Gelijkwaardigheid

02-03-2026 07:53 125 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik mijn (tweede) man ontmoette leerde ik al snel dat huishouden niet in zijn boekje voorkwam. Eigenlijk heeft hij de opvoeding "vrouw aan het aanrecht". Ik werd het zat om steeds dingen te moeten vragen en daarom werd onze verhouding: ik doe het huishouden en zorg voor mijn kinderen (niet van hem) en mijn man is de klusser en doet onderhoud aan de voertuigen. Hij kookt ook (makkelijk) om de andere week.
De laatste tijd begint mijn man irritaties te laten zien over mij. Als ik hem aanspreek op zijn gedrag en wat het met mij doet wordt hij boos.

Nu in onze gesprekken over zijn irritaties komt hij nu met de mededeling dat hij het vervelend vindt dat ik mijn vrije tijd (hij werkt 40 uur en ik 24 uur) besteed aan vrienden en hobby ipv het huishouden, zoals het dweilen van de vloer.
Sinds mijn burnout werk ik 24 uur, daarvoor 28 uur. Ik verdien best goed geld (uurloon een stuk hoger dan mijn man) en we redden ons prima met 24 uur.
Sinds lange tijd begin ik me weer te vermaken. Ik zit aan de hormoon therapie voor de overgang en begin binnenkort aan een nieuwe baan. Ik begin weer zon in het leven te zien.
En nu krijg ik dus de mededeling dat hij het moeilijk vind dat ik niet meer huishouden doe. Het huis is aan kant, de kasten zijn gevuld, de was schoon in de kast, de kinderen (die inmiddels ook een leeftijd hebben dat ze me niet meer zo hard nodig hebben) en de honden (die hij zo graag wilde hebben) worden verzorgd.
En ja, ik kan meer dweilen en poetsen.

Hij beseft dat hij iets vraagt wat niet reëel is. Maar hij kan het gevoel niet uitschakelen. Hij zegt ook "misschien ben ik wel jaloers, mijn vriend heeft het te druk voor me en verder verveel ik me".
Ik wil niet de respectloze opmerkingen meer. Maar ik gun hem ook een tevreden gevoel met zijn leven.
Wat vinden jullie?
spiri123 wijzigde dit bericht op 02-03-2026 21:06
16.82% gewijzigd
Spiri123 schreef:
02-03-2026 10:56
9 jaar samen en mijn kinderen zijn midden tieners.
Op je 25e een relatie beginnen met een vrouw die al een gezin heeft en een stuk ouder is, is ook niet niks. Hij heeft dan toch een stuk zelfontwikkeling overgeslagen. Zijn verwachtingen waren/zijn anders.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
“Dat ik hem niet nodig lijkt te hebben”. Ik denk dat hier de kern van jullie probleem zit. Hij wil belangrijk zijn en belangrijk zijn voor jou. Jij verdient genoeg, runt het huis en hebt een leuk leven. Het maakt hem onzeker. Niet charmant, maar dat zijn onzekerheden vaak niet. Wat zou je missen als het uit zou gaan? Probeer die dingen meer naar hem te benadrukken. Ik vind het zo fijn om tegen jou aan te liggen ‘s nachts, dat je ‘s morgens koffie voor mij maakt, er altijd aan denkt m’n lievelingseten te maken. Niet om zijn ego te strelen, maar om hem gerust te stellen dat hij niet overbodig is.
Spiri123 schreef:
02-03-2026 10:55
Dat doen wij ook zeker wel. Wij lopen iedere dag in de avond met de honden en in het weekend. Verder kijken we ook samen tv of gaan soms even weg.
Zijn enige hobby momenteel met slecht weer is gamen. Dat vind ik lastig omdat ik dan een groot gedeelte van de dag motor race geluiden hoor. Of ik moet weer vragen of het geluid uit mag. Ik noem dat omdat het momenteel op mijn irritatie gaat zitten. Maar verder vermaken we ons wel hoor.

En daar valt geen afspraak over te maken? Dat hij weet dat jij dat geen fijn geluid vindt en dus direct al met een koptelefoon gaat spelen?

Jeetje zeg, klinkt allemaal heel onvolwassen voor een man van 34.
verbena wijzigde dit bericht op 02-03-2026 11:26
0.07% gewijzigd
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Het probleem lijkt meer in hemzelf te zitten. Niet in jou. Maar in leegt en zingeving in hem. Hij mist mannelijke vrienden en bezigheden. Lijkt niet heel tevreden met zichzelf en zijn leven. En ziet bij jou dat jij je leven positief en naar voldoening invult. Dat steekt hem waarschijnlijk. Als je vanuit huis nooit geleerd hebt te praten. Kan je nergens heen met je emoties. En in een traditioneel huishouden (waar hij uitkomt). Moeten mannen stoer en sterk zijn en bestaan emoties niet. Daarom kan hij geen woorden geven aan zijn gevoel van onvrede. En buiten jou heeft hij niemand om zich te kunnen uitten. De meeste mannen hebben andere mannen nodig voor hun welzijn.

Wat je kunt doen is zijn problemen bij hem te laten. Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn leven of geluk. Spreek hem aan op vervelende opmerkingen. En stimuleer andere sociale contacten. Maar je bent niet zijn moeder. Kijk of jullie samen ook andere dingen kunnen doen buiten het wandelen met de hond. En hou je eigen sociale contacten zeker aan. Je weet maar nooit hoe dit gaat lopen qua relatie.
Verbena en Evelien, Julie zien het juist. Ik denk dat daar de kern zit.
Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik de afgelopen jaren emotioneel ook heel klein was. Hij vindt het fijn als ik dan op hem leun. Maar ik kan dat niet blijven doen.
Ik zal zeker kijken of ik hem meer duidelijk kan maken waarom ik bij hem ben.
mijn vraag aan jullie allebei zou zijn: denken jullie dat je een leuke partner bent voor elkaar?
grenada wijzigde dit bericht op 02-03-2026 11:52
6.59% gewijzigd
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Spiri123 schreef:
02-03-2026 11:27
Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik de afgelopen jaren emotioneel ook heel klein was. Hij vindt het fijn als ik dan op hem leun. Maar ik kan dat niet blijven doen.
Lijkt alsof hij het daar wel erg moeilijk mee heeft. Hij was jouw rots in de branding en nu week jij je stilaan van hem los (is enkel positief hoor!) en voelt dat voor hem alsof hij nog weinig nut heeft…
Ik denk niet dat hij wil dat je meer dweilt maar eerder minder je eigen leven gaat leiden…
Neem een schoonmaakster. En gun elkaar de dingen die het leven leuk maken.
Badeendje92 schreef:
02-03-2026 09:00
Een 34 jarige die niet kan huishouden want hij weet niet beter dan dat de vrouw dat hoort te doen. Begrijp ik dat nou goed.. O_O

En dan ook nog gaan roepen dat je meer moet dweilen. Ik zou de grond dweilen met z’n overhemd.
En daarnaast, ze hebben al veel overwonnen en triggeren elkaar in oud zeer. Als je nou een huwelijk hebt van 20+ jaar snap ik dat je hobbels hebt gehad samen. Maar eerlijk TO, bij deze post vraag ik me vooral af waarom jullie getrouwd zijn. Er klinkt niks leuks, liefs, warms of liefdevols.
Spiri123 schreef:
02-03-2026 11:27
Klinkt als een man die een ander klein moet maken/houden om zichzelf waardevol te voelen. Dat kan je denk ik moeilijk oplossen.
Het klinkt vooral heel ongezond allemaal. Dat getrigger gaat 'al' 3 jaar goed, van de 9 jaar dat jullie samen zijn. Maar de laatste tijd is het weer flink aanwezig.

Jullie relatie klinkt vooral als elkaar krampachtig vasthouden (en triggeren, leuk) en gebruiken om leegtes op te vullen.

Waarom hou jij zo vast aan iemand die zich zo kinderlijk gedraagt? En waarom wil jij zo graag alles voor hem oplossen?

Ik verveel me.
- Joh dan kopen we toch een huis met een garage
Nee ik verveel me.

Ik heb te weinig vrije tijd
- Ga minder werken
Nee dat wil ik niet.

En als het dit niet is dan triggeren jullie elkaar of zitten jullie je op te vreten over elkaars gedrag. Oef.
Ik neig hem toch ook het voordeel van de twijfel te geven. Hij was er voor jou toen jij je burn out had. Dat is niet niks. Niet voor jou maar ook niet voor hem. Het is heel erg zwaar om de partner van iemand te zijn die een burn out heeft. Toen kwam waarschijnlijk heel veel op hem neer. Misschien heeft hij nu ook behoefte aan meer vrije tijd of aan de partner die TO ooit was. Want hij moet haar ook al delen met haar kinderen. Daarnaast zit hij nog in een heel andere fase in zijn leven. De koers van TO lijkt al gezet, hij is veel onvolwassener en wil misschien tijd inhalen. Ik vind dat er twee kanten aan dit verhaal zitten.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Ik zag deze test laatst, waar komt ie voor jou op uit?
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... dbattle/#/

Ondanks dat jij meer tijd over houd, heb je misschien wel een zwaardere mentale last. Dat is iets wat mannen vaak vergeten.

Bij ons was ie redelijk 50/50.
SweetFirefly schreef:
02-03-2026 12:58
Ik neig hem toch ook het voordeel van de twijfel te geven. Hij was er voor jou toen jij je burn out had. Dat is niet niks. Niet voor jou maar ook niet voor hem. Het is heel erg zwaar om de partner van iemand te zijn die een burn out heeft. Toen kwam waarschijnlijk heel veel op hem neer. Misschien heeft hij nu ook behoefte aan meer vrije tijd of aan de partner die TO ooit was. Want hij moet haar ook al delen met haar kinderen. Daarnaast zit hij nog in een heel andere fase in zijn leven. De koers van TO lijkt al gezet, hij is veel onvolwassener en wil misschien tijd inhalen. Ik vind dat er twee kanten aan dit verhaal zitten.
Natuurlijk zitten er twee kanten aan dit verhaal, ik denk alleen niet dat het twee kanten zijn aan 1 verhaal
Ik denk dat deze mensen zonder elkaar veel gelukkiger zijn
Lila-Linda schreef:
02-03-2026 13:13
Natuurlijk zitten er twee kanten aan dit verhaal, ik denk alleen niet dat het twee kanten zijn aan 1 verhaal
Ik denk dat deze mensen zonder elkaar veel gelukkiger zijn
Ze zijn elkaar nu (even?) kwijt maar kunnen elkaar ook weer vinden. Maar dan zullen ze beide moeten veranderen. Aanpassen, grenzen trekken en weer belangstelling en waardering voor elkaar moeten krijgen.
Babylon schreef:
02-03-2026 12:59
Ik zag deze test laatst, waar komt ie voor jou op uit?
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... dbattle/#/

Ondanks dat jij meer tijd over houd, heb je misschien wel een zwaardere mentale last. Dat is iets wat mannen vaak vergeten.

Bij ons was ie redelijk 50/50.
Bij ons komt hij op 62 /38. 100 procent mentaal bij mij. En dat klopt ook wel.

Hij is wat dat betreft ook altijd heel dankbaar geweest voor de mentale last. Hij zegt dingen als: "zonder jou had ik nooit geld op de bank" (omdat ik de financiën bijhoudt), "als ik genoeg zou verdienen hoef je van mij niet te werken", "ik besef me best dat je te goed voor me bent ".
En hij heeft lang meer emotioneel me moeten dragen. Dat is ook zwaar.
Nou vind ik echt wel dat we het samen doen. Maar daarom snap ik de rotte opmerkingen sinds een paar maanden niet zo.
SweetFirefly schreef:
02-03-2026 13:21
Ze zijn elkaar nu (even?) kwijt maar kunnen elkaar ook weer vinden. Maar dan zullen ze beide moeten veranderen. Aanpassen, grenzen trekken en weer belangstelling en waardering voor elkaar moeten krijgen.
Helemaal met je eens. Komt ook wel weer goed. Maar het voelt op dit moment ongelijk. En ik weet niet hoe ik het weer recht krijg.
SweetFirefly schreef:
02-03-2026 13:21
tja, en ik denk, dat ze daar mee op moeten houden.
Je hoeft niet kost-wat-kost samen te blijven, als het zo'n gedoe wordt
Gun elkaar en jezelf een leukere tijd
Lila-Linda schreef:
02-03-2026 13:30
tja, en ik denk, dat ze daar mee op moeten houden.
Je hoeft niet kost-wat-kost samen te blijven, als het zo'n gedoe wordt
Gun elkaar en jezelf een leukere tijd
Dit denk ik ook.
Spiri123 schreef:
02-03-2026 13:26
Bij ons komt hij op 62 /38. 100 procent mentaal bij mij. En dat klopt ook wel.

Hij is wat dat betreft ook altijd heel dankbaar geweest voor de mentale last. Hij zegt dingen als: "zonder jou had ik nooit geld op de bank" (omdat ik de financiën bijhoudt), "als ik genoeg zou verdienen hoef je van mij niet te werken", "ik besef me best dat je te goed voor me bent ".
En hij heeft lang meer emotioneel me moeten dragen. Dat is ook zwaar.
Nou vind ik echt wel dat we het samen doen. Maar daarom snap ik de rotte opmerkingen sinds een paar maanden niet zo.
Helpt het als je hem eens vraagt om hier over na te denken (waarom hij nu ontevreden is) en het er dan niet direct over te hebben maar later? Misschien komt hij dan tot meer inzichten.
Het is zoals het is
Mensen, dit gaat helemaal niet over een procentje meer of minder werk. Dit gaat om iemand die zich sterk voelt als iemand hem nodig heeft en negatief wordt zodra dat niet meer zo is. Dus het is de keuze of zij gaat weer als een dood vogeltje op de bank zitten of ze spreidt haar vleugels en vliegt.
Happening vat het goed samen.

Dit heeft met dweilen weinig te maken, behalve dat de kraan het niet doet en hij die kennelijk moet maken.

Ik denk Spiri dat je alleen maar aan jezelf kan werken nu, hij is niet te helpen. Dus ga je nieuwe uitdagingen aan en zijn kuren uit de weg. Ik zou ook niet goed gaan op racegeluiden hoor.
Jullie willen allebei waardering voelen en geven dat nu nauwelijks. Als je iets liefs hebt te zeggen zou ik dat niet laten natuurlijk.
Mogelijk is er een patroon te ontdekken in de situaties waarin je je steeds bevindt. Qua werk en relaties? Als je dankbaarheid fijn vindt dan is vrijwilligerswerk misschien een idee wanneer je weer wat meer energie hebt.
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
02-03-2026 15:39
Happening vat het goed samen.

Dit heeft met dweilen weinig te maken, behalve dat de kraan het niet doet en hij die kennelijk moet maken.

Ik denk Spiri dat je alleen maar aan jezelf kan werken nu, hij is niet te helpen. Dus ga je nieuwe uitdagingen aan en zijn kuren uit de weg. Ik zou ook niet goed gaan op racegeluiden hoor.
Jullie willen allebei waardering voelen en geven dat nu nauwelijks. Als je iets liefs hebt te zeggen zou ik dat niet laten natuurlijk.
Mogelijk is er een patroon te ontdekken in de situaties waarin je je steeds bevindt. Qua werk en relaties? Als je dankbaarheid fijn vindt dan is vrijwilligerswerk misschien een idee wanneer je weer wat meer energie hebt.
Ik doe vrijwilligerswerk. Ik heb de afgelopen tijd een goede lichaamsgerichte therapie gehad. Daarmee moet ik zeggen dat ik me niet meer afhankelijk voel. Maar het betekent niet dat zijn irritatie me koud laat.
Ik wil hem best helpen maar hij zal uiteindelijk zichzelf moeten helpen.

Het zijn dit soort momenten dat ik hem gewoon het standaard 'huisje, boompje, beestje' gun met een vrouw en eigen kinderen. Er zijn vast ook nog vrouwen die van de oude stempel zijn. Die gedachte maakt me verdrietig.
Spiri123 schreef:
02-03-2026 16:33
Ik doe vrijwilligerswerk. Ik heb de afgelopen tijd een goede lichaamsgerichte therapie gehad. Daarmee moet ik zeggen dat ik me niet meer afhankelijk voel. Maar het betekent niet dat zijn irritatie me koud laat.
Ik wil hem best helpen maar hij zal uiteindelijk zichzelf moeten helpen.

Het zijn dit soort momenten dat ik hem gewoon het standaard 'huisje, boompje, beestje' gun met een vrouw en eigen kinderen. Er zijn vast ook nog vrouwen die van de oude stempel zijn. Die gedachte maakt me verdrietig.
Volgens mij moet jij bedenken wat je jezelf gunt. Hij kan wel voor zichzelf denken en zorgen. Het is een volwassen kerel he!
Met een man die niks in het huishouden doet zou ik snel klaar zijn. Ik zou dan ook niks meer voor hem doen. Dus zijn was niet meer, niet meer voor hem koken en alleen boodschappen doen voor mezelf.

Extreem kinderachtig, maar daar vraagt hij zelf om.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven