Losgeslagen puber

02-06-2019 23:03 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje is 15 en vertoont behoorlijk (naar mijn inziens) losgeslagen gedrag. Ze trekt zich niks aan van welke regel dan ook. Ze lapt alles, maar dan ook echt alles aan dr laars. Ze drinkt veel te veel alchohol, blowt, doet XTC, eigenlijk alles wat God verboden heeft. Nu vindt haar moeder (mijn tante dus) het genoeg en wil ze dat ík met mijn nichtje in gesprek ga. Mijn nichtje weet nu inmiddels dat ik degene ben die haar moeder heeft ingelicht over het drugsgebruik en het feit dat ze stiekem nog rookt.
Ik heb oprecht geen idee hoe ik dit aan moet pakken en hoe ik überhaupt door ga dringen tot mijn nichtje. Ik heb ook het idee dat het helemaal niet mijn plek is hierover in gesprek te gaan met mijn nichtje.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Dit is toch helemaal niet iets wat jij zou moeten oppakken? Jouw nichtje zal je uitmaken voor rotte vis (en niet onbegrijpelijk ook vanuit het perspectief van een 15-jarige).
Denk dat de tijd van ‘praten’ sowieso al een gepasseerd station is.
Lucifer2018 schreef:
02-06-2019 23:18
In een dagje? Nee, dat kost meestal wel wat meer.

Leg het lekker terug bij haar moeder. Lukt het haar niet, zal prof hulp te vinden hoor.
Stap terug ook al kijken ze dan met scheven ogen naar je. Lekker boeiend.
Dit speelt ook al wel wat langer dan een dagje natuurlijk, maar toen hield moeder steevast dr handen voor de ogen. En nu het steeds verder gaat moet ik ineens met mijn nichtje in gesprek gaan. Maar ik zie nu meer in dat ik dat gewoon echt niet doen moet en dat het niet mijn plaats is.
Belg007 schreef:
02-06-2019 23:19
Is er ook ergens een vader in 't spel?
Die misschien wél open staat voor professionnele hulp of minstens 't feit dat het zijn dochter is en dus vooral zijn probleem?
Het contact met vader is nogal stroef, volgens mij heeft ze al een tijdje niets meer van hem gehoord.
lemoos2 schreef:
02-06-2019 23:23
Dit is toch helemaal niet iets wat jij zou moeten oppakken? Jouw nichtje zal je uitmaken voor rotte vis (en niet onbegrijpelijk ook vanuit het perspectief van een 15-jarige).
Denk dat de tijd van ‘praten’ sowieso al een gepasseerd station is.
Ik ben het helemaal mee eens en vind het ook meer dan logisch dat ze me nu uitmaakt voor rotte vis. Ik wist alleen echt niet wat ik anders moest doen en dacht dat dit uiteindelijk ook het beste voor haar is.
denkruim schreef:
02-06-2019 23:26
Ik ben het helemaal mee eens en vind het ook meer dan logisch dat ze me nu uitmaakt voor rotte vis. Ik wist alleen echt niet wat ik anders moest doen en dacht dat dit uiteindelijk ook het beste voor haar is.
Wat ik zou doen: mijn poot stijf houden en weer mooi terug op het bordje van tante leggen. En misschien een stukje bij mijn eigen moeder als ze zich er zonodig ook tegenaan wil bemoeien.
lemoos2 schreef:
02-06-2019 23:27
Wat ik zou doen: mijn poot stijf houden en weer mooi terug op het bordje van tante leggen. En misschien een stukje bij mijn eigen moeder als ze zich er zonodig ook tegenaan wil bemoeien.
Dat ben ik ook van plan. Bedankt voor het meedenken!
denkruim schreef:
02-06-2019 23:30
Dat ben ik ook van plan. Bedankt voor het meedenken!
Goed zo!!
Blijf bij je eigen mening, ook al zullen tante en moeder even tegengas geven.
ik zou er heel ver van weg blijven.. Niet jouw kind. Laat haar ouders het lekker zelf oplossen... Blijkbaar is opvoeden lastig en kunnen ze het niet aan. LAat ze professionele hulp zoeken.
Lucifer2018 schreef:
02-06-2019 23:10
Nu vindt haar moeder (mijn tante dus) het genoeg en wil ze dat ík met mijn nichtje in gesprek ga.

Tegen de moeder zeggen dat je geen prof/hulpverlener bent. Dat het haar kind is en ze op zoek moet gaan naar proffesionele hulp.

Of hou je van drama? Dat zou het klikken verklaren.
Klikken? Dit is toch niet meer van een niveau dat je het over klikken hebt. Een 15 jarig meisje dat deze dingen doet heeft hulp nodig om weer op het rechte pad getrokken te worden. Het liefst met goede hulpverlening.

@to laat haar ouders dit met haar oplossen. Het is niet jouw verantwoordelijkheid.
Ze ontdekken de leuke spannende dingen van de volwassen wereld, maar de achterkant van de medaille zoals eigen verantwoordelijkheid liever nog niet.

Ik zou zo'n ouder kind veel meer uitleggen (dus waarom precies wil ik dat je om twaalf uur thuiskomt en waarom kan je iets beter niet doen) dan een heel jong kind, en dan maar hopen dat het blijft hangen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Trien30 schreef:
03-06-2019 07:33
Klikken? Dit is toch niet meer van een niveau dat je het over klikken hebt. Een 15 jarig meisje dat deze dingen doet heeft hulp nodig om weer op het rechte pad getrokken te worden. Het liefst met goede hulpverlening.

@to laat haar ouders dit met haar oplossen. Het is niet jouw verantwoordelijkheid.
Dat was ook precies mijn gedachtegang toen ik het dr moeder vertelde. Ik deed het omwille van mijn nichtje.
Ga ik ook doen.
Waarom heb je in eerste instantie niet met je nichtje gepraat? Je kan toch zeggen dat je het te ver vindt gaan en er over denkt het haar moeder te vertellen? Ik zou alsnog met haar gaan praten en aangeven dat je het eigenlijk beter eerst met haar had kunnen overleggen.

Wat je nichtje nodig heeft is iemand bij wie ze terecht kan als het in haar ogen uit de hand loopt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik zou pas in gesprek gaan als zij naar de huisarts is geweest voor dit probleem en daarna zou ik contact opnemen met je nichtje dat je je wel in een vreemde situatie bevindt... Praat gewoon met elkaar en niet zozeer haar de les lezen.
Succes TO. Laat je niet voor het karretje spannen. Het kan zijn dat ze willen dat jij met haar praat, zodat jij de gebeten hond bent (zover je dat natuurlijk in haar ogen nog niet bent) en moeders buiten schot blijft...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Niet. Je bent haar moeder niet. Lekkere zus heb jij. Not your monkey, not your circus.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Kennen jullie de uitdrukking niet it takes a village to raise a child.Als mijn nicht zo in de problemen zit zou ik echt alles op alles zetten om haar te helpen.En in het geval dat haar moeder niet doordringt zou ik het met alle liefde proberen.En als ik de gebeten hond ben dan is dat maar zo.Ik zou nooit langs de zijlijn toekijken terwijl je iedereen ziet spartelen en jij misschien zou kunnen helpen waarom zo star zeggen niet jou probleem? Mijn nichtje voelt eigen en ik verdom het echt om haar te zien verzuipen en dan te denken niet mijn probleem.Haar moeder weet het echt niet meer waarom niet helpen?Dat doe je toch uit liefde of zie ik het echt verkeerd?
Lastige situatie.

Xtc en wiet zijn trouwens niet zo heel duur (voor 5 euro heb je al een xtc pil of een halve gram wiet, en dat is een stuk goedkoper dan een avond zuipen in de kroeg), dus zou ik me niet direct zorgen maken over hoe ze aan het geld komt.

Je mag best zeggen tegen je tante en moeder dat je niet in die positie wilt zitten. Het is idd niet jouw probleem.

Maar ik herken het wel dat jonge mensen vaak sneller luisteren naar iemand die dichtbij hen staat qua leeftijd. Je zou haar eens kunnen uitnodigen voor lunch of koffie en dan op een open manier vragen hoe het met haar gaat, of ze zich ergens zorgen over maakt, of ze ergens hulp bij nodig heeft. Zonder oordeel.
Als moeder haar handen maar voor haar ogen houdt snap ik wel hoe het zo gelopen is met je nichtje. En nu ze te ver in de stront zit mag jij het oplossen. Mooi niet!
Maar goed, dat heb je zelf ook door.

Laat moeder zelf maar hulp zoeken. Wie weet hoe dit anders afloopt en hoe dat dan als jouw verantwoordelijkheid gezien wordt!
Lastige situatie.
Ik zou aangeven dat je wel klankbord wil zijn voor je nichtje (als je dat wil natuurlijk).
De verantwoordelijkheid om dit gesprek te voeren en eventuele volgende stappen zou ik gelijk weer bij haar moeder leggen hoor.

Even duidelijk de verwachtingen goed afstemmen dus.
Lekker makkelijk van moeder zeg, om haar verantwoordelijkheid op jou af te schuiven. Zou het vooral geen 'belerend' gesprek maken, maar kijk wat ze los wil laten en hoe je de situatie inschat, koppel je dat terug naar haar moeder en klaar, pakt moeder het maar lekker zelf op.
Ik deed dat soort dingen trouwens ook op die leeftijd; blowen en in de vroege houseparty-tijd die houseparty's aflopen inclusief een pilletje op zo'n feest.
Uiteraard alles stiekem, en later gewoon mee gestopt. Maar natuurlijk loopt dat niet bij iedereen zo goed af. Maar het wil ook niet zeggen dat het fout moet gaan met iemand die dat soort dingen doet in zijn/haar jeugd.
En zoveel geld kost dat nou ook weer niet hoor, want die vraag zie ik voorbij komen.
Ik had een bijbaantje op die leeftijd, mijn vader gaf me wat geld (niet veel hoor!) en hoppa, genoeg om samen met vriendinnen uit te gaan, samen wat wiet te kopen en pillen te regelen. Zo duur was/is dat niet in Nederland.
denkruim schreef:
02-06-2019 23:03

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Niet.
Je bent haar moeder niet en je hoeft haar niet op te voeden. Dit is een taak van haar ouders en moeten dus je oom en tante doen.
Misschien zouden jouw nichtje en haar moeder dit eens (samen) willen lezen

http://teamdanielle.nl.
zo te zien krijgt dochter te veel zelf de touwtjes in handen, het zal moeilijk worden nu het al zo ver gaat maar moeder moet zelf weer de touwtjes terug krijgen. Kennelijk heeft zij dat nodig.
LAgirl82 schreef:
03-06-2019 12:09
Niet.
Je bent haar moeder niet en je hoeft haar niet op te voeden. Dit is een taak van haar ouders en moeten dus je oom en tante doen.
+1
Waarom heb jij je tante ingelicht dat je nichtje rookt of drugs gebruikt? Waarom bemoei jij jezelf met de opvoeding van je nichtje waar je eigenlijk geen ene drol mee te maken hebt? Als een ander dat bij jou doet, zou jij dat normaal vinden om nog maar niet te spreken van accepteren? Zou jij er dan op zitten te wachten dat nichtje ook nog eens met jou komt praten over wat JIJ, om bij de termen alles wat God verboden heeft, doet?

Jouw nichtje is niet jouw verantwoordelijkheid. Dat ligt bij haar ouders én alleen zij zijn de aangewezen persoon om het gesprek met hun dochter aan te gaan. Dat nichtje niet luistert of niets wilt aannemen, het zegt het een en ander over de opvoeding die ze tot nu genoten heeft.

Wil je niet de gebeten hond worden, blijf dan ver weg van deze wespennest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven