Gelijkwaardigheid

02-03-2026 07:53 125 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik mijn (tweede) man ontmoette leerde ik al snel dat huishouden niet in zijn boekje voorkwam. Eigenlijk heeft hij de opvoeding "vrouw aan het aanrecht". Ik werd het zat om steeds dingen te moeten vragen en daarom werd onze verhouding: ik doe het huishouden en zorg voor mijn kinderen (niet van hem) en mijn man is de klusser en doet onderhoud aan de voertuigen. Hij kookt ook (makkelijk) om de andere week.
De laatste tijd begint mijn man irritaties te laten zien over mij. Als ik hem aanspreek op zijn gedrag en wat het met mij doet wordt hij boos.

Nu in onze gesprekken over zijn irritaties komt hij nu met de mededeling dat hij het vervelend vindt dat ik mijn vrije tijd (hij werkt 40 uur en ik 24 uur) besteed aan vrienden en hobby ipv het huishouden, zoals het dweilen van de vloer.
Sinds mijn burnout werk ik 24 uur, daarvoor 28 uur. Ik verdien best goed geld (uurloon een stuk hoger dan mijn man) en we redden ons prima met 24 uur.
Sinds lange tijd begin ik me weer te vermaken. Ik zit aan de hormoon therapie voor de overgang en begin binnenkort aan een nieuwe baan. Ik begin weer zon in het leven te zien.
En nu krijg ik dus de mededeling dat hij het moeilijk vind dat ik niet meer huishouden doe. Het huis is aan kant, de kasten zijn gevuld, de was schoon in de kast, de kinderen (die inmiddels ook een leeftijd hebben dat ze me niet meer zo hard nodig hebben) en de honden (die hij zo graag wilde hebben) worden verzorgd.
En ja, ik kan meer dweilen en poetsen.

Hij beseft dat hij iets vraagt wat niet reëel is. Maar hij kan het gevoel niet uitschakelen. Hij zegt ook "misschien ben ik wel jaloers, mijn vriend heeft het te druk voor me en verder verveel ik me".
Ik wil niet de respectloze opmerkingen meer. Maar ik gun hem ook een tevreden gevoel met zijn leven.
Wat vinden jullie?
spiri123 wijzigde dit bericht op 02-03-2026 21:06
16.82% gewijzigd
Het huishouden is een dagelijks/wekelijks festijn hoeveel klussen liggen er voor hem dat hij het als veel ervaart ?
Verbena schreef:
02-03-2026 09:11
Als je geen dankjewel hoeft, waarom noem je het nu hier dan?
Heb ik al die jaren niet om gevraagd. Maar ja, ik beken als je gaat zeuren dat ik niet genoeg doe er wel een stemmetje in mijn hoofd gaat mokken.
Ik vind hem zeuren, en het is helemaal triest dat hij dat doet als je nog niet eens of nog maar net uit je burn out bent.
Bah.
evelien2010 schreef:
02-03-2026 09:13
Als ik het goed begrijp zijn jullie een samengesteld gezin. Jij bent veel ouder dan hij is en hebt eigen kinderen. Dan heb jij al een heel leven gehad. Bedenk dat een samengesteld gezin veel ingewikkelder is dan een kerngezin. Jouw eerste belang zijn jouw kinderen. Voor iemand met conservatieve denkpatronen kan dat best lastig zijn. Jij bent gewend jezelf te redden. Komt hij direct vanuit huis of een andere relatie? Heeft hij ooit op zichzelf gewoond en is hij zelfstandig geweest?

Als hij dit soort denkpatronen heeft (vrouwen achter het fornuis). Kan dat verder gaan dan alleen het huishouden. In dezelfde lijn zit ook een vrouw die volgzaam is aan haar man. Niet teveel buitenshuis en daarbij contacten met andere mannen. Heeft hij verder veel aandacht nodig en is hij ook jaloers bijvoorbeeld?
Klopt wel aardig wat je beschrijft. Maar hij wil me wel graag mijn eigen ding laten doen. Maar hij heeft wel veel aandacht en waardering nodig.
justagirly schreef:
02-03-2026 09:17
Ik vind hem zeuren, en het is helemaal triest dat hij dat doet als je nog niet eens of nog maar net uit je burn out bent.
Bah.
Ik besef me best wel dat hij al een paar jaar met een vrouw zit die niet echte tevreden is met haar leven. Al deed ik in mijn burnout ook gewoon nog alles wat moest.
Nu ik beter in mijn vel zit begint hij moeilijk te doen. Ik weet niet zo goed waarom. En hij kan niet goed beschrijven wat hij voelt.
Je man klinkt alsof hij vindt dat hij een kat in de zak heeft gekocht met jou. Een man van 34 in 2026 moet niet alleen weten maar ook echt zelf vinden dat het schoonhouden van je leefomgeving een basisvaardigheid is en niet een gendergebonden taak.

Natuurlijk is het irritant als je partner minder inspanning verricht voor een gezamelijk huishouden dan jij, dus als dat echt zo is zal je een tandje bij moeten zetten. Maar tenzij je in een complete verbouwing zit is het heel vreemd om te denken dat klussen dezelfde inspanning is als het huishouden. Is dat het geval? Of wit hij af en toe een muur en repareert hij een losgeraakte plank in de schutting en vindt hij dat dat wel zo'n beetje voldoende is om van jou te verwachten dat je zorgt dat je qua hygiëne niets merkt van de honden die hij wel wil hebben maar niet wil verzorgen?

En ben jij nou zoveel ouder dan hij of heb je heel veel pech met een vroege overgang?
Wat klussen betreft onderhoudt hij onze auto's, motoren en fietsen.
En hij doet ook best veel voor buren die zijn handigheid goed kunnen gebruiken. Maar daar krijgt hij voor betaald.
Spiri123 schreef:
02-03-2026 09:34
En hij doet ook best veel voor buren die zijn handigheid goed kunnen gebruiken. Maar daar krijgt hij voor betaald.
Betaal de buurvrouw om te dweilen.
Opgelost.
SinPermiso schreef:
02-03-2026 09:28
Je man klinkt alsof hij vindt dat hij een kat in de zak heeft gekocht met jou. Een man van 34 in 2026 moet niet alleen weten maar ook echt zelf vinden dat het schoonhouden van je leefomgeving een basisvaardigheid is en niet een gendergebonden taak.

Natuurlijk is het irritant als je partner minder inspanning verricht voor een gezamelijk huishouden dan jij, dus als dat echt zo is zal je een tandje bij moeten zetten. Maar tenzij je in een complete verbouwing zit is het heel vreemd om te denken dat klussen dezelfde inspanning is als het huishouden. Is dat het geval? Of wit hij af en toe een muur en repareert hij een losgeraakte plank in de schutting en vindt hij dat dat wel zo'n beetje voldoende is om van jou te verwachten dat je zorgt dat je qua hygiëne niets merkt van de honden die hij wel wil hebben maar niet wil verzorgen?

En ben jij nou zoveel ouder dan hij of heb je heel veel pech met een vroege overgang?
Ik houd het huis schoon genoeg dat je niets van huisdieren merkt. Je had moeten zien hoe dik de lagen hondenhaar lag in zijn oude huis met zijn ex.
Ik ben zelf 14 jaar ouder. Niet specifiek heel vroeg met de overgang maar in combinatie met een burnout viel het me niet mee om nog helder na te kunnen denken. Met hormonen ben ik weer helder.
Spiri123 schreef:
02-03-2026 09:34
Er zijn dus weken genoeg dat er niets te klussen valt
Ik denk dat het tijd is dat hij eens écht uitspreekt wat hem dwars zit.
Spiri123 schreef:
02-03-2026 09:15
En nu werk ik 3x8 uur en 4 dagen vrij voelt ook nog steeds als vakantie iedere keer. Ik snap ook best dat het steekt.
Echt? Ik ben een tijd overwerkt geweest en toen deed mijn man veel meer dan ik. Hij bracht ook al het inkomen in, want ik ben zelfstandige en geen werk = geen geld. Heeft hij echt nooit over gemopperd. En inmiddels is het omgedraaid, heeft hij meer vrije tijd dan ik en breng ik al het geld in. Geen haar op m’n hoofd die denkt dat hij dan maar voor straf moet dweilen in plaats van in een bandje spelen.

Je gunt elkaar toch dingen?
Spiri123 schreef:
02-03-2026 09:25
Ik besef me best wel dat hij al een paar jaar met een vrouw zit die niet echte tevreden is met haar leven. Al deed ik in mijn burnout ook gewoon nog alles wat moest.
Nu ik beter in mijn vel zit begint hij moeilijk te doen. Ik weet niet zo goed waarom. En hij kan niet goed beschrijven wat hij voelt.
Doe dit jezelf niet aan. Dat jij een moeilijke tijd hebt gehad, is geen vrij brief voor hem om zich als een asociale zak hooi achter zijn game console te gedragen. Niet lullig bedoeld, maar hij vond het waarschijnlijk juist wel prima dat het niet lekker met je ging, want niemand die zeurde dat hij weer onderuitgezakt in de bank hing.

Dit is toch ook niet het beeld van een relatie die je aan je kinderen mee wil geven?
Ik heb het idee dat hier veel zaken door elkaar spelen en daardoor vind ik het lastig om advies te geven.

Ik vind het huishouden een verantwoordelijkheid van iedereen in het huis (met uitzondering van kinderen die nog te jong zijn om mede verantwoordelijkheid te dragen). Ik werk 32 uur, mijn man 40 uur. We verdienen ongeveer evenveel, maar ook als ik iets minder verdiende deed ik niet het huishouden op mijn vrije dag. Ik zorgde voor onze zoon, deed en doe vrijwilligerswerk en mantelzorg en ik doe ook wel eens iets puur voor mezelf. We hebben een schoonmaakster die elke week komt en als zij niet komt dan verdelen we de taken. Gelukkig staan wij hier hetzelfde in, man en ik. Ik vind het nogal raar dat een volwassen, nog jonge man vindt dat het huishouden een vrouwentaak vindt en daar zou ik geen genoegen mee nemen. Als jullie beiden willen dat er meer stofgezogen en gedweild kan worden, zou ik overwegen daar iemand voor in te huren.

Ik snap helemaal dat je ervan baalt dat hij wel applaus en bedankjes wil voor zijn klussen en dat jij niet bedankt wordt voor jouw continue inzet. Dat herken ik en ik heb daar met mijn man ook wel wat om gestreden. Door zelf veel te bedanken voor zijn inzet, als hij kookt of afwast, krijg ik dat nu ook terug. En dat is toch erg fijn, vind ik. Ik zeg dus ook eerlijk dat ik het wel fijn vind als iemand ziet wat ik doe en het waardeert. Dus als jij de verdeling ok vindt, maar niet ok dat hij applaus en dankbaarheid wil en die niet wil uitdelen, dan zou ik het daar over hebben.

Dat jij jouw geldelijke bijdrage aan jullie gezin kan leveren in minder dagen is mooi voor jou. Daar hoef je niet voor te boeten door extra huishouden te doen of hem extra te bedanken voor wat hij doet.

Als hij probeert je naar beneden te duwen zou ik daar enorm slecht op gaan. Gelijkwaardigheid is voor mij enorm belangrijk in een relatie. Een partner die zich boven mij probeert te plaatsen kan vertrekken.
aikidoka wijzigde dit bericht op 02-03-2026 10:04
0.05% gewijzigd
Wat hij voor de buren doet telt niet mee voor jullie huishouden. Dat is waar hij voor kiest als invulling van zijn vrijheid tijd. En dat is prima hè, maar in die tijd zou hij ook nieuwe mensen kunnen leren kennen zodat hij niet afhankelijk is van die ene vriend, of een hobby op kunnen pakken zodat hij zich niet verveelt, of kunnen dweilen zodat hij in de 21e eeuw terecht kan komen.

Ik zei nergens dat het niet schoon (genoeg) is in jullie huis. Ik zei dat hij van jou verwacht dat hij degene bent die de rommel van zijn honden opruimt. En die verwachting vind ik infantiel. Daar worstelen ouders mee als hun kind voor het eerst een hamster wil. Mannen van 34 moeten echt al weten dat als ze een hond willen ze hem uit moeten laten, moeten verzorgen en dat zo'n dier haar in de rondte strooit als confetti. Wil je daar niet mee dealen dan wil je dus kennelijk niet graag genoeg een hond.
Iets leuks samen doen is dat hij op de playstation zit en jij ernaast op de bank? Hier zou ik echt enorm op afknappen. Maar als dat voor jullie werkt, prima natuurlijk.
Ik lees uberhaupt niet veel leuks over deze man. Wat een gezeur over dat dweilen. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat hij dat belangrijker vindt dan dat jij weer goed in je vel komt te zitten. Bizar.
Coffeegirl schreef:
02-03-2026 10:00
Iets leuks samen doen is dat hij op de playstation zit en jij ernaast op de bank? Hier zou ik echt enorm op afknappen. Maar als dat voor jullie werkt, prima natuurlijk.
Ik lees uberhaupt niet veel leuks over deze man. Wat een gezeur over dat dweilen. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat hij dat belangrijker vindt dan dat jij weer goed in je vel komt te zitten. Bizar.
Ik wilde zoiets ook schrijven maar je was me voor, eens dus..

Hoezo is dit leuk!?
Ik heb ook het idee dat achter zijn klagen en kleineren iets anders zit. Ik kom er alleen niet achter wat het is. Als we serieus samen in gesprek gaan is hij echt heel lief voor me. Maar zijn eigen emoties komt hij niet uit en kan hij ook niet verwoorden tegen me. Behalve dat hij zijn vriend mist en ik hem niet meer nodig lijk te hebben. Dat zijn de enige 2 dingen die hem raken. Maar zijn waarschijnlijk ook de dingen die hem onhandig maken in zijn gedrag naar mij toe.
Hij wil hobbyen maar heeft beter weer nodig. Ik zeg: "dan kijken we of we een huis met garage kunnen kopen". Hij zegt "ik verveel me". Hij zegt "ik mis mijn vriend". Maar er komen geen oplossingen. Ik wil overal in mee gaan als dat hem gelukkig maakt.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat de leegte in hem een bodemloze put is. Veel trauma's. Ik kan die leegte niet vullen. En hij wil er niet aan.
Ik wil mijn eigen leegte gaan vullen. Ik vind dat ik dat verdiend heb.
Hij klinkt als een puber die wil dat zijn moeder voor hem zorgt terwijl hij lekker kan spelen.
Coffeegirl schreef:
02-03-2026 10:00

Dit vind ik best naar klinken. Wij kunnen samen thuis zijn, ieder ons ding doen en het tussendoor gezellig hebben met een bakkie koffie of de lunch. Dat noemen we alleen niet samen iets doen.

Iets samen doen is echt samen iets doen, hoe simpel ook. Al voor corona gingen wij regelmatig even wandelen. Kinderen konden dan net even alleen thuis blijven, dus de deur uit en even drie kwartier lopen. Samen een film of serie kijken, en spelletje doen maar ook samen een klus aanpakken. Daarnaast gaan we elke maand wel samen weg voor een uitje. Museum, film, theater, concert, etentje etc.

Doen jullie zulke dingen? Maken jullie echt tijd voor elkaar? Of is samen op de bank zitten terwijl hij gamet het hoogst haalbare?
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Spiri123 schreef:
02-03-2026 09:15
In het weekend vind hij het fijn om samen tijd door te brengen. En dat doen we dus ook. Al betekent dat vaak dat hij op de playstation zit en ik ernaast op de bank. Wil ik dus tijd voor mezelf, die ik heel belangrijk vind, neem ik dat op de dagen dat ik vrij ben. Voorheen werkte ik 4x6 uur. Dat leek toch op 4 dagen werken. En nu werk ik 3x8 uur en 4 dagen vrij voelt ook nog steeds als vakantie iedere keer. Ik snap ook best dat het steekt.
Wauw, wat gezellig zeg! (sarcasmemodus uit)
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Spiri123 schreef:
02-03-2026 10:33

Ik wil mijn eigen leegte gaan vullen. Ik vind dat ik dat verdiend heb.
Dat is niet iets dat je moet verdienen hoor. Dat mag gewoon.
Je hebt er gewoon een kind bij. Hoe lang zijn jullie samen en hoe oud zijn jouw kinderen?
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Verbena schreef:
02-03-2026 10:46
Dit vind ik best naar klinken. Wij kunnen samen thuis zijn, ieder ons ding doen en het tussendoor gezellig hebben met een bakkie koffie of de lunch. Dat noemen we alleen niet samen iets doen.

Iets samen doen is echt samen iets doen, hoe simpel ook. Al voor corona gingen wij regelmatig even wandelen. Kinderen konden dan net even alleen thuis blijven, dus de deur uit en even drie kwartier lopen. Samen een film of serie kijken, en spelletje doen maar ook samen een klus aanpakken. Daarnaast gaan we elke maand wel samen weg voor een uitje. Museum, film, theater, concert, etentje etc.

Doen jullie zulke dingen? Maken jullie echt tijd voor elkaar? Of is samen op de bank zitten terwijl hij gamet het hoogst haalbare?
Dat doen wij ook zeker wel. Wij lopen iedere dag in de avond met de honden en in het weekend. Verder kijken we ook samen tv of gaan soms even weg.
Zijn enige hobby momenteel met slecht weer is gamen. Dat vind ik lastig omdat ik dan een groot gedeelte van de dag motor race geluiden hoor. Of ik moet weer vragen of het geluid uit mag. Ik noem dat omdat het momenteel op mijn irritatie gaat zitten. Maar verder vermaken we ons wel hoor.
SweetFirefly schreef:
02-03-2026 10:51
Je hebt er gewoon een kind bij. Hoe lang zijn jullie samen en hoe oud zijn jouw kinderen?
9 jaar samen en mijn kinderen zijn midden tieners.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven