Losgeslagen puber
zondag 2 juni 2019 om 23:03
Mijn nichtje is 15 en vertoont behoorlijk (naar mijn inziens) losgeslagen gedrag. Ze trekt zich niks aan van welke regel dan ook. Ze lapt alles, maar dan ook echt alles aan dr laars. Ze drinkt veel te veel alchohol, blowt, doet XTC, eigenlijk alles wat God verboden heeft. Nu vindt haar moeder (mijn tante dus) het genoeg en wil ze dat ík met mijn nichtje in gesprek ga. Mijn nichtje weet nu inmiddels dat ik degene ben die haar moeder heeft ingelicht over het drugsgebruik en het feit dat ze stiekem nog rookt.
Ik heb oprecht geen idee hoe ik dit aan moet pakken en hoe ik überhaupt door ga dringen tot mijn nichtje. Ik heb ook het idee dat het helemaal niet mijn plek is hierover in gesprek te gaan met mijn nichtje.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb oprecht geen idee hoe ik dit aan moet pakken en hoe ik überhaupt door ga dringen tot mijn nichtje. Ik heb ook het idee dat het helemaal niet mijn plek is hierover in gesprek te gaan met mijn nichtje.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Alvast bedankt voor het meedenken!
maandag 3 juni 2019 om 12:51
Ik bedoelde het alleen maar goed, ik heb het beste met mijn nichtje voor en wil dat ze geholpen wordt. Ik denk niet dat die hulp vanzelf komt aanwaaien en ik denk ook niet dat ze zichzelf hier makkelijk uitkrijgt. Daarom heb ik haar moeder geïnformeerd. En misschien was het wel niet mijn plek, maar liever dat ik nu een bemoeial en klikspaan ben, dan dat het dadelijk volledig uit de hand loopt en ik met een schuldgevoel rondloop, omdat ik er niks van gezegd en aan gedaan (in ieder geval geprobeerd) heb.Kleppeboxx schreef: ↑03-06-2019 12:34Waarom heb jij je tante ingelicht dat je nichtje rookt of drugs gebruikt? Waarom bemoei jij jezelf met de opvoeding van je nichtje waar je eigenlijk geen ene drol mee te maken hebt? Als een ander dat bij jou doet, zou jij dat normaal vinden om nog maar niet te spreken van accepteren? Zou jij er dan op zitten te wachten dat nichtje ook nog eens met jou komt praten over wat JIJ, om bij de termen alles wat God verboden heeft, doet?
Jouw nichtje is niet jouw verantwoordelijkheid. Dat ligt bij haar ouders én alleen zij zijn de aangewezen persoon om het gesprek met hun dochter aan te gaan. Dat nichtje niet luistert of niets wilt aannemen, het zegt het een en ander over de opvoeding die ze tot nu genoten heeft.
Wil je niet de gebeten hond worden, blijf dan ver weg van deze wespennest.
maandag 3 juni 2019 om 12:53
Ik ga in ieder geval mijn excuses aanbieden, maar wel uitleggen waarom ik het gedaan heb en dat ik het beste met haar voor heb.lolapaloeza schreef: ↑03-06-2019 08:10Waarom heb je in eerste instantie niet met je nichtje gepraat? Je kan toch zeggen dat je het te ver vindt gaan en er over denkt het haar moeder te vertellen? Ik zou alsnog met haar gaan praten en aangeven dat je het eigenlijk beter eerst met haar had kunnen overleggen.
Wat je nichtje nodig heeft is iemand bij wie ze terecht kan als het in haar ogen uit de hand loopt.
maandag 3 juni 2019 om 12:55
Hier kan ik me ook wel in vinden natuurlijk. Alleen zit ik een beetje in een tweestrijd. Ik wil dat het weer goed met haar gaat en dat ze weer een beetje het rechte pad op komt. Maar, ik weet niet of die verantwoordelijkheid bij mij behoort te liggen en of ik geschikt ben hiervoor. Ik ben geen professional en heb geen verstand van dat soort zaken.kerrie-79 schreef: ↑03-06-2019 10:08Kennen jullie de uitdrukking niet it takes a village to raise a child.Als mijn nicht zo in de problemen zit zou ik echt alles op alles zetten om haar te helpen.En in het geval dat haar moeder niet doordringt zou ik het met alle liefde proberen.En als ik de gebeten hond ben dan is dat maar zo.Ik zou nooit langs de zijlijn toekijken terwijl je iedereen ziet spartelen en jij misschien zou kunnen helpen waarom zo star zeggen niet jou probleem? Mijn nichtje voelt eigen en ik verdom het echt om haar te zien verzuipen en dan te denken niet mijn probleem.Haar moeder weet het echt niet meer waarom niet helpen?Dat doe je toch uit liefde of zie ik het echt verkeerd?
maandag 3 juni 2019 om 12:56
Dankjewel voor de tip!winters schreef: ↑03-06-2019 12:10Misschien zouden jouw nichtje en haar moeder dit eens (samen) willen lezen
http://teamdanielle.nl.