen, voor de burgerlijke stand houd je altijd je meisjesnaam.

Eigenlijk vind ik het erg vervelend om post te krijgen met mevr Achternaam Man - Meisjesnaam. Of nog erger; hier in Engeland krijg je regelmatig post met Mr en Mrs Voornaam Achternaam Man. Daar ben ik helemaal uit beeld verdwenen!

Hoe kan ik het in mijn omgeving duidelijk maken dat ik alleen mijn eigen naam wil gebruiken?
Ik ben sinds 2004 getrouwd en ik gebruik nu alleen mijn man's naam, mijn eigen meisjesnaam gebruik ik niet meer (tenzij officieel)

Ik vind het ook niet fijn als mensen me bij mijn meisjesnaam noemen, nee ik heet nu .... (mansnaam)

Ik vind het dus héél normaal dat je de naam van je man aanneemt en ik spreek getrouwde vrouwen ook automatisch aan met hun mansnaam, tenzij ze me zeggen dat niet te willen, maar dat heb ik zelf nog niet gehoord van iemand.

Ik ben er juist héél trots op om zijn naam te dragen, we horen toch ook bij elkaar?!

Ook de kinderen hebben de achternaam van mijn man, ik vind dat heel logisch, hij is toch ook de man?

Ik persoonlijk vind het dus raar als vrouwen na hun trouwen hun meisjesnaam blijven gebruiken, maar das mijn mening.
hier dat linkje naar artikel een slimme meid houdt haar meisjesnaam
Ik heb na mijn trouwen toen ook een ander email adres aangemaakt met mijn voornaam en zijn achternaam enzo.

En ik had ook mijn visitekaartjes veranderd en alles.

Ik was (en ben) er gewoon heel trots op dat ik zijn vrouw ben en dat mag iedereen weten!
quote:mrscaricos schreef op 24 maart 2010 @ 15:00:

Ik heb na mijn trouwen toen ook een ander email adres aangemaakt met mijn voornaam en zijn achternaam enzo.

En ik had ook mijn visitekaartjes veranderd en alles.

Ik was (en ben) er gewoon heel trots op dat ik zijn vrouw ben en dat mag iedereen weten!

Draagt hij dan ook jouw achternaam??

nee?

is hij dan niet trots dat ie jouw man is?
quote:75twinkel schreef op 24 maart 2010 @ 15:00:

hier dat linkje naar artikel een slimme meid houdt haar eigen achternaam

"Een vrouw die na het huwelijk de naam van haar echtgenoot overneemt, wordt beoordeeld als afhankelijker, minder ambitieus en minder intelligent dan een vrouw die haar meisjesnaam behoudt."

Laat mij dan maar lekker afhankelijk, minder ambitieus en minder intelligent zijn....

Ik vind juist dat het zo "hoort" (zijn achternaam dragen dan he)
quote:mrscaricos schreef op 24 maart 2010 @ 14:58:

Ook de kinderen hebben de achternaam van mijn man, ik vind dat heel logisch, hij is toch ook de man?

Ik persoonlijk vind het dus raar als vrouwen na hun trouwen hun meisjesnaam blijven gebruiken, maar das mijn mening.

huh? hij is toch ook de man? de logica ontgaat mij.

Sorry, ik bedoel t helemaal niet persoonlijk hoor, rn fijn dat je zo blij bent met je keuze. Maar ik kan me er erg moeilijk in inleven.
quote:75twinkel schreef op 24 maart 2010 @ 15:01:

[...]

Draagt hij dan ook jouw achternaam??

nee?

is hij dan niet trots dat ie jouw man is?

Iedereen weet toch ondertussen wel dat mijn man 'het hoofd van het gezin is' en dat ik en de kinderen mede daarom zijn achternaam dragen.

We zijn samen één en ik voeg me naar mijn man.

Hij is er zeker trots op dat ik zijn vrouw ben.

Dat staat er los van.

(maar ik wil niet dat dit topic wéér in dezelfde discussie terecht komt dus laten we het aub bij de achternamen houden....)
quote:75twinkel schreef op 24 maart 2010 @ 15:03:

[...]

huh? hij is toch ook de man? de logica ontgaat mij.

Hij is het hoofd van het gezin.

Sorry, ik bedoel t helemaal niet persoonlijk hoor, rn fijn dat je zo blij bent met je keuze. Maar ik kan me er erg moeilijk in inleven.
quote:mrscaricos schreef op 24 maart 2010 @ 15:05:

[...]

Iedereen weet toch ondertussen wel dat mijn man 'het hoofd van het gezin is' en dat ik en de kinderen mede daarom zijn achternaam dragen.

We zijn samen één en ik voeg me naar mijn man.

Hij is er zeker trots op dat ik zijn vrouw ben.

Dat staat er los van.

(maar ik wil niet dat dit topic wéér in dezelfde discussie terecht komt dus laten we het aub bij de achternamen houden....)

okeeeeej. nee dat wist ikniet. ik lees niet altijd alle topics. (moet ook nog werken en voor de kinderenorgen, tis wat)

ehhh nou ja, laat maaar dan.

(bizar...wij zijn samen een en ik voeg me naar mijn man ?!)
quote:75twinkel schreef op 24 maart 2010 @ 15:10:

[...]

okeeeeej. nee dat wist ikniet. ik lees niet altijd alle topics. (moet ook nog werken en voor de kinderenorgen, tis wat)

ehhh nou ja, laat maaar dan.

(bizar...wij zijn samen een en ik voeg me naar mijn man ?!)

Ja is niet erg.

Maar ik ga er hier niet verder over uitwijken want daar gaat het topic niet over.

Maar het klopt inderdaad, daarom draag ik zijn achternaam, dat is mijn motivatie dus.

En ik vind dat helemaal niet bizar trouwens eerder doodnormaal
heb ff onder t loupje gekeken, en eerder verhaal van je gelezen, dus ik snap t . Nou ja snap, ehh begrijp. t is mijn wereld niet maar ieder zijn ding natuurlijk ,
Trouwens, getrouwde homoseksuele stellen kunnen ook elkaars achternaam gaan gebruiken, even een andere discussie. Hebben homoseksuele mannen ook een "meisjesnaam"???? Ik vind dat op veel formulieren namelijk ook zoiets achterhaalds,"meisjesnaam", daarbij dus helemaal voorbijgaand aan het feit dat mannen ook de naam van hun man of vrouw kunnen gebruiken.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:75twinkel schreef op 24 maart 2010 @ 14:56:

[...]

Ik vind t ook zo ouderwets en ongeemanicipeerd overkomen om zijn naam klakkeloos over te nemen. Ben altijd verbaasd dat zoveel vrouwen inclusief mijn vriendinnen dat momenteel nog doen.
Het begrip 'meisjesnaam' klinkt inderdaad ook heel denigrerend, alsof de naam die je je hele leven al hebt alleen goed genoeg is als je een onbenullig wicht bent, en je daarna de naam van de man over mag nemen. Daarom heb ik het ook 'liever over 'geboortenaam', dat dekt de lading ook beter (ook voor mannen).

Ik ben getrouwd maar gebruik gewoon nog mijn eigen naam. Ook zonder dat ik mijn mans naam overneem weten mensen wel dat mijn man en ik bij elkaar horen, van elkaar houden en trots op elkaar zijn. Triest als dat alleen van dat naamsgebruik zou afhangen zeg! En ik ben ook geen eigendom van hem, dus dat is ook al geen reden om mezelf te hernoemen. Ik ben een zelfstandig denkend persoon, en daar hoort ook de naam bij die mijn ouders mij gegeven hebben. En gelukkig accepteert iedereen in mijn omgeving dat ook, er is volgens mij niemand die me met mijn mans naam aanspreekt (al is het wel grappig dat als ik een offerte o.i.d. aanvraag deze automatisch aan Dhr. en mevr. Capiabara gericht wordt, i.p.v. aan Dhr. Capiman en mevr. Capibara)..
Ja, ik geef ook de voorkeur aan de term "geboortenaam", en dan zou het op een gegeven moment gemeengoed moeten gaan worden om dat zowel aan mannen als aan vrouwen te vragen bij het invullen van formulieren.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:Prima69 schreef op 24 maart 2010 @ 15:34:

Hebben homoseksuele mannen ook een "meisjesnaam"???? Ik vind dat op veel formulieren namelijk ook zoiets achterhaalds,"meisjesnaam"Haha, zo had ik het nog niet eens bekeken. Ik heb meisjesnaam altijd al een stom woord gevonden. Tegenwoordig heet het geboortenaam, wat natuurlijk veel politiek correcter is.
Ga in therapie!
Oeps, mosterd
Ga in therapie!
Je kan natuurlijk wel een signaal afgeven door het woord door te strepen en te vervangen door "geboortenaam". Als niemand er wat van zegt, verandert er ook niets
Ga in therapie!
Ik zeg er tegenwoordig wel wat van, hoor, dubiootje, beetje bewustwording is, denk ik, wel nodig, net als het maar blijven aannemen dat een getrouwde vrouw de naam van haar man zal gaan gebruiken. Ik heb verder geen mening over het gebruiken van eigen naam of naam van de partner, dat is aan ieder voor zich. Ook dat men zich realiseert dat kinderen niet altijd automatisch de naam van hun vader hebben. Toegegeven, ik moet daar ook wel aan wennen, maar ik neem het niet als vanzelfsprekend allemaal.
maa ik moet heel eerlijk bekennen. In al mijn geemanicipeerd heid vind ik het heel diep in mijn hart niet zo leuk dat man en kinderen x heten, en ik in mijn eentje y. Ergens jammer dat in onze namen niet tot uiting komt dat mijn kinderen bij mij horen.

overigens, wij zijn uberhaupt niet getrouwd, hebben wij nooit zo nodig gevonden.
Wat is er zo denigrerend aan 'meisjesnaam'?

Daar heb ik nu echt serieus nooit over nagedacht.....

En het bij elkaar horen en trots zijn op elkaar hangt niet alleen af van het aannemen van een naam, maar het laat wel zien dat je samen één bent en ook één in naam.

Ik vind het eerlijk gezegt jammer dat ik officieel nog mijn meisjesnaam of geboortenaam heb, van mij mocht dat ook officieel wijzigen.

En ik ben geen 'eigendom' van mijn man, alhoewel, in zekere zin misschien wel, maar hij dan ook van mij.

Hij is wel het hoofd van ons gezin en de eindverantwoordelijke, ik ben zijn vrouw en ik voeg mij naar hem. Submissive....ik vind het een mooi woord.

Ik vind het 'symbool' van de vrouw neemt de naam van de man aan, gewoon heel erg mooi.

Dat geeft aan dat ze nu één is met haar man, een nieuwe keten samen, dus ook één van naam.

Ik zie echt niet in wat daar denigrerend aan is.

En een 'zelfstandig denkend persoon' zijn heeft er toch helemaal niks mee te maken met een naam voeren?

Alsof ik een 'dom slaafje van mijn man' ben omdat ik zijn naam draag?

Ik doe het ook uit respect voor hem.

Maar goed....opzich vind ik 'geboortenaam' ook wel goed omdat er nu eenmaal ook andere vormen bestaan en een man ook de naam van zijn vrouw kan voeren, al vind ik dat wel erg raar.

En waarom zouden de kinderen niet de naam van de vader krijgen? tenzij de vader een hele rare achternaam heeft, dan begrijp ik het wel.
quote:75twinkel schreef op 24 maart 2010 @ 14:56:

[...]

dan had ie wat mij betreft dat huwelijk lekker op zijn buik kunnen schrijven!

Het zit mij ook nog steeds niet lekker hoor, Twinkel. Maar ja, weggaan is ook zo wat...
quote:Norre schreef op 24 maart 2010 @ 16:26:

[...]

Het zit mij ook nog steeds niet lekker hoor, Twinkel. Maar ja, weggaan is ook zo wat...

Klinkt eerlijk gezegt allemaal niet zo positief Norre....

Of begrijp ik het fout?
quote:mrscaricos schreef op 24 maart 2010 @ 16:26:

En waarom zouden de kinderen niet de naam van de vader krijgen? tenzij de vader een hele rare achternaam heeft, dan begrijp ik het wel.Hoe zie jij die keten dan als de man een heel rare achternaam heeft?
Ga in therapie!
Meisjesnaam klinkt nogal kinderachtig voor een volwassen vrouw
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven