hyper sensitief

01-06-2010 13:27 266 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenmiddag!

Eigenlijk heb ik een hele grote open vraag. Zijn er hier mensen die een relatie hebben met iemand die hypersensitief is?

Ik ben nu aan het daten met een man en die vertelde plots dat hij hypersensitief is maar het zelf niet zou kunnen missen. Ik weet er verder niet veel van, wel even gegoogled en ben op zoek naar de ervaringen van mensen hier. Bv neemt het een grote plek in in een relatie, hoe kan je er rekening mee houden, wat merken jullie in het dagelijks leven.

Op zich klikt het best heel goed tussen ons maar ik heb de ongeveer 6 weken ofzo dat wij elkaar nu zien het idee alsof er "iets is" wat ik niet kon verklaren. Nu hij dit vertelde denk ik dat ik of dit dus had opgepikt (in de zin dat er iets anders is aan hem-klinkt ook niet aardig maar zo is het niet bedoeld-) of misschien klikt het gewoon niet goed genoeg tussen ons voor een echte relatie. Of we moeten elkaar gewoon beter leren kennen. Nu kunnen jullie mij dat natuurlijk niet vertellen maar miss dat ik wel wat kan hebben aan jullie eigen ervaringen.
Jee..wat een achterlijke reactie's hier..maar ja..viva hè..dat kan en mag..

Elizaar..ik denk...dat jou vriend een HSP'r is.

En misschien wel zonder zakdoekjes, want dat kan ook nl..

Ga eens google'n op HSP, dan heb je een idee wat er zou kunnen spelen bij je vriend.

En vraag hem er naar, dan wordt het ook duidelijker voor je.

En laat die achterlijke reactie's hier achterwege..Zij weten niet beter, hebben weinig gevoel..en inlevingsvermogen..zegt genoeg..over hen..

*kom maar op met de reactie's/commentaar*
quote:HansHier schreef op 01 juni 2010 @ 14:22:

[...]

TOP, Dat vind ik nogal hard aankomen. Alsof een HSP vaak faalt en dit falen dan wijt aan zijn of haar buitengewone gevoeligheid.

Iedereens is ergens toch een dichter, een schilder...een schald?Dat is niet hoe ik het bedoel. Wat ik bedoel is dat het woord nogal vaak gebruikt woord bij een door mensen die niet hoog of hyper sensitief zijn. Het is een mode woord. In mijn optiek lopen mensen die het wel zijn er niet mee te koop en mensen die het niet zijn gebruiken het als excuus. En daar krijg ik jeuk van.
quote:Elizaar schreef op 01 juni 2010 @ 13:55:

[...]

hij soms een beetje door kan draven in achter elkaar vertellen (dat anderen dus moeten zeggen van mond houden, next) en hij kan bij bepaalde nummers van muziek hele aparte gevoelens krijgen waar hij zich prettig in voelt. Extreem in meeleven zeg maar, het gevoel niet kunnen omschrijven maar het wel kunnen ervaren. En dinsdag is vaak een dag bij hem die niet lekker loopt op 1 of andere manier.

sorry hoor, dit is niet hypersensitiviteit, dit klinkt meer als aansteleritis. Lekker interessant doen bij dat leuk meisje dat hij net ontmoet heeft, lekker nóg meer aandacht vragen.
quote:jilzz schreef op 01 juni 2010 @ 14:26:

Ga eens google'n op HSP, dan heb je een idee wat er zou kunnen spelen bij je vriend.

En laat die achterlijke reactie's hier achterwege..Zij weten niet beter, hebben weinig gevoel..en inlevingsvermogen..zegt genoeg..over hen..*kom maar op met de reactie's/commentaar

*wat wou je doen dan? rellen??

En laat die achterlijke reactie's hier achterwege..Zij weten niet beter, hebben weinig gevoel..en inlevingsvermogen..zegt genoeg..over hen..

*kom maar op met de reactie's/commentaar*Jilzz: ik denk... dat jij van aannames houdt. En ook van etiketjes.
quote:TouchOfPink schreef op 01 juni 2010 @ 14:31:

[...]

Dat is niet hoe ik het bedoel. Wat ik bedoel is dat het woord nogal vaak gebruikt woord bij een door mensen die niet hoog of hyper sensitief zijn. Het is een mode woord. In mijn optiek lopen mensen die het wel zijn er niet mee te koop en mensen die het niet zijn gebruiken het als excuus. En daar krijg ik jeuk van.

TOP, maar je weet toch nooit of iemand echt HSP heeft? Wacht even....(2 minuten later) Ben er weer, moest even mijn gitaar vasthouden, werd enorm geinspireerd door een auto die voorbij reed.)

Ik denk ook niet dat er een wel of niet grens bestaat of je wel of niet HSP hebt. Iedereen is toch ergens een ...enz.

Het woord op zich is misschien nieuw maar het fenomeen op zich niet natuurlijk.

Wacht!! moet gaan nu, er komt een fietser aan, voel een Overdosis Inspiratie..
quote:HansHier schreef op 01 juni 2010 @ 14:22:

Iedereens is ergens toch een dichter, een schilder...een schald?

Dichters en schilders van enige kwaliteit zijn echter zelden overgevoelige types. Overdreven dramatiek wordt niet echt hoog aangeslagen door critici.

Verder is het grootste probleem met HSP dat op basis van die test een enorm deel van de mensen het zou hebben (op een ander forum 100%!). Het is daarmee niet specifiek genoeg om als strikt kenmerk gebruikt te worden. Omdat er geen duidelijke definitie voor is kunnen heel veel mensen zichzelf HSP noemen en zegt het derhalve niets over die persoon, behalve het feit dan dat iemand zich zo noemt.

Dan neem ik trouwens nog even niet mee dat er dingen in de test staan die niet zo hoeven te zijn. Zo zijn sensorisch overgevoelige mensen vaak juist opvallend ongevoelig voor zaken die normaal pijn doen.

Ter controle even de test gedaan:

quote:

Je score is: 17

Volgens de test heb je de eigenschappen die men een Hoog Sensitief Persoon noemt. Dit terwijl weinig mensen mij als zodanig zullen beschrijven. Eerder als droogkloot.
@ Tama, dat is totaal niet de gedachte die ik er bij kreeg. Interessant kan je doen met een grote piemel, niet met een kletspraatje over innerlijke gevoelens toch? Tenminste ik vind het niet echt een stoere positieve eigenschap waarmee je woeste indruk probeert te maken op iemand.

Hij heeft het ook gewoon verteld en is er verder niet op door gegaan of in blijven hangen ofzo. Als je dan toch iets wil uitbuiten qua interessantheid dan kom je er toch minstens lekker vaak op terug lijkt me of vertel je het op een hele opgeblazen manier.

*kom maar op met de reactie's/commentaar*5% alcohol was het toch in die Jilzz? verklaart een hoop!
MILF in the making ;-)
Hahaha Hans ik vind je grappig. Waarom? Omdat je niet quasi interessant loopt te doen maar het met humor brengt. En natuurlijk kan ik het niet zeker weten. Maar met een schoonzus die denkt dat ze het wel is en die het niet is heb ik wel wat ervaring. Ik heb er behoorlijk wat over opgezocht en kan het redelijk inschatten. Waarin ik natuurlijk niet feilloos ben.

Dus ben je HSP? Good for you, soms behoorlijk lastig lijkt mij.

Ben je het niet? Doe dan alsjeblieft niet zo nep, iemand die zegt ik denk dat er een rode auto om de hoek staat en taadaa er staat er nog een ook neem ik niet serieus.
quote:TouchOfPink schreef op 01 juni 2010 @ 14:31:

[...]

Dat is niet hoe ik het bedoel. Wat ik bedoel is dat het woord nogal vaak gebruikt woord bij een door mensen die niet hoog of hyper sensitief zijn. Het is een mode woord. In mijn optiek lopen mensen die het wel zijn er niet mee te koop en mensen die het niet zijn gebruiken het als excuus. En daar krijg ik jeuk van.Eens. Als iemand ermee te koop loopt in de zin van: om de hoek staat een rode auto... HSP is niet hetzelfde als paranormaal begaafd zijn ofzo.
Volgens mij bedoelt TOP met HSP als nieuwe modegril hetzelfde wat toentertijd werd gezegd over ADHD. Ieder kind had plots ADHD en ging aan de ritalin

Ik vond zelf het voorbeeld van de auto ook niet het sterkste argument maar kon even niks anders bedenken Ik denk dat je gewoon bij het gesprek had moeten zijn (wat overigens echt niet langer dan 10 minuten duurde en hevig uitgemolken werd) en denk hem nu wel dermate redelijk te kennen om iig in te zien dat het geen volslagen idioot is die mij rare verhaaltjes op de spreekwoordelijke mouw speldt.

Ik hou zelf trouwens ook helemaal niet van stickers van die heeft dit en iemand anders dat maar omdat dit nu toevallig op mn pad kwam wilde ik me er wat meer in verdiepen.
Elizaar je er in verdiepen kan geen kwaad maar of je hier antwoorden krijgt die niet gekleurd zijn?
Jullie rukken de auto uit zijn verband Was trouwens ook maar een detail van het gesprek.

Ik ga het nog een keer proberen uit te leggen. Hij vertelde het in de zin dat hij de hele dag door nadenkt en in zn hoofd bezig is met dingen. Hij kan niet zn gedachten stil zetten en nergens aan denken. Dus gaat hij dan zelf dingen verzinnen in zn eigen belevingswereld en zich bezig houden met bepaalde gedachtespelletjes. Nouja ik kan het ook niet uitleggen eigenlijk, ik vind het ook apart dus zullen we de auto gewoon maar even parkeren en laten waar die was
Liselore en touchofpink..jullie hebben gelijk..ofcourse..

Enne Darkdinges..5% maar?? Shit.dat valt tegen..jammer..zeer jammer..
Elizaar wat jij beschrijft heb ik ook. Mijn hersens maken overuren. Zeg iets en ik leg een verbinding met iets anders. Roep een woord en ik zing er een nummer bij. Maar nooit, nog geen seconde heb ik daar iets achter gezocht.
quote:Elizaar schreef op 01 juni 2010 @ 14:42:

ik vind het niet echt een stoere positieve eigenschap waarmee je woeste indruk probeert te maken op iemand.

Ik weet het niet. Kan ook een soort van gekwelde geest achtige indruk zijn. Maar misschien ligt het meer aan mij, heb ooit zo iemand ontmoet, vandaar dat ik daar een beetje huiverig voor ben
ach ik hou wel van een beetje discussie en ben benieuwd hoe anderen er over denken. Ik snap alleen de lol niet van jezelf HSP'er noemen terwijl je dat niet bent. Bij hem weet ik gewoon dat een arts hem in zn jeugd/pubertijd heeft "bekeken" en dat toen die sticker er op geplakt is. Of hij het dus wel of niet is, hij doet iig niet alsof maar vertelde gewoon wat hem toentertijd vertelt is.
quote:jilzz schreef op 01 juni 2010 @ 14:58:

Liselore en touchofpink..jullie hebben gelijk..ofcourse..

Enne Darkdinges..5% maar?? Shit.dat valt tegen..jammer..zeer jammer..Om maar als voorbeeld te gebruiken. Mijn eerste gedachte bij deze reactie was: ja vertel eens iets nieuws wat zich meteen omvormt tot: what's new pussycat oowooowoooowooowowow
Elizaar,

ik denk dat je weinig concrete antwoorden krijgt waar je wat mee kunt. Je vraag is niet: ' Heeft mijn vriend HSP'? maar je vraagt of er mensen zijn die zo'n persoon in hun omgeving hebben.

Het begrip is zowiezo al ontzettend vaag. De meeste mensen denken waarschijnlijk ook wel ergens dat ze vrij gevoelig en artistiek zijn.Niemand ziet zichzelf als een ongevoelige buffel neem ik aan.

Dus zoals TOP al zei, het is een etiketje dat door velen misbruikt wordt.

Ik vind het een vreemde uitspraak van je vriend dat hij 'het' niet zou kunnen missen. Alsof hij weet hoe hij als persoon zou zijn zonder die HSP.
Maar Elizaar, vind je hem echt leuk, of zo zo?
TOP, hij is zo gediagnostiseerd in zn jeugd door een arts, misschien als dat niet gebeurd was dan had hij er zelf ook nooit iets achter gezocht. Misschien zei de arts jij bent HSP'er omdat dat toen een nieuw hip begrip was, misschien heeft ie het gezegd omdat hij echt 100% overtuigd was dat de betreffende patiënt echt HSP was. Ik weet t niet. Nouja ik wacht rustig af op een spannend verhaal over een groene fiets;-) en nee ik maak nu geen lullig grapje (nouja niet verschikkelijk gemeen bedoelt iig), ik baggetaliseer een beetje omdat ik het allemaal ook niet zo goed weet.
Daarom hou ik dus niet van etiketjes. Wie weet hoe deze man zich ontwikkeld had zonder deze plakker.
@DRP: niet om 't een-of-ander, maar 'n autist is juist zó bot omdat jij (of anderen) zich niet kunnen voorstellen dat zijn zenuwstelsel inderdaad overprikkeld raakt/ernstiger beschadigd is. (of hersenen die dat over-verwerken.)

Jij bent dus diegene die bot is; zegt de non-autist met degelijke zelf-kennis & 'n flinke lading rotzooi achter de rug..

Ik kan -tegenwoordig- inderdaad minder hebben dan vroeger; maar ik had er geen moeite mee om met 50kp/h tegen 'n fietsenrek aan te rijden, ben weleens met m'n hoofd tegen 'n lantaarnpaal aangelopen, of heb uit pure boosheid wel eens 10/11 uur in m'n uppie rondgelopen èn Florence (toen ik 13/14 was, mind you)

Ik kan me inmiddels weldegelijk voorstellen hoe het is om overgevoelig voor va&nw te zijn, ik was sowieso al gevoelig(er).

Punt is dat met jullie* botte horken attitude jouw kind er niet gelukkiger op wordt..

@mammalief: ja, ja nogsteeds bezig heur..

Ben bezig met 'n vreemd projectje.. ;)

Point is: kind juist opvoeden & leren omgaan met problemen/probleempjes; niet volduwen met "medicatie" dan krijg je nog veel meer problemen..

Over evidence based gezeur gesproken; ik hoor op dit forum way too much positief geluid over dé "evidence based" zorg; aka: de psychiatrie..

Ga daar eens over zeuren..

De psychiatrie komt qua behandel methoden namelijk wél steeds meer richting de psychologen/mensen die de hsp/hypersensitiviteits theorie (al jaren) aanhangen.

*Zó, Rouke is z'n 'ik ben m'n sleutels kwijt dus moet ff male-pms eruit gooien' lading ook weer kwijt.*

*geen zin om 't wél evidence-based te onderbouwen, 1000-en pagina's lezen is niet voor iedereen hier weggelegd..*
quote:Elizaar schreef op 01 juni 2010 @ 14:56:

Jullie rukken de auto uit zijn verband Was trouwens ook maar een detail van het gesprek.

Ik ga het nog een keer proberen uit te leggen. Hij vertelde het in de zin dat hij de hele dag door nadenkt en in zn hoofd bezig is met dingen. Hij kan niet zn gedachten stil zetten en nergens aan denken. Dus gaat hij dan zelf dingen verzinnen in zn eigen belevingswereld en zich bezig houden met bepaalde gedachtespelletjes. Nouja ik kan het ook niet uitleggen eigenlijk, ik vind het ook apart dus zullen we de auto gewoon maar even parkeren en laten waar die was

O help! Ik ben denk ik ook hypersensitief dan.

Volgens mij is dit nou typisch zo'n ding waar je alle kanten mee opkan. het kan betekenen dat je veel ziet, hoort en signalen oppikt die anderen ontgaan. Dat is gewoon een karaktertrek, niks mis mee.

En dan kun je er iets heel zweverigs van maken met nieuwetijdskinderen en indigo enzo.

Ik denk dat het er dus vanaf hangt hoe je vriend ermee omgaat. Ik vind het wel een beetje apart dat hij dit zo benadrukt in zo'n pril stadium. Misschien maakt hij het zelf heel belangrijk?
mahna mahna tuduuuudududu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven