Financiele onenigheid

01-02-2012 21:44 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 7 jaar samen zit ik nu in een dip in onze relatie door zware financiele lasten. Mijn man ziet totaal niet in waarom ik bezorgd ben en gaat alle discussie/pogingen tot gesprek uit de weg.

We hebben op dit moment geen schulden, maar ook geen cent spaargeld door het uitgavepatroon van mijn man. Ik heb hem het weekend gevraagd, eigenlijk wel geeist dat hij geen aankopen (behalve kleine boodschapjes etc) meer doet zonder overleg met mij.

Reactie hierop is dat er al drie dagen gezwegen wordt. Of juist niet, alles in huis met de kinderen en werk etc draait gewoon door en dan is hij echt gezellig, lekker stoeinen leuk kletsen aan tafel etc maar hij komt gewoon niet terug op het onderwerp geld.

Ik zou zo graag een plan maken, een budget opstellen, naar een doel toe werken maar in mijn eentje kan ik dat niet.

Ik ben erg moe en slaap slecht door de zorgen, ik weet dat mijn schrijfstijl rommelig is. Ik heb zelf genoeg handel en economie gehad op school vroeger, ik heb ook nog een HBO-diploma richting management en heb vroeger van huis uit meegekregen dat je niet kan kopen wat je niet kan betalen. Dat je niet iets kan kopen/bestellen omdat je denkt dat je 'later' dat geld wel hebt. Dat je niets koop op lening behalve een huis.

Mijn man heeft dat dus totaal niet en voelt die druk die voel niet en hij voelt zich alleen maar beledigd dat ik zijn 'betalingen' controleer. Het enige wat ik wil is ons gezin een toekomst geven.

Kan iemand mij een handleiding 'man' bezorgen, ik kom er zelf niet meer uit? War zit dat knopje, hoe schudt ik hem wakker?

PS zal ik nog HELP toevoegen in de openingspost
Een bedrag afspreken per maand wat hij kan besteden waaraan hij wil? Verder gelijk als het geld binnen komt een vast bedrag doorstorten naar de spaarrekening?
Zakgeld geven totdat er voldoende "slechte tijden zoals bijvoorbeeld kapotte wasmachine" saldo op de rekening staat. Tja, hard, maar het werkt wel.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Volgens mij kan je op de site van Nibud berekenen wat voor een buffer in jullie situatie wenselijk is.

Zet zelf alle jullie inkomsten en uitgaven op een rij met daarbij een redelijk spaarbedrag.

Spreek met je man af om het onderwerp vrijdag (of andere dag die uitkomt) wederom te bespreken.

Met jouw lijstje. Zonder verwijten, gezeur of eisen. Rationeel en redelijk.
Ik zou het er ook niet mee eens zijn als ik na 7 jaar ineens elke aankoop die ik zou doen aan mijn partner moet verantwoorden.

Je schuift nu alle schuld dat jullie geen spaargeld hebben op je man maar hoe zit het met je eigen aankopen? Hoe zit het met jullie gezamenlijke vaste lasten?

Als je jullie financiële situatie inzichtelijk wil maken moet je naar jullie gehele uitgavenpatroon kijken en niet alleen naar dat van je man.

Persoonlijk vind ik het ook een fijner idee om spaargeld te hebben maar dat is niet verplicht. Als jouw man zich prima voelt zonder spaargeld dan kan jij hem niet verplichten om het anders te doen zolang jullie ook geen schulden hebben.

Wie zorgt er voor het inkomen. Verdienen jullie beiden evenveel? Wat waren de afspraken toen jullie gingen samenwonen.
al het geld dat er na vaste lasten (en sparen!) over is door 2 delen. De helft voor jou, de helft voor hem.
quote:Nova78 schreef op 01 februari 2012 @ 21:46:

Een bedrag afspreken per maand wat hij kan besteden waaraan hij wil? Verder gelijk als het geld binnen komt een vast bedrag doorstorten naar de spaarrekening?Dat vind ik een erg goed idee. Alleen moet je dan je man wel eerst overtuigen dat dat handig/noodzakelijk is en zover ik begrijp wil hij er helemaal niet over praten. Lastig!
quote:Starshine schreef op 01 februari 2012 @ 21:54:

al het geld dat er na vaste lasten (en sparen!) over is door 2 delen. De helft voor jou, de helft voor hem.Wat dan als de wasmachine stuk gaat?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:ketricken schreef op 01 februari 2012 @ 21:54:

[...]

Dat vind ik een erg goed idee. Alleen moet je dan je man wel eerst overtuigen dat dat handig/noodzakelijk is en zover ik begrijp wil hij er helemaal niet over praten. Lastig!Precies.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:Fame schreef op 01 februari 2012 @ 21:55:

[...]

Wat dan als de wasmachine stuk gaat?Wat overblijft Na sparen.
Zoiets wil ik dus doen nova79, en zakgeld ik haat dat woord en ik haat het omdat ik niet die rol wil. We zijn toch 2 volwassenen?

Ik word zo moe en boos van die kerel!!!!! Ik ben toch zijn moeder niet die de regels wel even bepaald hier in huis? We werken met zijn tweetjes echt knoepershard en ik zo graag samen de goede kant op gaan.

Ik ben gewoon ontzettend boos dat ik nu 'gedwongen' wordt de slechte/saaie/kwaaie huisvrouw te spelen. En dat wil ik helemaal niet zijn!

We leven ook al 7 jaar samen en dat echt zonder grote oneindigheid. Dit speelt nu ongeveer een half jaartje maar het verbeterd gewoon niet. Ik heb geprobeerd toe te kijken vanaf de zijlijn en hem zijn eigen fouten te laten maken. Van fouten kun je leren denk ik dan maar... Maar het blijft doorgaan. Het moet stoppen, godver, het moet stoppen!

Is er iemand met studerende kinderen, middelbare school niveau ofzo die mij een site kan wijzen over economie in een notedop? Het ontbreekt hem namelijk aan enig financieel inzicht en dat probeert nu een eigen bedrijf op te zetten. Ik vind het echt moeilijk moeilijk moeilijk.
Jullie leven nu eenmaal samen, als gezin met kids.

Dan moet je ook rekening met elkaar houden, betreft het budget. Zeker als het gaat om sparen voor onvoorziene uitgaven (o.a kapotte wasmachine).

Lastig als het niet lukt met communicatie.
Ik snap je gevoel!

Hier staat er altijd een mooi bedrag op de bank, mocht er iets kapot gaan, vind dat een heel fijn gevoel.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Zou je partner echt iets opsteken van economie voor middelbare scholieren als het hem niets interesseert en denk dat er geen probleem is? Ik denk het niet.

Het nibud heeft wel een goede site.
nibud.nl
quote:Fame schreef op 01 februari 2012 @ 21:55:

[...]

Wat dan als de wasmachine stuk gaat?ze sparen toch ook? Maar okay, om nu snel een buffertje op te bouwen,zouden ze kunnen afspreken (als man weer wil praten) dat ze komende maand helemaal geen 'zakgeld' krijgen, de maand daarna een beetje en als het spaargeld op peil is, gewoon voluit.
Samen geldzaken bespreken - Nibud
Wow, kan me voorstellen dat je man geen zin heeft in een gesprek. Als ik je OP zo lees, hebben jullie andere ideeen over omgaan met geld én ga jij er vanuit dat jouw visie de enige juiste is.

Als je een zinnig en constructief gesprek wilt, dan zul je een andere insteek moeten kiezen. Zorg voor tijd en rust (kinderen uit logeren) en een duidelijke agenda.. Leg hem uit hoe jij over geld denkt, wat voor jou belangrijk is en geef ook hem de ruimte om te zeggen hoe hij er over denkt.

Ga vanaf dat punt bekijken of jullie afspraken kunnen maken over een financieel plan waarin je elkaar kunt vinden. Maak het concreet ("we streven naar X euro spaargeld eind dit jaar, dus sparen we X per maand en X van vakantiegeld").

Realiseer dat het dus niet per se hoeft te betekenen dat jij helemaal krijgt wat je wil!
wow, hij heeft geen enkel financieel benul maar wil wel een eigen bedrijf opstarten?

Dat is wel een mooie ingang om hem op de noodzaak van sparen te wijzen. Zo'n bedrijf is never nooit meteen winstgevend, dus dan zul je veel aan een spaarrekening hebben om wat klappen op te vangen.

edit: en van je eigen zakgeld kun jij voor jezelf ook een spaarpotje aanleggen als je die behoefte heb.
Oh, al aardig wat reacties, thanks!

Hij hoeft niet plots na 7 jaar zijn aankopen te verantwoorden. We zijn wel na 6 jaar in een andere situatie terecht gekomen en hij is nu bezig voor zichzelf te beginnen. Daarmee zijn ook de probelemen begonnen.

Gewone computer, nee een luxe, superluxe copier/printer vervangen voor een laser (anders zien die facturen aan de klanten er niet tiptop geprint uit), meneer werkt vanuit huis en vond de senseo niet zo lekker meer smaken dus een dolce gusto gekocht, twee laptops naast elkaar vond hij ~niet zo prettig werken~ dus een flatscreen erbij zodat hij in 2 schermen kan werken (heeeeeeel belanggrijk en heeeeel duur), een i-pad gekocht (in cobinatie met 2-jarig abb want dat kostte hij maar ??? euro.

Dat laatste is ook zo'n mooi voorbeeld. We hebben hier: 2 laptops, een vaste pc waar de kinderen op spelen, een oud scherm op zolder. Dan een nieuw scherm kopen omdat dat leuk staat? Een i=pad kopen omdat hij met abb 300 euro goedkoper is dan los?

Maar waarom een ipad kopen als je al zoveel pc's hebt? Omdat hij dus heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gevoelig is voor reclame. Nu, 2 weken verder en ik ben nog steeds stikchagerijnig door deze deal van hem, ziet hij totaal niet in dat het een stomme deal is omdat hij wat heeft gekocht wat hij niet nodig had en waar geel=n geld voor was en waarmee hij dus helemaal niet 300 euro bespaard heeft! maar teveel uitgegeven heeft.

Zo. Misschien is het zo een beetje duidelijk waar ik mee zit?
Even tussendoor, voordat je gaat samenwonen/trouwen is dit toch een essentieel bespreekbaar onderwerp waarbij je beide op 1 lijn zou moeten komen/zitten.
Oh, als je man een bedrijf wil starten: ben je getrouwd op huwelijkse voorwaarden? Zo niet, dan alsnog regelen! Echt noodzakelijk dat je met een notaris gaat praten!
quote:zitikhier schreef op 01 februari 2012 @ 22:07:

Maar waarom een ipad kopen als je al zoveel pc's hebt? Omdat hij dus heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gevoelig is voor reclame. Nu, 2 weken verder en ik ben nog steeds stikchagerijnig door deze deal van hem, ziet hij totaal niet in dat het een stomme deal is omdat hij wat heeft gekocht wat hij niet nodig had en waar geel=n geld voor was en waarmee hij dus helemaal niet 300 euro bespaard heeft! maar teveel uitgegeven heeft.

Zo. Misschien is het zo een beetje duidelijk waar ik mee zit?Een anti-reclame sticker op de deur, krijg je geen folders meer.
Ah, het gaat je dus eigenlijk niet om de spaarreserves, maar om waar hij zijn geld aan besteedt. Zeg eens eerlijk, koop jij nooit iets wat je man onzin vindt (kleding, cosmetica enz.)?
Sassafras, je hebt een mooie post geschreven.

Mijn manier zal ook idd niet de juiste manier zijn. Ik weet even niet hoe ik een nieuwe zin kan beginnen zonder "maar ik..." te gebruiken. We hebben altijd al ons inkomen op een grote hoop gegooid en nooit heeft er iemand gezeurd over reisjes van de ander en andere grote uitgaven.

Hier toch mijn 'maar' op dit moment is het geld al voor het einde van de maand op. De huur kan nipt betaald worden,voor de rest van de vaste lasten schuiven we geld heen en weer van de creditcard en de spaarrekening en de lopende rekening. Elke maand een cirkeltje wat maar net rond komt. We hangen dus echt wel boven de afgrond. En het moment dat de winterschoenen van je kids kapot gaan en je nog een week lang echt met geen mogelijkheid aan wat geld kan kopen dan voel je je ellendig hoor! En dan vind ik het dus wel serieus en daarom nu dus ook (na een half jaar poberen overleggen en bijsturen) deze noodkreet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven