Grootvader en Auto
woensdag 26 juli 2017 om 17:25
Hallo forummers,
Ik zit met een dilemma waar ik de knoop van door wil hakken en graag julie mening over hoor, zelf draai ik er al lang over in cirkels.
Situatie: Grootvader (80+) gaat fysiek en mentaal steeds harder achteruit, maar weigert autorijden op te geven, met alle risico's van dien.
Enerzijds vind ik het uiteraard zijn goed recht om met zijn leven te doen wat hij wil, ook al ben ik het hier niet mee eens. Echter is hij hiermee ook een gevaar voor anderen en alleen hopen dat het goed blijft gaan is voor mij geen optie meer nu het zo duidelijk zo gevaarlijk geworden is (het is een zorg die ik al langer heb).
Hem vragen te stoppen is geen optie, al vaak de vraag gesteld, gesmeekt, gehuild en boos geworden, maar het richt niets uit.
Ik zie hem niet uit zichzelf stoppen tot er een (ernstig) ongeluk gebeurt en dat ongeluk wil ik voor zijn.
Verdere familie wil de stap niet zetten hem letterlijk zijn auto te ontnemen, en ik weet dat het niet aan mij is, maar ik zie geen andere uitweg meer dan het heft in eigen handen te nemen (en dan hopen dat anderen hem geen nieuwe bezorgen). Ze maken zich wel zorgen maar verschuilen zich achter "het gaat toch nog goed" en "die man heeft al zo weinig meer" en durven niet door te vragen bij hem. Ook "hij rijd toch niet vaak" word vaak genoemd, dat het dan dus geen al te groot probleem moet zijn als hij het helemaal niet meer doet lijken ze niet te willen horen.
Voor mij is het dus of zelf die stap dan zetten maar hoe pak ik dat aan?
De enige andere mogelijkheid die ik nu nog zie is mijn handen er geheel vanaf trekken, dat ik niet met de gevolgen geconfronteerd wordt al het fout gaat, maar ben bang dat ook dat toch geen rust zal brengen en ik mij schuldig zal blijven voelen dat ik niet die laatste stap heb gezet.
Indicatie van de ernst: hij vergeet met regelmaat routes, verdwaald en rijd tegen stoepjes/paaltjes aan.
Wat zouden jullie doen? Hoe kan ik het het beste aanpakken? Als het moet wil ik het best kwaadschiks doen, maar liever op een goedschikse manier natuurlijk. Ik van het door alle emoties alleen nog heel moeilijk die te zien/vinden.
Alvast bedankt voor het lezen en meedenken.
Ik zit met een dilemma waar ik de knoop van door wil hakken en graag julie mening over hoor, zelf draai ik er al lang over in cirkels.
Situatie: Grootvader (80+) gaat fysiek en mentaal steeds harder achteruit, maar weigert autorijden op te geven, met alle risico's van dien.
Enerzijds vind ik het uiteraard zijn goed recht om met zijn leven te doen wat hij wil, ook al ben ik het hier niet mee eens. Echter is hij hiermee ook een gevaar voor anderen en alleen hopen dat het goed blijft gaan is voor mij geen optie meer nu het zo duidelijk zo gevaarlijk geworden is (het is een zorg die ik al langer heb).
Hem vragen te stoppen is geen optie, al vaak de vraag gesteld, gesmeekt, gehuild en boos geworden, maar het richt niets uit.
Ik zie hem niet uit zichzelf stoppen tot er een (ernstig) ongeluk gebeurt en dat ongeluk wil ik voor zijn.
Verdere familie wil de stap niet zetten hem letterlijk zijn auto te ontnemen, en ik weet dat het niet aan mij is, maar ik zie geen andere uitweg meer dan het heft in eigen handen te nemen (en dan hopen dat anderen hem geen nieuwe bezorgen). Ze maken zich wel zorgen maar verschuilen zich achter "het gaat toch nog goed" en "die man heeft al zo weinig meer" en durven niet door te vragen bij hem. Ook "hij rijd toch niet vaak" word vaak genoemd, dat het dan dus geen al te groot probleem moet zijn als hij het helemaal niet meer doet lijken ze niet te willen horen.
Voor mij is het dus of zelf die stap dan zetten maar hoe pak ik dat aan?
De enige andere mogelijkheid die ik nu nog zie is mijn handen er geheel vanaf trekken, dat ik niet met de gevolgen geconfronteerd wordt al het fout gaat, maar ben bang dat ook dat toch geen rust zal brengen en ik mij schuldig zal blijven voelen dat ik niet die laatste stap heb gezet.
