Man met Geld. Belangrijk of niet?

10-11-2007 18:56 325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames (Heren zijn welkom, maar de vraag is voor de dames...),

Deze week heb ik een lange discussie gehad met een groep vrienden. Vooral van het mannelijke deel van deze groep kwam de mening dat vrouwen vooral vallen op mannen met geld. Wat iets later afgezwakt werd in de opinie dat substantiele inkomsten van een man misschien niet op nummer 1 stonden in de "wishlist" van de gemiddelde vrouw, maar dat zijn inkomen, danwel bankrekening, toch erg belangrijk was.

Ik heb geprobeerd onze eer te verdedigen, maar het mocht niet baten.

Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat ik geld belangrijk vind. Ik woon graag in mijn vrijstaande huis, rijd mijn droomauto en hoef nooit ergens op te beknibbelen... Daarbij wil ik dan wel aantekenen dat mijn vriend en ik samen met niets begonnen zijn en hier jarenlang naar toe gewerkt hebben. Op een 50/50 basis. Voor mij is mijn eigen salaris en daarmee mijn eigen financiele onafhankelijkheid vele malen belangrijker dan het salaris van mijn partner.

Hoe denken jullie hierover? Zijn er nog steeds zoveel vrouwelijke geldwolven? Of hebben mijn vrienden een compleet verkeerd wereldbeeld?
Shining, jij zit wel een beetje vanuit een hokje te denken hoor, vind ik. Moet je es kijken wat er door rijke Amerikanen weggegeven wordt aan charity elk jaar. Om maar iets te noemen.
Nee Nijn, ik heb ook nooit gezegd dat in 'kaktenten' alleen maar vervelend publiek zit. Decadent publiek wel ja.

Het is zo dat ik me daar alleen niet op mijn gemak voel en denk'doe maar gewoon'. Ik ga liever naar een kroegje waar wel gewoon bier met bittrballen wordt geserveerd.
quote:shining schreef op 11 november 2007 @ 22:37:

[...]

Tja, ik heb dat ongemakkelijke gevoel wel. En als je denkt dat iemand anders voor jou moet opstaan, jou moet laten voorgaan of jij beter behandeld wordt door je geld, dan maakt dat geld je dus wel meer dan je bent. En dat is waar ik niet goed tegen kan.Dat heb ik nooit gezegd. Ik heb daar überhaupt geen problemen mee, dat iemand voor me opstaat, mij laat voorgaan of mij goed behandeld. Dat zij dat dan doen omdat ze denken dat ze aan me kunnen verdienen, of dat ze dat doen omdat het nou eenmaal de cultuur is, of dat ze het doen omdat ik er in hun ogen leuk uitzie, of dat ze dat doen omdat ze denken dat ze misschien met me naar bed kunnen, of omdat ze beleefd willen zijn, of omdat 't vrienden van mijn vriend zijn, of omdat ze een wit voetje willen halen, of omdat ze me aardig vinden wat maakt dat voor verschil?
Grappig om jullie discussie te lezen, Shi en Marg.

Want Marg praat vanuit het idee hoe het in de Latijnse cultuur is, waar verschillen in sociale klassen heel normaal zijn, terwijl Shining de ultieme Nederlandse gedachte uitvent, namelijk; Iedereen Is Gelijk.
Nee. helemaal geen slechte eigenschap. je legt me woorden in de mond die ik niet heb gezegd.Tjongejonge. Wat ik zeg is dat iemand met veel geld en die geld heel belangrijk vind, dat ik die eigenschap niet zo leuk vind. Gelukkig mag dat nog altijd. Je hebt mijn stukje zeker niet gelezen waarin ik zeg dat ik heel goed snap dat mensen moeten rondkomen en geld achter de hand hebben, maar als mensen anders behandeld worden door hun geld, dus 'voorgetrokken'worden op Jan Modaal, nee daar kan ik slecht tegen inderdaad.
quote:shining schreef op 11 november 2007 @ 22:42:

Het is zo dat ik me daar alleen niet op mijn gemak voel en denk'doe maar gewoon'.En hoevaak ben jij dan precies al geweest in tenten waar de rijkste 1% van Nederland komt? Want daar hebben we het hier toch over, niet over de plaatselijke hockeyclub met Annabel-Sophie en Jan-Diederik, maar écht veel geld. En in hoeveel verschillende van dat soort tenten ben je geweest?
Ja inderdaad Nijn, iedereen is gelijk is voor mij een heeeeeeel belangrijk punt:). Of beter gezegd gelijkwaardig.
quote:shining schreef op 11 november 2007 @ 22:42:

Nee Nijn, ik heb ook nooit gezegd dat in 'kaktenten' alleen maar vervelend publiek zit. Decadent publiek wel ja.

Het is zo dat ik me daar alleen niet op mijn gemak voel en denk'doe maar gewoon'. Ik ga liever naar een kroegje waar wel gewoon bier met bittrballen wordt geserveerd.

Wat is decadent?

Wat is "gewoon"?

en wie bepaalt wat beter is?
Dat bepaal je alleen zelf Nijn wat beter is. Voor mij is een kroegje beter, voor een ander is een sjieke tent beter.

Ik kan mijn punt niet duidelijker maken dan ik nu heb gedaan. Heb het al in zo'n tien posts proberen duidelijk te maken, maar kanhet niet nóg duidelijker uitleggen. Jammer dat dat niet begrepen wordt.
quote:shining schreef op 11 november 2007 @ 22:46:

Ja inderdaad Nijn, iedereen is gelijk is voor mij een heeeeeeel belangrijk punt:). Of beter gezegd gelijkwaardig.Gelijkwaardig, mee eens. Gelijk; utopie.
quote:Nijntje schreef op 11 november 2007 @ 22:45:

Grappig om jullie discussie te lezen, Shi en Marg.

Want Marg praat vanuit het idee hoe het in de Latijnse cultuur is, waar verschillen in sociale klassen heel normaal zijn, terwijl Shining de ultieme Nederlandse gedachte uitvent, namelijk; Iedereen Is Gelijk.

Ach, in Nederland kom je ook zoiets 'gewoons' als de Jimmy Woo niet binnen als je niet knap, jong, beroemd of rijk bent of connecties hebt.

Ik ben trouwens ook wel voor iedereen is gelijkwaardig hoor. Ik zal bv. iedereen een soort basisrespect geven. Dat ik mijn vriend veel leuker vindt dan anderen, zal hij echter wel merken in de manier waarop ik met hem omga. En zo ook met anderen. Dat de baas juffrouw A aantrekkelijker vindt dan juffrouw B heeft misschien ook wel gevolgen voor haar sollicitatie (hoogstwaarschijnlijk wél!). Het hele leven is oneerlijk. Knappe mensen, leuke mensen, vriendelijke mensen, slimme mensen, rijke mensen, artistieke mensen, die worden altijd anders behandeld dan 'gewone' mensen. Het grappige is dat iedereen een andere definitie heeft van die begrippen.

Zolang er maar een basisniveau is, zijn die verschillen in mijn ogen niet erg. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat alleen hele rijke mensen naar fatsoenlijke clubs en restaurants kunnen, of nog erger: fatsoenlijke scholen, ziekenhuizen, etc. Er moet een basisniveau zijn. Dat er dan mensen zijn die naar een privé kliniek gaan, omdat ze dat nou eenmaal kunnen betalen, is pas erg als de mensen die dat níet kunnen betalen slecht behandeld worden. Vind ik dan.
Sorry Shi, ik snap je punt op zich wel hoor. Ik gooi alleen een beetje mn kont tegen de krib, omdat je zo politiek correct over mensen met geld zit te doen.

:-D

Surry heur. *smak*
quote:shining schreef op 11 november 2007 @ 22:45:

Nee. helemaal geen slechte eigenschap. je legt me woorden in de mond die ik niet heb gezegd.Tjongejonge. Wat ik zeg is dat iemand met veel geld en die geld heel belangrijk vind, dat ik die eigenschap niet zo leuk vind. Gelukkig mag dat nog altijd. (...).Dat heb je dus niet gezegd. Jouw woorden waren, lees maar eventjes terug:

Ik vind mensen die geld wel belangrijk vinden ook niet per definitie geen leuke mensen. Wel vind ik dat deel niet leuk, die karaktereigenschap dus.

En dáár waren mijn reacties op gebaseerd, want die schoot bij mij eventjes he-le-maal verkeerd.

Maar ik begrijp nu dat je eigenlijk wat anders wilde zeggen.
Nee Nijn, jij mag toch gewoon zeggen wat je vindt?

Je hoeft het toch niet altijd met elkaar eens te zijn?

Gelukkig dat je mijn punt wel snapt, want ik weet echt niet hoe ik het nóg duidelijker moet uitleggen.

Niet iedereen is gelijk, maar gelijkwaardigheid is voor mij inderdaad HEEL belangrijk, zo ben ik ook opgevoed, iedereen is gelijkwaardig, dat is er goed ingestampt:)

Als ik politiek correct doe...het zij zo.

** smak terug**
quote:Nijntje schreef op 11 november 2007 @ 22:47:

[...]

Wat is decadent?

Wat is "gewoon"?

en wie bepaalt wat beter is?

Cristal Champagne a 40 euro per glas drinken is decadent.

Je halve maandsalaris aan bier besteden bij een tentfeest bij Rowwen Heze en dat vervolgens over de rest van 't publiek heenflikkeren in plaats van opdrinken is "gewoon".

quote:Margaretha2 schreef op 11 november 2007 @ 22:55:

[...]

Dat heb je dus niet gezegd. Jouw woorden waren, lees maar eventjes terug:

Ik vind mensen die geld wel belangrijk vinden ook niet per definitie geen leuke mensen. Wel vind ik dat deel niet leuk, die karaktereigenschap dus.

En dáár waren mijn reacties op gebaseerd, want die schoot bij mij eventjes he-le-maal verkeerd.

Maar ik begrijp nu dat je eigenlijk wat anders wilde zeggen.

Ik had gedacht dat je dat wel begrepen had. Ik heb inderdaad gezegd dat mensen die geld wél belangrijk vinden ik niet per definitie rotmensen vind, maar dat deel niet leuk vind. Dat vind ik ook echt en dat neem ik niet terug.Wat ik daarmee bedoel ( en misschien had ik dat erbij moeten zeggen, maar ik had daarna of daarvoor ook al gepost) dat ik heel goed snap dat je graag geld achter de hand wilt hebben, dat wil ik zelf ook voor noodgevallen en om leuke dingen te doen of geld wilt hebben voor als je arbeidsongeschikt wordt enz enz enz. Ik voel me zelf ook zekerder als ik wat geld achter de hand heb.

Wat mij in het verkeerde keelgat schoot was de opmerking 'Ik vind het leuk dat als iedereen staat te wachten ( zonder geld) en ik eraan kom ( met geld) ik dus voor mag. Daar kan ik echt níet tegen. Het gaat me er niet om om jou aan te vallen, maar ik kan heel slecht tegen die gedachte. Je hebt het uitgelegd, maar op dat punt verschilen we dus verduidelijk van mening.
O en om nog even antwoord te geven op jopuw vraag hoe vaak ik in zop'n 'kakclub' ben geweest; sporadisch.
Tja, de behandeling alsof je wat speciaals bent (wat ik gelukkig ook van mijzelf vind en dat hoop ik dat iedereen dat van zichzelf vindt) vind ik wel prettig ja.

Die krijg ik overigens wel vaker, ook als 't niet om geld gaat.

Zoals ik ook eerder al noemde, omdat iemand je er leuk uit vindt zien.

Of omdat bv. de portiers bij clubs jongens zijn die met mijn vriend trainen of werken. Soms hoef ik daarom ook geen entree te betalen. Prettig vind ik dat. Dat een ander dat wel moet, tja, vervelend voor hem, maar dat is voor mij geen reden om wél te gaan betalen bv. Als ik de barman ken krijg ik ook weleens gratis drankjes. Of als de barman mij een leuke meid vindt, of een vriendin van mij.

En soms gebeurt 't ook niet hoor, vaak genoeg wil ik mijn charmes in de strijd gooien en moet ik gewoon achteraan sluiten of entree betalen. En dan is dat ook gewoon zo en ga ik ook niet moeilijk doen dat het meisje voor mij wel door mocht lopen. You win some you lose some.

Maar wat ik duidelijk wil maken: het heeft dus heel vaak niet met geld te maken. Dat ik anders behandeld wordt dan anderen is niet iets wat ik pas voor het eerst ervaarde toen ik in Guatemala ging wonen. Verre van! Dat is iets waar ik in Nederland al héél bekend mee was. En anders is dan niet per definitie 'beter', maar gewoon zoals ik 't zeg: anders. Soms heb je geluk en soms pech.

En ik vind dus ook iedereen gelijkwaardig en mijzelf niet meer waard dan anderen. Wel vind ik mijzelf veel waard, en vind ik 't geen probleem om te genieten van iets dat men speciaal voor mij doet (zoals de deur openhouden).
anoniem_128 wijzigde dit bericht op 11-11-2007 23:16
Reden: onduidelijk
% gewijzigd
jopuw? jouw! zop'n?? zo'n.

Te snel getypt.
quote:shining schreef op 11 november 2007 @ 23:13:

O en om nog even antwoord te geven op jopuw vraag hoe vaak ik in zop'n 'kakclub' ben geweest; sporadisch.

Dat dacht ik wel. Ik ben in Nederland namelijk nooit ergens geweest waar alleen de allerrijksten komen, en ik denk dat dat voor de meesten van ons geldt. Dus het is dan lastig te oordelen over hoe 'leuk' het is in zo'n tent, en of dat voor jou 'beter' is dan de kroeg op de hoek of slechter, en hoe 'decadent' het er aan toe gaat en of 't heel veel 'kak' is ja of nee.

Of juist heel makkelijk oordelen natuurlijk, het is maar net hoe je het bekijkt.
En hoe komt het dan dat jij heel vaak anders behandeld wordt dan anderen?????

Dat vraag ik me nou echt af.
Hmm oke om nog even een opmerking te geven over die 'kaktenten' een club waar de allerrijksten komen ben ik nog nooit geweest. Niet spradisch, nee nog nooit. Ik heb het dan ook niet alleen over de állerrijksten, hoewel ik me daar heel goed een voorstelling van kan maken,maar ook over dure tenten waar ik me niet op mijn gemak voel.

Clubs waar de allerrijksten komen zou ik niet eens naar toe willen.
haha, spradisch? Sporadisch.....

Het is al laat, ik typ veel te snel, sorry:)
Je was bv. het lievelingetje van de leraar. Of je was dat bijvoorbeeld niet en iemand anders wel.

Je kreeg vaak de beurt op school, of juist niet (ik bij sommige vakken wel en bij anderen niet).

Je kwam weg met te laat komen, en degene achter jou niet. Je zat te kletsen in de les en moest nablijven, terwijl vijf minuten daarvoor twee andere mensen zaten te kletsen en die kregen geen straf.

Je hebt je huiswerk niet gemaakt en mag met je buurman meekijken, maar als iemand anders dat ook vraagt doet hij dat met een smoesje af.

Je ging naar een discotheek waar je 16 moest zijn terwijl je dat niet was, en mocht toch naar binnen, terwijl degene achter jou wel om ID werd gevraagd. Of je werd om ID gevraagd en gaf een gevat antwoord en kon doorlopen, terwijl degene voor je gelogen had dat ze 'm thuis had laten liggen en 'm op kon gaan halen.

Of je staat in de rij voor een discotheek en jij mag met je vriendinnen naar binnen terwijl dat groepje jongens voor je nog moet wachten.

Of je komt aangelopen bij de bar en je wordt meteen geholpen door de barman. Of je staat al een halfuur de aandacht van de barman te trekken maar die helpt steeds meisjes met grote borsten en een diep decollettée ook als je zeker weet dat ze er pas later kwamen staan.

Of je bestelt een biertje en krijgt er twee terwijl je er maar één hoeft af te rekenen. Of je ziet dat degene naast jou gratis drank krijgt terwijl hij jou de gewone prijs rekent.

Je werkt als serveerster en krijgt altijd maar een gulden fooi terwijl jouw collega meestal vijf gulden krijgt.

Je werkt op uitzendbasis en jij wordt altijd gebeld terwijl jouw vriendin om werk verlegen zit en nooit gebeld wordt, door hetzelfde bedrijf.

Je wilt komen werken maar hebt niet de goede papieren, maar wordt toch aangenomen. Later probeert iemand hetzelfde en wordt die afgewezen vanwege het niet hebben van de goede papieren.

Ik denk dat ik niet hoef door te gaan.

Zoiets herken je toch zeker wel?

en hoe dat komt? Tja, ik denk doordat mensen een bepaald beeld van je hebben. Misschien vinden ze je stom, of leuk, vinden ze je aardig of juist niet, misschien zijn ze bang van je of lopen ze over je heen, misschien vinden ze je een lekker ding of misschien vinden ze je wel irritant, misschien kunnen ze met je lachen of lachen ze om de opmerking die je maakt en misschien vinden ze die supersuf of heel brutaal. Misschien vinden mensen je er leuk uitzien, of heel apart en trek je daardoor de aandacht. Misschien vinden ze je lelijk. Misschien vinden ze je slim of dom of gehaaid of pienter. Vanwege die perceptie van hen zijn ze al dan niet bereid iets te doen voor je, of harder voor je te lopen.

En dan is er nog eigen gewin: ze denken dat ze je nodig zullen hebben in een toekomst, ze denken dat ze aan je kunnen verdienen, ze willen in je vriendenclub komen en denken dat misschien te kunnen bereiken door aardig te doen, ze denken of hopen met je naar bed te kunnen, ze denken dat ze er zelf beter opstaan als jij bij ze hoort, ze denken je vriend / moeder / vader / broer / zus nodig te hebben of willen een wit voetje bij diegene halen en denken dat via jou te kunnen doen, ze denken dat jij wat voor ze kan regelen (werk, toegangskaartjes voor een leuk feest, aantekeningen voor school).

Soms is dat heel doorzichtig maar meestal natuurlijk niet want het heeft 't meeste effect als 't dat niet is.

En ik denk ook dat het niet een vaststaand feit is. Voor de een ben jij miss world en voor de ander ben jij heel lelijk. En al naar gelang de ideeën van de ander zal hij jou behandelen.

Zelfs in functies waar je eigenlijk precies gelijk aan anderen behandeld moet worden. Hoe komt 't dat ik de persoonlijke email krijg van iemand die een overheidsdienst voor me regelt, en mijn buurvrouw dat na een half jaar nog niet voor elkaar heeft? Geen flauw idee. Flikker ik daarom die email weg? Natuurlijk niet!

Hoe komt 't dat ik geen boete hoef te betalen als ik zonder licht fiets, en mijn nichtje wel? Geen flauw idee. Stel ik daarom voor om de boete toch maar te betalen? Ben jij gek!

En een andere keer is 't weer andersom. Maar dat iedereen gelijk behandeld wordt is volgens mij toch wel een beetje een illusie.

Ik weet ook niet of 't beter is als iedereen gelijk wordt behandeld (zie bv. communisme). Een samenleving loopt dan niet. Het is natuurlijk wel iets wat je wenst als je zelf aan 't kortste eind trekt.

Zolang de behandeling an sich maar rechtvaardig is maakt 't mij niet zoveel uit als een ander voordeel heeft.

Dat ik een boete moet betalen als ik zonder licht fiets is eerlijk. Dat een ander daar onderuit komt, tja, knap voor hem en inderdaad balen voor mij (waarom ik niet?!), maar de boete an sich is niet oneerlijk. Snap je wat ik bedoel?
quote:shining schreef op 11 november 2007 @ 23:22:

Hmm oke om nog even een opmerking te geven over die 'kaktenten' een club waar de allerrijksten komen ben ik nog nooit geweest. Niet spradisch, nee nog nooit. Ik heb het dan ook niet alleen over de állerrijksten, hoewel ik me daar heel goed een voorstelling van kan maken,maar ook over dure tenten waar ik me niet op mijn gemak voel.

Clubs waar de allerrijksten komen zou ik niet eens naar toe willen.

Maar hoe komt 't dan dat je je daar heel goed een voorstelling van kan maken? Ik vind dat moeilijk te geloven.

Ikzelf wist bv. niet hoe streng-protestanten leefden tot ik ze persoonlijke leerde kennen. Ik wist ook neit hoe de allerarmsten van Guatemala leefden tot ik het zelf meemaakte. Ik wist ook niet hoe 't uitgaan in Amsterdam zou zijn tot ik ging. Of hoe Rowwen Heze was tot ik ging. Of hoe 't was om in hele luxe clubs te komen tot ik er heen ging. Of hoe feesten in Zuid-Spanje in de zomer zijn, tot ik er heenging.

Nu heb ik 't bv. vaak over de Romeria (bedevaartstocht van zigeuners in zuid Spanje en bijbehorende feesten), want ik wil er graag heen volgend jaar. Ik heb van mensen gehoord die er geweest zijn, ik heb plaatjes gekeken, en ik ken ook zigeuners. Maar toch kan ik mij niet zo goed een voorstelling maken van hoe 't écht is. Dat weet je toch pas als je er bent?

Je hebt natuurlijk wel een vooroordeel, maar dat valt vaak mee of tegen als je het eenmaal écht meemaakt.

Ik zal je vertellen dat kak voor mij dat meisje uit de brugklas in haar zogenaamde villa was, en de hockeyfeesten waar ik op de middelbare school naartoe ging. Maar bv. de clubs in Guatemala hadden daar niets mee te maken, hoewel dat ook mensen waren met geld. Dat weet je natuurlijk niet, voor je er bent. En toen bleek dat 't, zelfs voor een Mien uit de Polder zoals ik, die altijd naar tentfeesten en schuurfeesten ging, bier drinkt, bitterballen nog steeds als lievelingseten heeft, erg gezellig was. Hoewel je dat misschien niet verwacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven