Huisgenoot perikelen
vrijdag 14 januari 2022 om 12:15
Ik moet toch even iets van het hart. Mijn huisgenoot jat regelmatig spullen, het zijn van die kleine dingen, maar toch is het niet volgens mijn normen en waarden. Denk aan dingen vergeten af te rekenen bij de Appie en mooie lepels meenemen uit een restaurant. Laatst heeft ze een dure aansteker van een huisfeestje meegenomen.
Dat moet ze maar allemaal lekker zelf weten, alleen ik ben regelmatig dus ook dingen in huis kwijt, kleine spulletjes van weinig waarde. Ik ben dan uren aan het zoeken en mijn hersenen aan het breken over waar ik het in godsnaam gelegd kan hebben, weken later zie ik het dan ineens in haar tas verschijnen. Ik spraak haar daar dan wel op aan ('He die was ik kwijt!'). Daar wordt dan heel laconiek over gedaan, en ik schiet dan vanzelf ook in een laconieke rol, om maar niet moeilijk te doen. ('Oh fijn dat het weer terecht is.')
Alleen knaagt het nu dagen later nog steeds aan me en ik zou er het liefst iets van willen zeggen. Ze is echter extreem conflict vermijdend, is al vaker gewoon weggelopen tijdens een gesprek als ik haar ergens normaal op aansprak. Ik wil haar graag duidelijk maken dat wanneer ze spulletjes in het huis tegenkomt die niet van haar zijn, het logischerwijs is dat ze van mij zijn, en het niet de bedoeling is die toe te eigenen. Maar dan op een niet te zwaarmoedige manier; ik wil de sfeer niet verpesten.
Ik zou het liefst niet meer met huisgenoten willen wonen, maar hier in Amsterdam zijn er vrij weinig andere betaalbare mogelijkheden en ik zal het toch nog even met haar uit moeten zitten. Hebben jullie tips hoe ik hier mee om moet gaan zodat ik het wat meer naast me neer kan leggen en toch voor mijn gevoel de regie in handen houd.
Dat moet ze maar allemaal lekker zelf weten, alleen ik ben regelmatig dus ook dingen in huis kwijt, kleine spulletjes van weinig waarde. Ik ben dan uren aan het zoeken en mijn hersenen aan het breken over waar ik het in godsnaam gelegd kan hebben, weken later zie ik het dan ineens in haar tas verschijnen. Ik spraak haar daar dan wel op aan ('He die was ik kwijt!'). Daar wordt dan heel laconiek over gedaan, en ik schiet dan vanzelf ook in een laconieke rol, om maar niet moeilijk te doen. ('Oh fijn dat het weer terecht is.')
Alleen knaagt het nu dagen later nog steeds aan me en ik zou er het liefst iets van willen zeggen. Ze is echter extreem conflict vermijdend, is al vaker gewoon weggelopen tijdens een gesprek als ik haar ergens normaal op aansprak. Ik wil haar graag duidelijk maken dat wanneer ze spulletjes in het huis tegenkomt die niet van haar zijn, het logischerwijs is dat ze van mij zijn, en het niet de bedoeling is die toe te eigenen. Maar dan op een niet te zwaarmoedige manier; ik wil de sfeer niet verpesten.
Ik zou het liefst niet meer met huisgenoten willen wonen, maar hier in Amsterdam zijn er vrij weinig andere betaalbare mogelijkheden en ik zal het toch nog even met haar uit moeten zitten. Hebben jullie tips hoe ik hier mee om moet gaan zodat ik het wat meer naast me neer kan leggen en toch voor mijn gevoel de regie in handen houd.
vrijdag 14 januari 2022 om 12:32
"José, er ontbreken regelmatig enkele spullen van mij. Ik heb het idee dat iemand hier in huis komt die het niet zo nauw neemt met eigendommen. Als ik nog eens iets mis, dan zal ik aangifte gaan doen van diefstal. Mocht jij ooit iets merken dan hoor ik het graag even van je, dan kan ik dat meenemen naar de politie en de huisbaas toe"
Let op dat je haar niet beschuldigd, dan kom je in een welles-nietes. Stel haar gewoon op de hoogte dat je voortaan aangifte gaat doen. En doe dat dan ook, de volgende keer dat je iets mist.
Let op dat je haar niet beschuldigd, dan kom je in een welles-nietes. Stel haar gewoon op de hoogte dat je voortaan aangifte gaat doen. En doe dat dan ook, de volgende keer dat je iets mist.
vrijdag 14 januari 2022 om 12:35
Vervelend voor haar dat ze conflictvermijdend is, maar hier zou ik toch echt heel duidelijk iets van zeggen en niet sugarcoaten omdat zij er anders niet tegen kan. Als ze er echt zoveel moeite mee heeft om ergens op aangesproken te worden dan moet ze lekker van andermans spullen afblijven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 14 januari 2022 om 12:36
Dit.Pergamon schreef: ↑14-01-2022 12:32"José, er ontbreken regelmatig enkele spullen van mij. Ik heb het idee dat iemand hier in huis komt die het niet zo nauw neemt met eigendommen. Als ik nog eens iets mis, dan zal ik aangifte gaan doen van diefstal. Mocht jij ooit iets merken dan hoor ik het graag even van je, dan kan ik dat meenemen naar de politie en de huisbaas toe"
vrijdag 14 januari 2022 om 12:36
Pergamon schreef: ↑14-01-2022 12:32"José, er ontbreken regelmatig enkele spullen van mij. Ik heb het idee dat iemand hier in huis komt die het niet zo nauw neemt met eigendommen. Als ik nog eens iets mis, dan zal ik aangifte gaan doen van diefstal. Mocht jij ooit iets merken dan hoor ik het graag even van je, dan kan ik dat meenemen naar de politie en de huisbaas toe"
Op zich zou je dit best kunnen doen..(zeker het eerste gedeelte), maar het gaat om kleine spulletjes geeft TO aan. Om nou echt aangifte te gaan doen van diefstal van een puntenslijper of winkelwagenmuntje (ik noem maar even iets) is ook weer zo wat..de politie ziet je aankomen.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
vrijdag 14 januari 2022 om 12:37
vrijdag 14 januari 2022 om 12:47
Op zich een goede aanpak, maar heb het idee dat er maar 1 huisgenoot aanwezig is, dus dan is of aanspreken of veel op slot doen de enige optie denk ik.Pergamon schreef: ↑14-01-2022 12:32"José, er ontbreken regelmatig enkele spullen van mij. Ik heb het idee dat iemand hier in huis komt die het niet zo nauw neemt met eigendommen. Als ik nog eens iets mis, dan zal ik aangifte gaan doen van diefstal. Mocht jij ooit iets merken dan hoor ik het graag even van je, dan kan ik dat meenemen naar de politie en de huisbaas toe"
vrijdag 14 januari 2022 om 13:01
He dank voor de reacties! Het gaat inderdaad om kleine dingen die kwijtraken, denk aan een pincet of pen. Zeggen dat ik in de toekomst aangifte ga doen vind ik dan ook beetje te ver gaan. De meeste spullen die ik kwijtraak vind ik bovendien een paar dagen later weer tussen mijn eigen spullen terug.
Ik ben een vrij nauwkeurige tante en houd van mooie spullen. Ik heb dus van alles maar één, en dan meteen een mooi en duur exemplaar. 1 schaar, 1 pen, 1 potlood (ja echt). En als die dan kwijt is, is dat vervelend. Ik laat mijn spullen regelmatig liggen op bijvoorbeeld mijn werktafel, die gemeenschappelijk is, maar ik ben van mening dat dat gewoon moet kunnen.
Ik kan me dus voorstellen dat het niet gedaan wordt uit kwaadwilligheid, want er zijn heel veel mensen die bijvoorbeeld pennen als algemeen bezit beschouwen. Het meest positief bekeken is ze zich er niet van bewust dat de spullen van waarde zijn voor mij.
Ik ben een vrij nauwkeurige tante en houd van mooie spullen. Ik heb dus van alles maar één, en dan meteen een mooi en duur exemplaar. 1 schaar, 1 pen, 1 potlood (ja echt). En als die dan kwijt is, is dat vervelend. Ik laat mijn spullen regelmatig liggen op bijvoorbeeld mijn werktafel, die gemeenschappelijk is, maar ik ben van mening dat dat gewoon moet kunnen.
Ik kan me dus voorstellen dat het niet gedaan wordt uit kwaadwilligheid, want er zijn heel veel mensen die bijvoorbeeld pennen als algemeen bezit beschouwen. Het meest positief bekeken is ze zich er niet van bewust dat de spullen van waarde zijn voor mij.
vrijdag 14 januari 2022 om 13:03
Zij is niet de enige conflictvermijder in huis zo te zien.
Je mag echt verwachten dat iemand van je spullen afblijft, en boos worden als ze dat niet doet. Door er laconiek over te doen doe je net of er geen probleem is, maar dat is er wel. En de sfeer is al verpest toch, want jij kan je huishenoot niet vertrouwen. Als ze geen conflict wil, moet ze niet van haar huisgenoot stelen.
Wil je het vriendelijk oplossen, dan kun je het bespreken als een gezamenlijk probleem. 'Ik ben soms spullen kwijt en dat is erg vervelend. Ik ben tijd kwijt met zoeken en heb het gevoel dat ik in mijn eigen huis de hele tijd moet opletten. Zullen we hier afspraken over maken?'
Je mag echt verwachten dat iemand van je spullen afblijft, en boos worden als ze dat niet doet. Door er laconiek over te doen doe je net of er geen probleem is, maar dat is er wel. En de sfeer is al verpest toch, want jij kan je huishenoot niet vertrouwen. Als ze geen conflict wil, moet ze niet van haar huisgenoot stelen.
Wil je het vriendelijk oplossen, dan kun je het bespreken als een gezamenlijk probleem. 'Ik ben soms spullen kwijt en dat is erg vervelend. Ik ben tijd kwijt met zoeken en heb het gevoel dat ik in mijn eigen huis de hele tijd moet opletten. Zullen we hier afspraken over maken?'
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
vrijdag 14 januari 2022 om 13:03
En dat kan dus niet. Dus daarmee stoppen.Sslipje_ schreef: ↑14-01-2022 13:01He dank voor de reacties! Het gaat inderdaad om kleine dingen die kwijtraken, denk aan een pincet of pen. Zeggen dat ik in de toekomst aangifte ga doen vind ik dan ook beetje te ver gaan. De meeste spullen die ik kwijtraak vind ik bovendien een paar dagen later weer tussen mijn eigen spullen terug.
Als het om kleine spullen gaat
"Zeg José, ik heb het idee dat hier soms iemand binnenkomt die het niet zo nauw neemt met eigendommen. Misschien merk jij dit ook? Als ik nog eens wat mis dan overweeg ik contact op te nemen met de huisbaas om dit te bespreken. Mocht jij ook wat merken dan hoor ik het graag van je".
vrijdag 14 januari 2022 om 13:08
vrijdag 14 januari 2022 om 13:09
Toch een keer een huisvergadering beleggen. Jij ook uit je conflictvermijdende rol en gewoon aangeven wat je hier schrijft; je bent gesteld op je spullen, die zoek je met aandacht uit en dat je het vervelend vindt als je daarnaar op zoek moet. Of jullie met elkaar af kunnen spreken dat je van al elkaars spullen afblijft en als je iets wil lenen, dat je dat eerst vraagt. Ook potloden, pennen en puntenslijpers specificeren (die zou ik inderdaad ook even snel kunnen pakken, tenzij ik weet dat je dat niet prettig vindt).
Zij wil ook graag de sfeer goed houden, dus het hoeft niet meteen een conflict te worden. Maar uitspreken moet kunnen. Is best spannend, maar dat ga je vaker in je leven moeten doen, wil je een beetje gelukkig worden
Succes, je kunt het best!
Zij wil ook graag de sfeer goed houden, dus het hoeft niet meteen een conflict te worden. Maar uitspreken moet kunnen. Is best spannend, maar dat ga je vaker in je leven moeten doen, wil je een beetje gelukkig worden
Succes, je kunt het best!
Everything is fluid
vrijdag 14 januari 2022 om 13:11
Je koopt natuurlijk niets voor je mening als je steeds je spullen kwijt raakt omdat iemand ze steelt.
Ruim het op vanaf nu en zeg er wat van zoals iemand hier boven zegt.
Je kan wel aangeven dat je het gaat melden bij de verhuurder, dat er een dief rondhuppelt.
En ik zou eens gaan kijken in haar spullen, als zij bij alles kan jij dan ook bij alles van haar?
Ruim het op vanaf nu en zeg er wat van zoals iemand hier boven zegt.
Je kan wel aangeven dat je het gaat melden bij de verhuurder, dat er een dief rondhuppelt.
En ik zou eens gaan kijken in haar spullen, als zij bij alles kan jij dan ook bij alles van haar?
Wat vervelend!
Denk dat er niet veel opties zijn. Geen dure spullen meer kopen of ze niet in gemeenschappelijke ruimten achterlaten. Of in de gemeenschappelijke ruimtes alleen gemeenschappelijke spullen gebruiken.
Heb ooit ook een (superlieve) huisgenoot gehad die dan iets per ongeluk kapot had gemaakt (waarvan iedereen wist dat zij het was) maar ze het gewoon ontkende uit angst voor confrontatie. Ben er na 3 huizen en meerdere huisgenoten wel achter gekomen dat je iemand niet kan veranderen helaas. Je moet gewoon echt geluk hebben met de mensen die je treft.
Denk dat er niet veel opties zijn. Geen dure spullen meer kopen of ze niet in gemeenschappelijke ruimten achterlaten. Of in de gemeenschappelijke ruimtes alleen gemeenschappelijke spullen gebruiken.
Heb ooit ook een (superlieve) huisgenoot gehad die dan iets per ongeluk kapot had gemaakt (waarvan iedereen wist dat zij het was) maar ze het gewoon ontkende uit angst voor confrontatie. Ben er na 3 huizen en meerdere huisgenoten wel achter gekomen dat je iemand niet kan veranderen helaas. Je moet gewoon echt geluk hebben met de mensen die je treft.
met haar in de buurt kan dat dus niet. Ik zou de werktafel leeg achter laten na gebruikSslipje_ schreef: ↑14-01-2022 13:01
vrijdag 14 januari 2022 om 13:21
Hier ook jaren met huisgenoten gewoond, en eerlijk, dingen als één dure schaar moet je dan gewoon niet kopen. Of wel, maar dan steeds opbergen waar anderen er niet bij kunnen. Ik had het echt heel vreemd gevonden als ik met mijn huisgenoten niet gewoon pennen/scharen etc. samen kon gebruiken.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
vrijdag 14 januari 2022 om 13:26
Ik zou beginnen met elke keer iets terug te jatten waarvan je weet dat ze het snel gaat missen en dan elke keer tegen haar zeggen bij het teruggeven: "vervelend hè als anderen je spullen pakken terwijl ze weten dat het niet van hun is.".
Aan de andere kant zou ik gewoon naar haar toe gaan en vragen of ze kleptomaan is en of dat haar wel vaker in de problemen brengt want er is wat aan te doen. Dat je haar best wil begrijpen maar dat jij je grens wel bereikt hebt en rustig wil wonen en niet altijd je spullen moet zoeken en bij haar terecht komt elke keer.
Als ze wegloopt dan zou ik haar opwachten om te vertellen dat problemen niet verdwijnen als ze wegloopt wanneer ze aangesproken wordt en dat je naar de verhuurder stapt als ze haar probleem niet aanpakt.
Zo help je jezelf en haar misschien ook.
Aan de andere kant zou ik gewoon naar haar toe gaan en vragen of ze kleptomaan is en of dat haar wel vaker in de problemen brengt want er is wat aan te doen. Dat je haar best wil begrijpen maar dat jij je grens wel bereikt hebt en rustig wil wonen en niet altijd je spullen moet zoeken en bij haar terecht komt elke keer.
Als ze wegloopt dan zou ik haar opwachten om te vertellen dat problemen niet verdwijnen als ze wegloopt wanneer ze aangesproken wordt en dat je naar de verhuurder stapt als ze haar probleem niet aanpakt.
vrijdag 14 januari 2022 om 13:28
nee joh, dat is rot voor de sfeer in huis, kinderachtiggedoe
vrijdag 14 januari 2022 om 13:30
DingDong schreef: ↑14-01-2022 13:26Ik zou beginnen met elke keer iets terug te jatten waarvan je weet dat ze het snel gaat missen en dan elke keer tegen haar zeggen bij het teruggeven: "vervelend hè als anderen je spullen pakken terwijl ze weten dat het niet van hun is.".
Zo help je niemand. Oog om oog, tand om tand werkt niet.
vrijdag 14 januari 2022 om 13:36
Mwah. Ik vind dit erg passief agressief aangezien ze beiden goed weten dat er niemand anders in het huis komt.Pergamon schreef: ↑14-01-2022 13:03"Zeg José, ik heb het idee dat hier soms iemand binnenkomt die het niet zo nauw neemt met eigendommen. Misschien merk jij dit ook? Als ik nog eens wat mis dan overweeg ik contact op te nemen met de huisbaas om dit te bespreken. Mocht jij ook wat merken dan hoor ik het graag van je".
Zeg gewoon waar het op staat óf leg je persoonlijke eigendommen op je kamer. Ik zou voor het laatste kiezen.
vrijdag 14 januari 2022 om 13:43
Pergamon schreef: ↑14-01-2022 13:03En dat kan dus niet. Dus daarmee stoppen.
Als het om kleine spullen gaat
"Zeg José, ik heb het idee dat hier soms iemand binnenkomt die het niet zo nauw neemt met eigendommen. Misschien merk jij dit ook? Als ik nog eens wat mis dan overweeg ik contact op te nemen met de huisbaas om dit te bespreken. Mocht jij ook wat merken dan hoor ik het graag van je".
Wat een vaag gedoe.
Gewoon de persoon aanspreken, duidelijker kan niet. Gewoon aangeven dat je het heel vervelend vind dat ze jouw spullen pakt en vraag haar dit nooit weer te doen.
Of als dit te eng is. Bij een huisoverleg dit in het algemeen bespreken en zeg dat je weet wie het doet en of diegeen er direct mee op wil houden.