In de kerk trouwen, officieel?

29-07-2009 17:53 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag idereen

Sinds kort leerde ik een Nederlander kennen. Ik kom zelf uit het buitenland en heb bijna geen contacten met mijn landgenoten die in NL wonen. Ik merk dat er een grote verschil is tussen mijn kultuur en die van hem. Hij wil b.v. een relatie hebben voordat wij gaan trouwen en dat kan ik absoluut niet doen. Tegelijke tijd, heb ik heel lang gewacht en ik wil nog kinderen kunnen krijgen (gezien mijn hoge leeftijd ). daarom dacht ik aan het trouwen maar dan alleen in de kerk, gezien het feit dat dit nog geen officiele verbintenis is. Zou dat wel een idee kunnen zijn? Ik wil alleen geen stomme voorstel doen, vandaar mijn vraag hier.

Korte samenvatting van mijn vraag: Zou een Nederlander in de kerk willen gaan trouwen als hij weet dat er geen andere relatie-mogelijkheden zijn? Hij is trouwens ook christen, en in de kerk trouwen zou ook een betekenis voor hem hebben. Hij gaat dus niet acteren maar wel een belofte doen! En stel dat ik hem zover krijg, hij zou toch zonder enige probleem met een anderen kunnen trouwen? Ook in de kerk. Of niet? Staat hij daar mee ergens aan vast, of kan ik dat gerust voorstellen?

Alvast bedank
Thyra: Ik kan wel wachten. Ik wil ook alles eraan doen om hem goed te leren kennen en hij mij ook. ik sta echt open voor alles behalve samenwonen. Maar ik kan ook op vakantie met hem, alleen ook nog. Dat wil ik juist wel! Ik wil ook weten hoe hij in bepaalde situaties reageert en zo.

Ik ken hem niet zo lang. Maar vanaf toen hij wist dat ik geen relaties heb gehad, wil hij alleen maar 1 ding weten: wil ik dat veranderen of niet?!

Daarom krijg ik ook niet de kans om wat leuks te plannen en zo
Oh, dus hij wil per se weten of je wel wel of geen seks met hem wilt op korte termijn?

Of begrijp ik dat verkeerd?
Bedoel je nou dat je wel of niet met hem op vakantie kan?

Als jullie verder alles kunnen doen behalve samenwonen (en vakantie) dan zie ik geen probleem, ik zou alleen toch wachten tot je elkaar iets langer kent. Zeker omdat je zegt dat jullie elkaar pas net kennen. Waarom de haast van samenwonen, het enige wat ik mij kan voorstellen hierbij is zodat je sneller weet hoe hij op dingen reageert (wat je ook zegt), maar goed als je dan al eenmaal getrouwd bent stap je daar toch ook niet uit? Wat als het je helemaal niet bevalt hoe hij is? Of bedoel je dat je daarom samen op vakantie wilt? En hij zou dit niet willen? Leuke dingen plannen kan ook als je niet samenwoont hoor!
quote:rastafun schreef op 30 juli 2009 @ 01:22:

Bovendien kun je in de katholieke kerk, als je daar voor getrouwd bent en gescheiden en je wilt weer voor de kerk trouwen, dispensatie aanvragen. Iets officieels, weet er verder het fijne niet van. Dan kun je weer voor de kerk trouwen. Maar ja, in mijn ogen is die god dan weer eens niet erg consequent want het huwelijk is toch tot de dood ons scheidt en ondertussen wel allerlei uitvluchten bedenken hoe het toch anders kan. Moeilijk om te geloven in zoveel tegenstrijdigheden. Lijkt me.Er klopt dan ook niets van, behalve het vetgedrukte
quote:Thyra schreef op 30 juli 2009 @ 10:00:

In de kerk trouwen is niet mogelijk in Nederland.Jawel. De katholieke kerk kent een kerkelijk huwelijk.quote:Ik had wel een klasgenoot die getrouwd was in de moskee om te kunnen samenwonen, maar dat is anders. De Islam kent geen burgerlijk huwelijk, alleen een kerkelijk huwelijk.De katholieke kerk kent ook geen burgerlijk huwelijk. Maar de Nederlandse wet trekt zich weinig aan van wat katholieken of moslims kennen, zolang ze de wet maar kennen: het is simpelweg verboden om welke religieuze huwelijksplechtigheid dan ook te hebben, dus ook Islamitisch, vóór je burgerlijk gehuwd bent.
Ik bedoelde alleen in de kerk trouwen Rider, zonder burgerlijk huwelijk. In veel landen is dat wel mogelijk.
quote:Poesje1972 schreef op 30 juli 2009 @ 10:42:

Thyra: Ik kan wel wachten. Ik wil ook alles eraan doen om hem goed te leren kennen en hij mij ook. ik sta echt open voor alles behalve samenwonen. Maar ik kan ook op vakantie met hem, alleen ook nog. Dat wil ik juist wel! Ik wil ook weten hoe hij in bepaalde situaties reageert en zo.

Ik ken hem niet zo lang. Maar vanaf toen hij wist dat ik geen relaties heb gehad, wil hij alleen maar 1 ding weten: wil ik dat veranderen of niet?!

Daarom krijg ik ook niet de kans om wat leuks te plannen en zo Lijkt 't maar zo of durf je het beestje niet eens bij z'n naam te noemen? Seks is geen vies woord en misschien dat hij zich nog maar 'ns achter z'n oor moet krabben voor hij op jouw rare puriteinse door geloof geindoctrineerde wensen zou ingaan met iemand die als 36-jarige nog nooit seks heeft gehad.
quote:elninjoo schreef op 30 juli 2009 @ 13:36:

[...]

Lijkt 't maar zo of durf je het beestje niet eens bij z'n naam te noemen? Seks is geen vies woord en misschien dat hij zich nog maar 'ns achter z'n oor moet krabben voor hij op jouw rare puriteinse door geloof geindoctrineerde wensen zou ingaan met iemand die als 36-jarige nog nooit seks heeft gehad.

wat een ontzettend veroordelende reactie, elninjoo. Jammer dat je niet verder kan kijken dan je eigen beperkte mening. Je bent erg vrijgevochten, maar dat geeft je niet het recht om andere mensen en hun geloof zo te veroordelen.

Helaas voor jou zijn er in Nederland nog erg veel mensen die geen seks voor het huwelijk hebben, dat is niet puriteits maar principieel. Je zegt dat haar wensen door haar geloof zijn geindoctrineerd. Ieder denkbeeld beinvloedt wensen, ook jouw beperkte denkbeeld (wat iedereen overigens heeft) beinvloed jouw wensen. Je bent erg arrogant om te denken dat jouw denkbeeld de enige ware is...en de rest idiote indoctrinatie is.
Eens met elninjoo.

Deze man heeft waarschijnlijk gewoon geen zin om te wachten met seks tot na het huwelijk. (Zo denken namelijk verreweg de meeste mensen in Nederland.) Dus als hij voor zichzelf kan denken, zal hij hier niet in meegaan.
Jij bent nog maagd, wil een gezin en kinderen en dus zo snel mogelijk trouwen. Met wie? Ach, als hij maar een beetje bij je past. Maar je mag pas seks nadat de handtekeningen gezet zijn.

Hij denkt dat hij een leuke meid heeft leren kennen waar hij wel wat in ziet. Hij wil een relatie opbouwen om je beter te leren kennen en denkt nog helemaal niet aan trouwen. Het gevoel dat je met iemand wilt trouwen moet groeien. Natuurlijk wil hij ook seks, want als je gek bent op iemand dan krijg je die gevoelens, die hij dus moet negeren omdat jij denkt dat seks voor het huwelijk zondig is.

Dit lijkt me niet te gaan werken. Jammer voor jou, jammer voor hem. Met dank aan je geloof.
quote:floorianne schreef op 30 juli 2009 @ 13:57:

[...]

wat een ontzettend veroordelende reactie, elninjoo. Jammer dat je niet verder kan kijken dan je eigen beperkte mening. Je bent erg vrijgevochten, maar dat geeft je niet het recht om andere mensen en hun geloof zo te veroordelen.

Helaas voor jou zijn er in Nederland nog erg veel mensen die geen seks voor het huwelijk hebben, dat is niet puriteits maar principieel. Je zegt dat haar wensen door haar geloof zijn geindoctrineerd. Ieder denkbeeld beinvloedt wensen, ook jouw beperkte denkbeeld (wat iedereen overigens heeft) beinvloed jouw wensen. Je bent erg arrogant om te denken dat jouw denkbeeld de enige ware is...en de rest idiote indoctrinatie is.Natuurlijk zijn er meerdere denkbeelden, maar in dat geval lijkt me dat TO beter iemand kan zoeken die haar denkbeelden deelt. Als zij niet wil veranderen voor hem en hij niet voor haar, dan houdt het namelijk op.
Als je niet eens durft neer te schrijven dat je geen seks wil voor het huwelijk, dan lijkt me dat wel degelijk puriteins.

Op zich kan ik best respect opbrengen voor mensen die vanwege hun geloof willen wachten met sex totaan het huwelijk. ( Al ben ik wel bang dat dit leidt tot huwelijken op je 18e om dan maar vooral sex te mogen hebben waarddoor je tot in lengte van dagen vastzit aan een verkeerde partner omdat je om de verkeerde redenen te snel getrouwd bent). Wanneer iemand het echter alleen maar heeft over "iets " wat niet kan wat ik hier echt niet ga opschrijven, dan wordt de communicatie over sex wel heel erg lastig, en een gebrek aan goede communicatie is funest voor elke relatie, getrouwd of niet.

En als hij nog niet met j wilt trouwen, dan moeten jullie beiden maar geduld hebben en proberen de relatie zonder sex in te vullen, intimiteit kun je ook bereiken op een andere manier. als hij echter niet wil wachten met sex hebben tot na het huwelijk, dan pass je gewoon niet bijelkaar in dat opzicht en kun je beter en man zoeken die net zo in zijn geloof staat als jij.
quote:Thyra schreef op 30 juli 2009 @ 13:02:

Ik bedoelde alleen in de kerk trouwen Rider, zonder burgerlijk huwelijk. In veel landen is dat wel mogelijk.

Inderdaad, maar dan ben je in die landen ook meteen voor de wet getrouwd. In Nederland is dat echter niet zo en zou TO dus deelnemen aan een ilegale huwelijksvoltrekking. Zoals Rider terecht opmerkt.

TO een relatie opbouwen zonder seks te hebben of samen te wonen is prima mogelijk. Je geeft zelfs aan best met hem op vakantie te willen.

Dat jij geen seks voor je huwelijk wilt, dat is je goed recht. Ik heb alleen het idee dat je partner seks en een relatie niet echt kan scheiden en jij wilt hem niet kwijt.

Rest de vraag: Wil je hem zo graag niet kwijt... dat je zonder hem goed te kennen met hem in het huwelijk wil treden? Of seks met hem wil hebben tegen je eigen overtuigingen in?

Denk hier ajb nog eens goed over na.

Als hij niet het geduld heeft om jou grenzen te respecteren zoals die er nu zijn, klinkt hij niet echt als een lot uit de loterij.

Of in iedergeval niet als het lot dat jou gelukkig gaat maken.
quote:Thekla schreef op 30 juli 2009 @ 14:57:

[...]

TO een relatie opbouwen zonder seks te hebben of samen te wonen is prima mogelijk. Je geeft zelfs aan best met hem op vakantie te willen.

Dat jij geen seks voor je huwelijk wilt, dat is je goed recht. Ik heb alleen het idee dat je partner seks en een relatie niet echt kan scheiden en jij wilt hem niet kwijt.

Rest de vraag: Wil je hem zo graag niet kwijt... dat je zonder hem goed te kennen met hem in het huwelijk wil treden? Of seks met hem wil hebben tegen je eigen overtuigingen in?

Denk hier ajb nog eens goed over na.

Als hij niet het geduld heeft om jou grenzen te respecteren zoals die er nu zijn, klinkt hij niet echt als een lot uit de loterij.

Seks en een relatie scheiden? Seks is naar mijn idee nog altijd een belangrijk onderdeel van een relatie. Anders is het vriendschap. Ook leuk, maar niet echt de bedoeling van het vriendje, denk ik. Er zit maar een ding op: verander je overtuigingen.
quote:kadushi schreef op 30 juli 2009 @ 15:07:

[...]

Seks en een relatie scheiden? Seks is naar mijn idee nog altijd een belangrijk onderdeel van een relatie. Anders is het vriendschap. Ook leuk, maar niet echt de bedoeling van het vriendje, denk ik. Er zit maar een ding op: verander je overtuigingen.

Het gaat om TO en niet om jouw overtuigingen. Ze heeft niet in eens een goede relatie als ze seks met deze man heeft.

Zij wil eerst een relatie opbouwen zonder seks of ze dan toch met hem naar bed gaat, gaat samenwonen of gaat trouwen, dat is van latere zorg.

Misschien is dat niet volgens de "overtuigingen" van haar vriend maar wel volgens die van haar. Ze mag dan in Nederland zijn maar dat betekend niet dat ze alles voor zoete koek hoeft aan te nemen.
Ik vind hem leuk. Hij heeft ook veel geduld voor mij (alleen in dit kwestie niet ) en toont veel interesse in alles wat ik doe. Ik wil hem absoluut niet kwijt.
quote:Poesje1972 schreef op 30 July 2009 @ 17:24:

Ik vind hem leuk. Hij heeft ook veel geduld voor mij en toont veel interesse in alles wat ik doe. Ik wil hem absoluut niet kwijt. ik weet alleen niet wat te doen .

De sleutel ligt bij je vriend en jou. Maak een lijstje van de suggesties die gedaan zijn op dit topic die voor jou acceptabel zijn en bespreek die met je vriend.

Trek je niets aan van de opmerkingen hier dat een relatie zonder seks niet kan. Zoals sommigen opmerken is het in sommige subculturen in Nederland ook normaal om te wachten tot het huwelijk. Zowel seksualiteit als religie zijn zeer persoonlijke zaken. Het is aan jou en aan je vriend of jullie het met elkaar eens kunnen worden. Als dat niet lukt houdt het inderdaad op, maar niemand kan dat voor jou of voor hem bepalen.
We gaan binnen kort afspreken juist om dit onderwerp uitgebreid te bespreken. Vandaar zit ik nu te denken over allerleie mogelijkheden. Jullie bijdrage was waardevol en ik heb veel aan jullie voorstellen/ideen. Hartelijk dank voor idereen die de moeite heeft genomen om mij extra informatie/een idee te geven.

Bedankt.
quote:Poesje1972 schreef op 30 July 2009 @ 18:24:

We gaan binnen kort afspreken juist om dit onderwerp uitgebreid te bespreken. Vandaar zit ik nu te denken over allerleie mogelijkheden. Jullie bijdrage was waardevol en ik heb veel aan jullie voorstellen/ideen. Hartelijk dank voor idereen die de moeite heeft genomen om mijn een idee/informatie te geven.

Oké, succes!

Ik hoop dat jullie een manier van leven kunnen vinden waar je allebei gelukkig mee bent!
Dank je Visotsky. Wat lief van je.
Poesje, ik lees vandaag voor het eerst dit topic. Heb alles gelezen (weet niet of ik alles onthouden heb... ). Vind het een interessant topic, omdat ik zelf niet zo van het burgerlijk huwelijk ben, en altijd wél heb gefantaseerd over een kerkelijk huwelijk. Kom er hier dus achter dat dat helemaal niet kan...

Maar dat terzijde.

Volgens mij betekent trouwen: elkaar trouw beloven. En dat kun je volgens mij op allerlei manieren doen. Iets officieels kan dus blijkbaar niet, maar gaat het je alleen daarom? Ik kan me heel goed voorstellen dat je zelf iets kunt bedenken wat voor zowel jou als je vriend waarde heeft.

Want als ik het goed begrijp, heb je op dit moment wél een relatie (ook al is dat waarschijnlijk zonder sex). Wat jij alleen niet wil, is gaan samenwonen voor je getrouwd bent. Ik weet niet hoe lang je deze man al kent, maar kun je niet nog een tijd met hem omgaan als in een relatie, om elkaar beter te leren kennen? En die tijd dan gebruiken om ook samen tot een vorm van bevestiging te komen waar je allebei achter kunt staan?

Om je hierin te helpen zou je misschien eens op de site van het humanistisch verbond kunnen kijken:

http://www.humanistischverbond.nl/diens ... tieviering

Zij kunnen je helpen met het organiseren van een 'relatieviering' iets wat ik zelf altijd heel mooi heb gevonden.

Succes ermee, en ik zou het heel leuk vinden om binnenkort nog eens van je te lezen of je al iets verder bent gekomen...
Mooie website Tammetuk, Ik ga zeker alle tijd nemen om hem goed te leren kennen.

Ik hou jullie zeker op de hoogte .
Poesje, ook ik ken meerdere stellen die uit godsdienstige overtuigingen (christelijk) enkele jaren een relatie gehad hebben zonder samen te wonen en zonder seks te hebben. Ze spraken met elkaar af, deden leuke dingen, leerden elkaar kennen, bouwden hun relatie op en na een paar jaar zijn ze gaan trouwen. Het kan dus prima op die manier en ook al zijn er heel wat mensen die dat niet zouden willen, ook in Nederland komt dit gewoon voor.

Dat jouw misschien vriendje alleen maar wil weten of je een relatie zou willen hebben kan op meerdere dingen duiden: of hij wil per se een relatie met je opbouwen en anders geen moeite steken in contact met je, zo leuk vindt hij je. Wat hij dan onder een relatie vindt vallen moet je met hem bespreken. Misschien vindt hij met elkaar omgaan en leren kennen zonder seks voldoende. Of hij vindt een relatie hebben synoniem voor seks hebben en hij wil zeker weten dat dat gaat gebeuren (omdat hij dat een essentieel onderdeel vindt en elkaar daarin ook wil leren kennen of omdat hij vooral graag seks wil en de relatie verder niet zo belangrijk vindt). Het kan van alles en nog wat zijn.

Persoonlijk zou ik het niet zo super vinden dat iemand waar ik leuk contact mee heb en die ik heb aangegeven dat een relatie lastig is ivm achtergrond me erg zit te pushen om op dat gebied een beslissing te nemen. Ik zou het voor de ander vinden spreken als die wel gewoon wat wilde afspreken zonder dat ik eruit was, gewoon om elkaar beter te leren kennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven