Gevoel van schuld?
dinsdag 24 juli 2018 om 10:59
Hallo allemaal,
Graag wil ik wat adviezen/tips hoe ik met de volgende situatie het beste kan omgaan..
Zoals ik eerder al in een topic beschreven heb, is de moeder van mijn ex-vriend sinds kort redelijk onverwachts overleden. In totaal ben ik 5 jaar met mijn ex samen geweest waardoor ik er ook voor hem geweest ben tijdens deze moeilijke periode. Zelf heb ik nu dik een halfjaar een nieuwe vriend waar ik super blij mee ben.
Maar nu komt het.. Ik was op vakantie en kreeg van mijn ex een appje met fijne vakantie! Super lief en attent en heb gewoon terug gestuurd dankjewel en gevraagd hoe het met hem ging. Hij stuurde dat het wel goed gaat maar er natuurlijk sombere momenten zijn. Dit raakte mij zo.. Een soort van schuldgevoel overviel mij in een keer dat ik lekker vakantie aan het vieren was met een vriendin en hij nog zo in dat verdriet zit. Daarbij ook dat ik er niet voor de volle 100% er voor hem kan zijn gezien het feit dat ik natuurlijk een nieuwe vriend heb. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven maar steeds als ik er even aan denk voel ik mij super kut. Als ik niet bij hem was weggegaan had hij nu tenminste iemand waar hij echt steun van had kunnen ontvangen en was hij niet zo alleen? Vervolgens ben ik mij ervan bewust dat dit een stomme gedachte is, ik ben harstikke blij met mijn nieuwe vriend en heb hem ook heeel erg gemist op vakantie..
Het irriteert mij dat dit pijnlijke gevoel soms ineens opkomt en merk dat het mij soms verdrietig maakt.. Heeft iemand tips?
Graag wil ik wat adviezen/tips hoe ik met de volgende situatie het beste kan omgaan..
Zoals ik eerder al in een topic beschreven heb, is de moeder van mijn ex-vriend sinds kort redelijk onverwachts overleden. In totaal ben ik 5 jaar met mijn ex samen geweest waardoor ik er ook voor hem geweest ben tijdens deze moeilijke periode. Zelf heb ik nu dik een halfjaar een nieuwe vriend waar ik super blij mee ben.
Maar nu komt het.. Ik was op vakantie en kreeg van mijn ex een appje met fijne vakantie! Super lief en attent en heb gewoon terug gestuurd dankjewel en gevraagd hoe het met hem ging. Hij stuurde dat het wel goed gaat maar er natuurlijk sombere momenten zijn. Dit raakte mij zo.. Een soort van schuldgevoel overviel mij in een keer dat ik lekker vakantie aan het vieren was met een vriendin en hij nog zo in dat verdriet zit. Daarbij ook dat ik er niet voor de volle 100% er voor hem kan zijn gezien het feit dat ik natuurlijk een nieuwe vriend heb. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven maar steeds als ik er even aan denk voel ik mij super kut. Als ik niet bij hem was weggegaan had hij nu tenminste iemand waar hij echt steun van had kunnen ontvangen en was hij niet zo alleen? Vervolgens ben ik mij ervan bewust dat dit een stomme gedachte is, ik ben harstikke blij met mijn nieuwe vriend en heb hem ook heeel erg gemist op vakantie..
Het irriteert mij dat dit pijnlijke gevoel soms ineens opkomt en merk dat het mij soms verdrietig maakt.. Heeft iemand tips?
dinsdag 24 juli 2018 om 11:05
Jij bent niet verantwoordelijk voor het oplossen van zijn verdriet. Je kunt hem niet meer de steun bieden die een vriendin biedt. Hij is degene die nu die steun moet zoeken bij iemand anders. Dat zijn verantwoordelijkheid, niet de jouwe.
En hij heeft toch wel familie en/of vrienden waar hij steun van krijgt? Is hij echt alleen?
En hij heeft toch wel familie en/of vrienden waar hij steun van krijgt? Is hij echt alleen?
dinsdag 24 juli 2018 om 11:10
Ik ben mij ook bewust van het bovenstaande wat je zegt, maar op de een of andere manier blijf ik mij rot voelen.. Hij heeft natuurlijk veel steun van zijn familie. Vrienden weet ik niet zo. Veel van zijn vrienden hebben kinderen waardoor je wel merkt dat zij een totaal ander leven hebben en het leven voor hen nu verder gaat. Voor mijn ex staat het leven natuurlijk nog steeds op zijn kop en voor hem lijkt het mij moeilijk dat iedereen weet zijn eigen leven leeft, wat wel logisch is natuurlijk.nerdopviva schreef: ↑24-07-2018 11:05Jij bent niet verantwoordelijk voor het oplossen van zijn verdriet. Je kunt hem niet meer de steun bieden die een vriendin biedt. Hij is degene die nu die steun moet zoeken bij iemand anders. Dat zijn verantwoordelijkheid, niet de jouwe.
dinsdag 24 juli 2018 om 11:17
dinsdag 24 juli 2018 om 11:25
Natuurlijk heeft hij verdriet. Het siert je dat je dat niet koud laat. Maar hij had evengoed verdriet als jij nog wél bij hem was. Het is niet aan jou om dit voor hem op te lossen, samen of niet samen. Rouwen moet hij sowieso zelf doen.
Laat het los. Je kunt niet ieders leed op je schouders nemen, daar heeft echt niemand iets aan. Je lijkt me erg lief van aard. Stuur hem gewoon zo nu en dan een berichtje en ga genieten van je vakantie en je leven.
Laat het los. Je kunt niet ieders leed op je schouders nemen, daar heeft echt niemand iets aan. Je lijkt me erg lief van aard. Stuur hem gewoon zo nu en dan een berichtje en ga genieten van je vakantie en je leven.
dinsdag 24 juli 2018 om 11:30
Dit!PotjePindakaas schreef: ↑24-07-2018 11:19Je bedeelt jezelf een veel te grote rol toe. Dat hij open is over zijn gevoelens wil niet zeggen dat hij de behoefte heeft of verwacht dat zijn ex vriendin hem komt ondersteunen.
Maak jezelf niet zo belangrijk. En vraag je eens af waarom je de behoefte hebt dat wel te doen. Ben je misschien nog verliefd op hem?
dinsdag 24 juli 2018 om 11:35
Het is meer dat we natuurlijk een hechte band hebben gehad en nu juist hij, een persoon die altijd kort bij mij heeft gestaan, zijn moeder heeft moeten verliezen. Verliefdheid is er niet meer, maar ik geef natuurlijk wel nog veel om hem
dinsdag 24 juli 2018 om 11:49
Er zijn ook exen die goed uit elkaar gaan zonder al te veel gedoe. Wij hebben altijd normaal tegen elkaar kunnen doen en appten sowieso af en toe om te vragen hoe het met elkaar gaat enz. Jep, het bestaat dus echt.Lucifer2018 schreef: ↑24-07-2018 11:35Lekker boeiend. Ik zou al niet hebben gereageerd op het fijne vakantieapje. Natuurlijk is dat een opening zoeken voor aandacht van jou.
En nu zit jij met een kutgevoel.
Volgende keer gewoon niet reageren.
dinsdag 24 juli 2018 om 11:54
Ik zeg nergens dat dat niet bestaat.
Maar TO is op vakantie en gaat dan reageren en vragen hoe het gaat. Hij denkt laat ik even mijn hartje opengooien. Dat doe je alleen maar als je aandacht wil.
En TO snapt zelf ook wel dat zo'n vraag misschien betekend dat hij gaat aangeven dat het niet goed gaat.
Ze zit nu met een schuldgevoel.Want voelt zich heel belangrijk of verantwoordelijk.
Ik weet niet hoor maar soms kan je dat goed bevriend blijven pas later gaan doen. Als je dit soort situaties kan vermijden aan beiden kanten. Dus dat het gevoel niet nog zo erg aanwezig is. Of denkt dat je er wat mee moet als iemand op zo'n vraag een antwoord tikt die je had kunnen verwachten.
dinsdag 24 juli 2018 om 12:02
Ik denk dat je het een schuldgevoel noemt omdat het een ex is. Maar ik heb nu bijvoorbeeld een gewone vriend (geen ex ofzo) waarvan de vader op sterven ligt en één dezer dagen zal overlijden. Ik leef mee en geef aandacht, maar ik zit ook op het strand, terwijl hij aan een sterfbed zit. Dat is heel dubbel.
Ben je niet gewoon verdrietig voor of met hem? Dat is dus heel normaal en bij iedere andere bekende zou je dat ook hebben. Dat is geen schuldgevoel, dat is gewoon gevoel.
En ja, ik ben ook goed bevriend met een aantal exen. Toen de moeder van een toen al ex overleed, was ik juist blij dat hij het er met mij over kon hebben. Ik ken haar toch beter dan andere vrienden. Ik vond het fijn dat hij bij mij terecht kon.
Ben je niet gewoon verdrietig voor of met hem? Dat is dus heel normaal en bij iedere andere bekende zou je dat ook hebben. Dat is geen schuldgevoel, dat is gewoon gevoel.
En ja, ik ben ook goed bevriend met een aantal exen. Toen de moeder van een toen al ex overleed, was ik juist blij dat hij het er met mij over kon hebben. Ik ken haar toch beter dan andere vrienden. Ik vond het fijn dat hij bij mij terecht kon.
dinsdag 24 juli 2018 om 12:18
Omdat je zelf aangeeft dat je hier topics over ex hebt aangemaakt, heb ik je geloept. Zoals ik het lees denk ik dat er kans bestaat dat jouw ex belangrijker voor je is dan jij zelf kunt/wilt toegeven. Hij wilde ermee stoppen en jij hebt vervolgens jezelf moeten forceren om met hem te breken. Daarna is zijn moeder overleden en je hebt in overleg met jouw huidige vriend, jouw ex ondersteund in deze verschrikkelijk verdrietige tijd. Ook heeft ex op een bepaald punt met je gesproken over opnieuw samen beginnen. Hij gaf toen aan het anders te zijn gaan zien. Maar toen was jij al in contact met jouw huidige vriend en je hebt hier niet voor gekozen. Met jouw huidige vriend deel je toekomst doelen en met jouw ex deel je humor, een echte klik en het contact.
Ik ben het niet eens met sommigen hier dat jij jezelf belangrijker maakt dan jij bent. Na wat ik van jou gelezen heb, denk ik dus dat je wel echt belangrijk voor hem bent en hij ook voor jou. Ik denk eerlijk gezegd dat je eens goed moet nadenken over wat jij nu wel of niet nog met deze ex wil. Het komt op namelijk op mij over alsof je niet over hem heen bent? Of vergis ik mij? Vriendschap, humor en goede communicatie zijn een prima basis voor een relatie nét zoals het delen van toekomstbeelden dat is. Ik denk dat het verstandig is als jij voor jezelf gaat bepalen óf je dat met vriend, ex , of met iemand die je nu nog niet kent zou kunnen gaan bereiken? Sluit deze langdurige relatie dus af ongeacht of dat betekent dat jij met ex verder gaat, dat je met vriend verder gaat of dat je een ander ‘totaalpakket’ in de toekomst tegen gaat komen. Wees eerlijk naar jezelf want zoals ik je lees, mis jij ex, heb je voor jou belangrijke voordelen (toekomstbeeld) bij vriend en dus zou het voor jou het beste zijn om deze twee jongens in één naast je te hebben. Maar dat kan dus niet.
Ik ben het niet eens met sommigen hier dat jij jezelf belangrijker maakt dan jij bent. Na wat ik van jou gelezen heb, denk ik dus dat je wel echt belangrijk voor hem bent en hij ook voor jou. Ik denk eerlijk gezegd dat je eens goed moet nadenken over wat jij nu wel of niet nog met deze ex wil. Het komt op namelijk op mij over alsof je niet over hem heen bent? Of vergis ik mij? Vriendschap, humor en goede communicatie zijn een prima basis voor een relatie nét zoals het delen van toekomstbeelden dat is. Ik denk dat het verstandig is als jij voor jezelf gaat bepalen óf je dat met vriend, ex , of met iemand die je nu nog niet kent zou kunnen gaan bereiken? Sluit deze langdurige relatie dus af ongeacht of dat betekent dat jij met ex verder gaat, dat je met vriend verder gaat of dat je een ander ‘totaalpakket’ in de toekomst tegen gaat komen. Wees eerlijk naar jezelf want zoals ik je lees, mis jij ex, heb je voor jou belangrijke voordelen (toekomstbeeld) bij vriend en dus zou het voor jou het beste zijn om deze twee jongens in één naast je te hebben. Maar dat kan dus niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.