In hoeverre doe je dingen samen in je gezin?

16-05-2019 13:15 108 berichten
ik vind het lastig in hoeverre doe je je eigen dingen en in hoeverre doe je dingen samen bijvoorbeeld met de feestdagen.

Ik vind het fijn om dan samen te zijn en leuke dingen te doen.
Mijn man is het liefst op evenementen aan het organiseren en vrijwilligerswerk doen...

Wij hebben constant gezeur erover en we komen er maar niet uit....

Koningsdag & kerst en oud en nieuw die hele week gaan al standaard op aan evenementen.

En met Pinksteren is nu het volgens verzoek...
Ik werk ook nog daarnaast ook met feestdagen.

Ik blijf het vervelend vinden, ondanks dat we geen plannen hebben, dat hij dan maar weer weg gaat....
Maar dat klinkt ook zo lullig en geeft voel me er beetje ego onder,, maar ik vind het ook zo lekker om te zien wat weekend ons brengt, de fiets op te stappen als het mooi weer is of weet ik wat....
Alles wat ik voorstel vind hij niks of kan ook op andere dagen....tja..

Daarnaast is hij erg druk met zijn nieuwe baan, moet vaak bijkomen in weekend.
Dus ik probeer hem hierin ook al ruimte te geven om bij te komen.

Ik werk ook af en toe in de weekenden en de feestdagen hoort er nu eenmaal bij, maar als ik aangeef dat er ziekte is dan is hij ook niet happy als ik weg moet :-(. ( dat laatste is niet vaak nodig)
elske1975 schreef:
16-05-2019 13:58
Hij is dus wel voor anderen aan het werk buitenshuis en doet niets voor kind en hond?! Ik zou dat onacceptabel vinden! Hond uitlaten, kind eten geven en op bed leggen hoort bij noodzakelijke en primaire zorg. Als hij dat al niet kan opbrengen zou het voor mij einde verhaal zijn.
Dit..

Klinkt allemaal erg egoïstisch TO
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
16-05-2019 13:33
Dit maar ook dat ze met hem wil fietsen of wat dan ook (zie OP) Maar als hij dan thuis is ondernemen ze niks en vindt man dat hij weg kan.
Ja, gewoon, als je daar zin in hebt. Gepland moeten fietsen omdat je dat zo gepland is heel wat anders.

Ik lees ook dat man gaat piepen dat wat jij wil doen met het gezin, bijvoorbeeld het fietsen, saai vindt en dus zet je maar niet door (want wat is er nou aan als er een pieper mee gaat?)
Alle reacties Link kopieren
sleepingbeauty87 schreef:
16-05-2019 13:51
Haha dat snap ik, helaas bedenk ik vaak de dat soort dingen...
op vrije dagen is hij vaak moe en futloos....en springt niet uit bed bruisend van de ideeen.

Maar is dit wel een leuke man joh?

Hij doet niks voor het gezin en is de hele tijd de hort op.
Heb je wel eens een heel serieus gesprek gevoerd met hem hierover? Waarbij het woord scheiden is gevallen? Dit is toch geen leuk huwelijk. Je krijg helemaal geen echte verbinding met hem, lijkt het.
Toont hij zelf nooit initiatief om iets met jou en jullie kindje te doen?

Ik snap je goed, zou hier niet blij van worden.

Laat hem maar weten dat het jou menens is, en dat hij zijn woede over dit onderwerp maar moet parkeren. Het gaat nu om jou, en oplossingen die voor beide goed voelen. Vertel hem maar dat jullie uit elkaar groeien op deze manier.
Ik vind het maar raar dat hij ervan uitgaat, dat hij maar zo de deur uit kan lopen als er geen concrete plannen zijn. Als je samen een kind hebt, dan is er dus een gedeelde verantwoordelijkheid voor dat kind. Als hij zonder dit te overleggen zo de deur uitloopt, dan betekent dit dat hij de zorg voor jullie kind ziet als alleen jouw verantwoordelijkheid.

Dit zou me het meeste storen in zijn gedrag, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit helaas wel een beetje, maar gelukkig in veel mindere mate.
Mijn vent was 'van huis uit' gewend om veel vooruit te plannen. Ik ben juist helemaal niet van het plannen, wat er in het verleden nog wel toe leidde dat hij allerlei dingen voor zichzelf in het weekend vastlegde omdat ik niks anders voor ons samen had gepland. Hier hebben we wel wat strijd over gehad, omdat ik geen zin had om mee te gaan doen met dat dwangmatige geplan. Ik ben inderdaad ook veel meer van we zien wel wat de dag ons brengt, leve de vrijheid, etc.
Inmiddels is dat na een aantal jaar bijgetrokken. Hij is heel veel minder 'plannerig' geworden, ik durf me tegenwoordig iets meer vast te leggen. Op de een of andere manier zijn we op dit vlak naar elkaar toe gegroeid.
Er is dus hoop.

Heb je hem al uitgelegd hoe jij zo'n dag met het hele gezin samen concreet voor je ziet, en aan wat voor gezamenlijke activiteit je dan waarde hecht? Het kan best zijn dat hij het gewoon helemaal niet begrijpt omdat hij niks voor zich ziet.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
16-05-2019 15:33
Ik vind het maar raar dat hij ervan uitgaat, dat hij maar zo de deur uit kan lopen als er geen concrete plannen zijn. Als je samen een kind hebt, dan is er dus een gedeelde verantwoordelijkheid voor dat kind. Als hij zonder dit te overleggen zo de deur uitloopt, dan betekent dit dat hij de zorg voor jullie kind ziet als alleen jouw verantwoordelijkheid.
zo werkt dat bij ons ook wel hoor.
Er staat vanavond niks op de kalender? dan ga ik even koffie drinken bij X of de kroeg in met Y.
Ik zeg tegen man: Ik ben vanavond even weg hoor.
Hij roept: veel plezier
Maaarrrr bij ons gaat dat gelijk op, wij zijn er allebei tevreden mee. En als we elkaar wat weinig zien, balen we daar allebei van. En plannen we avonden samen 'niks'
Alle reacties Link kopieren
Moet jij dan altijd thuis blijven voor zoontje?
sleepingbeauty87 schreef:
16-05-2019 13:23
Doreia: ja en nee. Ik denk dat hij er ook energie van krijgt, hij vind het ook echt leuk!
Maar het is wel eens tegenstrijdig idd.

Maar vervolgens als hij thuis blijft en wij zijn thuis dan is het nou nu doen we ook niks....
Maar hoezo is hij wel lekker actief evenementen aan het organiseren en op zijn werk maar staat dat uit zodra er iets met zijn gezin gedaan moet worden?
Hij kan toch ook bedenken dat je wat kan gaan doen en wat dan, of regelen?
Klinkt een beetje als die cliché typering van de man: als er een activiteit gedaan moet worden zich aankleden en zuchtend bij de deur staan wachten, en denken dat het vanzelf is dat er eten mee is en kaartjes geregeld.

Ik zelf zou toch wel willen dat ons gezin de prioriteit heeft en hem vragen om al zijn organisatie skills, waar hij zoveel energie van krijgt, eens lekker los te laten op de dagen: (kalender erbij, voor in zijn agenda).
Veel plezier schat, ik schuif wel aan!
Alle reacties Link kopieren
Wat vermoeiend, je hebt gewoon een puber in huis. In mijn omgeving ken ik zo een stel. Man altijd de hort op, nooit tijd en zin om iets met het gezin te doen, doet 0,0 in het huishouden. Ik heb begrepen dat ze nu elkaar gaan omdat de vrouw dit niet meer trekt. Gaat daar al jaren zo. Rare relaties hebben sommige mensen.
lilalinda schreef:
16-05-2019 15:40
zo werkt dat bij ons ook wel hoor.
Er staat vanavond niks op de kalender? dan ga ik even koffie drinken bij X of de kroeg in met Y.
Ik zeg tegen man: Ik ben vanavond even weg hoor.
Hij roept: veel plezier
Maaarrrr bij ons gaat dat gelijk op, wij zijn er allebei tevreden mee. En als we elkaar wat weinig zien, balen we daar allebei van. En plannen we avonden samen 'niks'
Zo doen wij het ook. Al moest ik man hier ook wel om vragen in het begin. Die had het gevoel dat hij toestemming aan het vragen was. Ik vond het huiselijk overleg. Hij vond het andersom wel fijn dus nu doet hij het ook. Ik bel hem dan op en vraag heb jij nog plannen want Annie vraagt of ik mee uit eten ga. Dan zegt hij gewoon dat kan hoor, veel plezier.

Dat huishouden moet je blijkbaar ook betere afspraken over maken to. Op jouw dag zorg je t/m het naar bed brengen voor kind en zorg je dat was/ afwas en hond gedaan zijn.
Sommige mensen lopen de kantjes ervan af als ze de kans krijgen. Om hem dan gelijk te dumpen is wat rigoureus. Gewoon wat meer afspreken. Hij is van nature wat meer een nemer blijkbaar. Aan jou om niet te veel te geven...
lilalinda schreef:
16-05-2019 15:40
zo werkt dat bij ons ook wel hoor.
Er staat vanavond niks op de kalender? dan ga ik even koffie drinken bij X of de kroeg in met Y.
Ik zeg tegen man: Ik ben vanavond even weg hoor.
Hij roept: veel plezier
Maaarrrr bij ons gaat dat gelijk op, wij zijn er allebei tevreden mee. En als we elkaar wat weinig zien, balen we daar allebei van. En plannen we avonden samen 'niks'
Wij overleggen dat. Hoe zie jij het weekend voor je? En dan plannen we allebei wat voor onszelf en ook wat activiteiten met het gezin. Maar inderdaad, het is wel in balans.

Zo klinkt het bij TO niet. Zij zorgt voor haar zoontje en haar man doet wat hij wil.
lilalinda schreef:
16-05-2019 15:40
zo werkt dat bij ons ook wel hoor.
Er staat vanavond niks op de kalender? dan ga ik even koffie drinken bij X of de kroeg in met Y.
Ik zeg tegen man: Ik ben vanavond even weg hoor.
Hij roept: veel plezier
Maaarrrr bij ons gaat dat gelijk op, wij zijn er allebei tevreden mee. En als we elkaar wat weinig zien, balen we daar allebei van. En plannen we avonden samen 'niks'
Dus het werkt niet zoals bij TO. Helemaal niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 15:51
Dus het werkt niet zoals bij TO. Helemaal niet zo.
zou daar mijn woordje Maaarrrr opgeslagen hebben???
SjakS schreef:
16-05-2019 15:48
Zo doen wij het ook. Al moest ik man hier ook wel om vragen in het begin. Die had het gevoel dat hij toestemming aan het vragen was. Ik vond het huiselijk overleg. Hij vond het andersom wel fijn dus nu doet hij het ook. Ik bel hem dan op en vraag heb jij nog plannen want Annie vraagt of ik mee uit eten ga. Dan zegt hij gewoon dat kan hoor, veel plezier.
Zo gaat dat hier ook. 9 van de 10x kan het gewoon, we gunnen elkaar heel veel ruimte, dus geen probleem verder, maar overleggen vind ik wel belangrijk.

Je kan er niet vanuit gaan dat de ander er altijd wel is en alles opvangt, dat vind ik erg egoïstisch overkomen.

Ik vraag me af of TO het ook wel eens andersom zo doet. Waarschijnlijk niet, want dan zou hij vrij snel inzien dat het vervelend gedrag is.
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
16-05-2019 15:48
Zo doen wij het ook. Al moest ik man hier ook wel om vragen in het begin. Die had het gevoel dat hij toestemming aan het vragen was.
Mijn man had dat ik het begin ook zo. wat ons hielp, was een kalender. Als er niks staat, dan hebben we niks, dus ga gerust je gang.
Als mijn man vraagt: Kan ik...
Zeg ik: Kijk maar op de kalender, dat hielp hem van dat idee van toestemming vragen.

(wij zijn allebei wat puberaal als het om onze vrijheid gaat)
EHV1981 schreef:
16-05-2019 15:47
Wat vermoeiend, je hebt gewoon een puber in huis. In mijn omgeving ken ik zo een stel. Man altijd de hort op, nooit tijd en zin om iets met het gezin te doen, doet 0,0 in het huishouden. Ik heb begrepen dat ze nu elkaar gaan omdat de vrouw dit niet meer trekt. Gaat daar al jaren zo. Rare relaties hebben sommige mensen.
Bizar dat er zoveel stellen zijn waar de verhouding compleet scheef zit. Ik kan me daar niks bij voorstellen, dat je daar zin in hebt.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
16-05-2019 15:47
Wat vermoeiend, je hebt gewoon een puber in huis. In mijn omgeving ken ik zo een stel. Man altijd de hort op, nooit tijd en zin om iets met het gezin te doen, doet 0,0 in het huishouden. Ik heb begrepen dat ze nu elkaar gaan omdat de vrouw dit niet meer trekt. Gaat daar al jaren zo. Rare relaties hebben sommige mensen.

Ken ook 2 van die gezinnen. Vrouwen zijn gestopt met weken omdat ze het niet rondkrijgen met werk omdat ze alles moeten doen. En dan is man in het weekend ook nog continue weg..
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat toch voor iets idioots met dat 'toestemming vragen'. Ik snap dat je wat vrijheid en persoonlijke ruimte nodig hebt, maar het is toch logisch dat je elkaar op de hoogte brengt van je plannen en wensen en dat het soms even niet kan omdat het niet zo handig uitkomt?
Ik heb dat hier ook uit moeten leggen. Vind dat nog steeds wel raar. Ik vind het ook raar als een man gaat slapen zonder je even welterusten te zeggen (is hier ook weleens gebeurd). Dan vraag ik me echt af: zo ben je toch niet opgevoed?
Maar goed, misschien ben ik wel een miep.
dianaf schreef:
16-05-2019 13:59
Het lijkt mij dat hij gewoon graag dingen doet, of het nu met gezin is of niet.
Niet mee eens. Hond uitlaten, kind eten geven en op bed leggen en huishoudelijke taken doet hij niet. Initiatief nemen om iets met vrouw en kind te doen neemt hij niet. Hij doet vooral graag iets voor zichzelf.
Hier is het echt niet alleen dat we elkaar op de hoogte houden, maar toch echt overleg. Je zou het ook toestemming vragen kunnen noemen. Wel met dat verschil dat als er geen zwaarwegende reden is om iets te weigeren, dat we het al snel best vinden.

Wanneer je samen kinderen hebt dan zit je in een andere dynamiek. Jouw vrijheid betekent dat de ander meer beperkt is en andersom. Ik vind het dus vrij logisch dat de plannen die je maakt in overleg gaan, omdat ze ook invloed hebben op de ander.

Dit geldt trouwens alleen voor onze vrije weekenden en dagen, want de andere momenten zijn de kinderen onder de pannen en doe ik regelmatig iets spontaan, zonder overleg.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
16-05-2019 16:12
en doe ik regelmatig iets spontaan, zonder overleg.
foei!
Toch maar concreet gaan planning met deze dagen. Anders heeft man blijkbaar een vrijbrief om er zelf op uit te gaan.
lilalinda schreef:
16-05-2019 15:56
zou daar mijn woordje Maaarrrr opgeslagen hebben???

Ja, is allemaal heel normaal.. zo doen wij het ook, enz.
Maaaarrrrrrreigenlijk gaat het dus helemaal niet zo als bij TO thuis.

Kan je wel beledigd zijn maar wat heeft dat met TO's probleem te maken dan? Wat moet ze daarmee?
gizzmo-returns schreef:
16-05-2019 16:50
Toch maar concreet gaan planning met deze dagen. Anders heeft man blijkbaar een vrijbrief om er zelf op uit te gaan.
En dan ook de dingen 'plannen' die horen bij een gezin hebben. Zeg huishoudelijke klusjes en tijd met kind doorbrengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven