Geestelijke mishandeling

15-04-2020 23:28 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jongens dit is mijn eerste topic maar wel direct over iets wat me ontzettend dwars ligt en heel hoog zit. Ik zal situatie even schetsen:

Ben bijna 9 jaar samen met mijn partner en vorig jaar maart hebben wij een zoontje gekregen. Onze hele relatie door heeft mijn partner bij oplopende stress wel eens een paar weken tot maanden ‘Grillen’ gehad waarin hij extreem opvliegend kon reageren, soms uit frustratie met spullen smeet en lelijk deed. Dit ging altijd weer over en dan kwam er weer een ‘normale’ periode die vaak ook lang duurde. sinds ons zoontje echter is geboren lijkt t mis te zijn gegaan en voor mijn gevoel gaan we alleen down Hill. De eerste maand had hij vrij na de geboorte maar liep na 3 weken te mopperen en te zeuren dat hij ‘geen flikker deed’ en ‘nergens aan toe kwam’ en was daarin ook opvliegerig naar mij toe (met woorden) maar wel zodanig dat hij zelfs eens een schijnbeweging maakte ons zoontje richting mij te gooien omdat ie ergens kwaad over was. Of met een bord eten op de grond smeet. Het lijkt alsof hij zich vaak gekwetst voelt om dingen die ik zeg (vaak met betrekking tot de opvoeding/huishouding) die we in mijn ogen kunnen bespreken om tot een compromis te komen maar die hij interpreteert Als aanval en vervolgens boos wordt. Als die boosheid nu een beetje normaal verliep. Maar het word steeds erger. Hij vliegt momenteel om t minst of geringste uit de bocht. Vaak word er dan met spullen gesmeten, met stoelen gegooid. Hij heeft 2 weken geleden mijn telefoon stuk gegooid. En waarom? ik had reclamefolders gelezen met mijn zoontje en die had vervolgens 1 op de grond gegooid waar hij een paar minuten later op ging staan en daardoor uit gleed en achterover viel. Harde smak en schrikken en huilen maar wat mijn partner vervolgens doet is heel hard naar mij gillen dat t mijn schuld is en vervolgens met iets willen smijten wat dus mijn telefoon werd die in de buurt lag. Ik word hier dan vervolgens heel boos en vooral verdrietig over en dat wil ik eigenlijk niet want mijn zoontje is erbij. Ook zegt hij de meest lelijke dingen tegen mij. Op vakantie zwommen we in zee en dan zegt hij tegen ons zoontje kijk een walrus nou je kan me niet meer kleineren dan zoiets te zeggen. Vaak als ik er dan verdrietig van word dan is het ook nog ‘zit niet zo te janken’. Heb hiervoor al bij de Praktijkondersteuner van de huisarts gezeten en mijn man is er onder lichte dwang van mij ook alleen heen geweest zodat hij even neutraal kon praten maar hij kwam er weg met ‘wat een onzin ik ga Hier echt niet samen met jou heen. Nu met die Corona is t sowieso lastig om zoiets in te zetten maar we zitten wel veel meer op elkaars lip en dat maakt dat er veel meer uitbarstingen zijn. Net ook weer. Mijn zoontje begon in bed te huilen. Ik naar boven bv geven. Leg hem daarna altijd weer weg zo. Nu begon hij te huilen. Vaak laat ik m even 5 min huilen valt ie in slaap. Maar ik hoorde Mijn man al uit bed stappen die kant op lopen. Zei tegen m niet heen gaan ik laat m vaak even huilen. Dus ik beneden fles maken. Die gebruik ik altijd voor snachts (dus niet om 10 uur al, want dan is ie tegen 2 uur leeg) kom ik boven met die fles is mijn man EN bij Ons zoontje op de kamer EN zegt ie geef die fles maar anders gaat ie niet slapen. Dus ik zeg na die tijd tegen mijn man ik zei net onderaan de trap nog tegen je niet heen gaan ik doe t anders ook niet. Dan ga je alsnog. En Vervolgens pak je ook die fles nog en geeft m terwijl ik dat anders ook niet doe want dan drinkt ie veels te veel over de nacht gezien en moet ik ook tussendoor nog naar beneden nieuwe fles maken. Zegt ie: ‘JAa en nu heb ik t zeker allemaal fout gedaan en ik ben de slechterik en toen ik probeerde uitleggen waarom en dat ik er toch zeker snachts mee zit was t: dan tyf je toch lekker op naar beneden, en: ik hoop dat je er elke 5 minuten uit moet. Ik zei er valt met jou toch geen gesprek te voeren zo, doe eens even normaal zeg! Begint ie met m’n kussen te gooien. Ik heb even heel hard gegild dat ik zo kwaad op m ben dat ie nooit eens op een volwassen manier normaal kan bespreken hoe we dingen aanpakken en gaan doen. Was natuurlijk ook weer niet goed. Moest heel hard huilen omdat ik verdrietig werd van hoe hij me behandeld. Het enige wat hij dan zegt ‘jank niet zo’ en daarna: ‘er is iets heel erg mis met jou’ toen ben ik opnieuw kwaad geworden en heb ik gezegd nee er is iets heel erg mis met jou dat je niet in kan zien dat je mij niet zo mag en kan behandelen! Dit verdien ik niet! Dan antwoord ie doodleuk: ‘Dan ga je toch lekker weg’. Extra detail om erbij te vertellen is dat ik vandaag ook te horen heb gekregen dat mijn moeder naast de afgelopen maand gediagnosticeerde uitgezaaide borstkanker ook nog lymfeklierkanker heeft. Dus mijn dag was al mega beladen en verdrietig en dan kan ik er niet bij dat hij zo kinderachtig en denigrerend en lelijk doet ondanks dat ie weet dat ik al super verdrietig ben! Want wat hij ook nog deed was steeds t kussen uit bed gooien met de mededeling ga maar beneden slapen, waarop ik zei geen denken aan. En dat ik daarna even bij m’n zoontje moet kijken want die is weer wakker en dan kom ik terug heeft ie m’n kussen weer op de grond gegooid. Heb gezegd dat ik t echt mega kinderachtig van m vind dat ie zo doet en zich gedraagt. en toen is ie zelf naar beneden vertrokken om daar te gaan slapen. Pff jongens wat een verhaal. Als ik dit zelf terug lees gaan alle alarmbellen bij me rinkelen. Daar ga je toch bij weg denk je dan als je dit zo leest! Maar ik weet dat hij ook anders kan zijn hij is een goede vader en samen een kind bind voor altijd anders was ik zeker al weg geweest. Ik vind t alleen zo verrekte moeilijk dat hij geen hulp wil zoeken en ook totaal geen reflectievermogen lijkt te hebben op zijn eigen handelen en zijn aandeel in t verhaal maar wel voortdurend de slachtofferrol op zoekt en zich afgewezen voelt. Wat een drama zeg..
Vanuit mijn ervaring en werkveld:
Neem contact op met veilig thuis. Zij kunnen jou goed informeren wat je het beste kunt doen. Verder, zorg voor een goed vangnet van familie, vrienden en kennissen. Dat ga je wel nodig hebben. En maak een afspraak met de huisarts voor hulp als je dat nog niet had gedaan.

Je lijkt er wel over uit te zijn dat je weg wilt. Wat maakt dat je niet nu je spullen pakt en gaat?
'Happiness is only real when shared'.
Maak een plan en kopieer alle documentatie die je nodig hebt; te denken aan alle contracten waar je naam op staat en waar je voor verantwoordelijk bent; pak je id bewijs of paspoort erbij in en leg dit op een plaats waar hij er niet bij kan (ouders/ vrienden).
Vervolgens neem je contact op met de praktijkondersteuner en ga je een plan maken om samen uit deze situatie te komen.

Jij bent degene die dit instant houdt; hem verander je niet; die verandering moet je zelf maken.
Wow TO, wat reageer jij agressief op de minder leuke reacties. En daarna laat je bijna alle opbouwende reacties met goede tips links liggen. Geeft niet echt een leuk beeld.

Hopelijk ga je wel doorpakken met de tips die je gekregen hebt, want je zit in een afschuwelijke situatie. Geen idee hoe je dat al negen jaar lang goed genoeg vind om in te blijven zitten, maar voor je kind lijkt me iedere dag hierin te veel.
Zeepdoos25 schreef:
16-04-2020 11:33
Maak een plan en kopieer alle documentatie die je nodig hebt; te denken aan alle contracten waar je naam op staat en waar je voor verantwoordelijk bent; pak je id bewijs of paspoort erbij in en leg dit op een plaats waar hij er niet bij kan (ouders/ vrienden).
Vervolgens neem je contact op met de praktijkondersteuner en ga je een plan maken om samen uit deze situatie te komen.

Jij bent degene die dit instant houdt; hem verander je niet; die verandering moet je zelf maken.
Heeft de man van to ooit gezegd als jij wil scheiden dan sluit ik je op in huis en zorg ik dat je niet weg komt en sla ik je verrot?

De man wordt nu als de grote boosdoener neergezet maar er bestaat ook nog de mogelijkheid dat ze er samen gewoon in overleg uit kunnen komen hoe ze een scheiding willen gaan aanpakken.
sugarmiss schreef:
16-04-2020 12:04
Heeft de man van to ooit gezegd als jij wil scheiden dan sluit ik je op in huis en zorg ik dat je niet weg komt en sla ik je verrot?

De man wordt nu als de grote boosdoener neergezet maar er bestaat ook nog de mogelijkheid dat ze er samen gewoon in overleg uit kunnen komen hoe ze een scheiding willen gaan aanpakken.
de dynamiek tussen TO en haar man is zo, dat ze er een tyfussooi van maken en schreeuwen, schelden en hun gelijk halen belangrijker vinden dan rust in de tent voor hun kind
Ik heb er weinig vertrouwen in, dat ze er zonder hulp uitkomen
Lieflefleven schreef:
16-04-2020 08:02
Wat denk jij wel niet. Dat je kan oordelen en ons vreselijk asociaal kan noemen? Dit is niet perse een situatie waarvoor ik heb gekozen toen ik met mijn man een relatie kreeg en het is lekker makkelijk praten van achter je beeldscherm. Ik zoek opbouwende kritiek en steun, niet om nog verder de grond in geboord te worden. Wat jij benoemd dat dit geestelijke mishandeling van zowel mijn kind als mijzelf zijn weet ik ook wel, maar weggaan bij iemand is makkelijker gezegd dan gedaan! Daarom zoek ik ook steun in dit forum zodat ik mij gesterkt voel om een goede keuze te maken. Jouw reactie maakt me alleen voornamelijk heel kwaad!
Het is niet makkelijk voor jou, duidelijk. Het is wel noodzakelijk voor jullie kind en ook voor jou.
lilalinda schreef:
16-04-2020 12:07
de dynamiek tussen TO en haar man is zo, dat ze er een tyfussooi van maken en schreeuwen, schelden en hun gelijk halen belangrijker vinden dan rust in de tent voor hun kind
Daar heb je dan wel weer gelijk in.
Waarschijnlijk komen ze pas achteraf tot de ontdekking dat ze er toch beter samen met een mediator juit hadden komen dan de ellende die ze zich nu op de hals gaan halen.
lilalinda schreef:
16-04-2020 12:07
Fijn dat jij zo goed weet wat ik belangrijk vind. Ben inmiddels spuugzat van die negatieve comments terwijl er ook hele fijne reacties tussen staan waar ik wel wat aan heb en waar ik was mee kan. Daar ga ik me op focussen heb ik besloten.
Lieflefleven schreef:
16-04-2020 16:49
Fijn dat jij zo goed weet wat ik belangrijk vind. Ben inmiddels spuugzat van die negatieve comments terwijl er ook hele fijne reacties tussen staan waar ik wel wat aan heb en waar ik was mee kan. Daar ga ik me op focussen heb ik besloten.
Jij vindt dat jullie het toppie doen als ouders?
Lieflefleven schreef:
16-04-2020 16:49
Ik snap dat het confronterend is dat het zwart op wit staat en dat andere mensen hier zo van schrikken, maar in wezen zeggen de meeste mensen niets anders dan hetgeen jij zelf schrijft.
lilalinda schreef:
16-04-2020 16:52
Jij vindt dat jullie het toppie doen als ouders?
Geloof dat je er echt op uit bent om te sarren want nogmaals dit is juist waarom ik de post heb geschreven omdat ik t niet goed vind gaan. Maar dat weet ik zelf ook wel hoef je er niet constant in te wrijven. Denk je nou echt dat ik niet anders wil? Komop zeg. Tlijkt wel bijna alsof je ervan geniet om de ene na de andere denigrerende reactie te schrijven. Ga ff lekker ergens anders je eigen gal spuwen ofzo.
Och, was je thuis maar zo bijdehand he?

Geloof er geen reet van allemaal. Jij zit de boel te sarren, toch?
Lieflefleven schreef:
16-04-2020 17:06
Geloof dat je er echt op uit bent om te sarren want nogmaals dit is juist waarom ik de post heb geschreven omdat ik t niet goed vind gaan. Maar dat weet ik zelf ook wel hoef je er niet constant in te wrijven. Denk je nou echt dat ik niet anders wil? Komop zeg. Tlijkt wel bijna alsof je ervan geniet om de ene na de andere denigrerende reactie te schrijven. Ga ff lekker ergens anders je eigen gal spuwen ofzo.
Niemand ziet jouw situatie als "geestelijke mishandeling" met je man als "dader".
Lieflefleven schreef:
Wat ga je nu doen dan?
VT al gebeld?
Slaapplek geregeld?
Man gesproken?
Lieflefleven schreef:
Het anders willen is al een eerste stap. Wat is nu je plan om die wens om te zetten in actie?
Men alleen zeuren ga je de oorlog ook niet winnen. Bespreek het eens met je huisarts. Kijk of je wat ondersteuning kunt krijgen. Vaak lijken dit soort situaties hopeloos maar een gezinscoach of andere hulp kan soms de boel weer veranderen. En dat niet daar naar binnen stappen alleen om je man te willen veranderen maar voor jezelf gaan. Je kunt een ander niet veranderen.

En wanneer dat niet gaat dan zal je andere stappen moeten overwegen. Wordt man echt agressief dan is hij de grens voorbij en is het tijd voor veilig thuis en plannen om de veiligheid van jou en je kind te verbeteren. Jij bent de ouder, wanneer jij niets doet omdat het af en toe wel goed gaat dan zit je kind straks met de gebakken peren van één boze ouder en een ouder die wel klaagt maar niet handelt.
viva-amber wijzigde dit bericht op 16-04-2020 17:53
9.40% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waarom geef je het kind eigenlijk niet gewoon een fles water? Een of meerdere nachtvoedingen is helemaal niet nodig met ruim een jaar.
Nemain• schreef:
16-04-2020 17:50
Waarom geef je het kind eigenlijk niet gewoon een fles water? Een of meerdere nachtvoedingen is helemaal niet nodig met ruim een jaar.
Maar het kan prima
lilalinda schreef:
16-04-2020 17:51
Maar het kan prima
Nou ja, als je er gillende ruzie om gaat staan maken 's nachts blijkbaar niet.
Nemain• schreef:
16-04-2020 17:52
Nou ja, als je er gillende ruzie om gaat staan maken 's nachts blijkbaar niet.
Heeft niks met de fles te maken
lilalinda schreef:
16-04-2020 17:53
Heeft niks met de fles te maken
Had wel een moment gillende ruzie midden in de nacht gescheeld.
Misschien is die man het wel zat, dat gevoed steeds. Helemaal omdat het op haar voorwaarden moet.
Lieflefleven schreef:
16-04-2020 09:53
Gefeliciteerd. Wederom een belachelijke reactie waaruit ik opmaak dat je dus niet leest wat mijn beweegredenen zijn geweest om deze post te schrijven. Mijn doel was om steun te zoeken en tips te krijgen over hoe ik uit deze situatie kan komen. Ik zie in jouw reactie hier niets van dat alles terug. Bedankt hè
Ik begrijp niet zo goed waarom je zo boos wordt, of raken ze met dat soort scherpe opmerkingen een gevoelige snaar?

Ik vind het serieus idioot dat je nog verder wil met een vent die zijn kind gebruikt als wapen tegen jou. Voor het schijngooien met mijn kind had ik hem het huis uitgepleurd, op zijn Rotterdams gezegd.

Wat is zijn volgende geintje en wanneer gaat dit een keer mis?

Je wist al van te voren hoe hij was, had je gedacht dat samen een kind krijgen hem milder zou stemmen? Hij kan al niet tegen stress. Een kind krijgen is nogal veel stress, hij kan het gewoon niet aan. Zie dat aub eens in ipv tips en tricks hier te verkrijgen.
Je ziet jezelf als slachtoffer van de 'grillen' van je man. Realiseer je dat je in de ogen van je kind (op z'n minst) een facilitator bent, iemand die de (geestelijke) mishandeling mogelijk maakt. En er in dit geval zelfs aan meewerkt, en er in ieder geval niets aan doet om hem te beschermen. Of denk je dat je kind niets meekrijgt van dat gekrijs midden in de nacht en die 'gezellige' sfeer tussen jullie?
Je wordt boos als mensen je op jouw verantwoordelijkheid wijzen. Dat is confronterend, maar wel nodig. Jij bent de enige die de situatie kan veranderen voor je kind. Dat is jouw verantwoordelijkheid.
En misschien voel je je wel murw door de nare situatie, maar jij zult hem moeten aanpakken!
Heb je een baan met voldoende inkomen? Ingeschreven voor een huurwoning?
Doe dat anders zsm, vraag voorlopige voorzieningen aan.
Richt je energie niet op reacties waar je weinig mee kunt, kom op voor je kind.
@lieflefleven: in je OP kom je over als iemand die heel duidelijk kan verwoorden wat er gaande is, zo ook wat het met jou doet en je laatste zinnetje klopt...dit inderdaad een drama en dat is nog zachtjes uitgedrukt.

Daarnaast reageer je zelf inderdaad nogal aanvallend op de goedbedoelde adviezen hier en ja, die zijn soms pittig, direct en in jouw ogen hard, maar wel eerlijk. Denk maar zo: het feit dat mensen op hun manier reageren geeft in elk geval wel aan dat ze betrokken zijn, de moeite nemen jouw OP te lezen en hierop te reageren en ook vinden dat hetgeen jij schrijft niet kan, je eigen woorden tenslotte.

Naar trouwens ook...dat nieuws omtrent je moeder... :( , kan mij best voorstellen dat dit je lontje ook niet langer maakt.

Mijn vraag aan jou: wat wil je met dit topic: je hart luchten? Advies in besluitvorming of gewoon van gedachten wisselen in de hoop tot een oplossing te komen?

Wat je partner betreft: hoe het komt, zo gekomen is en wat hij dan ook mankeert en/of mist...daar ga ik verder niet over maar wat ik wel weet is dat dit niet vanzelf gaat veranderen tenzij jij iets verandert. Uit je OP te lezen staat hij niet echt open voor wat dan ook. En dan kun je nog tien miljoen voorbeelden geven over symptomen en ja...misschien heeft hij ook zijn goede kanten maar hé, hier is een zeer klein kind bij betrokken. Een kind die niet om het leven heeft gevraagd en ook al begrijpt hij woordelijk nog lang niet wat er gaande is, de spanning voelt hij wel degelijk, hoe klein hij ook is, met alle gevolgen van dien.

Dus als je met lef, je leven lief hebt, dat van jullie kind vooropgesteld, dan onderneem je actie en zet je hem er (voorlopig) lekker uit zodat je samen met je zoontje kunt stabiliseren. Ja en ik weet ook niet op wiens naam het huis staat etc...maar als ik al antwoord krijg en het gaat alleen daar over dan heb je er echt geen snars van begrepen en wens ik je succes met boos en verongelijkt reageren op alle adviezen hier.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven