Hoe laat ik mijn vriend weer een man voelen

03-02-2010 15:47 84 berichten
...
Ooo je bedoelt: hoe laat ik mijn vriend ZICH weer een man voelen.... Je vriend een man laten voelen is niet zo moeilijk.

Sorry, maar ik heb de rest nog niet gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Rary,

Ik denk dat je man jou moet accepteren hoe jij bent. Ik ben bang dat jij niet iets specifieks kan doen. Tenzij jij jezelf wilt gaan aanpassen. Hoogstens kun je je eigen gedrag (dwars en opstandig) is bijschaven. Maar je libido is toch wat het is. Je kunt moeilijk zin veinzen. Wel kunnen jullie samen zin maken.

Je vertelt dat je nu een half jaar samenwoont. Misschien is voor je vriend de 'honeymoonperiode' van het samenwonen over en heeft hij moeite met de overschakeling naar het dagelijkse leven.

Liefde is natuurlijk ook van elkaar blijven houden als: de kat heeft gekotst en iemand moet het opruimen, vieze sokken en het al dan niet beseffen dat de teennagels van je partner er niet vanzelf afvallen maar geknipt moeten worden. Bij voorkeur op het mooie porceleine bord dat je van je moeder hebt gehad!

Bovendien niemand is perfect! Iedereen heeft leuke maar ook minder leuke kanten. Het accepteren ervan vormt vaak het probleem. We willen graag de ander veranderen. Als dit niet lukt dan wordt de relatie vaak verbroken. Maar juist het accepteren van elkaar kan een extra dimensie aan de liefde geven.

De enige tip is blijven praten over wat hem/jullie dwarszit. Hem de ruimte geeft wanneer hij daarom vraagt. En anders mogelijk een relatietherapeut inschakelen. Die kan jullie misschien helpen bij het opener communiceren.
quote:Bianca40 schreef op 03 februari 2010 @ 15:49:

Ooo je bedoelt: hoe laat ik mijn vriend ZICH weer een man voelen.... Je vriend een man laten voelen is niet zo moeilijk.

Sorry, maar ik heb de rest nog niet gelezen.Was ook wat mij opviel en waarom ik dit topic opende eerlijk gezegd... Ik zat te denken aan een vriend met biseksuele gevoelens...
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Dat jij je gaat inspannen om je vriend zich zus-of-zo te laten voelen, lijkt me al zo typisch vrouwelijk, dat hij daarnaast vanzelf een Echte Man is.
Is het heel raar dat ik je vriend een beetje een zeur vind?

Mokken omdat ie niet elke dag van de maand spetterende seks krijgt? Je afgewezen voelen omdat je vriendin goed haar eigen zaakjes kan regelen?

We wonen toch niet meer in de jaren stilletjes imo. Volgens mij moet je vriend eens wakker worden in de echte wereld en goed om hem heen kijken.

Sprookjesrelaties bestaan niet, aanvaard dat en ga verder met wat je wel hebt.
Misschien juist af en toe, ondanks dat je het wel zelf kan, proberen zijn hulp toe te laten?

Of dingen helemaal aan hem over laten?

Kan hij zich helemaal het mannetje voelen, en het scheelt je nog werk ook.

Verder is het denk ik inderdaad een kwestie van accepteren.
Ik zou het niet weten. Als ik iets doe waar ik overduidelijk erg goed in ben zijn er soms vriendjes bij die mij toch eens even willen proberen uit te leggen wat ik allemaal fout doe en hoe het beter kan vaak zonder er zelf ook maar enigszins verstand van te hebben. Maar dat is volgens mij niet aan de orde?

Handiger is het om er dan één uit te zoeken die van zichzelf weet dat hij niets kan en lui is van nature. (sorry heb je niets aan maar dat beviel een stuk beter bij mij want de meeste mannen willen zich toch "man" voelen en heb nog geen oplossing gevonden)

Maar je kan ook proberen zijn hulp wel te aanvaarden en gewoon eens proberen samen aan iets te werken?

Probeert hij je te verbeteren of is het wellicht echt handig of gezellig als hij meehelpt. Als zijn insteek goed bedoeld is zou ik samen kijken hoe je iets kan doen. Is hij er niet erg goed in dan kan je het hem leren of voordoen.

Een oplossing voor je andere probleem zou ik niet zo goed weten. Soms is zin maken een oplossing en krijg je als je éénmaal bezig wel weer zin? Weet niet of het echt 2 weken helemaal niets is?
O dat geslotene klinkt wel heel erg als m'n eerste vriend.

Mannen willen het een vrouw graag naar de zin maken (uitgezonderd narcisten). Jij laat je niet behagen. Jij straalt de boodschap uit: ik dop mijn eigen boontjes wel. Je wijst hem nog af ook, in seksueel opzicht wrs een hormonale kwestie, maar toch. Je vriend denkt wrs vervolgens: waarom zou ik nog m'n best doen? Wat nu als je de hulp die hij aanbiedt nu eens beschouwt als teken van zijn liefde? Dat is zijn manier van aan de relatie werken.

Een eye opener kan zijn het boek 'Mannen komen van mars, vrouwen van Venus'. Als je door de generaliserende clichés heen kijkt dan kun je er veel aan hebben. J. Gray beschijft wat mannen en vrouwen gelukkig maakt in een relatie.
Ik zou het 'als man' weglaten en aan hem vragen wat hij wil. Dat 'als man' lijkt mij voornamelijk een invulling van jou en doet volgens mij niet ter zake.
...
...
quote:Rary schreef op 03 februari 2010 @ 15:47:

Hallo allemaal.

- Mijn "onafhankelijke-ik-dop-mijn-eigen-boontjes-wel-ik-heb-geen-hulp-nodig-persoonlijkheid. Ik ben niet echt de meest vrouwelijke vrouw en mijn vriend wel een echte man. Ik doe alles zelf, vraag nooit hulp en als mijn vriend hulp aanbiedt wordt ik dwars of opstandig. Mijn motto vanuit het verleden is "vraag of verwacht niks van de ander, dan kun je ook niet gekwetst worden". En ik ben ook tot een heel zelfstandige meid opgevoed en daar trots op. Resultaat: Vriend voelt zich gekwetst, doet afstandelijk, en ik voel verdrietig en afgewezen. ander resultaat: Vriend voelt zich een waardeloze man.

Ik zou het ook vervelend vinden als mijn vriend jouw motto zou handhaven in de relatie. Op een gegeven moment houdt het op-je-hoede-zijn op en moet je de ander ook kunnen vertrouwen. En als je daar allerlei issues mee hebt, zal je daaraan moeten werken.

Maar echt, de fase 'ik dop mijn eigen boontjes en ik blijf dat bewijzen' houdt wat mij betreft op een gegeven moment op. Mijn vriend weet dat ik zelfstandig, onafhankelijk en weet ik veel wat ben, ik voel ook niet (meer) de behoefte om dat te benadrukken of mij in mijn onafhankelijkheid aangetast als hij eens een band voor me plakt. Dus misschien moet je dat wat meer loslaten en elkaar meer als partner zien ipv man-vrouw?
hmm... das een goeie dorinke...
quote:Rary schreef op 03 februari 2010 @ 16:40:

Maar hoe gaat hij inzien dat een relatie geen sprookje is, en het tussen mannen en vrouwen ook veel gelijkwaardiger kan?

Ik denk niet dat je de illusie moet hebben dat je je vriend kan veranderen.
Ha, ok, en als hij ook nog conservatief is begrijp ik wel dat je het blijft 'bewijzen''.

(late reactie ws, traaaag forum).
Dus ondanks zijn conservatieve instelling kan je idd proberen hulp te vragen en kijken hoe hij daar mee om gaat. Als hij jou laat voelen als '' het domme vrouwtje' heb je idd een punt. Maar misschien is dat helemaal niet het geval en is het vooral jouw angst/instelling wat daarvoor zorgt.
Als ik het zo lees heeft hij een minderwardigheidscomplex en schuift hij deze op jou gedrag af. JIj bent wie je bent en daar moet je juist trots op zijn. Als hij iets anders zoekt in een vrouw, dan passen jullie niet bij elkaar, hoe verdrietig ook.
Als je dit echt wilt veranderen, vrees ik dat je moet beginnen met jezelf, want op je vriend kan je misschien lang wachten.

Het stuk over de onafhankelijkheid is heel herkenbaar, want dat was ook een probleem in mijn relatie! Zelfstandigheid is goed maar ik was erin doorgeschoten, het was alsof ik steeds wilde bewijzen 'ik heb jou niet nodig'. Dit zag ik pas veel later in trouwens ik was er eerst juist trots op, maar ik zie nu in dat het heel afwijzend was.

En misschien moet je het verder gewoon even laten 'sudderen'. Soms denk ik: hoe meer je er bovenop zit, hoe meer de nadruk erop komt te liggen... Vertrouw erop dat het wel goed komt zodat je het de tijd kunt gunnen. Probeer ondertussen gelukkig te zijn met wat wel goed gaat en laat hem dat merken.

Succes in elk geval !
Kijk, en dat hulp vragen, daar weet ik dan wel wat op.

Zie het niet als 'om hulp vragen', want jij weet best dat je het zelf wel kan.

Zie het als hem de kans geven wat voor je te doen (feitelijk bewijs je hem een gunst door jezelf te laten verwennen).

Je kàn alles wel zelf, maar je hoeft het gewoon niet allemaal zelf te doen. Want hij vind het leuk om je te helpen of werk uit handen te nemen met sommige dingen.

Zoals jij het misschien leuk vind om hem te verwennen met een uitgebreid diner of weet ik het wat.

Je weet nu dat je niet afhankelijk van hem bent.

Dat je dingen heel goed zelf kan. En eventueel ooit zonder hem ook weer zelf zal kunnen.

En daarom geeft het niet als hij het nu wil doen.
...
Succes! Klinkt wel goed.
quote:Rary schreef op 03 februari 2010 @ 16:41:

Dorinke, hij geeft zelf aan steeds als "man" tekort te schieten door bepaalde reacties of gedragingen van mij (die ik in de OP noem)Een echte vent laat zijn mannelijkheid niet afhangen van zijn vrouw. Serieus hoor, een beetje zeurderig-afhankelijk komt hij wel over in de manier waarop je de situatie schetst.
...
quote:Rary schreef op 03 februari 2010 @ 22:46:

het is meer het ideaalplaatje wat hij heeft van een vrouw. een zorgzame, behulpzame lieve vrouw die aan zijn behoeftes kan voldoen.

Hij kan wel een bepaald 'ideaalbeeld' hebben maar hij heeft natuurlijk niet voor niks voor jou gekozen. Jij bent, slim, handig en onafhankelijk. Dat wist hij vantevoren.

Als jij verandert in een afhankelijke vrouw raak je jezelf kwijt en je vriend raakt ook de vrouw kwijt waarop hij valt. Niet doen dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven