Mening over vriendschap

13-01-2019 00:18 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Ik heb hier al meer dan genoeg aan!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-01-2019 22:27
Reden: OP verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
97.32% gewijzigd
"Ik heb alleen contact met mijn zus, verder geen familie, ouders overleden.. vriendinnen en kennissen zijn voor mij dus letterlijk het enige waar ik op terug kan vallen."

Ik denk dat hier de basis van het probleem schuilt: TO lijkt te denken dat ze recht heeft op hulp van vrienden en kennissen 'want geen familie/ouders'.

Als je uitgaat van 'ik kan het wel alleen' dan heb je niet de teleurstelling als jouw verwachtingen niet worden ingelost.

Niemand is jou iets verschuldigd TO, en je vrienden en kennissen zullen het best naar vinden voor jou dat je leven zo loopt, maar dat geeft jou geen recht op hulp van hen.
Ik heb een beetje de indruk dat jij daar anders over denkt.
MonicaG schreef:
13-01-2019 09:55
"Ik heb alleen contact met mijn zus, verder geen familie, ouders overleden.. vriendinnen en kennissen zijn voor mij dus letterlijk het enige waar ik op terug kan vallen."

Ik denk dat hier de basis van het probleem schuilt: TO lijkt te denken dat ze recht heeft op hulp van vrienden en kennissen 'want geen familie/ouders'.

Als je uitgaat van 'ik kan het wel alleen' dan heb je niet de teleurstelling als jouw verwachtingen niet worden ingelost.

Niemand is jou iets verschuldigd TO, en je vrienden en kennissen zullen het best naar vinden voor jou dat je leven zo loopt, maar dat geeft jou geen recht op hulp van hen.
Ik heb een beetje de indruk dat jij daar anders over denkt.
Nou helemaal dit TO! Even je eigen verwachtingen onder de loep nemen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Vind je het wel fijn dat ze je 6x per dag belt? Of ben je al haar gezever over haar luizenleventje wel zat?

Zijn de verhoudingen misschien scheef daarin? Jij moet hard werken voor minder geld, staat er alleen voor met je kinderen en zij belt 6x per dag om haar hart bij je uit te storten over problemen van het soort waarvan jij er al 5 voor het ontbijt hebt gekopt.

Ga je niet over je eigen grenzen door altijd zo beschikbaar te zijn? Is ook wel een voedingsbodem voor afgunst.
Tja, heel typisch, dit is nu het individualisme van deze tijd. Ik ben niemand iets verschuldigd, dus ze zoeken het maar uit. De types: wel in voorspoed, maar niet in tegenspoed...
Dezelfde mensen die op de VVD stemmen, want het is toch belachelijk dat ik mijn zuurverdiende centjes moet afstaan aan klaplopers die minder inkomsten hebben dan ik.
Nogmaals TO, ik vrees dat je vriendin geen echte vriendin is. En het is heel pijnlijk om dat onder ogen te moeten komen, als je steunsysteem momenteel al zo matig is.
Occam's razor
Brrr jij zou mijn vriendin niet zijn. I.p.v. hier te mekkeren over je vriendin is het misschien slim om na te denken over hoe je zelf het vervoersprobleem kan oplossen. Als ik zou weten dat een vriendin zo over mij zou praten dan is het einde vriendschap. Ik heb zelf ook hard gewerkt voor mijn auto enz. Ik verwacht niet dat iemand zijn auto aan mij uitleent en dus andersom ook niet.
Succes met het probleem en kruip uit je slachtofferrol.
Mira010 schreef:
13-01-2019 01:03
Ik snap wat je zegt, maar nee dat zou niet scheef groeien, ik ben iemand die heel moeilikk iets aanneemt. Maar dit werd al meteen bij voorbaat gezegd, zonder dat ik het vroeg. En mijn vriendin is ook wel echt geweldig op andere vlakken maar toch vind ik dat je wat over moet hebben voor anderen, of het nu met geld/ tijd/ aandacht is. Maar net waar je op dat moment het meest mee geholpen is toch.
Ik hecht bijna geen waarde aan geld of materiaal dus ik zou het anders aanpakken. Ik help waar ik kan met wat ik kan. En in noodgevallen mogen er best uitzonderingen gemaakt worden
Zo klinkt het niet. 25 Euro van de broer aannemen vind je geen probleem en je vindt eigenlijk ook dat je vriendin een auto uit moet lenen.
Je zegt dat je haar niks misgunt, maar zo kom je wel over in je posts.
Ik lees eigenlijk vooral dat jij problemen hebt met de disbalans tussen jullie inkomens, niet dat zij daar ooit iets van vindt of over zegt.
Daarnaast heb ik t gevoel dat jullie eigenlijk gewoon niet zo'n match zijn.

Als ik heel eerlijk ben, snap ik vriendin wel. Ze is zuinig op haar spullen en jij noemt dat materialistisch. Voorbeeld: ze leent de auto, en krijgt hem terug met een kras erop. Jij zegt dat je het niet veroorzaakt hebt. Dat soort situaties leveren echt gezeik op binnen een vriendschap.
Ik en vriend verdienen ook veel meer dan mijn beste vriendin en haar man. Nu ben ik het type dat wel makkelijk autos uitleent e.d. maar ik zou er ontzettend naar van worden als zij ooit van mij zou verwachten dat ze zo maar iets kan krijgen of kan lenen omdat wij toevallig meer geld hebben. Gelukkig zou ze nooit zo op mijn geld zitten, maar zo kom jij wel over.
-
lilalinda schreef:
13-01-2019 08:39
Ik heb hele leuke vriendinnen, maar ze maken heel andr keuzes in hun leven dan ik. De vriendschap blijft alleenmaar leuk, als je dat niet met elkaar gaat verwarren. Haar financiën, zijn de jouwe niet, kijk daar dan ook niet naar. Zij behandelt jou als gelijke, jij haar niet. Je maakt jullie vriendschap stuk
Eens.

Jij laat geld ertussen komen, zij lijkt haar best te doen dat geen factor te laten worden in de vriendschap.

Uit wat je schrijft (vriendin werkt niet, Je mag geen vervoersmiddel lenen en liever niet te lang langskomen) krijg ik de indruk dat vriendin rekening houdt met haar man die voor het inkomen zorgt en zijn wensen. Zou het kunnen dat haar man niet zo'n fan van je is TO? Dat hij niet wil dat jij in hun auto rijdt of je vaak op visite aantreft?

Ik zou oppassen met jouw verwachtingen van wat zij met haar geld en eigendommen moet doen, omdat jij het wel zou geven als de rollen omgedraaid waren. Onuitgesproken verwachtingen die niet matchen en dit een ander kwalijk nemen is het recept om een relatie af te laten brokkelen.
Debora, je draait de zaken om. Dit heeft niets met individualisme te maken, maar alles met een TO die vindt dat haar vriendin het beter heeft dan zij.

Jaloezie, daar draait het om. Niet om individualisme of VVD stemmen.
MonicaG schreef:
13-01-2019 09:55

Goede post.
Ik denk ook dat je verwachtingen te hoog liggen TO. Verwachten dat een auto uitgeleend wordt "want hij is toch goed verzekerd"? Je weet zelf wat voor rompslomp het is als er iets gebeurt. En jij noemt je vriendin materialistisch, maar jouw hele post gaat over geld!

Overigens herken ik de ergernis over een vriendin, die niet werkt en het altijd druk heeft en moe is (en soms ook vaak belt als ik aan het werk ben), wel hoor. Dat is voor mij een teken dat ik even wat afstand moet nemen. Misschien is dat voor jou ook geen slecht idee.
Nitflex schreef:
13-01-2019 01:20
Euh, niet iedereen heeft een nieuwe auto met allerlei service.
Ik heb een tweedehands auto en als er wat mee is doe ik die naar 'n algemene garage (niet waar ik 'm heb gekocht en geen automerk) en die laten hun klanten altijd gratis 'n auto meepakken terwijl zij de reparaties uitvoeren. Deze garage heeft meer vestigingen in 't land en heet Inqar. Misschien 'n tip.
Je vriendin klinkt 'taken care for' en bevoorrecht, en die types kunnen in mijn beleving zich heel vaak moeilijk inleven
Ze verzinnen bij alles waarom zij het goed geregeld hebben en jij niet, dus als jij zo slim was geweest als hen had je deze situatie niet gehad, dus hoeven ze je niet te helpen.
Ze overzien gewoon niet wat iets uitlenen of delen inhoudt omdat het niet in hun 'altijd genoeg' belevingswereld zit.
Ik heb een keer een heel ernstig ongeluk gehad en de mensen die het meest hadden qua warme familie etc, namen afstand,
vonden het wel heel lang duren, begonnen over positief blijven terwijl ik nog half bewusteloos aan het kotsen was na de operatie etc.
En hadden allemaal mooie verhalen waardoor dit alles mijn eigen schuld was, en nee dat was het niet
(tenzij ik supersonische krachten had gehad en een auto tegen had kunnen houden of als student een modaal jaarsalaris had gespaard).
Mensen met een andere achtergrond of mindset konden me de steun geven die ik nodig had.
Als ze een uitgebreid vangnet van familie en later je man heeft die haar altijd opvangt snapt ze misschien niet dat vriendschappen niet alleen voor de leuk erbij zijn, en je er soms met liefde wat geeft, inplaats alleen maar haalt.
Ikzelf zie dit soort lui als kennissen, ik ben redelijk veeleisend in de mensen die ik dichtbij laat komen.
Het is gewoon niet wat ik zoek en ik heb er ook een (misschien geen eerlijke of arrogante) mening over.
Debora schreef:
13-01-2019 10:05
Tja, heel typisch, dit is nu het individualisme van deze tijd. Ik ben niemand iets verschuldigd, dus ze zoeken het maar uit. De types: wel in voorspoed, maar niet in tegenspoed...

Nogmaals TO, ik vrees dat je vriendin geen echte vriendin is. En het is heel pijnlijk om dat onder ogen te moeten komen, als je steunsysteem momenteel al zo matig is.

Precies dit!
TO, het is echt jammer, maar dit is wat er aan de hand is.
Het heeft allemaal te maken met verwachtingen van jou kant. Ik snap dat wel goed. Je zou graag behandeld worden zoals je zelf mensen zou behandelen wanneer jij het wat financieel breder zou hebben.
Ik snap wel degelijk dat je van een “ vriendin” die 6x per dag belt zou verwachten dat ze iets zou aanbieden mbt vervoer.
Weet zij trouwens dat jij het financieel niet makkelijk heeft?
Zo ja, lekker laten gaan hoor deze “vriendschap” Als je van je vrienden al geen steun mag verwachten in lastige tijden.. Heeft niets met geld te maken, maar met empathie en fatsoen.
Bedankt voor de feedback, ben ook blij dat jullie zo eerlijk zijn!
Afgunst is absoluut niet aan de hand hier en ik zou het geld van haar kant ook echt niet tussen onze vriendschap willen laten komen want het gaat me in deze ook echt niet over geld of spullen. Het gaat er mij om wat je over hebt voor vriendinnen in tijden van nood. Het is moeilikk om in zon korte tekst alles neer te zetten hoe het echt is, dit waren maar een paar voorbeelden. Sommige reacties sluiten dan okk niet aan met hoe het werkelijk is.. ben toch heel blij met de andere reacties en ga hier zeker over nadenken. Vooral ook dat ik mijn verwachtingen moet bijstellen en dat niet iedereen hetzelfde denkt over bepaalde zaken..
Het-groepje schreef:
13-01-2019 10:12
Je vriendin klinkt 'taken care for' en bevoorrecht, en die types kunnen in mijn beleving zich heel vaak moeilijk inleven
Ze verzinnen bij alles waarom zij het goed geregeld hebben en jij niet, dus als jij zo slim was geweest als hen had je deze situatie niet gehad, dus hoeven ze je niet te helpen.
Zo klinkt vriendin wel ja. Ik ken ze ook. Geen echt contact mee te krijgen, omdat ze geloven dat hun voorspoed volledig te danken is aan hun harde werk en goede keuzes. Dat ze daarom bespaard blijven van ziekte, werkloosheid, scheidingen, onvruchtbaarheid (echt waar) en al wat nog meer.

Doen net alsof ze je vrienden zijn, maar eigenlijk kijken ze vooral op je neer en zit je op hun bank om hun gevoel van superioriteit te bevestigen.
*Toos* schreef:
13-01-2019 10:08
Debora, je draait de zaken om. Dit heeft niets met individualisme te maken, maar alles met een TO die vindt dat haar vriendin het beter heeft dan zij.

Jaloezie, daar draait het om. Niet om individualisme of VVD stemmen.
Uiteraard mag ik niet alle VVD-ers over een kam scheren, maar de VVD- stemmers die ik ken, zijn mensen die ruim in het geld zitten en totaal niet aan het landsbelang of hun medemens denken, ze zijn enkel bezorgd om het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Ik snap niet zo goed wat jaloezie hiermee te maken heeft? TO was in nood, de broer hielp haar, haar vriendin hielp haar niet. Zoals ik zei: als ik zo goed in de slappe was had gezeten, had ik het risico ervoor over gehad. Anders kun je als goede vriendin zeggen dat je erover nagedacht hebt om de auto uit te lenen, maar dat het financiële risico te groot is als er iets misgaat.
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe dat gesprek na het ongeluk exact gegaan is...
Occam's razor
Je mag je openingspost niet weghalen TO. Daar gaat de MOD je een straf voor opleggen...
Occam's razor
Dropdrop schreef:
13-01-2019 10:48
Zo klinkt vriendin wel ja. Ik ken ze ook. Geen echt contact mee te krijgen, omdat ze geloven dat hun voorspoed volledig te danken is aan hun harde werk en goede keuzes. Dat ze daarom bespaard blijven van ziekte, werkloosheid, scheidingen, onvruchtbaarheid (echt waar) en al wat nog meer.

Doen net alsof ze je vrienden zijn, maar eigenlijk kijken ze vooral op je neer en zit je op hun bank om hun gevoel van superioriteit te bevestigen.
Waarschijnlijk vind ze dat ze al genoeg doet door TO regelmatig te bellen en haar van haar miserabele leven af te leiden met haar wervelende verhalen.

Maar even serieus; ik ken inderdaad zo'n type dat dacht dat onvruchtbaarheid de schuld was van echtparen zelf en dat als je het maar goed geregeld had, er geen reden was dat het niet op natuurlijke wijze kon gaan. Tot ze zelf geen kinderen kon krijgen. Heb het er uiteraard nooit meer met haar over gehad, het was al triest genoeg, maar dit was wel heel nare karma...
Occam's razor
Mira010 schreef:
13-01-2019 00:59
Ik rijd al 7 jaar zonder problemen en dit ongeluk is door een ander veroorzaakt.. daar komt bij dat al haar auto’s all risk verzekerd zijn dus stel dat het wel mijn schuld zou worden is alles gewoon gedekt.
En ik ben het allerhoogste verzekerd.

Tja, ik zou jou ook geen auto lenen. Ik heb gemerkt dat mensen die neuzelen over verzekeringen, over het algemeen onzorgvuldig omgaan met je spullen. Want tja, toch verzekerd?!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
redbulletje schreef:
13-01-2019 10:10
Ik heb een tweedehands auto en als er wat mee is doe ik die naar 'n algemene garage (niet waar ik 'm heb gekocht en geen automerk) en die laten hun klanten altijd gratis 'n auto meepakken terwijl zij de reparaties uitvoeren. Deze garage heeft meer vestigingen in 't land en heet Inqar. Misschien 'n tip.
Ik heb überhaupt geen auto, maar dank je!

Lijkt me toch een service waar je linksom of rechtsom voor betaalt?
Debora schreef:
13-01-2019 10:50
Je mag je openingspost niet weghalen TO. Daar gaat de MOD je een straf voor opleggen...
Wat zeurt iedereen toch altijd over die straf? Ten eerste maakt het geen bal uit als je een straf krijgt van het Vivaforum, ten tweede zie je die TO’s daarna altijd nog vrolijk posten, dus zo zwaar kan die straf niet zijn?
Daar heb je een punt. Ik dacht dat je dan een ban kreeg...
Occam's razor
Nitflex schreef:
13-01-2019 11:45
Ik heb überhaupt geen auto, maar dank je!

Lijkt me toch een service waar je linksom of rechtsom voor betaalt?
Geen idee. Ze zijn goedkoper dan de merkgarage en daar krijg je geen gratis auto mee. Overigens als je echt afstanden rijdt met die leenauto krijg je wel 'n benzinerekening, maar ik gebruik 'm alleen hier in/rond het dorp.
redbulletje schreef:
13-01-2019 12:03
Geen idee. Ze zijn goedkoper dan de merkgarage en daar krijg je geen gratis auto mee. Overigens als je echt afstanden rijdt met die leenauto krijg je wel 'n benzinerekening, maar ik gebruik 'm alleen hier in/rond het dorp.
Goed om te weten!
Debora schreef:
13-01-2019 10:50

Buiten dat is het ook f*cking irritant :whip: . Dat is pas ondankbaar.
'ik heb wat ik wou, nou doei'.
Nitflex schreef:
13-01-2019 01:20
Euh, niet iedereen heeft een nieuwe auto met allerlei service.
Heeft niks te maken met hoe nieuw je auto is, maar hoe je auto verzekerd is. Wanneer je naar een, bij de verzekeraar, aangesloten schadeherstelbedrijf gaat, krijg je een leenauto. Ook als je Beperkt Casco verzekerd bent. Tenminste; bij de meeste verzekeraars. Staat in je voorwaarden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven