Erfstuk (verkopen?)
woensdag 23 september 2020 om 15:20
Onlangs is er een dierbaar familielid van mij gestorven die mij een erg waardevol erfstuk/sieraad heeft nagelaten.
Naast dat het totaal mijn smaak niet is, is het dusdanig kostbaar dat ik er niet goed mee durf te lopen.
Het stuk is niet subtiel, kunt het niet goed ‘verstopt’ dragen en het straalt ook echt uit dat het duur is.
Nu kan ik het bewaren voor...
mijn kinderen(?)
Of er iets anders mee doen (verkopen en iets anders kopen wat ik wel draag?)
Maar wat dan?
Ookal draag ik het nu nooit, familie weet dat ik dit stuk heb gekregen en denk dat ze het ver-schrik-ke-lijk zouden vinden als ik het verkoop.
Wat zou jij doen?
Alvast bedankt voor je reactie!
Groetjes
Bloem
Naast dat het totaal mijn smaak niet is, is het dusdanig kostbaar dat ik er niet goed mee durf te lopen.
Het stuk is niet subtiel, kunt het niet goed ‘verstopt’ dragen en het straalt ook echt uit dat het duur is.
Nu kan ik het bewaren voor...
mijn kinderen(?)
Of er iets anders mee doen (verkopen en iets anders kopen wat ik wel draag?)
Maar wat dan?
Ookal draag ik het nu nooit, familie weet dat ik dit stuk heb gekregen en denk dat ze het ver-schrik-ke-lijk zouden vinden als ik het verkoop.
Wat zou jij doen?
Alvast bedankt voor je reactie!
Groetjes
Bloem
donderdag 24 september 2020 om 22:40
Nee geen Cartier of Rolex.strings-attached schreef: ↑24-09-2020 22:16Als het echt zo veel waard is is het of de naam of de edelstenen. Als je echt omhoog zit en het is niet de naam en het ontwerp wat de waarde heeft kun je de stenen laten vervangen voor imitatie.
Al krijg ik het idee dat het om een cartier of rolex horloge gaat. Daar zit wel waarde in maar niet de duizenden euro's die jij voor ogen hebt.
Heb papieren en het ook nog laten taxeren weet hoeveel het waard is
En dat is niet mals
donderdag 24 september 2020 om 22:43
Tja, misschien ben ik wel gewoon niet zo materialistisch. Ik heb ook een mooie, gouden ring met steen van mijn vriend gekregen met -voor mij- emotionele waarde. Maar als ik later dood ben en een van mijn kinderen erft het, -vindt het niet mooi en/of draagt het niet-, en wil het verkopen, dan is dat zijn/haar keus. Ten eerste ben ik er zelf toch niet meer, ten tweede zit ik in hun harten en niet in die ring. Waarom zou het dan in een la moeten liggen te verstoffen voor de volgende generatie.
appelientjex wijzigde dit bericht op 24-09-2020 22:45
8.31% gewijzigd
donderdag 24 september 2020 om 22:44
Kan je niet wat meer details geven?PassieFlower schreef: ↑24-09-2020 22:40Nee geen Cartier of Rolex.
En dat is niet mals
donderdag 24 september 2020 om 22:46
Huh?!strings-attached schreef: ↑24-09-2020 22:16Al krijg ik het idee dat het om een cartier of rolex horloge gaat. Daar zit wel waarde in maar niet de duizenden euro's die jij voor ogen hebt.
Echt wel.
Heb je wel enig idee van de prijs van een aantal van die horloges? Daar zitten horloges bij van 50.000 euro of meer.
donderdag 24 september 2020 om 22:50
Jemig daar zou ik dus echt geen bal om geven. Doe daar liever iets leuks voor.Miss-Pippilotta schreef: ↑24-09-2020 22:46Huh?!
Echt wel.
Heb je wel enig idee van de prijs van een aantal van die horloges? Daar zitten horloges bij van 50.000 euro of meer.
donderdag 24 september 2020 om 23:37
Ik zou aan echt mooie, tijdloze sieraden wel echt veel geld kunnen uitgeven. Voor mij zijn dat dan witgouden sieraden met diamanten. Al snel erg duur.appelientjex schreef: ↑24-09-2020 22:50Jemig daar zou ik dus echt geen bal om geven. Doe daar liever iets leuks voor.
Maar voordat ik 50.000 euro gewoon ‘over’ heb, dan moet er heel wat gebeuren. Als ik dat soort bedragen heb, dan gaat het in het huis, een verbouwing, sparen voor andere auto, dat soort dingen.
Je bent echt rijk als je de luxe hebt om 50.000 euro of meer neer te leggen voor sieraden.
Ik zou sieraden van duizenden euro’s ook niet goed durven dragen. Bang ze te verliezen of bestolen/beroofd te worden.
donderdag 24 september 2020 om 23:41
Waarde voor de verzekering is wat anders dan je bij verkoop krijgt. Dus in welk verband is het horloge getaxeerd?PassieFlower schreef: ↑24-09-2020 22:40Nee geen Cartier of Rolex.
En dat is niet mals
vrijdag 25 september 2020 om 00:00
Dat is toch niet gezegd, alleen dat TS daar bang voor is.forumfossiel schreef: ↑24-09-2020 17:06Als familie die vindt dat ze het niet mag verkopen iets van vergelijkbare waarde of een bedrag in geld hebben geërfd, waarom niet?
Het is nogal makkelijk om voor een ander te bepalen dat die een voorwerp van 10.000 euro moet bewaren voor een volgende generatie als jij zo’n bedrag gewoon op je bankrekening hebt gekregen zonder morele verplichtingen.
De sieraden die mijn moeder van oma geërfd heeft, zijn verrekend met het geldbedrag dat andere siblings kregen. Dan is het toch raar om te verwachten dat die siblings en het geld en de sieraden krijgen omdat zij liever de sieraden hadden willen hebben.
Als alleen TO iets duurs heeft en de rest niet, ligt het anders.
En stel dat ze inderdaad niet blij zouden zijn met doorverkopen, dat kunnen ze vast niet waarderen als TS aan hen vraagt wat ze "ervoor over zouden hebben".
vrijdag 25 september 2020 om 00:02
Taxatie waarde is niet verkoopwaarde, reken maar op een fors minder bedrag dan je nu denkt. Tenzij het een heel bekend merk is. Zeker als het niet courant is , levert het vaak niet veel op.PassieFlower schreef: ↑24-09-2020 22:40Nee geen Cartier of Rolex.
En dat is niet mals
vrijdag 25 september 2020 om 06:30
Het is wat de verzamelaar van bepaalde merken er voor wil betalen.blauwe_emmer schreef: ↑25-09-2020 00:02Taxatie waarde is niet verkoopwaarde, reken maar op een fors minder bedrag dan je nu denkt. Tenzij het een heel bekend merk is. Zeker als het niet courant is , levert het vaak niet veel op.
Kijk eens op internet rond hoe dit in zijn werk gaat en nee je hoeft het niet gratis weg te geven omdat het familie is,dit moet je zien als zaken doen.
vrijdag 25 september 2020 om 07:28
Ben er mee naar een bepaald adres geweest met de vraag wat het op zou leveren op een veiling/als ik het zou verkopen.blauwe_emmer schreef: ↑25-09-2020 00:02Taxatie waarde is niet verkoopwaarde, reken maar op een fors minder bedrag dan je nu denkt. Tenzij het een heel bekend merk is. Zeker als het niet courant is , levert het vaak niet veel op.
Dat het veel waard is staat vast
Heb met vriend erover gehad
Hij wil niet dat ik het verkoop maar er nog heel goed over nadenk
Het blijft dus nog even in de kast
vrijdag 25 september 2020 om 07:34
Goedzo verkopen kan altijd nog,maar je moet niet raar opkijken dat straks toch blijkt dat het ondanks dat het niet je smaak is wel veel emotionele waarde voor je heeft.PassieFlower schreef: ↑25-09-2020 07:28Ben er mee naar een bepaald adres geweest met de vraag wat het op zou leveren op een veiling/als ik het zou verkopen.
Dat het veel waard is staat vast
Heb met vriend erover gehad
Hij wil niet dat ik het verkoop maar er nog heel goed over nadenk
Het blijft dus nog even in de kast
vrijdag 25 september 2020 om 08:22
Maar even samengevat:
Jouw ouders willen het niet zelf hebben. Ze willen gewoon per se dat jíj het hebt. Hoe oud zijn je ouders?
Hoe hard staat het water je aan de lippen dat je dit geld goed zou kunnen gebruiken? Als iedereen zo emotioneel erbij betrokken is, dat jíj dit sieraad hebt, zou dat voor mij zeker meewegen. Zou niet een studieschuld afbetalen met een erfstuk. Niet belangrijk genoeg. Als je bijna je huis uit gezet wordt: verkopen die hap.
Ik vind iets wat tante van een geliefde gekregen heeft bij leven, niet gelden als familie erfstuk.
Ik zou denk ik een jaar wachten (als dat kan) en dan beslissen. Als 't 20.000 euro is, zou ik een fantastische reis maken en de rest in m'n huis stoppen.
Maar goed, ik kan me werkelijk níets bedenken wat mijn tantes zouden hebben (wat ze niet van hun ouders gekregen hebben) waarvan mijn ouders zouden steigeren als ik het weg zou doen.
Jouw ouders willen het niet zelf hebben. Ze willen gewoon per se dat jíj het hebt. Hoe oud zijn je ouders?
Hoe hard staat het water je aan de lippen dat je dit geld goed zou kunnen gebruiken? Als iedereen zo emotioneel erbij betrokken is, dat jíj dit sieraad hebt, zou dat voor mij zeker meewegen. Zou niet een studieschuld afbetalen met een erfstuk. Niet belangrijk genoeg. Als je bijna je huis uit gezet wordt: verkopen die hap.
Ik vind iets wat tante van een geliefde gekregen heeft bij leven, niet gelden als familie erfstuk.
Ik zou denk ik een jaar wachten (als dat kan) en dan beslissen. Als 't 20.000 euro is, zou ik een fantastische reis maken en de rest in m'n huis stoppen.
Maar goed, ik kan me werkelijk níets bedenken wat mijn tantes zouden hebben (wat ze niet van hun ouders gekregen hebben) waarvan mijn ouders zouden steigeren als ik het weg zou doen.
vrijdag 25 september 2020 om 08:42
Bedankt iedereen voor de reacties! Ik weet wat ik ga doenMarvelousMrsMaisel schreef: ↑25-09-2020 08:22Maar even samengevat:
Jouw ouders willen het niet zelf hebben. Ze willen gewoon per se dat jíj het hebt. Hoe oud zijn je ouders? Niet heel oud, eind 50
Ik lijd geen honger en heb een dak boven mijn hoofd dus in die zin geen hele hele hele hoge nood
Was niet mijn tante, ouders van m’n ouders
Maar goed, ik kan me werkelijk níets bedenken wat mijn tantes zouden hebben (wat ze niet van hun ouders gekregen hebben) waarvan mijn ouders zouden steigeren als ik het weg zou doen. Ik dénk dat er weerstand komt op het idee van verkoop maar dat weet ik niet zeker
Ik doe voorlopig even niets
(Even Niets
vrijdag 25 september 2020 om 10:05
Ah ja, maar dan is het dus van je oma. Dan is het wel anders.
Je oma heeft jou iets nagelaten en daarmee je moeder/vader overgeslagen. En weet je zeker dat die het zelf niet willen (dragen)?
Ze zijn eind vijftig. Misschien dan dus wachten tot degene die er het ergst aan gehecht is, is overleden. En dan kijken hoe je ertegenaan kijkt. Een appeltje voor de dorst of misschien toch een sieraad voor als je ouder bent.
Zal vast alleen maar meer waard worden. Wel relaxed hoor.
Je oma heeft jou iets nagelaten en daarmee je moeder/vader overgeslagen. En weet je zeker dat die het zelf niet willen (dragen)?
Ze zijn eind vijftig. Misschien dan dus wachten tot degene die er het ergst aan gehecht is, is overleden. En dan kijken hoe je ertegenaan kijkt. Een appeltje voor de dorst of misschien toch een sieraad voor als je ouder bent.
Zal vast alleen maar meer waard worden. Wel relaxed hoor.
vrijdag 25 september 2020 om 11:20
vrijdag 25 september 2020 om 11:55
Maar het is dus geen familiestuk?PassieFlower schreef: ↑23-09-2020 23:38Dierbare heeft het gekregen van een geliefde/partner.
En nu heb ik het..
Het zou ook kunnen dat ze het aan jou geschonken heeft omdat ze wist dat je het moeilijk had en het geld goed kan gebruiken. Vervelend dat je dat niet weet, dan zou het makkelijker geweest zijn.
Life is short. Eat dessert first.
vrijdag 25 september 2020 om 12:01
vrijdag 25 september 2020 om 12:53
Zij zullen er misschien dan wel minder gezeur mee krijgen.doornroosje9 schreef: ↑25-09-2020 12:01Oma heeft het van een geliefde gekregen?
Praat erover met je ouders, TO, mss maak je je zorgen om niets. Als je het bewaard voor je kinderen, lijkt me de kans ook groot dat zij het later gaan verkopen trouwens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 25 september 2020 om 13:00
Ja, dat zeker, want de ouders van TO zijn er dan niet meer en TO zou het ook liever willen verkopen.
Alleen jammer dat TO het geld nu goed kan gebruiken. Als het nu echt een familiestuk was, dan zou ik het niet verkopen.
Wist TO maar of oma er gehecht aan was en echt zou gewild hebben dat TO het zou houden of er oké mee zou zijn als het verkocht zou worden om een schuld af te betalen.
vrijdag 25 september 2020 om 13:05
Dat is inderdaad jammer, maar als ik zou besluiten het te houden zou ik in elk geval mijn kinderen duidelijk maken dat zij wel vrij zijn om het te verkopen. Of het zelf verkopen als zij volwassen zijn en het geld aan hen nalaten, ik weet niet of je zo makkelijk één sieraad kan nalaten aan meerdere kinderen.doornroosje9 schreef: ↑25-09-2020 13:00Ja, dat zeker, want de ouders van TO zijn er dan niet meer en TO zou het ook liever willen verkopen.
Alleen jammer dat TO het geld nu goed kan gebruiken. Als het nu echt een familiestuk was, dan zou ik het niet verkopen.
Wist TO maar of oma er gehecht aan was en echt zou gewild hebben dat TO het zou houden of er oké mee zou zijn als het verkocht zou worden om een schuld af te betalen.
Don't waste your time on jealousy,
vrijdag 25 september 2020 om 13:06
O ja, verkopen en geld verdelen lijkt me een stuk makkelijker idd.Susan schreef: ↑25-09-2020 13:05Dat is inderdaad jammer, maar als ik zou besluiten het te houden zou ik in elk geval mijn kinderen duidelijk maken dat zij wel vrij zijn om het te verkopen. Of het zelf verkopen als zij volwassen zijn en het geld aan hen nalaten, ik weet niet of je zo makkelijk één sieraad kan nalaten aan meerdere kinderen.