Indicatie van de ernst: hij vergeet met regelmaat routes, verdwaald en rijd tegen stoepjes/paaltjes aan.
Wat zouden jullie doen? Hoe kan ik het het beste aanpakken? Als het moet wil ik het best kwaadschiks doen, maar liever op een goedschikse manier natuurlijk. Ik van het door alle emoties alleen nog heel moeilijk die te zien/vinden.
Alvast bedankt voor het lezen en meedenken.
woensdag 26 juli 2017 om 17:35
Hij moet zich toch laten keuren:
75 jaar of ouder
Bent u 75 jaar of ouder en wilt u na de jaarswisseling uw rijbewijs verlengen, dan moet u eerst een verplichte medische keuring ondergaan. Hiervoor heeft u een 'Eigen Verklaring met geneeskundig verslag 75+'' nodig. Dit is een formulier met vragen over uw gezondheid. Zo'n Eigen Verklaring kunt u kopen via het CBR. Een aantal vragen op de verklaring beantwoord u zelf, onder andere over medicijngebruik, duizelingen, suikerziekte, en hart- en vaatziekten. Daarnaast zijn er ook vragen die een keuringsarts moet beantwoorden. De arts controleert of uw algemene lichamelijke en geestelijke conditie goed is en of uw armen en benen en wervelkolom voldoende functioneren. Ook een oogtest maakt deel uit van de keuring. Verder meet de arts uw bloeddruk en controleert hij de urine op suikerziekte.
75 jaar of ouder
Bent u 75 jaar of ouder en wilt u na de jaarswisseling uw rijbewijs verlengen, dan moet u eerst een verplichte medische keuring ondergaan. Hiervoor heeft u een 'Eigen Verklaring met geneeskundig verslag 75+'' nodig. Dit is een formulier met vragen over uw gezondheid. Zo'n Eigen Verklaring kunt u kopen via het CBR. Een aantal vragen op de verklaring beantwoord u zelf, onder andere over medicijngebruik, duizelingen, suikerziekte, en hart- en vaatziekten. Daarnaast zijn er ook vragen die een keuringsarts moet beantwoorden. De arts controleert of uw algemene lichamelijke en geestelijke conditie goed is en of uw armen en benen en wervelkolom voldoende functioneren. Ook een oogtest maakt deel uit van de keuring. Verder meet de arts uw bloeddruk en controleert hij de urine op suikerziekte.
woensdag 26 juli 2017 om 17:37
Ja, ook rijden zijn kinderen hem als het even kan al overal heen om hem zo min mogelijk achter het stuur te hebben. Hij wil alleen niks van het OV hebben en ook als de kinderen hem halen is het nog wel eens strijd dat hij wil rijden.violetskies schreef: ↑26-07-2017 17:32Woont hij ergens waar het openbaar vervoer ook goed geregeld is?
Winkels ed zijn op loopafstand, dus dat is an sich geen probleem (zolang hij althans een rollator zou gebruiken want lopen gaat moeizaam). Boodschappen worden inmiddels ook voor hem gehaald, maar als hij tussendoor iets wil pakt hij toch zelf de auto... en dat hoor je dan achteraf.
woensdag 26 juli 2017 om 17:37
Oef... Mijn opa had dat ook. Levensgevaarlijk. Mijn kinderen mochten niet meer met hem meerijden en hij accepteerde het ook dat ik hem naar plaatsen toebracht. Maar hij vroeg het nooit uit zichzelf en ik kon ook niet altijd. Op een gegeven moment heb ik de auto van mijn vader (per ongeluk) Total loss gereden. Mijn vader had een auto nodig en dat was hét moment dat mijn opa er gelukkig voor open stond dat hij hem
overnam. Dat was het einde van de rij carrière van mijn opa.
Die keuring sloeg destijds echt nergens op. Even een oogtestje. Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is....
Die keuring sloeg destijds echt nergens op. Even een oogtestje. Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is....
woensdag 26 juli 2017 om 17:40
Mijn schoonvader werd ook om de 5 jaar gekeurd maar dat is echt een belachelijke regeling. Op een jaar tijd kan iemand heel hard achteruit gaan. Hij ging dan ook nog naar een bevriend arts die hem toch wel goed keurde. Hij was op een gegeven moment een gevaar op de weg. Toen zijn mijn man en zijn zus met zijn huisarts gaan praten en daar moest hij toch al vaak zijn voor zijn suikerziekte en bloeddruk en hij heeft hem toen aan zijn verstand kunnen brengen dat hij niet meer moest rijden. Hij heeft gereden tot zijn 87 ste en is op 88 jarige leeftijd overleden.
woensdag 26 juli 2017 om 17:41
Total löss is makkelijk als ik achter het stuur kruip (geen rijbewijs) haha. Wel "geluk bij een ongeluk" voor jullie, zo'n situatie geeft wel een opening.kylie_ schreef: ↑26-07-2017 17:37Oef... Mijn opa had dat ook. Levensgevaarlijk. Mijn kinderen mochten niet meer met hem meerijden en hij accepteerde het ook dat ik hem naar plaatsen toebracht. Maar hij vroeg het nooit uit zichzelf en ik kon ook niet altijd. Op een gegeven moment heb ik de auto van mijn vader (per ongeluk) Total loss gereden. Mijn vader had een auto nodig en dat was hét moment dat mijn opa er gelukkig voor open stond dat hij hem
woensdag 26 juli 2017 om 17:42
Dankje voor de tip, nog niet aan gedacht. Ga ik morgen doenveensteker schreef: ↑26-07-2017 17:36Ja maar als je duidelijk achteruit gaat in die 5 jaar na de keuring kan er heel veel fout gaan.
Bel de politie en overleg met hun hoe je dit kan aanpakken.
woensdag 26 juli 2017 om 17:48
Ik had een buurvrouw die overduidelijk niet meer in staat was om te rijden (beginnend dement en slecht zicht). Ik heb contact gezocht met de wijkagent, het verhaal uitgelegd en het kenteken doorgegeven. Ik kreeg de opdracht om te bellen zodra ze in de auto stapte. Dat een aantal keer gedaan, wijkagent heeft haar slingerend van de weg geplukt en rijbewijs ingenomen.
Dat is mogelijk nog een argument dat je in een laatste gesprek hierover kunt aandragen: het is veel erger om van de weg geplukt te worden door de politie dan om vrijwillig te besluiten niet meer te rijden. Het is voor mij natuurlijk ook makkelijker geweest om een buurvrouw 'aan te geven' dan een familielid, maar aangezien deze vrouw écht slecht reed in een kinderrijke buurt had ik het mezelf veel kwalijker genomen als er iets was gebeurd.
Dat is mogelijk nog een argument dat je in een laatste gesprek hierover kunt aandragen: het is veel erger om van de weg geplukt te worden door de politie dan om vrijwillig te besluiten niet meer te rijden. Het is voor mij natuurlijk ook makkelijker geweest om een buurvrouw 'aan te geven' dan een familielid, maar aangezien deze vrouw écht slecht reed in een kinderrijke buurt had ik het mezelf veel kwalijker genomen als er iets was gebeurd.
woensdag 26 juli 2017 om 18:10
Mijn vader heeft ruim 10 jaar geleden bij een rijschool weer een paar lessen genomen om te laten beoordelen of het nog ging.
Hij was toen ongeveer 80. Was goed toen. Paar jaar later nog een tijdje in een 30 km autootje gereden. En toen heeft hij het gelukkig zelf opgegeven.
Overleg met politie is een goed idee.
Hij was toen ongeveer 80. Was goed toen. Paar jaar later nog een tijdje in een 30 km autootje gereden. En toen heeft hij het gelukkig zelf opgegeven.
Overleg met politie is een goed idee.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
woensdag 26 juli 2017 om 18:12
Wat te doen bij zorgen over de rijgeschiktheid van een derde en/of uzelf?
Iedere bestuurder van een motorrijtuig moet altijd de lichamelijke en geestelijke geschiktheid te bezitten om, zonder gevaar voor overige weggebruikers, aan het verkeer deel te nemen. Dat is de verantwoordelijkheid van de bestuurder zelf.
Heeft u twijfels over uw eigen rijgeschiktheid, dan kunt u dit laten beoordelen door het CBR. U kunt online via Mijn CBR (https://mijn.cbr.nl/) een Eigen verklaring kopen en invullen. Wanneer de beoordeling positief is, verstrekt het CBR een Verklaring van geschiktheid.
De eisen waaraan een bestuurder van een motorrijtuig moet voldoen, staan in de Regeling eisen geschiktheid 2000. Wanneer niet aan de gestelde eisen wordt voldaan en u toch deelneemt aan het gemotoriseerde verkeer, kunt u in de problemen komen met de verzekering. Ook kunt u eventueel strafrechtelijk worden vervolgd.
Heeft u twijfels over de rijgeschiktheid van een familielid of een bekende, dan is het verstandig eerst met deze persoon in gesprek te gaan. Soms helpt een gesprek met de huisarts om de betrokkene te bewegen zelf een Eigen verklaring in dienen bij het CBR.
In laatste instantie is er de mogelijkheid om uw twijfel over de rijgeschiktheid van derden bij het CBR te melden. Het CBR kan dan eventueel een verplicht onderzoek naar de rijgeschiktheid opleggen. Dit verzoek is niet anoniem en kunt u alleen indienen als er –ter ondersteuning– een verklaring van de huisarts of andere onafhankelijke derde (zoals maatschappelijk werker) is bijgesloten. Uit de verklaring moet blijken waarom de rijbewijsbezitter een gevaar zou kunnen zijn voor zichzelf of anderen.
Dit stuurt u via de post op naar CBR, afdeling Herkeuringen, postbus 3014, 2280 GA Rijswijk.
https://www.cbr.nl/contact.pp?custompar ... schiktheid
Iedere bestuurder van een motorrijtuig moet altijd de lichamelijke en geestelijke geschiktheid te bezitten om, zonder gevaar voor overige weggebruikers, aan het verkeer deel te nemen. Dat is de verantwoordelijkheid van de bestuurder zelf.
Heeft u twijfels over uw eigen rijgeschiktheid, dan kunt u dit laten beoordelen door het CBR. U kunt online via Mijn CBR (https://mijn.cbr.nl/) een Eigen verklaring kopen en invullen. Wanneer de beoordeling positief is, verstrekt het CBR een Verklaring van geschiktheid.
De eisen waaraan een bestuurder van een motorrijtuig moet voldoen, staan in de Regeling eisen geschiktheid 2000. Wanneer niet aan de gestelde eisen wordt voldaan en u toch deelneemt aan het gemotoriseerde verkeer, kunt u in de problemen komen met de verzekering. Ook kunt u eventueel strafrechtelijk worden vervolgd.
Heeft u twijfels over de rijgeschiktheid van een familielid of een bekende, dan is het verstandig eerst met deze persoon in gesprek te gaan. Soms helpt een gesprek met de huisarts om de betrokkene te bewegen zelf een Eigen verklaring in dienen bij het CBR.
In laatste instantie is er de mogelijkheid om uw twijfel over de rijgeschiktheid van derden bij het CBR te melden. Het CBR kan dan eventueel een verplicht onderzoek naar de rijgeschiktheid opleggen. Dit verzoek is niet anoniem en kunt u alleen indienen als er –ter ondersteuning– een verklaring van de huisarts of andere onafhankelijke derde (zoals maatschappelijk werker) is bijgesloten. Uit de verklaring moet blijken waarom de rijbewijsbezitter een gevaar zou kunnen zijn voor zichzelf of anderen.
Dit stuurt u via de post op naar CBR, afdeling Herkeuringen, postbus 3014, 2280 GA Rijswijk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 26 juli 2017 om 18:15
Mijn oma heeft haar auto op dat moment ingewisseld voor een 45 km/u autootje.
Super oplossing. Ze was wel nog mobiel, maar het was een heel stuk veiliger. Verder zien die auto's er echt prima uit, gewoon als een formaatje stadsauto; lang niet allemaal als die rode wagentjes die je vroeger altijd zag. Daardoor was de stap een heel stuk makkelijker.
Super oplossing. Ze was wel nog mobiel, maar het was een heel stuk veiliger. Verder zien die auto's er echt prima uit, gewoon als een formaatje stadsauto; lang niet allemaal als die rode wagentjes die je vroeger altijd zag. Daardoor was de stap een heel stuk makkelijker.
woensdag 26 juli 2017 om 18:23
Bij mijn opa min of meer dezelfde situatie gehad. Was niet meer in staat om te rijden, maar zag dit niet zelf in. Raakte regelmatig een paaltje, maar heeft gelukkig nooit een persoon geraakt. Hij kwam telkens gewoon door de keuringen heen ondanks dat hij echt niet meer in staat was om veilig te rijden. Niemand van ons durfde nog bij hem in de auto te stappen. Hebben het regelmatig bespreekbaar gemaakt, maar omdat hij het zelf dus niet inzag heeft hij er niets aan gedaan en wij vonden onszelf niet in de positie om hem de auto af te pakken. Hij maakte gelukkig ook maar amper gebruik van de auto, maar de keren dat hij dat wel deed hoopte je maar dat hij niemand raakte. Bij hem is het uiteindelijk gestopt omdat zijn rijbewijs verlengd moest worden en hem dit niet zelfstandig lukte. Al zijn (klein)kinderen hebben gezegd dat zij hem hier niet mee gingen helpen omdat ze het allemaal onverantwoord vonden als hij nog de weg op ging. Zijn rijbewijs is daardoor dus niet verlengd en zijn auto hebben we toen kunnen verkopen. Ik denk dat je niet heel veel kunt doen zolang er niets gebeurt. Hij zal het toch zelf moeten inzien dan helaas.
woensdag 26 juli 2017 om 18:38
Bedankt voor de tip! Ik kan inderdaad eens kijken wie de wijkagent daar is en deze inlichten + kenteken doorgeven. Helaas woon ik in een andere woonplaats en kan ik het niet in de gaten houden, maar als ik een keer weet dat hij gaat rijden is extra bellen een kleine moeite natuurlijk.BigALittlea schreef: ↑26-07-2017 17:48Ik had een buurvrouw die overduidelijk niet meer in staat was om te rijden (beginnend dement en slecht zicht). Ik heb contact gezocht met de wijkagent, het verhaal uitgelegd en het kenteken doorgegeven. Ik kreeg de opdracht om te bellen zodra ze in de auto stapte. Dat een aantal keer gedaan, wijkagent heeft haar slingerend van de weg geplukt en rijbewijs ingenomen.
woensdag 26 juli 2017 om 18:39
Is al gebeurd, helaas trekt hij zich ook niets van de huisarts aan (klaagt ook over pijn maar weigert medicatie, dat type is hij zeg maar). Maar bedankt voor het meedenken!
woensdag 26 juli 2017 om 18:41
Bedankt! Hier kan ik denk ik zelfs met een paar andere familieleden mee aan de slag, een aanpak waar iedereen achter staat is natuurlijk het fijnst. Of in elk geval meerdere mensen. Superhamerhaai schreef: ↑26-07-2017 18:12Wat te doen bij zorgen over de rijgeschiktheid van een derde en/of uzelf?
woensdag 26 juli 2017 om 18:45
Ik zou willen dat ik het ook alleen kon hopen en het genoeg was. Zal eens vragen wanneer ziin rijbewijs verlangt moet worden, misschien kan ik de rest meekrijgen om dan ook niet mee te werken aan hulp bij het verlengen. DankjewelMrsLady schreef: ↑26-07-2017 18:23Bij mijn opa min of meer dezelfde situatie gehad. Was niet meer in staat om te rijden, maar zag dit niet zelf in. Raakte regelmatig een paaltje, maar heeft gelukkig nooit een persoon geraakt. Hij kwam telkens gewoon door de keuringen heen ondanks dat hij echt niet meer in staat was om veilig te rijden. Niemand van ons durfde nog bij hem in de auto te stappen. Hebben het regelmatig bespreekbaar gemaakt, maar omdat hij het zelf dus niet inzag heeft hij er niets aan gedaan en wij vonden onszelf niet in de positie om hem de auto af te pakken. Hij maakte gelukkig ook maar amper gebruik van de auto, maar de keren dat hij dat wel deed hoopte je maar dat hij niemand raakte. Bij hem is het uiteindelijk gestopt omdat zijn rijbewijs verlengd moest worden en hem dit niet zelfstandig lukte. Al zijn (klein)kinderen hebben gezegd dat zij hem hier niet mee gingen helpen omdat ze het allemaal onverantwoord vonden als hij nog de weg op ging. Zijn rijbewijs is daardoor dus niet verlengd en zijn auto hebben we toen kunnen verkopen. Ik denk dat je niet heel veel kunt doen zolang er niets gebeurt. Hij zal het toch zelf moeten inzien dan helaas.
woensdag 26 juli 2017 om 18:52
Mijn opa had dit ook. Hij kwam nog wel door de keuring heen maar was een gevaar op de weg. Hij is ook een aantal keer verdwaald en het dan duurde het uren voordat hij weer ergens opdook. Hij is zo ook een keer midden in de nacht door de politie thuisgebracht omdat hij de weg naar het buurthuis waar hij mijn oma zo ophalen niet meer kon vinden en hij vrij letterlijk naar de andere kant van het land gereden was.
Op het moment dat hij officieel de diagnose alzheimer kreeg heeft een van mijn ooms de sleutels ingenomen. Vond mijn opa niet leuk, maar mijn oma was het er wel mee eens. Na een paar dagen en wat gesprekken met mijn oma heeft hij zich er uiteindelijk bij neergelegd en zelf zijn auto verkocht.
Op het moment dat hij officieel de diagnose alzheimer kreeg heeft een van mijn ooms de sleutels ingenomen. Vond mijn opa niet leuk, maar mijn oma was het er wel mee eens. Na een paar dagen en wat gesprekken met mijn oma heeft hij zich er uiteindelijk bij neergelegd en zelf zijn auto verkocht.