Financiele onenigheid

01-02-2012 21:44 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 7 jaar samen zit ik nu in een dip in onze relatie door zware financiele lasten. Mijn man ziet totaal niet in waarom ik bezorgd ben en gaat alle discussie/pogingen tot gesprek uit de weg.

We hebben op dit moment geen schulden, maar ook geen cent spaargeld door het uitgavepatroon van mijn man. Ik heb hem het weekend gevraagd, eigenlijk wel geeist dat hij geen aankopen (behalve kleine boodschapjes etc) meer doet zonder overleg met mij.

Reactie hierop is dat er al drie dagen gezwegen wordt. Of juist niet, alles in huis met de kinderen en werk etc draait gewoon door en dan is hij echt gezellig, lekker stoeinen leuk kletsen aan tafel etc maar hij komt gewoon niet terug op het onderwerp geld.

Ik zou zo graag een plan maken, een budget opstellen, naar een doel toe werken maar in mijn eentje kan ik dat niet.

Ik ben erg moe en slaap slecht door de zorgen, ik weet dat mijn schrijfstijl rommelig is. Ik heb zelf genoeg handel en economie gehad op school vroeger, ik heb ook nog een HBO-diploma richting management en heb vroeger van huis uit meegekregen dat je niet kan kopen wat je niet kan betalen. Dat je niet iets kan kopen/bestellen omdat je denkt dat je 'later' dat geld wel hebt. Dat je niets koop op lening behalve een huis.

Mijn man heeft dat dus totaal niet en voelt die druk die voel niet en hij voelt zich alleen maar beledigd dat ik zijn 'betalingen' controleer. Het enige wat ik wil is ons gezin een toekomst geven.

Kan iemand mij een handleiding 'man' bezorgen, ik kom er zelf niet meer uit? War zit dat knopje, hoe schudt ik hem wakker?

PS zal ik nog HELP toevoegen in de openingspost
Zijn jullie getrouwd in gemeenschap van goederen? Zo ja, ga dan heel snel alsnog huwelijkse voorwaarden vast leggen om te voorkomen dat jij straks zijn schulden af mag betalen!

Als praten echt niet helpt, dan wil het nog wel eens helpen om het probleem te laten ervaren. Erg kinderachtig, maar soms de enige oplossing. Ik denk dat ik in jullie geval de gezamenlijke rekening tot de limiet leeg zou halen. Bij zijn eerstvolgende aankoop zal zijn betaling dan geweigerd worden wegens ontoereikend saldo. Ik vermoed dat hij dan wel zal willen praten over geld. (En als je het echt stevig in wilt steken, dan zou je eventueel nog wat aan kunnen dikken door te zeggen dat je een geweldige superdure ...???... hebt aangeschaft. Want aankopen hoeven toch niet in overleg?)
Ehm, maar dat zijn toch allemaal zakelijke kosten die hij heef tgemaakt? Staat hij uberhaupt al ingechreven bij de KvK, heeft hij een zakelijke bankrekening, is het een eenmanszaak, een BV, een NV? Of shopt hij onder de noemer van een leuk idee?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Sassafras, weer eerlijk en ik wil daar ook eerlijk op antwoorden: ik koop voor mijzelf mascara, deo en gezichtscreme. Shampoo en andere douche-spullen delen we met heel het gezin samen.

Mijn garderobe is al in jaren niet vernieuwd maar nu in de opruiming heb ik een zwart vestje en 2 basisthirts bij de hema gekocht.

Vind jou opmerkingen en visie wel heel grappig. Het zet mij aan het denken en dat heb ik nodig. Ik vind het ook lastig om dit in real life met iemand te bespreken. Ik zou niet weten aan wie ik het kan vertellen.

Wie was dat met die NEE=sticker van reclame tip? Hoe blokkeer ik in de zakelijke mail alle aanbiedingen en hoe filter ik alle advertertenties van het web?
kunnen jullie samen budgetten afspreken? Wat komt er binnen? wat gaat er naar de algemene pot voor vaste lasten enz. en wat gaat er naar het bedrijf. En voor een bedrijf zal je een financieel plan moeten hebben. Als hij weet wat hij kan uitgeven, dan heeft hij ook de vrijheid om het binnen die marges te doen, en dan heb je daar niets over te zeggen.

Wij hebben allebei ons salaris op een eigen rekening en hebben afgesproken hoeveel we naar de gezamenlijke rekening overmaken voor de gezamenlijke kosten. wat er overblijft, op de persoonlijke rekening mogen we natuurlijk naar eigen inzicht besteden. En ik zou het niet fijn vinden als mijn man daar plotseling iets over zou zeggen. Probeer dus vooraf de financiele ruimte af te spreken. En in dit geval af te stemmen wat bedrijfskosten zijn en wat voor het algemeen nodig is.
quote:zitikhier schreef op 01 februari 2012 @ 22:14:

Sassafras, je hebt een mooie post geschreven.

Mijn manier zal ook idd niet de juiste manier zijn. Ik weet even niet hoe ik een nieuwe zin kan beginnen zonder "maar ik..." te gebruiken. We hebben altijd al ons inkomen op een grote hoop gegooid en nooit heeft er iemand gezeurd over reisjes van de ander en andere grote uitgaven.

Hier toch mijn 'maar' op dit moment is het geld al voor het einde van de maand op. De huur kan nipt betaald worden,voor de rest van de vaste lasten schuiven we geld heen en weer van de creditcard en de spaarrekening en de lopende rekening. Elke maand een cirkeltje wat maar net rond komt. We hangen dus echt wel boven de afgrond. En het moment dat de winterschoenen van je kids kapot gaan en je nog een week lang echt met geen mogelijkheid aan wat geld kan kopen dan voel je je ellendig hoor! En dan vind ik het dus wel serieus en daarom nu dus ook (na een half jaar poberen overleggen en bijsturen) deze noodkreet.

Nou inderdaad, dat is ernstig en ik vind het heel erg dat hij dit niet inziet.

Als die spreekwoordelijke wasmachine kapot gaat en er komt nog een onverwachte rekening bij en de maand daarop is er weer wat, dan zit je zo in de schulden.

Als hij niet naar jou wil luisteren, kan je dan niet iemand naar hem toe sturen waar hij wel naar luistert? Zijn vader, een oudere broer ofzo.
quote:zitikhier schreef op 01 februari 2012 @ 22:19:

Wie was dat met die NEE=sticker van reclame tip? Hoe blokkeer ik in de zakelijke mail alle aanbiedingen en hoe filter ik alle advertertenties van het web?ik
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Een pop-up blocker kan veel advertenties tegenhouden.
quote:Jaja007 schreef op 01 februari 2012 @ 22:07:

Even tussendoor, voordat je gaat samenwonen/trouwen is dit toch een essentieel bespreekbaar onderwerp waarbij je beide op 1 lijn zou moeten komen/zitten.

We hebben natuurlijk alles op tafel gegooid en alles tot in de puntjes uitgewerkt en genoteerd en gehandtekend. Dit alleen al duurde ruim een jaar.

Daarna zijn we getrouwd en hebben we kinderen gekregen.

We zijn verhuisd.

We hebben beiden ander werk gekgregen.

We hebben nieuwe vrienden gemaakt.

We hebben veel geluk gekend.

We hebben veel verdriet te verwerken gekregen.

Nu even uit de sarcastische mode.

We zijn natuurlijk veranderd in 7 jaar tijd! Ik ben niet meer dezelfde als toe, hij ook niet. Wat je meemaakt vormt je. je kan vanalles verzinnen en uitwerken, maar als het moment daar is (en dan kan het over geld of over weet ik veel wat gaan), dan weet je pas wat het met je doet. En dat is vast niet altijd datgene wat je van te overen bedenkt....
Zoal je hier losgaat, zou ik het thuis dus niet doen. Blijkbaar heeft je tactiek het afgelopen half jaar (zeuren?) niet gewerkt. Verzin iets anders.
quote:Nibud:

6. Inleven en aanpassen

Als u zuinig bent ingesteld en jullie doen samen iets leuks, reserveer dan vooraf een (niet te laag) bedrag dat u maximaal wilt of kunt uitgeven. U hoeft dan tussendoor niet steeds stil te staan bij uw uitgaven.

Begrijpt u elkaars bestedingsgedrag niet? Probeer een dag elkaars geldgedrag te imiteren. Iemand die zuinig is ingesteld laat het geld een dagje rollen, terwijl uw royale partner 24 uur lang niets uitgeeft. Zo ziet u ook meer de voordelen van elkaars keuzen in.
quote:Starshine schreef op 01 februari 2012 @ 22:23:

[...]

Als hij niet naar jou wil luisteren, kan je dan niet iemand naar hem toe sturen waar hij wel naar luistert? Zijn vader, een oudere broer ofzo.

Broer niet aanwezig en vader leeft op de pof van anderen...

Dat bedoelde ik ook al in een eerdere post te zeggen. Van huis uit heb ik een andere omgang met geld geleerd. Hij niet. Ik denk echt dat dit stukje opvoeding essentieel is.

Ondertussen speur ik wat op nibud rond.
Allebei een Rekening openen en een vast bedrag per maand naar een vaste lastennrekening storten en een bedrag voor jullie zelf bepalen?

Of iedere keer als jullie salaris wordt gestort een bedrag meteen op een spaarrekening zetten? Dus niet afwachten of je die maand wat overhoudt...zo spaar je ongemerkt heel snel een leuk bedrag.
quote:hekje schreef op 01 februari 2012 @ 22:27:

Zoal je hier losgaat, zou ik het thuis dus niet doen. Blijkbaar heeft je tactiek het afgelopen half jaar (zeuren?) niet gewerkt. Verzin iets anders.

Kan je mij eens helpen dan Hekje?

Hoe zou ik dan in gesprek kunnen gaan en welke argumenten zouden jou wel over kunnen halen om een tijdje wat bedachtzamer geld uit tegeven zodat we een buffer hebben voor onz gezin?
quote:naima1981 schreef op 01 februari 2012 @ 22:32:

Allebei een Rekening openen en een vast bedrag per maand naar een vaste lastennrekening storten en een bedrag voor jullie zelf bepalen?

Of iedere keer als jullie salaris wordt gestort een bedrag meteen op een spaarrekening zetten? Dus niet afwachten of je die maand wat overhoudt...zo spaar je ongemerkt heel snel een leuk bedrag.Als ik er dus wat afhaal Naima81,dan kan de huur niet betaald worden, we hebben nu al geld tekort door ons uitgavepatroon.
quote:zitikhier schreef op 01 februari 2012 @ 22:33:

[...]

Kan je mij eens helpen dan Hekje?

Hoe zou ik dan in gesprek kunnen gaan en welke argumenten zouden jou wel over kunnen halen om een tijdje wat bedachtzamer geld uit tegeven zodat we een buffer hebben voor onz gezin?Dat heb ik op de 1-e pagina gedaan; verwezen naar Nibud, advies gegeven dat jij eerst alles op een rijtje zet en het gesprek vervolgens rustig en rationeel aangaat.
quote:zitikhier schreef op 01 februari 2012 @ 22:27:

We zijn natuurlijk veranderd in 7 jaar tijd! Ik ben niet meer dezelfde als toe, hij ook niet. Wat je meemaakt vormt je. je kan van alles verzinnen en uitwerken, maar als het moment daar is (en dan kan het over geld of over weet ik veel wat gaan), dan weet je pas wat het met je doet. En dat is vast niet altijd datgene wat je van te overen bedenkt....

Natuurlijk wordt je door de jaren gevormd. Dat is ook zo. Ook je bestedingsmarge zal in de loop der jaren kunnen veranderen omdat je meer verdiend d.m.v. promotie etc.

Een voorbeeld uit eigen situatie:

Manlief en ik zijn in het begin, toen we net getrouwd waren, via het uitzendbureau gaan werken.

Nu, jaren later, hebben we het financieel niet slecht. Manlief heeft een goedlopend BV en ik werk ook.

Toch zijn we op hetzelfde voet qua uitgaves, verder gegaan.

Waarom? Omdat we niet te koop willen lopen met onze "welvaart".

Natuurlijk hebben we afgesproken dat we onder een bepaald bedrag vrij mogen besteden -> zakgeld, gadgets enz.
quote:hekje schreef op 01 februari 2012 @ 22:35:

[...]

Dat heb ik op de 1-e pagina gedaan; verwezen naar Nibud, advies gegeven dat jij eerst alles op een rijtje zet en het gesprek vervolgens rustig en rationeel aangaat.Ik heb zelfs een link van het Nibud gepost.
Mijn idee is: begin van de maand een deel van de rekening halen om dit CASH in huis te hebben en daar ash de boodschappen mee te doen. Om het ook in handen te hebben om er meer gevoel bij te hebben. Dan zie je echt wanneer het op is. En wanneer je een flesje wijn en lekkere toastjes kan kopen en wanneer je nog maar een klein beetje overhebt en je nog een pak luiers moet kopen ook nog.
relatie-test geld plus advies hoe je het bespreekbaar maakt.
quote:zitikhier schreef op 01 februari 2012 @ 22:31:

[...]

Ondertussen speur ik wat op nibud rond.Thanks hekje, daar was ik ook aan het lezen, goede tip!
Oh, ik merk dat ik het echt vreselijk vind dat ik overkom als zo'n zure huisvrouw
quote:zitikhier schreef op 01 februari 2012 @ 22:36:

Mijn idee is: begin van de maand een deel van de rekening halen om dit CASH in huis te hebben en daar ash de boodschappen mee te doen. Om het ook in handen te hebben om er meer gevoel bij te hebben. Dan zie je echt wanneer het op is. En wanneer je een flesje wijn en lekkere toastjes kan kopen en wanneer je nog maar een klein beetje overhebt en je nog een pak luiers moet kopen ook nog.Maar zit het probleem wel in de boodschappen en kleine uitgaven als broodjes onderweg etc of meer in de onzin met een stekker, dit dure merk overhemd zit zo veel beter en de dit heb ik echt nodig voor mijn bedrijf aankopen?
Zolang geld heen en weer schippert tussen zakelijke en persoonlijke rekening om inkopen te kunnen betalen wel Borderwalk.

En daar ben ik dus niet goed in, wat je niet hebt kanje niet uitgeven (aan inkopen) maar hij vind van wel want een bedrijf is geen huishouden, maar daardoor kan ik mijn boodschappen/kinderschoenen niet aaltijd betalen.
quote:borderwalk schreef op 01 februari 2012 @ 22:41:

[...]

.... meer in de onzin met een stekker, dit dure merk overhemd zit zo veel beter en de dit heb ik echt nodig voor mijn bedrijf aankopen?

Dat vroeg ik mij ook af.

En dat bedoel ik met "hetzelfde uitgavepatroon behouden".
En ik weet dus niets van een eigen bedrijf voeren af. Dus misschien is het wel gebruikelijk. Dat je inkoopt op rekening kan ik wel begrijpen, maar je kan dan niet nog meer inkopen als je oude stock nog niet verkocht is en je die schuld nog niet af kunt losse alweer een nieuwe schuld aan gaan? Of gaat dat anders?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven