Ik voel me lullig :(

01-01-2012 20:59 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

Ik lees vaak mee op het viva forum en nu is het tijd om zelf wat te posten :-). Ik ben 27 jaar en mijn ex en ik zijn nu (na 5,5 jaar) twee jaar uit elkaar. Laatst kwam ik hem tegen. Tijdje gepraat met elkaar. Eerst heel normaal, over werk, ouders etc. Maar op een gegeven moment vroeg ik hem waarom hij mij niet kon begroeten als ik hem in de stad tegenkwam met zijn nieuwe vriendin. Heel verhaal dat ie dat lastig vindt, bang dat zij er dan wat van kon gaan denken. Ik zei dat ik dat raar vond aangezien het al 2 jaar uit is tussen ons. Langzamerhand begonnen we een beetje over onze relatie van toen te praten. En nu voel ik me schuldig. Heb namelijk weer allerlei dingen aangehaald waar ik toen zo kwaad over was toen het uitging.

We hebben bijv. nog een half jaar nadat het uitging, nog best veel contact gehad. Tot hij die nieuwe vriendin kreeg. Toen had ie er ineens geen behoefte meer aan. Ik dacht altijd dat we vrienden konden blijven. Hij wilde dat niet maar heeft veel te lang gewacht om mij dat te vertellen zodat ik nog wel eens contact met hem zocht. Soms deed ie wel een beetje bot maar hey, ik had liefdesverdriet. Zo'n signaal pik ik dan niet op.

Het punt is. Mijn ex is iemand die zich er snel schuldig over iets voelt. Hij heeft er echt last van gehad dat hij mij zo'n pijn heeft gedaan destijds. En wat doe ik? Ik vertel hem na 2 jaar nogmaals hoe klote ik me toen voelde, wat hij anders had moeten aanpakken, en meer van die dingen. En nu voel ik me schuldig. Het is allemaal al best lang geleden en nog steeds kan ik me er soms kwaad om maken. Ik baal ervan dat ik hem misschien wéér een schuldgevoel heb aangepraat terwijl dat niet de bedoeling was. Waarom voelt hij zich dan ook zo snel schuldig. Ook een van de redenen waarom het misging tussen ons. Klinkt misschien stom, maar ik ben wel iets harder dan hem. Verder is het een hele lieve jongen die z'n vriendin op handen draagt. Dat is misschien ook wel de reden dat ik me zo schuldig voel. Iedereen zegt nu waarschijnlijk, ex is exit en waarom nog over nadenken. Is ook zo, maar toch voel ik me schuldig. Waarom kan ik mn mond ook niet houden.
Dus... je voelt je schuldig omdat je denkt dat je ex zich schuldig voelt nadat je hebt verteld hoe rot hij je ooit heeft laten voelen...

Laat gaan, laat gaan. Het verleden kun je niet veranderen, je kunt hooguit je eigen acties voor de toekomst aanpassen.

Wat schiet je op met die schuldig-act? Zelfkastijding? Waarom? Omdat je er misschien voor gezorgd hebt dat je ex zich schuldig voelt? Helpt dat je ex een beetje, dat jij je schuldig zit te voelen?

Kom op, schudt het van je af, ga iets leuks doen en volgende keer beter.
Dus... je voelt je schuldig omdat je denkt dat je ex zich schuldig voelt nadat je hebt verteld hoe rot hij je ooit heeft laten voelen...

Precies, het is al 2 jr geleden en toch begin ik er weer over. Hij zei dat ie me nooit pijn had willen doen etc. Hij ging er dus ook nog op in. Ik snap gewoon niet dat ik er weer over moest beginnen. Dat verdient ie niet. Ik kan me heel schuldig over zoiets voelen, stom he
Ja
Misschien is je ex in die twee jaar op het gebied van schuldig voelen wel een stuk verder gekomen dan jij denkt, en zit jij je schuldig te voelen om niks...
Ik snap werkelijk niet waarom je je schuldig voelt, sowieso is schuldig voelen het meest overschatte gevoel dat er is. Je bent bezig met dingen die er werkelijk totaal niet doen.
quote:jaimee21 schreef op 01 januari 2012 @ 21:09:

Misschien is je ex in die twee jaar op het gebied van schuldig voelen wel een stuk verder gekomen dan jij denkt, en zit jij je schuldig te voelen om niks...Kan hoor, maar dat gevoel had ik niet. Ik weet wel dat het stom is maar ik trek het me gewoon aan. Ik voel me ook zo'n zeurzak. Maar hij ging er wel op in dus misschien had hij ook ergens nog de behoefte om er een beetje over te praten.
PFFF laat los, meer heb ik niet te zeggen.
quote:Marahbloem schreef op 01 januari 2012 @ 21:11:

Ik snap werkelijk niet waarom je je schuldig voelt, sowieso is schuldig voelen het meest overschatte gevoel dat er is. Je bent bezig met dingen die er werkelijk totaal niet doen.Kun je dat eens uitleggen? Ben gewoon benieuwd hoor. Waarom het meest overschatte gevoel?
Pffffff, laat gaan zeg.
Ik denk dat je jezelf een iets te grote rol in het leven van je ex toebedeelt. Hij heeft 2 jaar na dato hopelijk wel andere dingen aan z'n hoofd dan een eventueel schuldgevoel naar jou.
Voel jij je schuldig of schaam jij je voor eigen gedrag?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 01 januari 2012 @ 21:44:

Voel jij je schuldig of schaam jij je voor eigen gedrag?Dat zou ik eerder snappen inderdaad.
quote:Enn schreef op 01 januari 2012 @ 21:44:

Voel jij je schuldig of schaam jij je voor eigen gedrag?Allebei denk ik. Maar toch schaam ik me niet echt omdat hij er ook wel op in ging en bepaalde dingen uitlegde. En heb erbij gezegd dat ik wel weet dat hij mij toen niet bewust pijn heeft gedaan. Hij kon gewoon moeilijk met de situatie omgaan en heeft door schuldgevoel dingen te lang laten doorsudderen (contact hebben etc.)
Ik werd ook niet echt kwaad. Het was gewoon een normaal gesprek maar ik had de dingen van toen er gewoon niet bij moeten halen.
Kennelijk wil je een lijntje naar hem.
it's a big club and you ain't in it
quote:rionyriony schreef op 01 januari 2012 @ 21:57:

Kennelijk wil je een lijntje naar hem.Hoe bedoel je?
Verder is het een hele lieve jongen die z'n vriendin op handen draagt. Dat is misschien ook wel de reden dat ik me zo schuldig voel.

Dit snap ik niet. Waarom voel jij je schuldig omdat hij lief is en zijn vriendin op handen draagt?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:lynn848 schreef op 01 januari 2012 @ 21:52:

[...]

Allebei denk ik. Maar toch schaam ik me niet echt omdat hij er ook wel op in ging en bepaalde dingen uitlegde. En heb erbij gezegd dat ik wel weet dat hij mij toen niet bewust pijn heeft gedaan. Hij kon gewoon moeilijk met de situatie omgaan en heeft door schuldgevoel dingen te lang laten doorsudderen (contact hebben etc.)Zeg je nu dat doordat hij geen grenzen aangeeft jij over je eigen grenzen van wat je wel en niet wilt zeggen heen gaat?
quote:Enn schreef op 01 januari 2012 @ 22:00:

Verder is het een hele lieve jongen die z'n vriendin op handen draagt. Dat is misschien ook wel de reden dat ik me zo schuldig voel.

Dit snap ik niet. Waarom voel jij je schuldig omdat hij lief is en zijn vriendin op handen draagt?Om aan te geven hoe hij in elkaar zit en wij het grootste gedeelte van onze relatie een superleuke tijd hebben gehad. Voelt stom om dan na 2 jr weer te beginnen over wat er allemaal misging destijds
quote:lynn848 schreef op 01 januari 2012 @ 21:52:

[...]

Hij kon gewoon moeilijk met de situatie omgaan en heeft door schuldgevoel dingen te lang laten doorsudderen (contact hebben etc.)Heeft hij het uit gemaakt? Vond jij dat oneerlijk?
quote:Enn schreef op 01 januari 2012 @ 22:03:

[...]

Zeg je nu dat doordat hij geen grenzen aangeeft jij over je eigen grenzen van wat je wel en niet wilt zeggen heen gaat?Dat zou best kunnen inderdaad. Misschien wel
Ik denk dat je vroeger macht over hem had (door zijn schuldgevoel waarmee je hem kon manipuleren) en dat gevoel wou je nog even oppoken.

Vreselijk, giftig soort relaties zijn dat.
it's a big club and you ain't in it
quote:Enn schreef op 01 januari 2012 @ 22:04:

[...]

Heeft hij het uit gemaakt? Vond jij dat oneerlijk?Ja hij heeft het uitgemaakt. Tuurlijk vond ik dat toen oneerlijk. Vooral omdat ik niet wist dat hij het niet meer zag zitten. Voelde heel oneerlijk zelfs
quote:rionyriony schreef op 01 januari 2012 @ 22:04:

Ik denk dat je vroeger macht over hem had (door zijn schuldgevoel waarmee je hem kon manipuleren) en dat gevoel wou je nog even oppoken.

Vreselijk, giftig soort relaties zijn dat.Ik denk echt niet dat dat zo is. Als ik dat gevoel wou oppoken dan zou ik me naderhand niet zo schuldig voelen toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven