Erfstuk (verkopen?)

23-09-2020 15:20 204 berichten
Onlangs is er een dierbaar familielid van mij gestorven die mij een erg waardevol erfstuk/sieraad heeft nagelaten.

Naast dat het totaal mijn smaak niet is, is het dusdanig kostbaar dat ik er niet goed mee durf te lopen.
Het stuk is niet subtiel, kunt het niet goed ‘verstopt’ dragen en het straalt ook echt uit dat het duur is.

Nu kan ik het bewaren voor...
mijn kinderen(?)
Of er iets anders mee doen (verkopen en iets anders kopen wat ik wel draag?)

Maar wat dan?
Ookal draag ik het nu nooit, familie weet dat ik dit stuk heb gekregen en denk dat ze het ver-schrik-ke-lijk zouden vinden als ik het verkoop.

Wat zou jij doen?
Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes
Bloem
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
24-09-2020 13:40
Je bedoelt hopelijk toch niet dat ze het binnen de familie moet gaan verkopen?
Ze moet niks, maar ze hoeft ook niks. Ik vind het raar dat familie zou verwachten dat je een zeer kostbaar erfstuk zo even aan een ander over doet als je het niet mooi vindt. Als iemand anders het heel graag wil hebben mag ze daar best iets aan overhouden, zeker als ze het zelf niet breed heeft.

Nogmaals, het is een erfstuk, maar geen familiestuk. Het is niet al generaties lang in de familie ofzo.

To: Leuk dat je ouders vinden dat het echt iets voor jou is, maar je vindt het niet eens mooi. Wat bedoelen ze dan met echte bestemd voor jou als je er niks aan hebt?
Heb je zelf enig idee waarom tante dit stuk specifiek aan jou na heeft gelaten?

Goed dat je het even gaat parkeren. Hopelijk komt de juiste keus met de tijd.
Als er echt bijzondere/kostbare dingen in de familie zijn ben je soms alleen de tijdelijk de 'care taker' er van totdat je het zelf weer doorgeeft aan de volgende. Dan is dan eerder een eer/plicht dan dat je er zelf financieel beter van zou moeten worden. Ik zeg niet dat dat hier het geval is want het heeft pas 1 eigenaar gehad, maar je zou het misschien een beetje zo kunnen zien. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat familie ook gewoon een beetje afgunstig wordt als je het zou verkopen en of je je daar dan veel van aan moet trekken.. Diegenen die het meest boos zouden worden is dat jouw generatie of een of twee generaties boven je?
PassieFlower schreef:
24-09-2020 14:29
Dankjewel voor jullie reacties.
Zolang ik twijfel doe ik nog even niets en mocht het zo uitkomen zal ik eens polsen in de familie wat ze er eigenlijk van vinden dat ik nu een klein kapitaal heb liggen wat ik niet gebruik..

Nogmaals bedankt
Ik zou eerder beginnen met 'een nietmijnsmaak ding dat ik niet gebruik', anders krijg je misschien dat iemand zich meer richt op de waarde ervan.
To, van wat ik lees brengt het je alleen maar zorgen, terwijl je met het geld jezelf kan bevrijden van een schuld.

Je zou kunnen overwegen om de familie in te lichten dat jij met dit erfstuk jouw schuld wil afbetalen en aan hen het eerste recht van koop gunnen.

Ik zou overigens wel zorgen dat je eerst zeker weet dat bij verkoop de opbrengst ook is wat je denkt. Soms kost een sierraad om te kopen 50.000 euro, maar bij verkoop levert het dan met moeite 10.000 euro op. Dus dat lijkt mij stap 1.
vivautrecht85 schreef:
24-09-2020 13:40
Je bedoelt hopelijk toch niet dat ze het binnen de familie moet gaan verkopen?
Als familie die vindt dat ze het niet mag verkopen iets van vergelijkbare waarde of een bedrag in geld hebben geërfd, waarom niet?

Het is nogal makkelijk om voor een ander te bepalen dat die een voorwerp van 10.000 euro moet bewaren voor een volgende generatie als jij zo’n bedrag gewoon op je bankrekening hebt gekregen zonder morele verplichtingen.

De sieraden die mijn moeder van oma geërfd heeft, zijn verrekend met het geldbedrag dat andere siblings kregen. Dan is het toch raar om te verwachten dat die siblings en het geld en de sieraden krijgen omdat zij liever de sieraden hadden willen hebben.
Als alleen TO iets duurs heeft en de rest niet, ligt het anders.
PassieFlower schreef:
23-09-2020 23:08
Maar ben zo bang voor ruzie als men erachter komt.
Wil het niet stiekem doen maar met medeweten gaat afgekeurd worden.
Het is ook gepersonaliseerd zeg maar. Het voelt vals om het te verkopen.
Jouw gevoel vertelt jou in dit geval wat de gevolgen zullen zijn en dat je het niet moet doen.
PassieFlower schreef:
24-09-2020 14:31
Er is niemand aan wie ik het kan geven behalve bewaren voor mijn kinderen. Of familie 'verder weg' die al oud zijn of minder met dierbare 'hadden'
Gezien het bedrag wat het waard is gaat het dan zeker de verkoop/veiling in
Dus niemand zit op dat erfstuk te wachten? Dan kun je toch doen wat je wilt? Want naasten hebben geen interesse en familie-verder-weg zou het verkopen.
Alecta schreef:
24-09-2020 13:59
Nee, dat klopt. Stel dat je er een schuld mee zou kunnen aflossen, dat zou ik gevoelsmatig toch anders vinden dan dat het gewoon opgaat aan alledaagse dingen.
Als je iemand geld na laat, dan is dat toch ook niet anders?
Waarom zouden jou ouders het zo erg vinden als jij een lelijk, maar duur horloge verkoopt wat je van je tante hebt gekregen, als zij het ook gewoon maar kado had gehad? Ik snap echt het probleem niet.
Dat was geen gewoon kado, ze heeft het van haar geliefde gekregen.
Er staat iets van betekenis in gegraveerd, het is speciaal op verzoek van overledene terecht gekomen bij TO, omdat ze elkaar zo dierbaar zijn.
Stel dat iemand anders binnen de familie het erfstuk wél zou waarderen, zou die jou dan niet kunnen helpen met je schulden, voor een deel althans? En dat jij dat erfstuk dan aan die persoon geeft?
Die schuld zal geen 1000 euro zijn, en denk niet dat iemand dat voor een sierraad wil geven, omdat nichtje het niet wil hebben.
.
anoniem_64c635cf8decf wijzigde dit bericht op 24-09-2020 20:22
98.78% gewijzigd
Niq schreef:
24-09-2020 20:07
Die schuld zal geen 1000 euro zijn, en denk niet dat iemand dat voor een sierraad wil geven, omdat nichtje het niet wil hebben.
Daarom zei ik deels.
Waren anderen jaloers toen uut het testament bleek dat jij dat stuk kreeg?
appelientjex schreef:
24-09-2020 19:21
Als je iemand geld na laat, dan is dat toch ook niet anders?
Iets tastbaars erven vind ik dan toch weer iets anders dan geld erven. Maar dat is puur mijn gevoel, dat besef ik mij ook wel. Ik snap het dilemma van TO bijzonder goed en ik zou nu nog even geen beslissing nemen. Zorg voor een goede kluis en laat het even rusten, dat zou ik zelf denk ik doen.
PassieFlower schreef:
24-09-2020 14:27
Zou het niet helemaal hoeven besteden aan mijn schuld, zal dan ook altijd voor een paar honderd/duizend euro een mooie ketting kopen als herinnering aan dierbare
Als het echt zo veel waard is is het of de naam of de edelstenen. Als je echt omhoog zit en het is niet de naam en het ontwerp wat de waarde heeft kun je de stenen laten vervangen voor imitatie.

Al krijg ik het idee dat het om een cartier of rolex horloge gaat. Daar zit wel waarde in maar niet de duizenden euro's die jij voor ogen hebt.
Antoon69 schreef:
24-09-2020 15:52
Als er echt bijzondere/kostbare dingen in de familie zijn ben je soms alleen de tijdelijk de 'care taker' er van totdat je het zelf weer doorgeeft aan de volgende. Dan is dan eerder een eer/plicht dan dat je er zelf financieel beter van zou moeten worden. Ik zeg niet dat dat hier het geval is want het heeft pas 1 eigenaar gehad, maar je zou het misschien een beetje zo kunnen zien. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat familie ook gewoon een beetje afgunstig wordt als je het zou verkopen en of je je daar dan veel van aan moet trekken.. Diegenen die het meest boos zouden worden is dat jouw generatie of een of twee generaties boven je?
1
Quincy2 schreef:
24-09-2020 15:56
Ik zou eerder beginnen met 'een nietmijnsmaak ding dat ik niet gebruik', anders krijg je misschien dat iemand zich meer richt op de waarde ervan.
Goed punt.. dank je
forumfossiel schreef:
24-09-2020 17:06
Als familie die vindt dat ze het niet mag verkopen iets van vergelijkbare waarde of een bedrag in geld hebben geërfd, waarom niet?

Het is nogal makkelijk om voor een ander te bepalen dat die een voorwerp van 10.000 euro moet bewaren voor een volgende generatie als jij zo’n bedrag gewoon op je bankrekening hebt gekregen zonder morele verplichtingen.

De sieraden die mijn moeder van oma geërfd heeft, zijn verrekend met het geldbedrag dat andere siblings kregen. Dan is het toch raar om te verwachten dat die siblings en het geld en de sieraden krijgen omdat zij liever de sieraden hadden willen hebben.
Er was niemand anders
En ook al bij leven wist men dat het stuk voor mij zou worden
Lizzy75 schreef:
24-09-2020 19:11
Dus niemand zit op dat erfstuk te wachten? Dan kun je toch doen wat je wilt? Want naasten hebben geen interesse en familie-verder-weg zou het verkopen.
Maar familie vind het dusdanig zwaar wegen dat het bij mij blijft want het was is voor mij bestemd
appelientjex schreef:
24-09-2020 19:24
Waarom zouden jou ouders het zo erg vinden als jij een lelijk, maar duur horloge verkoopt wat je van je tante hebt gekregen, als zij het ook gewoon maar kado had gehad? Ik snap echt het probleem niet.
Omdat dierbare en volgens mij geliefde zelfs ook al altijd heeft gezegd dat het voor mij zou zijn ‘later’
forumfossiel schreef:
24-09-2020 17:06

Er was/is geen ‘rest’
Niq schreef:
24-09-2020 19:51
Dat was geen gewoon kado, ze heeft het van haar geliefde gekregen.
Er staat iets van betekenis in gegraveerd, het is speciaal op verzoek van overledene terecht gekomen bij TO, omdat ze elkaar zo dierbaar zijn.
Dit
Subnautica schreef:
24-09-2020 20:15
Waren anderen jaloers toen uut het testament bleek dat jij dat stuk kreeg?
Nee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven