Financiele onenigheid

01-02-2012 21:44 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 7 jaar samen zit ik nu in een dip in onze relatie door zware financiele lasten. Mijn man ziet totaal niet in waarom ik bezorgd ben en gaat alle discussie/pogingen tot gesprek uit de weg.

We hebben op dit moment geen schulden, maar ook geen cent spaargeld door het uitgavepatroon van mijn man. Ik heb hem het weekend gevraagd, eigenlijk wel geeist dat hij geen aankopen (behalve kleine boodschapjes etc) meer doet zonder overleg met mij.

Reactie hierop is dat er al drie dagen gezwegen wordt. Of juist niet, alles in huis met de kinderen en werk etc draait gewoon door en dan is hij echt gezellig, lekker stoeinen leuk kletsen aan tafel etc maar hij komt gewoon niet terug op het onderwerp geld.

Ik zou zo graag een plan maken, een budget opstellen, naar een doel toe werken maar in mijn eentje kan ik dat niet.

Ik ben erg moe en slaap slecht door de zorgen, ik weet dat mijn schrijfstijl rommelig is. Ik heb zelf genoeg handel en economie gehad op school vroeger, ik heb ook nog een HBO-diploma richting management en heb vroeger van huis uit meegekregen dat je niet kan kopen wat je niet kan betalen. Dat je niet iets kan kopen/bestellen omdat je denkt dat je 'later' dat geld wel hebt. Dat je niets koop op lening behalve een huis.

Mijn man heeft dat dus totaal niet en voelt die druk die voel niet en hij voelt zich alleen maar beledigd dat ik zijn 'betalingen' controleer. Het enige wat ik wil is ons gezin een toekomst geven.

Kan iemand mij een handleiding 'man' bezorgen, ik kom er zelf niet meer uit? War zit dat knopje, hoe schudt ik hem wakker?

PS zal ik nog HELP toevoegen in de openingspost
1) Houdt zaken en privee strikt gescheiden, ook in betaalrekeningen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:zitikhier schreef op 01 februari 2012 @ 22:39:

Oh, ik merk dat ik het echt vreselijk vind dat ik overkom als zo'n zure huisvrouw

misschien, maar je hebt wel gelijk vind ik.

Vreselijk toch dat je nu gewoon voor volgende maand al geld tekort komt.

Is hij er echt niet gevoelig voor als je zegt dat je moet kiezen tussen boodschappen of nieuwe schoenen voor de kinderen?

En als hij steeds het gesprek uit de weg gaat, dan maar the hard way nemen: twee extra rekeningen openen, alles wat overblijft na vaste lasten en sparen door twee delen en op deze rekeningen storten. Hij een pas van de een, jij een pas van de ander. De pas van de vaste lasten rekening gaat achter slot en grendel.

Ja absurd en betuttelend, maar liever zo dan in de schuldsanering over een paar jaar.
en privé en zaken inderdaad gescheiden houden.
Er moet dus een scheiding Bedrijf Huishouden Persoonlijke Uitgaven worden aangebracht.

Voor het huishouden is er een betaalrekening en elke maand zoveel cash beschikbaar voor de boodschappen.

Voor jullie beiden is er x euro cash per maand volledig naar eigen inzicht te besteden.

Er gaat maandelijks een vast bedrag naar de privé spaarrekening.

Het geld voor het bedrijf staat op de bedrijfsrekening, en er is een afspraak hoeveel jullie nu maandelijks in dat bedrijf kunnen investeren, zonder dat je dus geen boodschappen meer kan doen. Stel dat dat 100 euro is dan kan hij deze maand geen nieuwe fax oid van 400 euro kopen, want het geld is er gewoon niet.
Mijn man is bijna 2 jaar geleden ook voor zichzelf begonnen. En echt niet dat hij van die dure uitgaven deed.

Pas sinds kort nieuwe laptop voor hemzelf (yeah, ik kan weer altijd op m'n eigen ouwe beessie). Een tweedehands bedrijfsbus (nu bezig met een nieuwe). En als hij materiaal nodig heeft, struint hij marktplaats af.
Wij hebben het sinds kort als volgt gedaan: We hebben alle vaste lasten incl. benzine bij elkaar opgeteld+ 300 euro per maand spaargeld. Voor boodschappen heb ik een X bedrag per week gereserveerd. We hebben allebei een eigen rekening geopend en daarnaast een gezamelijke rekening voor alle vaste lasten. Onze salarissen komen binnen op onze eigen rekening en daarvan stort ieder een evenredig deel naar rato van inkomen naar de vaste lastenrekening. Man betaalt iets meer dan ik, aangezien ik iets minder verdien. Zo houden we beiden een klein bedrag over op onze eigen rekening wat we naar eigen inzicht kunnen besteden. Ik pin iedere week 100 euro contant van de vastelastenrekening voor de boodschappen. Ik merk dat ik zelf ook veel minder uitgeef nu ik de boodschappen contant betaal ipv pinnen. We gaan nu gewoon kijken hoe dit werkt voor ons en als we er beiden tevreden over zijn blijven we zo doorgaan. Ik vind het zelf wel fijn dat er maandelijks een vast bedrag gespaard wordt en dat de vaste lasten gewoon betaald kunnen worden omdat niemand zonder overleg van de gezamelijke rekening pint..
Dankjewel voor jullie inbreng.

Borderwalk, die situatie zou voor mij ideaal zijn, daar wil ik echt naar toe werken.

Vrijdag ben ik vrij en zijn alle kinderen weg naar school/oma en dan kunnen we echt rustig zitten en alles doorpraten. Ik speur nog wat rond hier en daar van te voren. Sowiezo al erg verhelderend eens het verhaal van een ander perspectioef te bekijken. Nu is het bedtijd hier. Groetjes, zitikhier (en hij daar)
heeft hij geen accountant in de arm genomen voor dat bedrijf? Of een contactpersoon voor startende ondernemers bij de KvK (misschien praat ik nu onzin en doet de KvK daar helemaal niet aan hoor).

Maar misschien dat hij wel naar een expert luistert. Mijn man heeft daar nl ook last van. Wat ik zeg, wordt lang niet zo serieus genomen als precies hetzelfde, maar dan uitgelegd door een professional.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 01 februari 2012 @ 22:53:

En als hij materiaal nodig heeft, struint hij marktplaats af.

Wij ook.

Bedrijfsuitgaves (kantoormeubels) kopen we meestal 2e hands, bijvoorbeeld via Marktplaats.
quote:Starshine schreef op 01 februari 2012 @ 23:02:

heeft hij geen accountant in de arm genomen voor dat bedrijf? Of een contactpersoon voor startende ondernemers bij de KvK (misschien praat ik nu onzin en doet de KvK daar helemaal niet aan hoor).

Maar misschien dat hij wel naar een expert luistert. Mijn man heeft daar nl ook last van. Wat ik zeg, wordt lang niet zo serieus genomen als precies hetzelfde, maar dan uitgelegd door een professional.Maak een print van dit topic en leg het op tafel. Markeer alle waardevolle tips/links.
Zorg dat jullie financieel op 1 lijn komen en vooral op het gebied van het uitgavepatroon.

Dat is van cruciaal belang, wil een bedrijf kans van slagen hebben.

Zoals eerder geschreven, een goede accountant in de arm nemen.
Nog even hier terug hoor:

Ik hoef niet alles van marktplaats en ik wil hem ook niet verplichten alles 2ehands te kopen, ook al is daar niets mis mee. Het is dat hij geld uitgeeft dat er niet is, in zijn ogen ~nog niet is~ maar zeker wel binnekomt deze maand, of anders volgende en dan dan is alles weer in orde hoor! Echt waar, dit is de laatste maand dat ik de creditcard gebruik....

Ik vind echt dat hij een onbedwingbare dwang heeft te kopen/uit tegeven. Hij ziet totaal niet in dat de ipad niet nodig is, dat een 2e papiervernietiger geen extra waarde voor het bedrijfje heeft. Dat soort dingen....

Aan jullie die leven met 2 aparte rekeningen, altijd al zo gedaan? Hoe is dat als je dat invoert na zo'n tijd samen vraag ik mij af. Ik wil niet dat geld tussen ons in blijft staan want ik ben echt stapelgek op deze kerel ondertussen hoor! En nu ga ik lekker tegen hem aan kruipen
quote:zitikhier schreef op 01 februari 2012 @ 23:12:

Ik vind echt dat hij een onbedwingbare dwang heeft te kopen/uit te geven. Hij ziet totaal niet in dat de ipad niet nodig is, dat een 2e papiervernietiger geen extra waarde voor het bedrijfje heeft. Dat soort dingen....

Dit is em dus, jullie zitten duidelijk niet op 1 lijn.

Praten met de accountant erbij, kan misschien wel helpen.

Welterusten en slaap er een nachtje over.
Heb je al een financieel overzicht gemaakt? Inkomsten, maandelijkse uitgaven, maandelijkse reserveringen voor jaarlijkse uitgaven, boodschappengeld, enz.?

Voordat je het gesprek aangaat: maak zo'n overzicht, met alle kosten erin. Door jaaruitgaven er per maand in te zetten, weet je hoeveel je moet reserveren. Elke maand maak je dan hetzelfde bedrag over naar een vaste lasten rekening waar je geen pas van hebt. Dan weet je zeker dat je altijd de huur kunt betalen. De rest verdeel je, desnoods over een rekening voor hem en een voor jou.
Spaargeld is een vaste last trouwens... meteen afschrijven.
quote:zitikhier schreef op 01 februari 2012 @ 22:07:

Gewone computer, nee een luxe, superluxe copier/printer vervangen voor een laser (anders zien die facturen aan de klanten er niet tiptop geprint uit), meneer werkt vanuit huis en vond de senseo niet zo lekker meer smaken dus een dolce gusto gekocht, twee laptops naast elkaar vond hij ~niet zo prettig werken~ dus een flatscreen erbij zodat hij in 2 schermen kan werken (heeeeeeel belanggrijk en heeeeel duur), een i-pad gekocht (in cobinatie met 2-jarig abb want dat kostte hij maar ??? euro.

Dat laatste is ook zo'n mooi voorbeeld. We hebben hier: 2 laptops, een vaste pc waar de kinderen op spelen, een oud scherm op zolder. Dan een nieuw scherm kopen omdat dat leuk staat? Een i=pad kopen omdat hij met abb 300 euro goedkoper is dan los?

Maar waarom een ipad kopen als je al zoveel pc's hebt? Omdat hij dus heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gevoelig is voor reclame. Nu, 2 weken verder en ik ben nog steeds stikchagerijnig door deze deal van hem, ziet hij totaal niet in dat het een stomme deal is omdat hij wat heeft gekocht wat hij niet nodig had en waar geel=n geld voor was en waarmee hij dus helemaal niet 300 euro bespaard heeft! maar teveel uitgegeven heeft.

Zo. Misschien is het zo een beetje duidelijk waar ik mee zit?

Het is glashelder je hebt op alle twee de punten 100% gelijk.

Voor mijn werk heb ik regelmatig met startende ondernemers te maken en zie het vaak misgaan.

Er zijn twee soorten starters.

1) Zij die veel aanschaffen in de hoop dat ze het geld ooit terug verdienen.

2) Zij die geld gaan verdienen en langzaam maar zeker hun benodigdheden kopen en dan liefst 2e hands.

Beroepsmatig heb ik het liefst ondernemer 1 omdat wij daar vaak voor een habbekrats dure auto's kunnen terug kopen als mens heb ik liefst ondernemer 2 omdat ik ze hun succes gun.

Verder heb je gelijk dat je met een opgroeiend gezin en misschien wel koophuis een ¤10.000 achter de hand moet hebben voor defecte auto's, een lek dak, wasmachine, een kroon die niet gedekt wordt door je zorgverzekeraar.

Aan jullie die leven met 2 aparte rekeningen, altijd al zo gedaan? Hoe is dat als je dat invoert na zo'n tijd samen vraag ik mij af. Ik wil niet dat geld tussen ons in blijft staan want ik ben echt stapelgek op deze kerel ondertussen hoor! En nu ga ik lekker tegen hem aan kruipen

Veel mensen hebben 4 rekeningen.

1) Man

2) Vrouw

3) Gezamenlijke rekening lopende zaken boodschappen, huur, vaste lasten e.d.

4) Gezamenlijke spaarrekening voor die defecte auto e.d.

Iedereen zal voor zichzelf moeten bepalen wat het meest geschikt is in hun situatie maar voor mij is dit het beste model.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik denk dat je hem eerst duidelijk moet maken hoe erg je ermee zit. Los van oorzaak schuld of wat ook.

Tegen je man zeggen dat je stress hebt en dat je daar iets aan wil doem.

Misschien wuift hij het weg, omdat hij onvoldoende doorheeft wat het voor jou betekend.

In het gesprek hoe het op te lissen zou ik samen naat een manier zoeken die voor beide oke is..
Rem erop en hard. Dan maar een zure huisvrouw.

Hier is de handel simpel verdeeld. Inkomens zijn los van elkaar, elk een eigen rekening. Elk betaald mee naar draagkracht (ligt redelijk gelijk). EERST de vaste lasten (huur, gas-licht, water, verzekeringen, alles), en het boodschappengeld word geregeld. Daar is een vast bedrag voor gereserveerd en dat word maandelijks het eerst door beiden apart gezet. Dan houden we elk nog een bedrag over en dat bedrag besteed je zoals je zelf wenst. Daar koop je dus ook je kleding van.

Hierdoor is er nooit ruzie over geld, want je hebt zelf je eigen inkomen vrij te besteden en kan je zelf bepalen wat je met het geld doet.

Zo ben ik de spaarder van de twee; vriend spaart eigenlijk niets. Maar ALS mijn spaargeld dan word aangesproken (bijv. kapotte wasmachine) betaald hij weer de helft aan me terug in de daarop volgende maanden, want dat word weer fifty fifty gedaan dan. Kortom, hij heeft baat mij mijn spaarzin maar ervaart dus ook het terugbetalen van zo'n bedrag (het nadeel als je niks spaart immers).

Misschien is dat voor jou vriend ook goed. Je leert er erg goed van om met geld om te gaan, op = op en je leert ook het nut van sparen voor iets wat je graag wilt. En hij zal dan ook merken dat als het geld op is, het ook echt op is.

En, het mooiste... het is altijd eerlijk, nooit reden om te ruzieen.

Nog even hier terug hoor:

Ik hoef niet alles van marktplaats en ik wil hem ook niet verplichten alles 2ehands te kopen, ook al is daar niets mis mee. Het is dat hij geld uitgeeft dat er niet is, in zijn ogen ~nog niet is~ maar zeker wel binnekomt deze maand, of anders volgende en dan dan is alles weer in orde hoor! Echt waar, dit is de laatste maand dat ik de creditcard gebruik....

Ik vind echt dat hij een onbedwingbare dwang heeft te kopen/uit tegeven. Hij ziet totaal niet in dat de ipad niet nodig is, dat een 2e papiervernietiger geen extra waarde voor het bedrijfje heeft. Dat soort dingen....

Niet alles komt van MP natuurlijk, maar je zou wel gek zijn om niet te kijken af en toe.

En credit card wordt hier al helemaal nooit gebruikt voor zakelijke uitgaven.

Er wordt geinvesteerd als er geld is, als dat er niet is, jammer dan. Maandje wachten.
quote:hollebollegijs schreef op 01 februari 2012 @ 23:40:

Veel mensen hebben 4 rekeningen.

1) Man

2) Vrouw

3) Gezamenlijke rekening lopende zaken boodschappen, huur, vaste lasten e.d.

4) Gezamenlijke spaarrekening voor die defecte auto e.d.

Iedereen zal voor zichzelf moeten bepalen wat het meest geschikt is in hun situatie maar voor mij is dit het beste model.Ik zou vaste lasten en flexibele lasten uit elkaar trekken. Je huur moet gewoon afgeschreven kunnen worden zonder dat je met diezelfde pas net in de winkel te dure boodschappen hebt gedaan. Vaste lasten = niet aankomen.
quote:vraagteken schreef op 02 februari 2012 @ 01:22:

[...]

Ik zou vaste lasten en flexibele lasten uit elkaar trekken. Je huur moet gewoon afgeschreven kunnen worden zonder dat je met diezelfde pas net in de winkel te dure boodschappen hebt gedaan. Vaste lasten = niet aankomen.

Ja dat is ook een goede optie.

Het geeft wel een hoop rust hoor een scheiding der financiën .

Je hebt gewoon je eigen deel en wat je ermee doet moet je zelf

weten, ik spaarde veel en ex was een zege voor de economie die

pompte alle euro's terug in het systeem
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik woon alleen, ja, en dan hoef je financieel geen rekening te houden met anderen. Ik vind een geldbuffer wel belangrijk (ik heb ongeveer 18.000 euro) en hoewel ik een creditcard heb, gebruik ik die alleen als er geen andere manier om online te betalen. Als er wel een andere manier is, moet dat Automatische Incasso of iDeal zijn. En Internetbankieren werkt voor mij perfect.

Maar dat is een andere situatie waar Zitikhier in zit. Ben geneigd haar groot gelijk te geven. Als je niet ruim in het geld zit, kun je geen dingen kopen die je eigenlijk wel zou willen hebben.
World of Warcraft: Legion
Je moet zakelijk en prive gescheiden houden.

Zakelijke aankopen doet hij met z'n zakelijke rekening, wat hij koopt moet jij je eigenlijk niet mee bemoeien. Als hij een eigen bedrijf heeft moet hij zelf zorgen dat er genoeg overblijft voor belasting, btw, onvoorzien e.d. Zijn verantwoordelijkheid.

Wat je moet afspreken is dat er elke maand een vast bedrag naar jullie rekening wordt overgemaakt om de lasten te betalen en een deel naar de spaarrekening. Dat afspreken is belangrijk.
quote:hans66 schreef op 02 februari 2012 @ 12:08:

Maar dat is een andere situatie waar Zitikhier in zit. Ben geneigd haar groot gelijk te geven. Als je niet ruim in het geld zit, kun je geen dingen kopen die je eigenlijk wel zou willen hebben.

Precies. TO zeurt niet en heeft gelijk.

Haar man leeft boven zijn stand, terwijl hij een gezin heeft.

Geen goed voorbeeld van goed financieel beleid.

Hoe kan hij een bedrijf gezond houden en runnen, als hij het privé er onverschillig voor staat?
quote:zitikhier schreef op 01 februari 2012 @ 22:14:

En het moment dat de winterschoenen van je kids kapot gaan en je nog een week lang echt met geen mogelijkheid aan wat geld kan kopen dan voel je je ellendig hoor! .Het is misschien een idee om de kinderbijslag meteen van de rekening af te halen zodat je altijd geld hebt om in dit soort situaties winterschoenen voor de kinderen te kunnen kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven