Handtastelijke schoonvader

21-02-2008 16:32 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag forummers,

Ik zit met gênant en bijna ongeloofwaardig probleem. Dit is de reden dat ik bijna niemand mijn verhaal durf te vertellen.

Mijn man en ik zijn nu 6 jaar bij elkaar. In de eerste jaren heeft mijn man tijden geen contact gehad met zijn vader. Het is een moeilijke en autoritaire man die geen tegenspraak duld en er vaak vreemde gedachtes op na houdt.

Een jaar terug besloot mijn man het contact weer aan te halen. We kregen een kindje en hij besloot dat zijn vader toch recht had om dit kindje ook te leren kennen. Hij werd opa.

Het contact werd weer langzaam aangehaald en in eerste instantie snapte ik niet hoe dit de man uit de verhalen van mijn man kon zijn. Hij was aardig, behulpzaam en ik zag geen kwaad in hem. Het behulpzame werd soms wel overdreven. Hij kocht dure dingen voor mijn man en hij schroomde niet om ineens met een nieuwe fiets voor mij aan te komen. Ik voelde mij beschaamd om dit soort dure cadeaus aan te nemen, maar hij duldde geen tegenspraak. Hij wilde ons een plezier doen en hij bleef kopen.

Het viel mij op dat mijn schoonvader onverwachts op visite kwam. En voornamelijk wanneer hij wist dat ik alleen thuis was. Daar stond hij ineens voor mij neus om 10 uur 's ochtends, helemaal uit de andere kant van Nederland gekomen om onverwachts op visite te komen.

Het handtastelijke gedrag ontstond langzaam en hij bracht het op de manier dat hij zo gek op mij was en 'even' moest knuffelen. Hij hield zich dan strak tegen mij aan en nadat ik mij daarna los probeerde te maken ( het hoeft niet zo lang te duren voor mij), duwde hij toch nog even extra aan.

Ach, dacht ik, hij is gek op knuffelen en hij bedoelt er niets mee. Toch voelde ik mij toen er niet prettig bij. Mijn intuïtie waarschuwde mij en ik negeerde dit. Het af en toe klopjes op mijn kont geven vond ik denigrerend en ondanks ik hem vertelde dat ik dit niet prettig vond, bleef hij lachend klopjes op mijn billen geven. Bij het passeren, als ik bij de box stond bij mijn kind.

Hij deed het vaak en op een pesterige manier.

Tijdens het onkruid wegplukken in de tuin, stond hij achter mij, hij kon het niet laten om even met zijn hand achter in mijn broek te gaan, want mijn broek was afgezakt. Hij trok mijn broek niet goed, hij zat gewoon met zijn hand aan mijn kont.

Die dag werd steeds vervelender. Hij zat op de bank en beval mij naar hem toe te komen. ; Kom eens hier jij, ik wil je even vasthouden". Ik zei duidelijk dat ik er geen behoefte aan had en dat ik mij niet prettig voelde daarbij. ; Nou dan kom ik wel naar jou toe hoor! Dan moet je dat maar leren!"

En dat deed hij. Hij kwam naar mij toe en pakte mij weer stevig vast. Ik wilde mij losrukken, maar hij bleef mij vasthouden. Hij pakte mijn gezicht stevig vast en gaf mij een natte, vieze zoen midden op mijn mond.

Ik ben weggegaan, heb mijn kind in de buggy gedaan en ben gaan wandelen. Tegen de tijd dat mijn man weer thuis kwam ben ik naar huis gegaan. En mijn schoonvader zat daar nog, op de bank. Meneer onschuld aan het uithangen. Slijmen tegen mijn man. " Ik had toch zo'n zin om jullie weer eens te zien, ik dacht ik stap de auto in en kijk eens ik heb een fototoestel voor je gekocht"

Ik heb het laten bezinken en wist niet of ik dit nou aan mijn man moest vertellen. Wie gelooft zulk absurd gedrag van je eigen vader nou?

Ik heb het naderhand verteld en toch zag ik ongeloof van zijn kant. Niet onbegrijpelijk. Het is nu een tijdje verder en het contact met zijn vader is net als voorheen. Niets aan de hand.

Ik zou dit nooit verzinnen. Nooit! Ik hoef geen vete tussen vader en zoon, anders had ik wel gezegd dat die man hier niet meer welkom is. Maar het ongeloof doet mij toch wel een beetje pijn.

Ik voel mij niet prettig bij deze man. Hij is denigrerend naar vrouwen toe en hij heeft geen wroeging of spijt, dat heb ik allang in de gaten.

Ik heb mijn man al duidelijk gemaakt dat ik niet meer met hem alleen wil zijn.

Ik heb echt moeite met deze man gekregen. Als ik hoor dat hij weer langskomt, lig ik avonden van te voren in de zenuwen.

Na dit voorval is hij nog wel een keer langs geweest. Als mijn man erbij is gedraagt hij zich normaal en zit niet aan mij, maar zodra hij even naar boven moet of naar de w.c. moet er weer geknuffeld worden. Het heeft geen zin om streng en duidelijk mijn grenzen aan te geven, hij respecteert ze niet en gooit het op; ach niet zo snel boos worden hoor! Hij duld geen tegenspraak, hij kan erg agressief worden. ( heeft in het verleden zijn ex-vrouwen mishandeld)

Wat een verhaal, ik hoop dat iemand mij een paar adviezen kan meegeven.

Ik ben gewoon bang voor die man geworden. Bang voor escalaties. Hij heeft een jaar terug ook een sleutel van ons huis gekregen van mijn man. Dit is ook geen prettig idee.

Ik weet zeker, dat wanneer mijn man hem op zijn gedrag zou aanspreken het in alle toonaarden ontkent gaat worden.

Hij doet niets fout en hoe durf ik zoiets te beweren... Zo wordt het ongeloof van mijn man misschien nog meer aangewakkerd.

Zijn vader blijft hem maar cadeaus en geld toestoppen om zijn liefde om te kopen. Dit is toch walgelijk? Ben ik dan de ruil voor al dat geld en cadeaus?

Bedankt voor het lezen.
Ik vind het vreselijk voor je dat je man je niet geloofde. Zeker als er jaren weinig contact tussen hen is geweest, daar zal je man zijn (goede) redenen voor gehad hebben. Los daarvan, waarom zou je dit in vredesnaam verzinnen? Je man zou naar je moeten luisteren en het iig respecteren.

Ik denk dat dit prioriteit heeft, dat je hier echt nog eens serieus met je man over praat. Je bent verdorie in feite aangerand. Geen wonder dat je in de zenuwen zit wanneer je weet dat hij langskomt. Hij hoort niet de luxe te hebben van deze machtspositie, je man zou daar per direct een einde aan moeten maken.
Ik zou tegen je schoonvader zeggen dat je niet gedient bent van zijn aanrakingen en dat als hij het nog 1x doet, dat je dan aangifte van aanranding gaat doen bij de politie en dit dan ook daadwerkelijk doen.

Dan maar ruzie tussen vader en zoon ik liet mijn niet ongewenst betasten.

Ik snap trouwens ook niet dat je man jou niet geloofd. Als al bekend is dat hij je schoonmoeder in het verleden mishandeld heeft en hij zelf ook een tijd lang geen contact met hem heeft gehad dan is toch al bekend dat je schoonvader niet zo'n lieverdje is.
Ik denk dat ik camera's zou ophangen in mijn eigen huis om mijn man te overtuigen.

In principe vind ik dat je man je hoort te geloven, maar gezien hij dat niet doet, da maar zo.
Jee, wat een vervelende situatie. Ik zou het nog eens met mijn man bespreken en in ieder geval die sleutel terugvragen, wat zeg ik, sloten veranderen.

Enne, de volgende keer niet meer zo subtiel maar een knietje of een elleboog. Wie niet horen wilt moet maar voelen. En dan doen als je man in de buurt is. Ben benieuwd of ie durft te gillen... Brr, wat een engerd.

Succes ermee.
Zet een videocamera in de boekenkast.
Gatverdamme! Sleutel terugvragen of een ander slot op de deur. De gedachte dat hij zomaar binnen kan komen lijkt me helemaal niks. En sorry hoor maar dat zoenen en met die hand in je broek dat is gewoon aanranding.

Ik zou hier nogmaals serieus met je man over praten.

Sterkte ermee en ik hoop dat je snel een oplossing vindt.
En idd dan maar camer's als je man het echt niet gelooft. Heb je gelijk bewijs voor de politie.
Misschien wil mijn man het niet geloven en stopt het weg. Dit kan ook. Mijn man heeft veel teleurstellingen in zijn jeugd te verwerken gehad en na al die tijd is het contact weer goed en nu dit!

In feite is mijn schoonvader ook altijd lief en aardig voor mijn man. Hij is trots op zijn zoon. Zijn andere dochters ( halfzussen van mijn man) ziet hij ook niet meer. Dit zijn maar vrouwen, hoef je niet veel moeite voor te doen. Dat idee komt wel sterk naar boven bij mij.

Ik heb geen idee wat er met zijn dochters heeft afgespeeld. Ik heb deze vrouwen nooit ontmoet. Ze hebben ook geen contact met mijn man. Er moet een reden zijn dat deze vrouwen geen contact meer met hun vader hebben.
Best theemuts,

Wat een ontzettend naar verhaal! Ik kan met heel goed voorstellen dat je je hier vreselijk over voelt. Wat ik je zou adviseren is nog eens heel goed met je man te praten. Laat hem heel duidelijk weten dat je bang bent voor je schoonvader en vertel nog eens wat er allemaal is gebeurd. Als je man in het verleden het contact met zijn vader heeft verbroken, moet hij toch ook beseffen dat deze man niet de eerlijkheid en redelijkheid zelve is...

Bedenk goed van te voren wat je me het gesprek wil bereiken. Of je je schoonvader helemaal buiten de deur wilt houden, of bijvoorbeeld afspreekt dat je man te allen tijde bij je in de buurt blijft als hij op bezoek is.
Wat jouw schoonvader doet heet seksuele intimidatie en aanranding. Daarvan kun je aangifte doen bij de politie.

Jouw man verkeert in ontkenning. Praat nog eens met hem. Ik kan me niet voorstellen dat hij jou niet gelooft. maak anders een gezamenlijke afspraak bij de huisarts. Kun je hier met je eigen ouders over spreken? Er moet een oplossing zijn voor dit vreselijke probleem. iemand moet jou helpen om je te beschermen tegen je schoonvader.

Is er geen mogelijkheid om alle contact met schoonpa af te kappen? Als hij aangekondigd op bezoek komt kun jij ervoor kiezen om die dag niet in huis te zij. Bij onaangekondigd bezoek is het moeilijker. Direct je kind pakken en naar buiten vertrekken is veiliger dan hem binnenlaten.
Jeetje wat heftig. Ik vind het inderdaad niet normaal wat 'schoonpapa' doet. En of het nou zogenaamd aardig bedoeld is of niet (al denk ik dat laatste, want welke man grijpt nu in de broek van schoondochter), als jij zegt dat je het niet wilt heeft hij dat maar te respecteren. Punt.

Het is vooral ook erg naar dat je man het niet -helemaal- lijkt geloven. Ik denk toch wel dat het goed is dat je er nog een keer goed met hem over praat en hem dan ook voorbeelden geeft van gedrag dat jij niet gepast vindt én dat je je er niet prettig bij voelt en dat je te lijden hebt onder deze situatie. Ik hoop dat je man dan ook inziet dat zijn vader te ver gaat en dat er iets aan gedaan wordt (contact hoeft denk ik niet meteen verbroken te worden, maar een stevig gesprek lijkt me toch op zijn plaats). Ik neem aan dat je man jou gewoon gelooft op je woord, een huwelijk is als het goed is gebaseerd op vertrouwen (als jij hier aan onderdoor gaat en hij dit niet gelooft lijkt me dat niet goed). Misschien was je man de eerste keer dat je erover begon wat overrompeld en was het niet zozeer een kwestie van jou niet geloven, maar een soort gevoel van 'niet weten wat ermee aanmoeten' (weet ook niet wát er toen allemaal gezegd is; 'alleen' het knuffelen komt ws anders over dan wanner je ook die andere handtastelijkheden erbij vermeldt). Nog een goed en duidelijk gesprek dus maar zou ik zeggen.

Oh, en wat betreft dat genant. Het lijkt me dat jij je nergens voor hoeft te schamen, maar schoonvader des te meer!

Veel succes en sterkte!
Tja je kan maar één ding doen en dat is de sleutel terug of andere sloten, een goed gesprek met je man en hem niet meer in huis halen of er heen gaan.

Je man dus gewoon voor het blok zetten : hij eruit of jij eruit! Want dit kan echt niet! Je man dient onvoorwaardelijk voor jou te kiezen in deze. En niet onder het mom van 't is mijn vader de boel op zijn beloop laten.

Gelooft je man je niet?

Dan meteen je koffers pakken om te laten zien dat je het serieus meent.
quote:theemuts2 schreef op 21 februari 2008 @ 16:44:

Misschien wil mijn man het niet geloven en stopt het weg. Dit kan ook. Mijn man heeft veel teleurstellingen in zijn jeugd te verwerken gehad en na al die tijd is het contact weer goed en nu dit!

Dat begrijp ik heel goed maar vermoedelijk is je man flink gekwetst door zijn vader in het verleden. Hij zou moeten voorkomen dat jij nu slachtoffer wordt. Dat vereist een reality check, zijn vader is nog steeds blijkbaar dezelfde man en jij en je kind horen beschermd te worden. Sommige mensen veranderen nooit en blijven een (emotioneel) gevaar voor iedereen om hen heen.

Echt, ga erover praten met je man. Als hij je niet gelooft en het erbij wil laten zitten, moet je gaan nadenken over hoe jij jezelf wil beschermen. Idd bij een camera ophangen of zorgen dat je er niet bent wanneer schoonpa langs komt.
Mijn man weet best dat zijn vader vreemd gedrag kan vertonen. Dit weet hij uit zijn jeugd, toen zijn moeder alle hoeken van de kamer zag door deze man.

Mijn man heeft waarschijnlijk ook medelijden met hem. Mijn schoonvader heeft in een Jappenkamp gezeten en heeft nare dingen meegemaakt en gezien. Dit is de reden dat hij zijn gedrag nog wel eens wil bagatelliseren.

Het kan niet altijd als excuus gebruikt worden.
Wat een vreselijke man! En het eerste wat ik dacht toen ik las dat je een kind had......... stel dat hij jouw kind ook gaat aanranden?!

Camera's ophangen vind ik ook niet zo'n slecht idee. Geeft jou bewijzen. En het eerste wat ik daarmee zou eisen, is dat hij die sleutel van je huis inleverd.
Mijn eerste gedachte was ook een camera ophangen... Jeetje mina wat een verhaal.

Ergens herken ik wel iets zij het niet zo erg als jouw schoonvader.

Mijn ex-baas zat ook altijd aan mij, tik tegen de billen inderdaad, per ongeluk met zijn elleboog langs mijn borsten, met schoonmaakwerkzaamheden even de punt van de vloerwisser onder mijn schort en zo mijn kleding optillen enz enz.

Ik was destijds een jaar of 16 en durfde er niks van te zeggen totdat ik daar een keer ruzie kreeg over een privékwestie en ik daar per direct ontslag heb genomen.

Toen ben ik nog 1x terug geweest en heb ik hem alles voor de voeten geworpen. Hij ontkende natuurlijk alles, maar wreef me wel even in dat de 'smerigste/schuinste moppen' door mij werden verteld.

Net of het dan rechtvaardig was wat ie deed... Enne die moppen vertelde ik absoluut nooit want ik schaamde me kapot om maar iets in de richting van sex te bespreken waar hij bij was...
We kunnen natuurlijk wel allemaal truukjes en uitvluchtwegen gaan bedenken , maar dat je je in je eigen huis niet veilig voelt is natuurlijk driewerf kut .

Kennelijk komt één en ander niet aan , of dringt het niet door .

Ik snap dat je het op zich ook heel moeilijk vindt om je man met dit gedrag van zijn bloedeigenste vader te confronteren en als je een tipje hebt opgelicht dat hij dan niet beseft hoe ernstig het eigenlijk het is .

Is het een idee om op papier te zetten wat jij van schoonpapa vindt en vooral wat je vindt wat hij moet laten ? Je kunt erbij schrijven dat je alleen nog maar wilt dat hij komt als jullie samen zijn of als jij er niet bent ( dus van te voren een afspraak maakt ) en je kunt erbij zetten wat de consequenties zijn als hij dit nalaat .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat ik zou doen is het volgende (jaja, ik weet het, het is makkelijk praten, maar toch...);

De volgende keer als hij weer zo handtastelijk wordt als jouw man uit het zicht verdwijnt naar de wc of naar boven SCHREEUWEN DAT HIJ HET WEER DOET! Kijken wat schoonpapa dan doet, zegt, reageert. Ik denk niet dat hij je ter plekke zou gaan mishandelen waar je halve trouwboek ook bij is.

En gewoon andere sloten op de deur doen. Zeg maar tegen je man dat je je sleutels verloren bent en je het een veilig idee vindt om nieuwe sloten op de deur te doen. Hou zelf de reservesleutels bij je en geef die sleutel aan niemand.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Mijn familie heeft ook in jappenkampen gezeten. Ze hebben er zeker wat aan overgehouden. Maar dat staat niet in vergelijking tot dit. Gedrag moet niet een ander kwetsen of zo sterk benadelen zonder dat erop aangesproken kan worden. Weten waar het door ontstaan kan zijn geeft begrip, maar het moet nooit een reden worden om iemand zijn gang te laten gaan. Er is echt geen goed excuus voor vrouwen aanranden.
Wat vreselijk voor je! Ik geloof je onmiddellijk en voor 100%!

Maarja, wat nu te doen! Inderdaad zorgen dat je niet alleen met hem bent (alhoewel hij het als een uitdaging zal zien om toch een alleen-moment met jou te creeren, bijv even in de keuken oid), ander slot op de deur, als je durft / wilt kun je aangifte bij de politie doen. En ik kan begrijpen dat je dat (nog) niet wilt. Misschien is dreigen hiermee voldoende voor hem.

Heel veel sterkte in deze supervervelende periode!
Ik lees net dat je schoonvader ook geen contact meer heeft met zijn dochters.... misschien vergezocht hoor, maar kan dat met misbruik te maken hebben...?

Weet je man wel de reden daarvan?
Ik lees dat veel mensen opperen om camera's in het huis te hangen. Hoewel ik wel snap dat dit een mooie 'bewijsmethode' is, is het toch te zot voor woorden dat TO zou moeten bewijzen dat haar schoonvader dit bij haar doet. Hetzelfde als nieuwe sloten nemen, of gaan gillen als man in de buurt is (en knietje geven vind ik persoonlijk dan weer geen slecht idee). Ze hoeft zich toch niet te gaan bewijzen, haar man moet haar gewoon op haar woord geloven, daarvoor zijn ze toch getrouwd!
We hebben al afgesproken dat mijn man mij niet meer alleen laat met hem. Hier houdt hij zich ook wel aan. Ik wil ook niet dat hij alleen met mijn dochtertje is. Dit vind ik geen fijn idee.

Hij zei laatst iets vreemds tegen mijn dochtertje ( van 6 maanden) ; Nu zit er nog niets, maar later krijg jij borstjes." Beetje vreemde opmerking naar een baby toe. Hier zat mijn man ook weer niet bij...
quote:theemuts2 schreef op 21 februari 2008 @ 16:57:

Hij zei laatst iets vreemds tegen mijn dochtertje ( van 6 maanden) ; Nu zit er nog niets, maar later krijg jij borstjes." Beetje vreemde opmerking naar een baby toe. Hier zat mijn man ook weer niet bij...

Dat vind ik echt een ontzettend smerige en verontrustende opmerking.

Je schoonvader klinkt als een man die graag en makkelijk maniplueert en naar geweld grijpt als 'gewone' manipulatie niet werkt. Manipuleren, handtastelijkheden en geweld zijn nooit normaal.

Als hij een sleutel van jullie huis heeft zou ik de sloten laten veranderen. Jij wordt bedreigd door deze man en je baby ook al.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven