mansplaining

16-05-2026 11:53 165 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er was eens een man die mij ging uitleggen hoe menstruatiepijnen voelt bij vrouwen. Ik erger me daar niet aan, integendeel ik kan me er rot om lachen. Hoe komt zo een man alleen al op het idee.

inds die tijd wil mijn man graag in de beslotenheid van onze woonkamer mij allerlei dingen uitleggen. Kijk, dat noemen we nou een woonkamer. Of , weet je dat regen altijd de straten natmaakt.Of, als je 2 en 2 optelt, krijg je 4, maar als je 1 en 3 optelt, krijg je ook 4.

Jullie nog voorbeelden meegemaakt van mansplaining die je graag wilt delen hier?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Alle reacties Link kopieren Quote
verkeerd gelezen
Alle reacties Link kopieren Quote
LiviaMae schreef:
10-06-2026 13:21
Dit is wel wat ik voortdurend hoor en zie, bijvoorbeeld op school en de bso van mijn kinderen. Mensen gaan er ook vanuit dat een man hele andere vaardigheden aan zou spreken van kinderen en het gaat er veel over hoe fantastisch dat allemaal is.

Terwijl ik de vrouwelijke bso juffen allemaal net zo enthousiast mee zie doen met wilde spelletjes en voetbal, maar dat wordt niet opgemerkt.

Ik ben begonnen deze geweldige vrouwen complimenten te geven, want het is echt een ondergewaardeerd vak, net als zo’n beetje alle andere vakgebieden waar vrouwen oververtegenwoordigd zijn.
Je kunt roepen wat je wil, maar er ís gewoon verschil.
In mijn werk verzorg ik o.a. gehandicapten.
Vooral de jonge jongens reageren heeeeel anders op mijn mannelijke collega's. Ze stoeien, plagen, halen fratsen uit.
Dat is niet aangeleerd, daar hebben de het niveau niet voor.
En dan ben ik nog wel een van de "ruwere" vrouwlijke collega's. Ze stoeien ook wel met mij, maar toch anders/ minder.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik bedoel dat het werk van een man in de zorg en het onderwijs veel meer wordt gewaardeerd en bejubeld, terwijl je bijvoorbeeld als vrouwelijke elektricien jezelf 10x meer moet bewijzen en veel mensen niet van je aannemen dat je iets kan, laat staan dat ze denken dat je ergens beter in zou kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk in de kinderopvang en mijn ervaring is dat er genoeg kdv's zijn die geen mannen aan nemen omdat het hoe dan ook gedoe oplevert omdat sommige ouders het niet accepteren. "Ik wil niet dat die man mijn kind verzorgt" wordt er gewoon gezegd. Ook op de BSO ben ik het in het verleden tegengekomen, vanuit een werkgever: als er een kind hulp nodig heeft bij de wc, gaat hij dat niet doen maar doet een vrouwelijke collega dat :bonk:

Maar goed, dit is off topic.

OT: mijn partner heeft de neiging om te gaan mansplainen als ik sta te koken. Hoe ik het mes beter kan gebruiken bijvoorbeeld. Heel irritant en dat maak ik hem dan ook duidelijk, ik kook langer dan hem en hoef geen ongevraagd "advies".
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was in gesprek met een andere collega van een andere afdeling. Ik zit nu al bijna 1,5 jaar op mijn eigen team. Maar hij wilde mij wel uitleggen wat mijn afdeling deed. En ik kon er echt niet tussenkomen... Ik werk er, hij heeft er nooit gezeten...
Venusss schreef:
11-06-2026 09:01
[...]

OT: mijn partner heeft de neiging om te gaan mansplainen als ik sta te koken. Hoe ik het mes beter kan gebruiken bijvoorbeeld. Heel irritant en dat maak ik hem dan ook duidelijk, ik kook langer dan hem en hoef geen ongevraagd "advies".
Dapper dat hij iemand met een mes in de handen durft te bekritiseren... :lol:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je brengt me op ideeën :vechten:
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha... tegen mijn ex wel eens gezegd; weet je zeker dat je me NU wilt bekritiseren? Niet dat ik een mes in mijn handen had of zo, maar wel iets waarmee je kunt meppen. :-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt hem er ook aan herinneren dat hij wel heel dapper is om zich zo te gedragen naar de vrouw waarvan hij zonder blikken of blozen alles eet wat ze hem voorzet......
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
thanx schreef:
11-06-2026 11:51
Je kunt hem er ook aan herinneren dat hij wel heel dapper is om zich zo te gedragen naar de vrouw waarvan hij zonder blikken of blozen alles eet wat ze hem voorzet......

Die zie ik de hele tijd op Tiktok voorbij komen.
Trust me... Nobody cares.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geschiedenis gestudeerd en lang lesgegeven. Ik heb dus behoorlijk wat kennis. Er zijn echter tijdvakken of onderwerpen waar ik niet in thuis ben. Krijgsgeschiedenis bijvoorbeeld. Uiteraard ben ik goed op de hoogte van de opkomst van Hitler en de oorzaken en verloop van WO 2, maar operatie Market Garden of D day… die kennis heb ik niet paraat.
Laat nú zo n beetje iedere man waarmee ik gedate heb (ik ben 55 plus dus die mannen ook) niet meer uitgesproken raken over dit onderwerp. ‘Oh geschiedenis? Is toevallig ook mijn favoriete onderwerp’. En daar zit ik weer uren te luisteren naar de samenvatting van de docu of de film die hij erover gezien heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
En hoe gaat het als jij het omdraait en urenlang praat over een tijdsbeeld waar jij veel van weet. Gaat zo'n man dan gapen omdat ie zelf graag aan het woord is?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is al weer een tijd geleden dat ik dates had. Ik denk dat ik het wel probeerde. (Weet je trouwens dat Napoleon …), maar dat was nooit zo n succes. Binnen no time werd er toch kaart van Europa met pijlen op een bierfiltje getekend. Westfront en Oostfront bla bla
Ik denk dat ik een bepaald type aantrok.
Alle reacties Link kopieren Quote
Venusss schreef:
11-06-2026 09:01
Ik werk in de kinderopvang en mijn ervaring is dat er genoeg kdv's zijn die geen mannen aan nemen omdat het hoe dan ook gedoe oplevert omdat sommige ouders het niet accepteren. "Ik wil niet dat die man mijn kind verzorgt" wordt er gewoon gezegd. Ook op de BSO ben ik het in het verleden tegengekomen, vanuit een werkgever: als er een kind hulp nodig heeft bij de wc, gaat hij dat niet doen maar doet een vrouwelijke collega dat :bonk:

Maar goed, dit is off topic.

OT: mijn partner heeft de neiging om te gaan mansplainen als ik sta te koken. Hoe ik het mes beter kan gebruiken bijvoorbeeld. Heel irritant en dat maak ik hem dan ook duidelijk, ik kook langer dan hem en hoef geen ongevraagd "advies".
Een goede vriendin van me gaat bv niet naar een mannelijke gynaecoloog. Dus er zijn wel meer sectoren of beroepen waarin mannen helaas te maken krijgen met seksime. Deze gynaecoloog heeft genoeg andere patiënten, zoals alle gyns hier in België, dus dat is verder niet zo’n groot probleem.

Zelf heb ik een gigantische hekel aan mensen die me dingen explainen waar ik bv voor gestudeerd heb (en zij niet) of over onderwerpen op mijn werk (zij doen ander werk). Dat levert soms grappige situaties op. Vrouwen doen dit ook genoeg, maar zijn vaak voorzichtiger imo. Mannen die willen mensplainen kennen idd vaak GEEN gêne. Gek hoe dat werkt |-)
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlotte717 schreef:
27-06-2026 20:03
Een goede vriendin van me gaat bv niet naar een mannelijke gynaecoloog. Dus er zijn wel meer sectoren of beroepen waarin mannen helaas te maken krijgen met seksime. Deze gynaecoloog heeft genoeg andere patiënten, zoals alle gyns hier in België, dus dat is verder niet zo’n groot probleem.

Zelf heb ik een gigantische hekel aan mensen die me dingen explainen waar ik bv voor gestudeerd heb (en zij niet) of over onderwerpen op mijn werk (zij doen ander werk). Dat levert soms grappige situaties op. Vrouwen doen dit ook genoeg, maar zijn vaak voorzichtiger imo. Mannen die willen mensplainen kennen idd vaak GEEN gêne. Gek hoe dat werkt |-)

Toch kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Ik heb ook liever een vrouw dan een man.
Bij sommige vrouwen zit er nog iets anders achter, soms zijn ze misbruikt.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Alle reacties Link kopieren Quote
Sierlijk schreef:
27-06-2026 21:32
Toch kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Ik heb ook liever een vrouw dan een man.
Bij sommige vrouwen zit er nog iets anders achter, soms zijn ze misbruikt.
Dat zou zeker een oorzaak kunnen zijn bij enkele vrouwen, maar naar mijn idee is het bij het leeuwendeel vooralsnog simpelweg “niet prettig”. Net als bij moeders die liever een vrouwelijke juf willen voor hun kind.
Veritas vos liberabit

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven