Leeftijdverschil in relaties

21-06-2021 06:06 91 berichten
Hoi,
Wat is het grootste leeftijdsverschil wat jullie in een relatie hebben gehad?
En hoe gingen die relaties? Merkten jullie veel van het verschil in leeftijd?

Hebben relaties met een groot verschil überhaupt een kans van slagen?
Man en ik schelen net geen 13 jaar.
Wij zijn intussen al 38j gelukkig getrouwd en ja; wij blijven samen!
Toen ik man leerde kennen verklaarde iedereen mij voor gek.

"Moemoe, waarom zo'n 'oude' man? Dat komt echt niet goed hoor"!

Intussen zijn al degenen die dat verklaarden zelf al jaren gescheiden.
Leeftijd op zich maakt niks uit.
Ik ben nog iedere dag dankbaar voor mijn lieve man!
lilalinda schreef:
21-06-2021 21:25
En als zij iets anders wil? Iets dat impact heeft op jullie relatie? Heeft zij dan die vrijheid? Vouw jij je ook naar haar keuzes?
Dat stond er toch dat ik dat net zo goed kan doen?

Alleen niet per definitie. Het moet wel ergens toe leiden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 'record' is slechts 5 jaar. Ik was 19 en hij 24. Ik kwam net kijken en vond hem stoer en interessant. Maar na 4 jaar had ik hem aan alle kanten ingehaald. Toen werkte het dus niet meer.

Maar goed, mijn vader was ook 19 toen hij mijn moeder van (toen) 25 ontmoette. En die zijn al meer dan 40 jaar getrouwd.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Eerste serieuze relatie was ik 23 en hij 30, ik net afgestudeerd en hij al lang en breed werkende. In de eerste maanden was alles leuk en gezellig maar uiteindelijk kwamen er toch te veel verschillen. Ik was echt nog een student in mijn eerste appartementje en hij had al een riante koopwoning. Daar lag de verhouding al scheef want ik keek tegen hem op. Toen ik later ook nog hoorde dat jij eens kind had van minstens een jaar of 7 die hij nooit wilde zien of had erkend was ik er wel klaar mee.

De relatie daarna werd ik zelf zwanger, die vent was 10 jaar ouder, leek stabiel maar trok zijn handen er vanaf (bizar na deze vorige relatie bevindingen). Nooit meer naar omgekeken.

Wonder boven wonder vrij snel daarna kwam ik mijn man tegen (toen ik zwanger was nota bene) 6 jaar ouder, die “gewoon” (wat natuurlijk absoluut niet gewoon was!) voor mijn kind zorgt alsof het zijn eigen kind is en we hebben er samen nog twee bij gekregen. Hij was bij alle afspraken en bevalling van de eerste (die dus Biologisch niet van hem was).
We zijn nu 9 jaar verder!

Leeftijd zegt soms niks, en soms alles. Maar meestal is het de levensfase en de ervaring die het maakt of breekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een relatie gehad met een man negen jaar jonger dan ik. Dat resulteerde in verschil in levens wensen. Hij wilde kinderen ik niet meer bv. Nu date ik een man die acht jaar ouder is. Daarom merk ik verschil qua energie bv. Ik blijf op een gezellige avond makkelijk wakker tot vier uur in de nacht, hij valt om om een uur. Echter denk ik wel, dat dat niet perse aan de leeftijd hoeft te liggen maar ook aan gewoon hoe de persoon zelf is. Dus dat is denk ik de conclusie, dat je iemand moet hebben die qua wensen behoeften hetzelfde denkt als jij, daar hoeft geen leeftijd cijfer aan vast te hangen
Alle reacties Link kopieren
2 dagen voor mijn 21ste verjaardag iets begonnen met een man van toen bijna 35.
Intussen zijn we 36 en 50 en nog samen.


Ik wist dat het zou stormen in mijn omgeving dus het heeft tijden geduurd eer mijn omgeving wist van mijn relatie.
En vervolgens ook nog eens tijden voor ze zijn leeftijd wisten.
(Een jaar wachten met "de grote voorstelling" heeft voordelen :-).)


Hier ben IK overigens degene die na een tijd huisje, boompje, beestje wou :-D .
Als het aan man lag had die nog altijd in zijn te krappe studentikoze huur-studio gezeten. Een huis kopen op zijn 42ste vond ie "zo volwassen" :-D.
(Ze schatten hem niet voor niets elke keer 5 à 10 jaar jonger dan ie is.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Hier 12 jaar verschil: hij 42, ik 54. Gaat prima. Al 8 jaar. Op mijn 30e had het overigens niet gewerkt hoor. Maar nu ervaar ik weinig verschil: hij houdt van zaken uit de jaren 80/90, ik als vanzelf ook, hahaha. Het is bij ons niet erg een issue. We zijn fysiek ook even ‘fit’. Mocht dat erg gaan uiteen lopen, dan lijkt me dat wel echt lastig. Voorheen had ik een partner die mijn leeftijd had. Ik ervaar niet veel verschil eigenlijk. Hij heeft geen kinderwens, dat is uiteraard wel belangrijk. Succes!
Vriend en ik schelen 7 jaar. Tot nu toe nog geen problemen gemerkt want we zitten in dezelfde levensfase. Ik haalde in januari mijn HBO diploma en werk nu fulltime, hij gaat deze week zijn scriptie verdedigen en gaat daarna ook fulltime werken. Ik lig dus in de studie een halfjaar voor, terwijl ik 25 ben en hij 33. Maar we hebben het over dezelfde onderwerpen aan tafel. Hij is een serieuze hardwerkende jongen maar het koste hem wat jaartjes om zijn juiste richting te vinden.

Ook qua humor, interesses, (afwezige) kinderwensen en toekomstplannen denken we hetzelfde. Ook over waar we in de relatie staan denken we hetzelfde. Soms komt het onderwerp "als we gaan trouwen" voorbij, daar willen we ook allebei graag naartoe. Ik vind een ervaren rustige partner heel fijn, en ik haal juist veel spontaniteit in hem naar boven.

Ik heb dus niks te klagen! Voordat ik vriend leerde kennen datede ik een leeftijdgenoot en dat liep juist spaak omdat ik hem maar een flierefluiter vond.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex was 10 jaar ouder, maar ik was toen ook al 26. Ik werkte al een paar jaar, bezig met een master en bezig met het zoeken van een huis.
Mannen van mijn leeftijd waren toen vooral nog bezig met feesten, leaseauto's en uitgaan of ze waren gewoon heel saai. Dus hele andere interesses en levenstijl dan ik had.
En mijn ex had die 'wilde' periode al gehad, alhoewel hij niet zo heel wild was. :lol: Maar we zaten wel in dezelfde levensfase als beiden een leuke/goede baan, sportief, houden van reizen, geen kinderen, vrij nuchter in het leven.
Het is niet uit gegaan door het verschil in leeftijd, maar gewoon door verschillen in karakter.

Ik ben nooit op zoek geweest naar een man die zoveel ouder was, het liep gewoon zo. In de 2-3 jaar voor hem, was ik wel eens uitgevraagd door een man van 5-6 jaar ouder dan ik en dat vond ik toen echt veel te oud. :rofl:
Maar als ik nu zou gaan daten, dan is de kans groter dat het klikt met iemand van mijn leeftijd dan 10 jaar geleden. Simpelweg omdat die mannen nu wel in dezelfde levensfase zitten. :hyper:

Ik vind 10-20 jaar ouder bij iemand van 30-40 (dus partner 40-50) minder raar dan wanneer iemand jonger of ouder is. Ik kan mij niet voorstellen wat een 18 jarige met iemand van 28-38 moet doen, te groot verschil in levensfase. Idem wat iemand van 50 met een 70 jarige moet, te groot verschil in levensfase. De eerste situatie vind ik wel erger, omdat ik vind dat zo'n jong iemand gewoon te weinig levenservaring heeft om in te schatten wat het betekent en wat de gevolgen kunnen zijn (van een relatie an sich en dan ook met iemand die zoveel ervarener is).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hier al twee jaar een relatie met een man van ruim 12 jaar ouder (hij 42, ik 29) en eigenlijk merk ik er weinig van, behalve dat hij al een kind heeft. Gelukkig hoef ik zelf geen kinderen, anders had dat wel uitgemaakt, maar daarvoor hoef je niet in leeftijd te schelen lijkt me. Verschil in levensstijl is er wel, maar dat is meer vanwege persoonlijkheid en werksituatie (ik: introvert, paar close vrienden, hij: zeer sociaal, grote vriendenkring/ik: werk in de horeca met bijbehorende gekke tijden, hij: werkt op kantoor in een standaard 9-17 baan).

Commentaar van omgeving overigens nauwelijks gehad, ofwel iedereen houdt wijselijk zijn mond, ofwel iedereen vindt het gewoon prima. Zijn ouders waren wel heel even sceptisch over mijn leeftijd, maar dat bleek over kinderwens te gaan dus dat snel kunnen oplossen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ja: Ervaring met 7 jaar leeftijdsverschil. Het leeftijdsverschil verhulde een paar andere verschillen in karaktereigenschappen en wij pasten toch niet zo goed bij elkaar. Waren we van dezelfde leeftijd geweest had ik daar sneller doorheen kunnen prikken naar mijn idee.

Wij zijn dan ook niet lang samen geweest.
verbenas wijzigde dit bericht op 22-06-2021 16:13
Reden: .
7.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S7rin schreef:
21-06-2021 09:30
Een ex van 15 jaar ouder en een van 12 jaar ouder.

Hier was het probleem met de oudere mannen juist dat ze nog niet volwassen waren of wilden worden. Vrouwen van hun eigen leeftijd zagen het natuurlijk niet zitten om moeder te spelen i.p.v. een volwaardige partner te hebben, dus eindigden ze altijd met jongere exemplaren. Nog steeds. Zij worden ouder, maar hun vriendinnetjes niet.

Voor de oudere heren werkt het. Voor de jongere dames op de lange termijn niet.
Dit wel, maar de echte leeftijd komt op een gegeven moment toch echt om de hoek kijken. De meeste mensen worden minder flexibel naar mate ze ouder worden. Deels door ervaringen en weten wat ze willen, aan de andere kant doordat het lijf en de hersenen in werkelijkheid minder flexibel worden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Met mijn ex scheelde ik een half jaar. Zijn nieuwe vrouw is 10 jaar jonger, nog niet eens afgestudeerd toen ze elkaar leerden kennen, en ik had verwacht dat dat wel mis zou gaan als zij ook een eigen mening zou krijgen. Ex heeft inmiddels wat zelfinzicht vergaard dus het lijkt, nu een jaar of 18 verder, nog steeds goed te gaan.
Ik heb zelf wel eens een relatie gehad met een man die > 20 jaar ouder was. Dat was toch wel een duidelijk verschil ook qua periode waarin we waren opgegroeid, toekomstverwachtingen, zijn vriendenkring die vooral uit oude mensen bestond (en die vrouwen die mij met argusogen bekeken).
Ik ben wel voor het proberen, als je elkaar leuk vindt is er veel mogelijk.
Wat een gezeur over "verschillende levensfases" zeg!
Om nog te zwijgen over de uitspraken:
- Een leeftijdsverschil van 4 jaar is het beste.
- Leeftijd oudste partner delen door 2 en daar 7 bij optellen.
Echt??

De meeste van mijn vrienden/ kennissen die uit elkaar gegaan zijn voldeden aan bovenstaande voorwaarden nochtans.
Man en ik voldoen helemaal niet aan die 'voorwaarden' maar we zijn na 40j nog steeds gelukkig samen.
Het is aan. Knetterverliefd hier en andersom naar mijn idee ook.
Bedankt voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik schelen 10 jaar. Gaat prima. Behalve dan dat ik een keer niet wist wat de Familie Knots is. Tot zover de generatiekloof.
Dragonslayer schreef:
22-06-2021 18:58
Het is aan. Knetterverliefd hier en andersom naar mijn idee ook.
Bedankt voor de reacties.
En jouw beste vriend? Is die bijgedraaid?
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
22-06-2021 18:03
Wat een gezeur over "verschillende levensfases" zeg!
Om nog te zwijgen over de uitspraken:
- Een leeftijdsverschil van 4 jaar is het beste.
- Leeftijd oudste partner delen door 2 en daar 7 bij optellen.
Echt??

De meeste van mijn vrienden/ kennissen die uit elkaar gegaan zijn voldeden aan bovenstaande voorwaarden nochtans.
Man en ik voldoen helemaal niet aan die 'voorwaarden' maar we zijn na 40j nog steeds gelukkig samen.
Ik ben 1 vriendin kwijtgeraakt.

Die bleef na 3 jaar samen met mijn partner maar doorbomen over dat een leeftijdsverschil van 2 jaar ideaal en het maximum was.
En dat 13 à 14 jaar "absoluut niet kon".
Na 3 jaar continu gezeur daarover elke keer als we elkaar zagen was ik het wel zat.

Via de dorps-tamtam moet ze ongetwijfeld weten dat we jaren later nog altijd samen zijn.
En dat haar stelling niet erg veel steek houdt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
22-06-2021 19:52
Ik ben 1 vriendin kwijtgeraakt.

Die bleef na 3 jaar samen met mijn partner maar doorbomen over dat een leeftijdsverschil van 2 jaar ideaal en het maximum was.
En dat 13 à 14 jaar "absoluut niet kon".
Na 3 jaar continu gezeur daarover elke keer als we elkaar zagen was ik het wel zat.

Via de dorps-tamtam moet ze ongetwijfeld weten dat we jaren later nog altijd samen zijn.
En dat haar stelling niet erg veel steek houdt.
Klinkt meer als jaloers geneuzel...
DS1971 schreef:
22-06-2021 19:44
En jouw beste vriend? Is die bijgedraaid?
Hij weet het nog niet.
Dragonslayer schreef:
22-06-2021 18:58
Het is aan. Knetterverliefd hier en andersom naar mijn idee ook.
Bedankt voor de reacties.
Wat een leuk nieuws! Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Hier was ik 18, man 33 toen we elkaar 16 jaar geleden leerde kennen. Still going strong. Merk weinig van het verschil. Hij is nog jong van geest, zorgt goed voor zichzelf, genoeg energie en staat open voor nieuwe dingen.

Moet wel zeggen, man was nog nooit getrouwd geweest, geen kinderen en ook geen koopwoning. Dat maakte het wel makkelijker om samen ons leven op te bouwen.
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Mirandaaatje_86 schreef:
21-06-2021 07:03
Hier 9 jaar.

Ik merk zeker verschillen. Roken was nog normaler, muziek, doen en laten

Ook op latere leeftijd handig met pensioen ect ... waarschijnlijk op tijd weduwe.
Huh? Sorry begrijp ik goed dat jij het een voordeel vind om waarschijnlijk "op tijd" weduwe te worden? (wat is dat trouwens voor je op tijd?) Dat is juist het enige nadeel van het feit dat mijn man 13 jaar ouder is dan ikzelf. De kans dat ik weer weduwe wordt is groot en tevens mijn ergste nachtmerrie.
Komt alles behalve liefdevol over, sterker nog erg berekenend.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
22-06-2021 19:52
Ik ben 1 vriendin kwijtgeraakt.

Die bleef na 3 jaar samen met mijn partner maar doorbomen over dat een leeftijdsverschil van 2 jaar ideaal en het maximum was.
En dat 13 à 14 jaar "absoluut niet kon".
Na 3 jaar continu gezeur daarover elke keer als we elkaar zagen was ik het wel zat.

Via de dorps-tamtam moet ze ongetwijfeld weten dat we jaren later nog altijd samen zijn.
En dat haar stelling niet erg veel steek houdt.
Klinkt alsof ze haar eigen voorkeur aan iedereen probeert voor te schrijven. Zij valt zelf blijkbaar alleen op mannen van dezelfde leeftijd. Das prima voor haar, maar dat gaat niet voor iedereen op.
Ik heb 1 vriendin die valt op mannen die wat jonger zijn dan haar. Haar huidige vriend (waarmee ze al een paar jaar samenwoont) is 5 jaar jonger. En heb haar daarvoor eigenlijk altijd gezien met iets jongere mannen.
En andere vriendin die ik sinds mijn studententijd ken viel haast exclusief op mannen van 20 jaar ouder. Haar huidige man is ook ongeveer 20 jaar ouder. De combinatie van grijs haar en levenservaring vond ze altijd zeer aantrekkelijk.

Iedereen heeft zo zijn/haar eigen voorkeur. Niets mis mee als je er gelukkig van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik val bijna exclusief op mannen van een jaar of 5 jonger. Geen idee waarom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven