hoe ga je om met een autistische partner?

15-04-2011 12:52 313 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik begin dus inderdaad maar mijn eigen topic.

Ik zal nog even mijn verhaal vertellen. Ik ben 40 jaar en heb sinds 9 jaar een relatie met een man (47) die het syndroom van asperger heeft. We hebben 1 1/2 jaar geleden de diagnose gekregen. Verder heb ik zelf ADHD en ik heb nog een zoon van 11 jaar die ook ADHD heeft. Ik loop in mijn relatie tegen heel veel dingen aan.



Als ik het moeilijk heb dan zal ik zelf aan moeten geven dat ik het moeilijk heb en graag een knuffel wil, doe ik dat niet dan zal hij er zelf niet mee komen. Spontaniteit kent hij niet. Als ik hem een vraag stel dan zal hij doen wat ik hem vraag. Hij kan heel zorgzaam zijn, maar doordat hij nu zelf heel erg in de put zit wordt dat steeds lastiger. Soms heb ik het gevoel dat hij depressief aan het worden is. Sinds hij weet dat hij autistisch is, heeft hij het gevoel of heel zijn bodem onder zijn voeten weg is. hij voelt zich heel erg zwemmend. Ik wil er graag voor hem zijn en hem helpen, maar hoe.



Ik voel me heel vaak heel eenzaam. ik heb geen vrienden en eigenlijk is hij mijn enige vriend, maar dan wel een waar ik niet bij terecht kan als ik het moeilijk heb. Ik ben zelf heel spontaan en vrolijk en hij is vaak heel passief en triest. je ziet dat hij het moeilijk heeft. Ik maak me zorgen om hem, gewoon omdat ik heel veel van hem hou.



Hoe kun je een relatie met een autist laten werken.??
Alle reacties Link kopieren
Botervliegje, wat zeg je goeie dingen!
quote:iris1969 schreef op 15 april 2011 @ 20:19:

[...]





Kras ja, maar niet onjuist vrees ik. Afhankelijk natuurlijk van de ernst van het autisme.



Ah. Dus autisten kunnen hun eigen gedrag niet analyseren en kunnen hun gedrag ook niet verbeteren, je moet je altijd aanpassen aan hen (aan andere partners niet?), je relatie is dan altijd ongelijkwaardig en als ze in het begin al star zijn... wacht dan maar tot ze ouder worden want dan is het nog veel erger...



Gelukkig dat de beste man nog wel voor een inkomen kan zorgen dan en dat hij nogal lovable schijnt te zijn.
quote:Botervliegje schreef op 15 april 2011 @ 20:19:

[...]

Het zijn geen krasse uitspraken, het is de realiteit. Alleen als de autist in het geheel bereid is naar zijn eigen aandeel te kijken en waar nodig bij te leren, zal het anders gaan. Zie je nu niet dat je zelf die krasse uitspraken meteen ontkracht en vertelt dat autisten wel degelijk in staat zijn tot e.e.a.? Daarom zijn die uitspraken dus te kras.quote:Over het algemeen lopen relaties waarin de autistische partner niet bereid is bij te leren waar nodig stuk.[



Het staat en valt dus met de bereidheid en het inzicht van een autist of hij of zij zich anders kan opstellen t.a.v. een eventuele partner.



quote:En als ze wel bereid zijn bij te leren, dan wordt het nog niet zoals een "normale" relatie. Het wordt nooit volledig gelijkwaardig, al kan er wel een balans ontstaan.



Ik ben wel benieuwd wat men hier onder 'gelijkwaardig' verstaat. Al vermoed ik dat de NT-dames zichzelf wat waardiger vinden dan de autisten.



Geeft dat nou een lekker gevoel?
quote:Botervliegje schreef op 15 april 2011 @ 20:21:

En verdrietig dat er zo over een partner gedacht wordt? Nee. Realistisch ja, verdrietig is het voor de partner die geacht wordt het leeuwendeel van de relatie te dragen.



Ik vind het verdrietig voor beiden. Omdat de ene partner vindt dat zij in een relatie zit waarvan zij vindt dat die niet volwaardig is, waarin zij zichzelf als kruier ziet en de ander bij voorbaat al niet in staat ziet tot iets wat zij zou willen.



En verdrietig voor de ander omdat'ie als niet gelijkwaardig is beoordeeld, en - nog erger - gezien wordt als iemand die dat ook nooit zal worden, wat ie ook doet. Ik kan me zo voorstellen dat zijn motivatie om energie in de relatie te steken niet erg groot zal zijn, als er op die manier tegen hem aangekeken wordt.
quote:hans66 schreef op 15 april 2011 @ 21:30:

[...]

En in dit geval sluit ik me vooral aan bij Botervliegje. Ik ervaar dat zelf ook in sociale situaties, niet eens in relaties. Het is gewoon waar. Doordat wij autisten bepaalde details vaak niet zien (hierbij is zien figuurlijk, niet letterlijk), reageren wij anders op situaties dan niet-autisten dat doen. Niet-autisten reageren in onze ogen daardoor vreemd, hoewel ik denk dat wij dan een vreemde denktrant hebben, en niet zij.Welnee. Dat geldt lang niet voor alle autisten. Waarom dat gegeneraliseer?
Waranka, ik begrijp niet waar jouw aanvallende toon vandaan komt eigenlijk. Alhoewel, mijn ex reageert ook zo als je probeert over ervaringen of over je eigen beleving te praten. Altijd aangevallen, nooit bereid te kijken naar hoe het voor de ander is. Hij hoort alleen maar beschuldigingen zonder nuance. Zelfs als het niet eens over hem gaat.



Niemand stelt dat ALLE autisten star zijn of niet bereid naar eigen gedrag te kijken of niet leerbaar. Wat wordt geschreven is gebaseerd op ervaringen. En die ervaring leert dat het een heel lange weg is die vaak niet leuk eindigt. En dat hoe die weg eindigt vaak afhankelijk is van de bereidwilligheid om naar zichzelf te kijken en dan met name van de autist in kwestie.



Je laatste zin vind ik bijna lachwekkend. Dit topic gaat over hoe het is om een relatie te hebben met een autist. Niet over of een autist waardig is of niet. Niemand hier voelt zich waardiger (als in beter) dan autisten. Het hebben van een relatie houdt in dat je samen de verantwoordelijkheid draagt. Voor elkaar zorgt, je verplaatst in de ander, openstaat voor die ander. En als je kinderen hebt, dat je samen de opvoeding bepaald, samen kijkt wat het beste is en dat ook uitvoert. Je verplaatsen in je kinderen is daarbij essentieel. Als dat niet werkt, al dan niet door ASS, is de relatie niet gelijkwaardig. Als een van de twee altijd het leeuwendeel moet dragen is er geen gelijkheid binnen de relatie.



Als jij uit dit topic haalt dat de niet autisten in de relatie zich beter voelen dan de autist, alleen maar omdat ze aangeven hoe moeilijk het kan zijn, dan lees je andere dingen dan er hier worden geschreven. Ik lees wanhoop, liefde, ommacht, maar geen ik-ben-lekker-beter-dan.
quote:waranaka schreef op 16 april 2011 @ 08:12:

[...]





Welnee. Dat geldt lang niet voor alle autisten. Waarom dat gegeneraliseer?Dit meen je niet. Hans is ZELF autist en schrijft hoe hij het beleeft, maar hij heeft het dus ook verkeerd. Niemand generaliseert. Ik kies juist bewust voor ik vind, soms, vaak, meestal.
quote:Botervliegje schreef op 16 april 2011 @ 07:31:

[...]



De niet autist is altijd degene die moet aanvoelen, aangeven, duidelijk maken, dingen verhelderen en dat is niet van andere factoren afhankelijk. Autisten zien dingen niet, beleven dingen anders, missen tot op zekere hoogte inlevingsvermogen. Geen training die dat kan weghalen.Je zult het vast allemaal heel serieus en goed bedoelen, maar eerlijk gezegd vind ik al dit van die typische NT-overtuigingen waarbij ik me afvraag wat dit supermodel mensensoort ertoe doet besluiten om bij hun onvolwaardige partner te blijven. Zitten die NT'ers zelf met issues of zo, of zijn het een soort Nightingales? Behept met een hulpverlenerssyndroom, of erg onzeker om een volwaardige partner voor een relatie te kiezen?
quote:waranaka schreef op 16 april 2011 @ 08:19:

[...]





Je zult het vast allemaal heel serieus en goed bedoelen, maar eerlijk gezegd vind ik al dit van die typische NT-overtuigingen waarbij ik me afvraag wat dit supermodel mensensoort ertoe doet besluiten om bij hun onvolwaardige partner te blijven. Zitten die NT'ers zelf met issues of zo, of zijn het een soort Nightingales? Behept met een hulpverlenerssyndroom, of erg onzeker om een volwaardige partner voor een relatie te kiezen?





NTovertuigingen? Supermodel mensensoort? Hulpverlenerssyndroom? En dan zou ik generaliseren?





Ik ben niet behept met overtuigingen. Wel met ervaringen. Iets dat je had geweten als je niet alleen de stukjes leest die jouw verontwaardiging bewijzen.
Waranka, ben je zelf gediagnosticeerd? Een vraag uit interesse, want ik zou graag weten waar die aangevallen reacties vandaan komen.
Alle reacties Link kopieren
@ Waranaka



Misschien moeten we er wel bij bedenken, dat voor een autist die zijn speciale interesse(n) op een ander vlak dan het sociale heeft liggen, het heel moeilijk zal zijn om een 'fiep' voor menselijk gedrag te krijgen. Dat is, vrees ik, toch wel een vereiste voor een autistiforme persoon om zaken te leren: dat hij / zij een speciale interesse heeft in dat onderwerp.



Mij valt op dat vrouwen - autistisch of niet - eerder een sociale interesse hebben en daardoor gemiddeld makkelijker zijn om mee om te gaan voor een partner - ook de vrouwelijke autisten onder hen - dan mannen. Ik zeg niet makkelijk, maar makkelijker dan de gemiddelde goed begaafde man - autist of niet.



Was gister nog in het nieuws, dat uit een onderzoek door de universiteit van Granada naar voren komt dat mannen het vaakst degenen zijn die ruzies uitlokken. Vrouwen zijn eerder verdrietig of ontdaan.
quote:Botervliegje schreef op 16 april 2011 @ 08:16:

Waranka, ik begrijp niet waar jouw aanvallende toon vandaan komt eigenlijk. [...] Zelfs als het niet eens over hem gaat.



Wanneer Mystery die krasse uitspraken doet, geef ik dat aan juist omdat zij iedere nuancering mist. Die uitspraken die zij doet, maken dat haar partner bij voorbaat is afgeschreven omdat hij nu eenmaal een autist is. Mystery doet uitspraken over alle autisten 'die nu eenmaal zo zijn'. Dat vind ik dus echt onzin en daarom reageer ik daar op. Het zou toch ook van de zotte zijn wanneer ik zou beweren dat alle NT'ers hetzelfde zijn?



Ik voel me beslist niet persoonlijk aangevallen, maar ik zie nogal wat starheid in die standpunten en daarin vind ik het goed om het op te nemen voor 'de autisten'.



quote:Niemand stelt dat ALLE autisten star zijn of niet bereid naar eigen gedrag te kijken of niet leerbaar.Jawel, dat was nu juist mijn punt. Mystery schreef dat wel. Had ze wel nuancering aangebracht, dan had ik er niet op gereageerd.
quote:Frankie33 schreef op 16 april 2011 @ 08:28:

@ Waranaka



Misschien moeten we er wel bij bedenken, dat voor een autist die zijn speciale interesse(n) op een ander vlak dan het sociale heeft liggen, het heel moeilijk zal zijn om een 'fiep' voor menselijk gedrag te krijgen. Dat is, vrees ik, toch wel een vereiste voor een autistiforme persoon om zaken te leren: dat hij / zij een speciale interesse heeft in dat onderwerp.



Mij valt op dat vrouwen - autistisch of niet - eerder een sociale interesse hebben en daardoor gemiddeld makkelijker zijn om mee om te gaan voor een partner - ook de vrouwelijke autisten onder hen - dan mannen. Ik zeg niet makkelijk, maar makkelijker dan de gemiddelde goed begaafde man - autist of niet.



[...]Dat zal vast ook meespelen.
Waranka, ik heb net alle teksten terug gelezen, maar er staat wel degelijk nuancering bij. Je pikt alleen de dingen eruit die jij storend vind. Mystery houd van haar partner, wil het graag laten werken, loopt tegen dingen op waar ze niets mee kan. Ik lees in haar ervaring de wanhoop, de hoop, het zo graag willen dat het goed gaat, de bereidheid om zichzelf aan te passen waar nodig, maar ook de eenzaamheid. De last van het alleen moeten trekken van de kar, het gevoel niet te kunnen zijn wie je bent, niet te kunnen delen waar je mee zit.



Ik weet niet waarom jij vindt het te moeten opnemen voor "de autist", zeker niet als je zelf stelt dat "de autist" niet bestaat. Je reageert als door een bij gestoken en rukt daarbij het geschrevene uit zijn verband. Als je je niet persoonlijk aangevallen voelt, vraag ik me af waarom deze felle reacties.
Botervliegje. Lees jullie eigen teksten nu eens alsof het andersom is. Alsof die teksten over NT'ers gaan en door autisten geschreven zijn.
Ik moet er vandoor, dus ik sjees weg.
Daarnaast is het ook de ervaring van de hulpverlening dat late diagnoses de leerbaarheid van een persoon niet ten goede komen. Ingesleten patronen zijn er heel moeilijk uit te halen. Zelfs als die patronen zorgen voor het vastlopen, lukt het vaak maar moeilijk om de patronen om te buigen. Hoe eerder de diagnose hoe beter. Dus in die zin worden alle mensen en autisten nog meer dan niet autisten starder naarmate ze ouder worden. Iets dat altijd al zo was, verander je niet zo makkelijk.
...
anoniem_112517 wijzigde dit bericht op 16-04-2011 08:45
Reden: 1x is wel genoeg
% gewijzigd
quote:waranaka schreef op 16 april 2011 @ 08:43:

Botervliegje. Lees jullie eigen teksten nu eens alsof het andersom is. Alsof die teksten over NT'ers gaan en door autisten geschreven zijn.Ga ik doen!
Alle reacties Link kopieren
@ Botervliegje



Ik wil niet namens Waranaka spreken, maar je wel vertellen dat ze zich haar leven lang de pleuris heeft gewerkt om studie te maken van de sociale wereld - met uitstekend resultaat. Voor een autist.



Voor mij geldt hetzelfde. Wij hebben allebei Asperger, wat op latere leeftijd pas is gediagnosticeerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:waranaka schreef op 16 april 2011 @ 08:43:

Botervliegje. Lees jullie eigen teksten nu eens alsof het andersom is. Alsof die teksten over NT'ers gaan en door autisten geschreven zijn.Maar daar gaat het hier toch helemaal niet om. Het gaat er hier juist om hoe WIJ de relatie met een autist ervaren. Niet hoe de autist dat ervaart. En dat wij er zo godvergeten veel moeite mee hebben, dat ik de halve dag kotsend boven de plee hang, kilo's afval en me zo wanhopig voel dat m'n haar ervan uitvalt. Daar gaat het hier om!
Alle reacties Link kopieren
quote:Frankie33 schreef op 16 april 2011 @ 08:28:

@ Waranaka



Misschien moeten we er wel bij bedenken, dat voor een autist die zijn speciale interesse(n) op een ander vlak dan het sociale heeft liggen, het heel moeilijk zal zijn om een 'fiep' voor menselijk gedrag te krijgen. Dat is, vrees ik, toch wel een vereiste voor een autistiforme persoon om zaken te leren: dat hij / zij een speciale interesse heeft in dat onderwerp.

Ik vind menselijk gedrag trouwens wel interessant... en dat heb ik niet puur van mijzelf, maar van mijn vader die vroeger psychologieleraar was. Ik neus weleens in zijn boeken, of ik struin psychologische websites af.



En botsingen die ik hier beschreven zie worden, tussen autisten en NT-ers ("NT-ers" is autistenslang voor niet-autisten, neurotypicals), ervaar ik soms met andere autisten. Zij zien dingen soms anders dan ik, en dan botst het weleens, om dezelfde redenen dat het tussen NT-ers en autisten botst.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:kanonne schreef op 16 april 2011 @ 09:00:

[...]

Maar daar gaat het hier toch helemaal niet om. Het gaat er hier juist om hoe WIJ de relatie met een autist ervaren. Niet hoe de autist dat ervaart. En dat wij er zo godvergeten veel moeite mee hebben, dat ik de halve dag kotsend boven de plee hang, kilo's afval en me zo wanhopig voel dat m'n haar ervan uitvalt. Daar gaat het hier om!



Je hebt dus stress. Stress maakt mensen vaak zeer self-centered. En dat is wat jij bent.



Je kwam namelijk binnenvallen op dat andere topic, 'Omgaan met een autistische partner', enkel en alleen met de klacht dat er autisten aan de (offtopic) discussie daar deelnamen en dat terwijl jij (nota bene!) je verhaal dringend kwijt moest. Daarbij vergat je maar even dat dat topic 1. een oud topic was en allesbehalve actueel terwijl er meerdere nieuwere topics hierover zijn en 2. waarschijnlijk uberhaupt nooit door jou was gevonden als die 'offtopic'-discussie (omtrent 1 bepaalde forummer) er nu niet plaats had.



De zo verfoeide self-centeredness van veel autisten als gevolg van hun stress wordt zodoende ruimschoots overtroffen door jouw eigen bijna stampvoetend gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Kun je nóg lager trappen?
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 15 april 2011 @ 14:11:



Ik zie dat er een nieuw topic opgestart is. Ik zal het beperken tot aandachtig doorlezen (dus daar niet ook reageren), tenzij mijn naam daar genoemd wordt, of er wordt daar aan mij een vraag gesteld. In dat geval reageer ik daar, en dan ook alleen op die vraag.



Ahum.



quote:kanonne schreef op 16 april 2011 @ 09:20:



Kun je nóg lager trappen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven