Leeftijdverschil in relaties

21-06-2021 06:06 91 berichten
Hoi,
Wat is het grootste leeftijdsverschil wat jullie in een relatie hebben gehad?
En hoe gingen die relaties? Merkten jullie veel van het verschil in leeftijd?

Hebben relaties met een groot verschil überhaupt een kans van slagen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 38, man 54.
11 jaar samen, leeftijdsverschil voel je niets van :biggrin:
11 jaar verschil is niet vreselijk veel. Wat het naar mijn idee wel lastig kan maken is als de een op korte termijn zich al wil settelen en de ander nog niet. Als zij 20 is kan het maar zo dat ze de komende 10 jaar nog geen kinderen wil. Maar misschien ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 19 en hij was 29. Het heeft zes jaar geduurd inclusief samenwonen.
Ik ben volwassen geworden en doorontwikkeld en hij was nog steeds een onverantwoordelijke rebelse man.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Lorrelies schreef:
21-06-2021 12:19
Ik was 19 en hij was 29. Het heeft zes jaar geduurd inclusief samenwonen.
Ik ben volwassen geworden en doorontwikkeld en hij was nog steeds een onverantwoordelijke rebelse man.
Dit dus. Zit je met zo’n kleuter opgescheept. Mooi als je dezelfde kant op ontwikkeld maar de praktijk is weerbarstiger.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 33. Heb 2 kinderen uit een eerdere relatie en vriend is 23. Andersom dus. Maar het werkt.. we levelen ergens op 27 denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Een leeftijdsverschil van 11 jaar is niet zo groot. Mijn grootouders hadden dat en zie het bij verschillende bevriende stelletjes.

Wat denk ik belangrijker is, is de levensfase waarin jullie beide zitten.

Zij zit nog in de fase waarin ze nog allerlei dingen aan het ontdekken is, over wie ze is, wat ze wil in het leven. Of zoals iemand hier zei: haar hersenontwikkeling is nog druk bezig.

Bij jou speelt dat allemaal wat minder nu, vermoed ik zo.

Ik maakte dat in mijn studententijd mee. In mijn vriendengroep kwam er een stelletje bij, hij was 29, vast baan, zij 19, 2e jaars studente. Woonden samen. Hij was een aardige kerel, maar al helemaal in de huisje, boompje, beestje modus. Zij wilde juist zich storten in de gezellige kant van het studentenleven. Die relatie heeft het jaar niet gehaald.

Bij de leeftijd 41-30 of 51-40 speelt dat allemaal niet. Meestal zit je dan beiden in dezelfde levensfase.

Dat zou van een afstand gezien mijn bedenkingen hierbij zijn.

Maar uiteraard moet je natuurlijk ook simpelweg uitzoeken of je elkaar leuk genoeg vind. Want het is nog redelijk pril?
Alle reacties Link kopieren
1 jaar, ik was 19, hij 30. Heeft 2 jaar geduurd. Achteraf had ik die 2 jaar beter anders besteed. Ik heb nu terugkijkend geen respect meer voor die man.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
22 jaar, het heeft 5 jaar geduurd inclusief samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
WeBey schreef:
21-06-2021 13:05


Ik maakte dat in mijn studententijd mee. In mijn vriendengroep kwam er een stelletje bij, hij was 29, vast baan, zij 19, 2e jaars studente. Woonden samen. Hij was een aardige kerel, maar al helemaal in de huisje, boompje, beestje modus. Zij wilde juist zich storten in de gezellige kant van het studentenleven. Die relatie heeft het jaar niet gehaald.

Bij de leeftijd 41-30 of 51-40 speelt dat allemaal niet. Meestal zit je dan beiden in dezelfde levensfase.

tot je de volgende grens overgaat
45 of 56 is toch wel weer een groot verschil.
lilalinda schreef:
21-06-2021 13:44
tot je de volgende grens overgaat
45 of 56 is toch wel weer een groot verschil.
En dan kan een probleem geven, of misschien ook niet.
Maar als je dan 25 jaar gelukkig samen was tot die tijd.
Ik ken veel stellen van dezelfde leeftijd die dat niet redden.
Alle reacties Link kopieren
Kussensloop schreef:
21-06-2021 13:52
En dan kan een probleem geven, of misschien ook niet.
Maar als je dan 25 jaar gelukkig samen was tot die tijd.
Ik ken veel stellen van dezelfde leeftijd die dat niet redden.
klopt

en toch, is de kans op mislukken veel groter bij een groter leeftijdsverschil.
Ondanks alle N=1 reacties hier
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-06-2021 13:44
tot je de volgende grens overgaat
45 of 56 is toch wel weer een groot verschil.
Tja, hangt er ook vanaf of de betreffende 50-er op zich zelf let. Mijn baas is 57, maar ziet er nog bijzonder sportief en jong uit. Kerel sport veel, eet gezond, dan valt het met de energie allemaal nog wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Vrij recent in eenzelfde situatie gezeten als jij TO. Streelt je ego wel he ;-)
De relatie op zich was top. Je voelt je weer jong en ergens is het ook wel een wens van vele mannen, een (aanzienlijk) jongere vrouw. Vul zelf maar in voor welke dingen. Hartstikke leuke tijd beleefd, maar de impulsiviteit van haar kant vond ik wel lastig. Alles kan en mag maar zonder er eens goed over na te denken (beetje mijn beeld van hedendaagse jeugd). Met de kennis van nu zou ik er nooit meer aan beginnen.

Maar wie weet werkt het voor jou wel. 'Mijn' relatie is om totaal andere redenen stukgelopen hoor, dus dat is wel anders. Maar aan de relatie zelf lag het niet zullen we maar zeggen. En ook niet aan schoonouders die het af/goedkeuren of waar je wel/niet mee door één deur kunt. Moet je ook erg veel geluk mee hebben, kan me voorstellen dat de meeste ouders iets anders voor hun dochter voor ogen hebben. Bottom line: zij wilde het liefst per direct een kind en ik (verstand zegevierde) niet. Qua leeftijd had die gedachtegang wel andersom gemogen wat mij betreft ghehe. Ik was destijds 32, zij 20 en in de tussentijd is ze 21 geworden.
Alle reacties Link kopieren
WeBey schreef:
21-06-2021 17:02
Tja, hangt er ook vanaf of de betreffende 50-er op zich zelf let. Mijn baas is 57, maar ziet er nog bijzonder sportief en jong uit. Kerel sport veel, eet gezond, dan valt het met de energie allemaal nog wel mee.
oh zeker er zijn grote onderlinge verschillen
Maar 50 is echt altijd ouder dan 40 :)
24 jaar. Dat bleek teveel verschil. Leuke tijd gehad, maar na een paar maanden toch maar een eind aan gemaakt (dus het is ook een beetje discutabel of het onder een relatie valt). Ook al vanwege de afstand.

Kort daarna wel langere tijd een relatie gehad met een verschil van 20 jaar en dat ging op zich prima, maar liep ergens anders op stuk wat niet overbrugbaar is.

Nu verloofd met iemand die 15 jaar jonger is.

Leeftijdsverschil hoeft dus geen enkel probleem te zijn. Al mijn relaties met vrouwen die ouder waren of slechts iets jonger dan ik zijn ook ten einde gekomen. Wat dat betreft ben ik vaker aangelopen tegen dat een vrouw van mijn leeftijd totaal niet past bij mij. Misschien toeval, maar de meesten waren niet heel erg flexibel om het zo maar eens te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
21-06-2021 17:27
Misschien toeval, maar de meesten waren niet heel erg flexibel om het zo maar eens te zeggen.
en als inflexibele ouwe man, heb jij nou eenmaal een flexibele partner nodig??
:)
lilalinda schreef:
21-06-2021 17:32
en als inflexibele ouwe man, heb jij nou eenmaal een flexibele partner nodig??
:)
Ik ben inflexibel, noch oud (al is dat laatste subjectief natuurlijk).

Om een voorbeeld te geven: ik onderneem wereldwijd. Dat houdt dus in dat ik op meerdere plekken woon en ook dat ik kan beslissen om Nederland te verlaten voor een bepaalde periode, of zelf definitief. Daar hebben vrouwen van mijn leeftijd doorgaans geen zin in. Die hebben hun sociale kring hier en willen niet iets nieuws opbouwen elders.

Maar ook spontaan een weekend weg stuit op weerstand.

Vrouwen van eind 20, begin 30 vinden dat juist leuk (ook weer: meestal).
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
21-06-2021 17:47
Ik ben inflexibel, noch oud (al is dat laatste subjectief natuurlijk).

Om een voorbeeld te geven: ik onderneem wereldwijd. Dat houdt dus in dat ik op meerdere plekken woon en ook dat ik kan beslissen om Nederland te verlaten voor een bepaalde periode, of zelf definitief. Daar hebben vrouwen van mijn leeftijd doorgaans geen zin in. Die hebben hun sociale kring hier en willen niet iets nieuws opbouwen elders.

Maar ook spontaan een weekend weg stuit op weerstand.

Vrouwen van eind 20, begin 30 vinden dat juist leuk (ook weer: meestal).
Toch bevestig je wat ik zeg: je zoekt iemand die met jou meeplooit
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 49, mijn man 40
Merk geen verschil

Nou moet ik wel zeggen dat wij elkaar pas hebben leren kennen toen ik al in de 40 was
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
lilalinda schreef:
21-06-2021 18:06
Toch bevestig je wat ik zeg: je zoekt iemand die met jou meeplooit
Nee, dat zie je verkeerd. Ik heb tijdens mijn huwelijk ook mijn bedrijf opgegeven vanwege een droom van mijn ex vrouw.

Ik ga alleen niet wat ik nu weer uit de grond heb gestampt opgeven voor een ik wil dat alles blijft zoals het is part time 13 in een dozijn baantje wat je letterlijk overal ter wereld kan krijgen. Dat is niet realistisch.

Hoogstens kun je zeggen dat ik niet flexibel ben als het gaat om stilstaan. Ik moet in beweging zijn. Maar verder kan ik dus prima andere keuzes maken.
Alle reacties Link kopieren
mafalda schreef:
21-06-2021 09:06
Dit dus..
Een verstandige oudere man willen als je in de 20 bent. Maar zijn de dames 40 nog in de bloei van hun leven zit je met zo een kalende bejaarde op de bank.
Het leeftijd verschil van 40 naar 55 vind ik juist ontzettend groot.

Man en ik schelen 6 jaar trouwens.
Ik volgend jaar 50.
Zelden zie ik nog leuke aantrekkelijke mannen van mijn leeftijd, laat staan van nog 15 jaar ouder.
Dit inderdaad. Nou ben ik weliswaar verwend met een man van 5 jaar jonger dan ik :-) maar een man van 15 jaar ouder zou ik echt niet aan moeten denken. Die zou dan nu al 71 zijn :-o
Ik zie het ook bij mijn schoonouders. Hij 78, zij (tweede vrouw) 65. Zij is net gestopt met werken, nog in de bloei van haar leven eigenlijk, maar inmiddels is hij al zó oud dat ie nergens meer zin in heeft en ook lichamelijk flink achteruit kachelt. Dus in plaats van leuke dingen doen na haar pensioen is het meer mantelzorg inderdaad.
Nothing happens for a reason
DS1971 schreef:
21-06-2021 17:47


Om een voorbeeld te geven: ik onderneem wereldwijd. Dat houdt dus in dat ik op meerdere plekken woon en ook dat ik kan beslissen om Nederland te verlaten voor een bepaalde periode, of zelf definitief. Daar hebben vrouwen van mijn leeftijd doorgaans geen zin in. Die hebben hun sociale kring hier en willen niet iets nieuws opbouwen elders.


Vrouwen van eind 20, begin 30 vinden dat juist leuk (ook weer: meestal).
Klopt! Voor het avontuur. Om te kunnen zeggen: ik heb hier en hier en daar gewoond. Tot ze ook wat rijper geworden zijn en houden van structuur in hun leven. En dan is het bye-bye DS1971.

Ik hoef me niet uit te spreken over de oorzaken van jhet stopzetten van de relaties met vrouw 1 en vrouw 2. Maar ergens zou het leeftijdsverschil toch wel een piepklein oorzaakje kunnen zijn, misschien zonder dat jij het doorhebt. Want 'onder de mom van (allerlei redenen)' is het verschil in leeftijd misschien toch een onrechtstreekse oorzaak. En als jij dit jaar 50 wordt, dan zullen die relaties toch ook geen tientallen jaren geduurd hebben. En (tenzij je een hele dikke portemonnee hebt) gaan die relaties met die veel jongere vrouwen altijd korter en korter duren. De lengte van de relatie wordt omgekeerd evenredig met jouw leeftijd. Of denk je dat je met je 60 nog een meid van 30 aan je zijde zal hebben?

Deze post is niet uitdagend bedoeld hoor, echt niet.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
21-06-2021 20:44
Nee, dat zie je verkeerd. Ik heb tijdens mijn huwelijk ook mijn bedrijf opgegeven vanwege een droom van mijn ex vrouw.

Ik ga alleen niet wat ik nu weer uit de grond heb gestampt opgeven voor een ik wil dat alles blijft zoals het is part time 13 in een dozijn baantje wat je letterlijk overal ter wereld kan krijgen. Dat is niet realistisch.

En als zij iets anders wil? Iets dat impact heeft op jullie relatie? Heeft zij dan die vrijheid? Vouw jij je ook naar haar keuzes?
Alle reacties Link kopieren
Ex en ik scheelden 10 jaar en dat was toen ik 31 was en hij 41 nog wel leuk.
Maar later niet meer. Ik vond hem al snel een ouwe zemeldoos.

Nu iemand die 3 jaar jonger is. Past beter.
mammezel schreef:
21-06-2021 21:17
Klopt! Voor het avontuur. Om te kunnen zeggen: ik heb hier en hier en daar gewoond. Tot ze ook wat rijper geworden zijn en houden van structuur in hun leven. En dan is het bye-bye DS1971.

Ik hoef me niet uit te spreken over de oorzaken van jhet stopzetten van de relaties met vrouw 1 en vrouw 2. Maar ergens zou het leeftijdsverschil toch wel een piepklein oorzaakje kunnen zijn, misschien zonder dat jij het doorhebt. Want 'onder de mom van (allerlei redenen)' is het verschil in leeftijd misschien toch een onrechtstreekse oorzaak. En als jij dit jaar 50 wordt, dan zullen die relaties toch ook geen tientallen jaren geduurd hebben. En (tenzij je een hele dikke portemonnee hebt) gaan die relaties met die veel jongere vrouwen altijd korter en korter duren. De lengte van de relatie wordt omgekeerd evenredig met jouw leeftijd. Of denk je dat je met je 60 nog een meid van 30 aan je zijde zal hebben?

Deze post is niet uitdagend bedoeld hoor, echt niet.
Ik ben niet bij iemand om daar zo lang mogelijk bij te blijven, ik ben bij iemand omdat het leuk is. En zo niet, dan moet je lekker uit elkaar gaan.

Verder hangt jouw post van aannames aan elkaar. Waarbij je vooral heel slecht gokt. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven