gebrek aan rustige 'mannelijkheid', meer 'in het nu leven'
woensdag 5 november 2025 om 21:16
Even van me afschrijven: enkele maanden geleden kwam ik (40-er, man) een bijzondere vrouw tegen, ik kwam net uit een relatie van meerdere jaren, ook zij had net een vorige relatie achter de rug.
Naar elkaar toe gezegd het voorzichtig te willen doen, stap voor stap, maar ook: smoorverliefd op elkaar, heeft me naar een next level niveau weten triggeren, qua verbinding, levensvreugde, warmte… ik voel me er erg goed bij, het is een bijzonder warme vrouw, knuffels, naast een heerlijk plagerige en speelse kant, schoonheid, chemie, IQ EQ, is een supermama voor haar kinderen.
Afgelopen maanden zagen we elkaar meermaals per week, er was veel positieve vibe, sterke kracht, positief effect op elkaars ontwikkeling, dagen elkaar uit, kunnen elkaars kwetsbaarheden delen, ze geeft aan zich veilig en begrepen te voelen bij mij, wat ik echt heel fijn vind om te horen.
Tegelijkertijd ook een duidelijke voorzichtigheid naar relatie, we zaten niet in een echte volle uitgesproken relatie, maar wel een intensieve ‘dating’ (met o.a. seksuele exclusiviteit). En voorzichtig de deur open naar elkaar meenemen bij vrienden (geen familie).
Afgelopen week gingen we met elkaar op vakantie, was een beetje spannend omdat het toch een hele week samen was.
Op zich was het een heel fijne vakantie, veel momenten van verbondenheid, avontuur, gelachen…
Tegelijkertijd was ook mijn kant van veel praten en dingen benoemen, proberen begrijpen naar boven gekomen, wat te weinig ‘in het nu’. Ze gaf aan mij terug dat ze een stukje ‘mannelijkheid’ mist, die van de rustigheid, niet altijd alles benoemen.
Dat is een stuk dat ik herken, en waarin ik ook zoekende was/ben, maar ook pijnlijk om te horen, omdat dit wel misschien meespeelt in onze zoektocht naar ‘worden we echt een koppel, of niet?’.
Graag tips om hierin te groeien, wil dit echt graag.
Naar elkaar toe gezegd het voorzichtig te willen doen, stap voor stap, maar ook: smoorverliefd op elkaar, heeft me naar een next level niveau weten triggeren, qua verbinding, levensvreugde, warmte… ik voel me er erg goed bij, het is een bijzonder warme vrouw, knuffels, naast een heerlijk plagerige en speelse kant, schoonheid, chemie, IQ EQ, is een supermama voor haar kinderen.
Afgelopen maanden zagen we elkaar meermaals per week, er was veel positieve vibe, sterke kracht, positief effect op elkaars ontwikkeling, dagen elkaar uit, kunnen elkaars kwetsbaarheden delen, ze geeft aan zich veilig en begrepen te voelen bij mij, wat ik echt heel fijn vind om te horen.
Tegelijkertijd ook een duidelijke voorzichtigheid naar relatie, we zaten niet in een echte volle uitgesproken relatie, maar wel een intensieve ‘dating’ (met o.a. seksuele exclusiviteit). En voorzichtig de deur open naar elkaar meenemen bij vrienden (geen familie).
Afgelopen week gingen we met elkaar op vakantie, was een beetje spannend omdat het toch een hele week samen was.
Op zich was het een heel fijne vakantie, veel momenten van verbondenheid, avontuur, gelachen…
Tegelijkertijd was ook mijn kant van veel praten en dingen benoemen, proberen begrijpen naar boven gekomen, wat te weinig ‘in het nu’. Ze gaf aan mij terug dat ze een stukje ‘mannelijkheid’ mist, die van de rustigheid, niet altijd alles benoemen.
Dat is een stuk dat ik herken, en waarin ik ook zoekende was/ben, maar ook pijnlijk om te horen, omdat dit wel misschien meespeelt in onze zoektocht naar ‘worden we echt een koppel, of niet?’.
Graag tips om hierin te groeien, wil dit echt graag.
vrijdag 7 november 2025 om 09:20
Geeft wel aan dat ze stapelverliefd op me is, vanalles voelt, zich nog nooit zo gezien voelde... maar wel tegenaan dat stukje mannelijkheid/veel praten/benoemen looptHexopbezemsteel schreef: ↑07-11-2025 07:11Ze voelt het gewoon niet zo. En verzint er vervolgens een reden bij. Want hoe kan je nou niks voelen als het zo gezellig is samen?
TO je bent wie je bent. Als dat niet genoeg is houdt het op.
vrijdag 7 november 2025 om 09:25
Ben-ik-weer schreef: ↑06-11-2025 09:47Tja, ik snap wel wat ze bedoeld. Dat geanalyseer is gewoon stront vervelend.
Dus stop er mee. We zitten niet in therapie samen, sommige dingen zijn gewoon wat ze zijn en hoeven niet benoemd nog uitgelegd te worden.
Ben-ik-weer schreef: ↑06-11-2025 22:47Waarom?! Dit is gewoon wie je bent. Een vrouw zoeken die daar bij past is een snellere en doeltreffendere oplossing dan jezelf na 40 jaar gaan proberen blijvend te veranderen.
Dewadde? Hij moet er dus mee stoppen én niet veranderen... Heel bijzonder advies.
vrijdag 7 november 2025 om 09:29
Je eigen afknappers op iemand gelijk framen als gebrek aan mannelijkheid bij de ander vind ik dan weer een vorm van toxisch gebruik van gendernormen.
Bovendien kan ik stapelverliefd niet rijmen met aanpassingen van de ander verlangen. Waarschijnlijk wil ze graag stapelverliefd zijn en houdt ze ook zichzelf voor de gek, maar mijn inziens is duidelijk dat ze dat niet is.
vrijdag 7 november 2025 om 09:34
Ja, duidelijk rebound. Van TO ook. Ze willen vooral verliefd zijn.
En jullie projecteren wat je mist in jezelf op de ander. Zij het warme, zorgzame gevoelige op jou (ze voelt soms misschien weinig), jij het speelse levendige op haar (je bent misschien te veel op anderen gericht).
vrijdag 7 november 2025 om 09:35
Ik voel echt wel verliefdheid, chemie in twee richtingen. Dat is niet geveinsd.Prei schreef: ↑07-11-2025 09:29Je eigen afknappers op iemand gelijk framen als gebrek aan mannelijkheid bij de ander vind ik dan weer een vorm van toxisch gebruik van gendernormen.
Bovendien kan ik stapelverliefd niet rijmen met aanpassingen van de ander verlangen. Waarschijnlijk wil ze graag stapelverliefd zijn en houdt ze ook zichzelf voor de gek, maar mijn inziens is duidelijk dat ze dat niet is.
Heb soms wel de indruk dat oude ervaringen (2x verlaten zijn geweest) mss meespeelt, en ook een stukje eigen zoektocht, ik weet het niet.
Bewust niet te snel in een nieuw avontuur gaan? Had me op een gegeven ogenblik bij vrienden meegenomen, als stapje, was supergoed meegevallen, ik connecteerde goed bij haar vrienden, en vice versa. En toch de dagen nadien zat ze met een gevoel van 'dit gaat me te snel'
vrijdag 7 november 2025 om 09:57
Natuurlijk is er wel chemie en verliefdheid. Dat zal zeker niet geveinsd zijn.
Maar dat betekent nog niet dat hier een goede basis is voor een relatie, of dat de gevoelens gebaseerd zijn op wie jij bent.
Het betekent niet automatisch dat zij eerlijk is tegen zichzelf of bewust van zaken die onverwerkt zijn.
Als ze simpelweg niets zou voelen was het een duidelijk verhaal.
Maar dat betekent nog niet dat hier een goede basis is voor een relatie, of dat de gevoelens gebaseerd zijn op wie jij bent.
Het betekent niet automatisch dat zij eerlijk is tegen zichzelf of bewust van zaken die onverwerkt zijn.
Als ze simpelweg niets zou voelen was het een duidelijk verhaal.
vrijdag 7 november 2025 om 09:59
Ik dacht meteen aan ADD, en ik zie dat je het zelf ook benoemt. Dat ga je niet veranderen TO.
Je bent wie je bent. Ik vind dat er niets mis mee is, dat filosoferen. Zij blijkbaar wel. Als ze het een dealbreaker vindt dan zijn jullie gewoon geen match. Het heeft ook niets met mannelijkheid te maken. Misschien is haar intelligentie wat lager dan die van jou en kan ze het niet volgen.
Ik denk dat je er meer aan hebt jezelf te accepteren zoals je bent. En te accepteren dat jullie geen match zijn als ze een deel van wie jij bent niet blieft. Hoe lang ga je het volhouden om je anders voor te doen dan je bent? Dat kan toch niet? Hoe moet dat werken op de lange termijn?
Laat haar maar kiezen wat ze wil, of ze vindt je leuk zoals je bent, of ze stopt er mee. Ik snap dat je jezelf nu wil veranderen omdat je haar niet kwijt wilt, maar toch is dat iets wat je niet moet doen.
Je bent wie je bent. Ik vind dat er niets mis mee is, dat filosoferen. Zij blijkbaar wel. Als ze het een dealbreaker vindt dan zijn jullie gewoon geen match. Het heeft ook niets met mannelijkheid te maken. Misschien is haar intelligentie wat lager dan die van jou en kan ze het niet volgen.
Ik denk dat je er meer aan hebt jezelf te accepteren zoals je bent. En te accepteren dat jullie geen match zijn als ze een deel van wie jij bent niet blieft. Hoe lang ga je het volhouden om je anders voor te doen dan je bent? Dat kan toch niet? Hoe moet dat werken op de lange termijn?
Laat haar maar kiezen wat ze wil, of ze vindt je leuk zoals je bent, of ze stopt er mee. Ik snap dat je jezelf nu wil veranderen omdat je haar niet kwijt wilt, maar toch is dat iets wat je niet moet doen.
vrijdag 7 november 2025 om 10:04
Haar oudste dochter heeft ADD, dus mss herkenbaar? Too close?Pianissimo schreef: ↑07-11-2025 09:59Ik dacht meteen aan ADD, en ik zie dat je het zelf ook benoemt. Dat ga je niet veranderen TO.
Denk echter wel dat ze intelligenter is dan ik, heeft 2 masters... ik bachelor.
Maar geeft wel aan me slim te vinden.
En ergens wil ik voor mezelf hier toch in.groeien, voor mezelf, en als die 15% dat dan is.
Het is echt iemand waarmee ik me gelukkig zou kunnen voelen de komende jaren... zo voel ik het nu
wijstoen wijzigde dit bericht op 07-11-2025 10:08
7.80% gewijzigd
vrijdag 7 november 2025 om 10:06
Waarom is iemand intelligenter omdat ze twee masters heeft? Kennelijk houdt ze van studeren en leren. En een prestatie is het zeker. Maar maakt het gegeven van 2 masters je slimmer dan ie.snd met een bachelor diploma?
En als ze wel intelligenter zou zijn, is dat dan bedreigend? Een afknapper? Voel je je dan minder waard als man?
En als ze wel intelligenter zou zijn, is dat dan bedreigend? Een afknapper? Voel je je dan minder waard als man?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
vrijdag 7 november 2025 om 10:10
Nee, maar vind intelligentie wel aantrekkelijk, ik voel me niet slimmer dan zijLucy schreef: ↑07-11-2025 10:06Waarom is iemand intelligenter omdat ze twee masters heeft? Kennelijk houdt ze van studeren en leren. En een prestatie is het zeker. Maar maakt het gegeven van 2 masters je slimmer dan ie.snd met een bachelor diploma?
We lijken elkaar vooral aan te vullen, intellectueel uit te dagen ook wel.
wijstoen wijzigde dit bericht op 07-11-2025 12:45
0.18% gewijzigd
vrijdag 7 november 2025 om 15:05
Ach dat roepen dat je kneiterverliefd bent men tegelijk compleet afgeknapt bent op bepaalde zaken is gewoon onzin. Ik heb dat ook wel eens geroepen toen ik de desbetreffende man eigenijk helemaal niet leuk vond (en nee niet werkte), en ik er eigenlijk vanaf wou. Maar goed ik was nog heel jong en heel volwassen was het niet.
zaterdag 8 november 2025 om 09:08
Misschien denk ik nu wel heel erg eenvoudig maar ik herken dit wel uit het dating-leven. Soms kom je iemand tegen die je hormonen op hol doet slaan, tot over je oren verliefd, alles is fantastisch en dan gaan de hormonen na enkele weken/maanden dalen en merk je dat je eigenlijk niet zo goed matcht. Dat dit tijdens een vakantie gebeurt verwondert me niets. Ik had dat ook eens. Dolverliefd vertrokken en nog voor we terug thuis waren wist ik: dit wordt niets.
zaterdag 8 november 2025 om 09:19
Echt, als dit nu al in deze verliefdheidsfase een ding is en ze niet onvoorwaardelijk steeds bovenop je wil springen, maar steeds kritiek levert op een karaktertrek en alles "te snel vindt gaan" dan zou ik daar voor passen als ik jou was.
zaterdag 8 november 2025 om 09:31
Is die verliefdheidsfase dan nog steeds aan de gang? Ik lees dat ze eigenlijk al maanden een relatie hebben.
En dat 'steeds kritiek levert' lees ik niet.
Overigens lees ik helemaal niets over de kinderen die zij heeft, of lees ik daar overheen? Wat voor rol spelen die in het langzaam gaan?
zaterdag 8 november 2025 om 09:40
Met kritiek bedoel ik dat ze steeds wat aan te merken heeft op zijn 'mannelijkheid'. Er is toch niets zaaddodender dan dat? Als ik in de eerste fase van een relatie constant opmerkingen zou krijgen over mijn vrouwelijkheid, is mijn verliefdheid en de relatie echt snel over.Quincy2 schreef: ↑08-11-2025 09:31Is die verliefdheidsfase dan nog steeds aan de gang? Ik lees dat ze eigenlijk al maanden een relatie hebben.
En dat 'steeds kritiek levert' lees ik niet.
Overigens lees ik helemaal niets over de kinderen die zij heeft, of lees ik daar overheen? Wat voor rol spelen die in het langzaam gaan?
zaterdag 8 november 2025 om 10:03
Waar zie jij dat 'steeds' dan?Pioen00 schreef: ↑08-11-2025 09:40Met kritiek bedoel ik dat ze steeds wat aan te merken heeft op zijn 'mannelijkheid'. Er is toch niets zaaddodender dan dat? Als ik in de eerste fase van een relatie constant opmerkingen zou krijgen over mijn vrouwelijkheid, is mijn verliefdheid en de relatie echt snel over.
Ze zijn pasgeleden op vakantie geweest en toen ze heeft ze dat aangegeven -- wellicht nadat hij erom vroeg en niet eens helemaal uit zichzelf.
zaterdag 8 november 2025 om 10:16
Hij geeft aan dat hij van haar opmerkingen schrikt omdat dit niet de eerste keer is dat hij hier tegenaan loopt.
Hij heeft het ook over 15% dat zou moeten veranderen bij hem. Nou reken maar dat die 15% snel 100% is. Stukje "mannelijkheid/veel praten/benoemen" my ass. Dat is nú al het grote ding dat tussen hen in staat. Het woordgebruik "stukje" ook. Slappe hap. Zeg waar het op staat zonder verkleinwoordjes.
zaterdag 8 november 2025 om 10:24
Je klinkt als iemand die bereid is om zich aan te passen en te graag wil/te eager is.wijstoen schreef: ↑07-11-2025 10:04Haar oudste dochter heeft ADD, dus mss herkenbaar? Too close?
Denk echter wel dat ze intelligenter is dan ik, heeft 2 masters... ik bachelor.
Maar geeft wel aan me slim te vinden.
En ergens wil ik voor mezelf hier toch in.groeien, voor mezelf, en als die 15% dat dan is.
Het is echt iemand waarmee ik me gelukkig zou kunnen voelen de komende jaren... zo voel ik het nu
Misschien daar (voor jezelf!) iets mee doen?
Tis graag of niet he, voor haar.
zaterdag 8 november 2025 om 10:34
Vind ik ook. Jezelf niet veranderen voor een ander... Dat lukt toch niet en waarom zou je dat willen.
Tijd zal raad geven. Zowel aan jou als aan haar.
zaterdag 8 november 2025 om 10:36
Maar dat 'stukje' zijn toch zijn eigen woorden?Pioen00 schreef: ↑08-11-2025 10:16Hij geeft aan dat hij van haar opmerkingen schrikt omdat dit niet de eerste keer is dat hij hier tegenaan loopt.
Hij heeft het ook over 15% dat zou moeten veranderen bij hem. Nou reken maar dat die 15% snel 100% is. Stukje "mannelijkheid/veel praten/benoemen" my ass. Dat is nú al het grote ding dat tussen hen in staat. Het woordgebruik "stukje" ook. Slappe hap. Zeg waar het op staat zonder verkleinwoordjes.
Ik kan hier niet goed uit opmaken of hij haar citeert of dat vooral hij wollig neuzelt.
Zoals hij schrijft zou hij ook niet mannelijk genoeg voor mij zijn hoor, maar ik kan dus echt niet uit zijn verhaal opmaken dat zij de hele tijd kritiek op hem heeft of dat hij de hele tijd bespiegelend zit te vissen en zij uiteindelijk maar een antwoord geeft dat hij vervolgens tien keer zo groot maakt en binnenstebuiten analyseert.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in