Mening over vriendschap

13-01-2019 00:18 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Ik heb hier al meer dan genoeg aan!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-01-2019 22:27
Reden: OP verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
97.32% gewijzigd
Er zitten twee kanten aan het verhaal. Je kan namelijk juist ook door wel geld en spullen te lenen aan vrienden om onenigheid vragen.

Daarnaast is niet iedereen hetzelfde en ook niet hetzelfde opgegroeid. Bij mij is het vanuit mijn moeder altijd alles delen en geven geweest, vanuit mijn vader zat je echt op je centen.

Toen ik laatst hoorde iemand ook ongemakkelijk te kunnen laten voelen door het geven moest ik daar ook wel even over nadenken. Oprecht nooit bij stil gestaan dat, dat ook een optie kon zijn als je het zelf niet zo gewend bent.

Reflecteer en communiceer..
Jij verwijt haar dat ze zo materialistisch is, maar volgens mij ben jij degene die het meest materialistisch is in dit verhaal.

Als ik je vriendin zou zijn:
Ik zou me kapot ergeren aan je. Je hebt namelijk niets te zeggen over mijn (mans) portemonnee. Ik ben niet verplicht een auto aan je uit te lenen en daarnaast leen ik nooit auto's uit.

Kijk naar de leuke kanten die ze heeft en die bij jou passen. Jij bent degene die geld tussen jullie in laat komen. Ze is vast meer dan een wandelende portemonnee.
Eerlijk gezegd kom jij op mij ook over als de meer materialistische en beetje afgunstige in dit verhaal. Ik vind het verder nogal vreemd dat je meent dat zij je één van haar drie auto's of scooters moet lenen omdat jij een ongeluk hebt gehad. Het is haar eigendom, dus daar heb jij echt helemaal niets over te zeggen. Als ze je er één had geleend, aardig. Maar dat is echt aan haar en al zeker geen verplichting of iets waar jou ook maar voor 0,01% recht op hebt.
Verder komt het op mij over alsof je je daardoor en door het de opmerkingen over langs kunnen komen bij drukte e.d. persoonlijk afgewezen voelt in de vriendschap.
Eens met de laatste paar opmerkingen.
Jij lijkt juist ontzettend materialistisch te zijn doordat je spullen van je vriendin verwacht, ipv steun op een andere wijze.
Je hebt als vrienden geen recht om mee te beslissen in andermans portemonnee.
Als je meer dan voldoende (financiële) middelen hebt, vind ik het persoonlijk super om dat te kunnen delen met anderen. Ik hoef t allemaal niet voor mezelf hoor :cheers:
Bimzarellio...what else
Wij hebben ook 3 auto’s, maar ik zou alleen een auto uitlenen aan mijn broertje.
Ik vind het ook raar om dat van n vriendin te verwachten. Sowieso, omdat zij meer geld heeft, moet zij maar heel vrijgevig zijn? Onzin.
Cum non tum age
Ja ik vind ook dat je het verkeerd ziet.
Jij zegt " ik merk dat dit soms is wat geld doet met mensen " maar in mijn ogen ben jij degene die zo op dat geld hamert.
Je kan niet verwachten dat iemand jou zo een auto leent. Zeker wat al gezegd wordt over verzekering etc.
Ik leen geen auto's uit.

En ik vraag me af hoe zoiets gaat, je komt in de supermarkt gooit je kar vol, loopt naar de kassa en daar staat de broer van je vriendin net achter je. O, jee pas vergeten en hij betaald. Dan doe je toch meteen even een tikkie, internetbankieren ect naar hem.

Het zou me eer te na zijn dat een broer van een vriendin iets voor me gaat betalen en ik dat niet hoef terug te betalen. Ook al bied hij het aan, hier met dat bankreneningnummer en maak meteen over.

Vind jouw verwachtingen van hen echt raar.
Ik heb hele leuke vriendinnen, maar ze maken heel andr keuzes in hun leven dan ik. De vriendschap blijft alleenmaar leuk, als je dat niet met elkaar gaat verwarren. Haar financiën, zijn de jouwe niet, kijk daar dan ook niet naar. Zij behandelt jou als gelijke, jij haar niet. Je maakt jullie vriendschap stuk
Ik vind de verwachtingen ook niet oke.

Goed, jij hebt het 'minder' dan jouw vriendin in jouw ogen. Dat maakt echter niet dat zij (of haar broer) op wat voor manier dan ook iets aan jou verplicht zijn.

Zoals ik eerder al schreef: je kan niet in de portemonnee van een ander kijken. Doe dat dan ook niet. Stop met te kijken naar wat zij allemaal heeft en jij niet, want daar wordt je niet vrolijker van en zal ten koste gaan van de vriendschap.

Ik heb heel veel over voor vriendinnen. Ze kunnen me altijd midden in de nacht bellen, ik probeer zo oordeelloos mogelijk te zijn en ik sta altijd voor ze klaar. Auto's en geld zal ik echter nooit, maar dan ook echt nooit, uitlenen. Vroeg of laat komt daar gezeik van en daar heb ik geen zin in.

Mocht een vriendin een kapotte auto hebben en dringend ergens naar toe moeten, dan rij ik haar. (als ik tijd heb) Anders zoekt ze maar een andere oplossing.
Die €25 had ik uiteraard ook terug gegeven en als hij het niet had willen accepteren had ik iets laten bezorgen bij hem. Bierpakket of weet ik wat. Of een envelop met het geld door de brievenbus gegooid.

Jouw verwachtingen zijn niet realistisch.
dolfje schreef:
13-01-2019 08:43
Die €25 had ik uiteraard ook terug gegeven en als hij het niet had willen accepteren had ik iets laten bezorgen bij hem. Bierpakket of weet ik wat. Of een envelop met het geld door de brievenbus gegooid.

Jouw verwachtingen zijn niet realistisch.
Maar dat is natuurlijk iets tussen TO en de broer, daar gaat die vriendin níet over
Als ik iemand geld geef en mijn zus gaat daar achter aan bellen, dan krijgt zus de wind van voren
Je lijkt erg veel focus op hun geld te hebben. Het lijkt of je vriendin geld helemaal buiten de vriendschap wil houden (en dat snap ik).

Verder praat je erg negatief over haar, terwijl je ook zegt dat je haar vertrouwt.

Wat wil je? Een goede vriendschap waarbij geld geen rol speelt en er op dat punt gelijkwaardigheid is?
Of wil je toch graag dat ze je financieel helpen waardoor de vriendschap wellicht voor haar scheef gaat aanvoelen?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik snap deze overgang niet helemaal:

geen vervoer dus, alles moeten doen op de fiets met 2 kids en naar mijn werk etc, tot ik wat van de verzekering zou horen. Het eerste wat zij zei was ja sorry daar kan ik je niet mee helpen.

Wat heb je haar precies gevraagd en hoe?
Je lijkt afgunstig. Je somt namelijk aan het begin allemaal dingen op waaruit blijkt dat jouw vriendin alles is komen aanwaaien. Dat ze een heel goede jeugd heeft gehad bijvoorbeeld, wat totaal niet relevant is voor dit verhaal.
lilalinda schreef:
13-01-2019 08:46
Maar dat is natuurlijk iets tussen TO en de broer, daar gaat die vriendin níet over
Als ik iemand geld geef en mijn zus gaat daar achter aan bellen, dan krijgt zus de wind van voren
Natuurlijk.. Maar misschien kent die vriendin TO heel erg goed en kan ze goed mensen bespelen mbt geld en spullen en schuldgevoel.

Zo komt TO een beetje over eerlijk gezegd.
Het kan ook zijn dat haar man dat absoluut niet wil, auto’s uitlenen of dat zij meer dingen betaalt dan jij.
Ik ben zelf wel altijd zo dat als ik het heb ik het graag deel en als mijn vrienden het financieel minder hebben dan betaal ik, maar dat gaat heel natuurlijk. Als ik het gevoel had dat ze er al van uit zouden gaan dan zou het me tegenstaan.

Waar is ze zo druk mee trouwens? Krijg het idee dat ze dat zegt zodat jij niet te lang blijft plakken.
Ik denk dat jullie allebei anders in het leven staan. Jij geeft aan dat je het niet ruim hebt en als je het ruim zou hebben dat je het met iedereen zou delen.

Maar die gedachte projecteer je nu op je vriendin. Maar je ziet alleen de buitenkant, iemand die het voor de buitenwereld goed heeft, betekend nog niet dat ze het echt goed hebben. Misschien moet zij ook elke maand uitrekenen hoeveel ze nog kan uitgeven. Ik bedoel, groter huis en meer auto's, betekend ook meer uitgaven.

Ik vind het wel bijzonder dat je als reden aangeeft, omdat zij toch 3 auto's heeft dat ze er eentje moet uitlenen, want ze is toch verzekerd.

Ik vind dat de verzekering het laatste is waar je op moet rekenen. Je wilt het liefst je auto heel houden. Ik zou er ook niet op zitten te wachten om mijn auto uit te lenen. Misschien rijd jij hartstikke slecht. Misschien zit jij wel een heel big mac menu te eten achter het stuur, terwijl ik zuinig ben op mijn auto's. Daarnaast als jij hem totall loss rijdt, krijg ik alleen de dagwaarde en gaat mijn premie de lucht in.
Als iemand belt dat ze over 5 minuten koffie willen komen drinken ( ik lees in de OP dat je anders naar huis gaat, dus is onverwacht op visite gaan) dan zeg ik dat ook als ik bezig ben.

Bezig zijn kan met van alles, huishouden, werk, kinderen, netflixen en eten maken, internetshoppen, verslonst op de bank hangen, yoga-en.. ect.

Hier kan het best zo zijn dat ze niet van onverwacht bezoek houd, dat ze niet van verstoringen houd als wat ze aan het doen is. Dat TO dat niet heel belangrijk vind die activiteiten, dat is duidelijk.

Maar ook daar is de verwachting en het projecteren van wat TO wil en normaal vind onrealistisch. Niet iedereen kan meteen schakelen en zeggen ow, ja kom maar nu.

Zat mensen zouden gewoon helemaal nee zeggen, moet je de topics lezen van de mensen die hekel hebben aan visiste en feestjes ect. Helemaal onverwachts.

Vind dat probleem eigenlijk bij TO ligt, tenminste wat er staat in de OP dan.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 09:11
4.01% gewijzigd
Jij vult wel heel makkelijk in dat zij riant kunnen leven van 1 inkomen. En dat ze wel even en auto kunnen lenen. Eerlijk gezegd sou je mijn vriendin niet zijn, ik zou het gevoel hebben dat je aast op mijn geld (of het geld van mijn man zelfs., want geen eugen inkomen)
Mira010 schreef:
13-01-2019 01:03
Ik snap wat je zegt, maar nee dat zou niet scheef groeien, ik ben iemand die heel moeilikk iets aanneemt. Maar dit werd al meteen bij voorbaat gezegd, zonder dat ik het vroeg. En mijn vriendin is ook wel echt geweldig op andere vlakken maar toch vind ik dat je wat over moet hebben voor anderen, of het nu met geld/ tijd/ aandacht is. Maar net waar je op dat moment het meest mee geholpen is toch.
Ik hecht bijna geen waarde aan geld of materiaal dus ik zou het anders aanpakken. Ik help waar ik kan met wat ik kan. En in noodgevallen mogen er best uitzonderingen gemaakt worden

Je hecht geen waarde aan geld maar laat geld wel waarde geven aan je vriendschap.
“ geen vervoer dus, alles moeten doen op de fiets met 2 kids en naar mijn werk”
Best lastig zonder auto inderdaad als je dat gewend bent maar man en ik zijn beiden opgegroeid zonder auto thuis en daar hebben we ook niks aan overgehouden. En in jouw geval is het maar tijdelijk.
Vivavandaag schreef:
13-01-2019 01:49
Volgens mij laat je zelf het geld tussen jullie instaan. Je geeft aan dat je niet materialistisch bent, maar je hebt wel materialistische verwachtingen van je vriendin.

Bovendien: zij werkt zelf niet en je weet niet hoe zij de financiële zaken met haar man geregeld heeft. Ze kan wellicht niet eens zijn geld weggeven en/ of zijn auto’s uitlenen. Ze hebben bovendien vast meer vrienden en/ of familieleden die het minder goed hebben. Die kunnen ze toch niet allemaal op hun schouders meenemen?

Ik zou ook overigens ook niet mijn auto uitlenen of geld toestoppen. Ik zou het bovendien als een (enorme!) aanslag op de vriendschap ervaren als dat van me verwacht zou worden.

Wel zou ik met je meedenken over oplossingen voor je eventuele problemen of je ergens naar toe brengen als het nodig was. En tijd voor je maken.

En zaken die je ergeren (zoals de opmerkingen over haar broer) kun je het beste meteen benoemen zodat je het niet op gaat kroppen.

Mee eens.

Ik zou trouwens ook geen auto uitlenen, al was het maar omdat ik er een hekel aan heb om mijn stoel en spiegels opnieuw af te stellen. Als mijn stoel ook maar iets verkeerd staat merk ik het niet meteen maar heb ik na het rijden wel een dag rugpijn.
Man en ik rijden om die reden zeer zelden met elkaars auto, laat staan dat ik een auto zou uitlenen aan iemand anders.

Dat op de koffie komen lees ik ook als 'ik kom er nu aan', tja, dat past mij ook niet. Ik vind niet dat ik daarom een slechte vriendin ben.

Ik heb een vriendin die veel minder te besteden heeft dan ik, die soms amper eten kan kopen.
Als de nood echt heel hoog is doe ik haar een mand boodschappen cadeau, maar ik doe dat liever niet.
Niet uit gierigheid of zo, maar omdat ik daarmee eigenlijk zeg: 'je kunt het niet zelf'.

Zij doet keihard haar best om het allemaal zelf te doen, en dan komt 'hulp' soms best wel dubbel aan bij haar.
Wij kunnen dat ook open uitspreken naar elkaar toe.

Dan steun ik haar liever met een keertje oppassen op haar kinderen of mee helpen denken over bepaalde vraagstukken of haar naar afspraken te brengen waar ze met OV dubbel zo lang over zou doen.
Ik weet dat ze ook zonder mijn hulp kan, maar dat dat soort dingen het voor haar wat comfortabeler maakt, dat is mij ook veel waard.

Ik kan me niet voorstellen dat mijn vriendin over mij zou denken als in dat zij 'recht' heeft op dingen omdat ik het beter heb dan haar.
En omgekeerd voel ik me dus ook tot niets verplicht tov haar, want ik wil haar ten allen tijde in haar waarde laten.
De dag dat ik me verplicht voel dan is onze vriendschap uit evenwicht.
Ik snap dat verhaal met die auto ook niet helemaal. Ik zou mijn auto ook niet zomaar uitlenen. En al helemaal niet als ik weet dat de ander niet zo zuinig is op zijn spullen. Dat zeg je zelf namelijk in de OP, dat je daar toch verzekerd voor bent. Voor mijn gevoel ben jij de materialistische in dit verhaal en heb je onrealistische verwachtingen van deze vriendschap.
Ik denk dat jij haar als je beste vriendin ziet, maar zij andersom jou niet. Je bent wel een makkelijk klankbord voor haar. Het is absurd dat ze je 6 keer per dag belt. Ik zou mijn beste vriendin zeker mijn auto uitlenen, een gewone vriendin niet. Heeft ze wel aangeboden om je op een andere manier te ondersteunen na dat ongeluk? Ik bedoel, het moet ook schrikken voor jou zijn geweest? Als dat niet het geval is, dan weet je wat je aan dr hebt...
Occam's razor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven