Meningsverschil over getuige bruiloft

14-09-2010 21:18 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vriend en ik willen trouwen, hartstikke leuk natuurlijk, maar er is een probleem... (althans ik vind het een probleem )

We worden het niet eens over de getuigen; 3 ervan vinden we allebei prima, alleen de laatste tja ik heb het liever niet, vind het een onprettig persoon maar hij was ook op haar bruiloft getuige dus is het eigenlijk wel soort van verplicht haar ook te vragen?

Het gaat hier dus om een vriendin van vriend. Zij kennen elkaar een jaar of 10 en zien elkaar tegenwoordig een keer of 4 per jaar. (en ze hebben nooit een relatie gehad, zijn niet elkaars type enz)

Helaas kan ik niet zo goed met haar opschieten, in het begin ging het nog wel goed maar na een festivalweekend waarbij het een en ander fout liep ben ik klaar met vriendin in kwestie.

Vanaf het begin af aan blies ze bij alles erg hoog van de toren. Ze zou dit en dat gaan studeren, een bedrijf in X gaan beginnen enz. Uiteindelijk komt daar nooit wat van, werkte ze 3 weken bij een bedrijf en gaat ze weer weg omdat "de collega's te dom zijn" "het werk beneden haar niveau" enz. Ik irriteer me mateloos aan dat verwende gedrag (vast ook omdat ik zelf een "dom' bijbaantje heb :P) Familie van vriend is ook niet zo dol op haar maar zijn er naar 10 jaar aan gewend en negeren haar gewoon. Waarschijnlijk het slimste plan, maar in negeren ben ik helaas niet zo goed...

Enfin, ook al toen ik me irriteerde gingen we een weekendje naar een festival met vriendin&haar man (was niet zo'n slim plan maar oke) Daar begon ze te moederen over vriend en mij. Nou zijn wij inderdaad een jaar of 3 jonger maar 25 jaar lijkt me best een leeftijd waarop je zelfstandig over een festivalterrein kan lopen enz. Nadat mevrouw dus het hele programma uit had gezet en ik aangaf dat ik toch echt niet constant als viertal alles wilde bezoeken maar ook mijn eigen ding wilde doen ging het natuurlijk fout. Als vriend en ik een uurtje bij een ander podia waren ging de telefoon al omdat ze "doooodelijk ongerust was waar wij waren want we moesten wel bij elkaar blijven. Uiteindelijk heb ik daar -helaas op ontactische wijze- wat van gezegd. De 2 mannen bemoeiden zich hier overigens niet mee.

Dit in combinatie met nog vele anderen dingen (van harige benen tot betweterigheid tot bemoeizucht) zorgen ervoor dat ik haar liever niet als getuige heb. Ze is uiteraard wel welkom, want ze is een vriendin van vriend, maar liever niet als een van de belangrijkste personen van de dag. Vriend vind dat ik de boel dramatiseer en dat ik me aanstel...

Verdorie, geef ik eindelijk toe aan zijn wens om te trouwen, mag ik niet eens een ienieminiebeetje bridzilla gedrag vertonen. Brrr eigenlijk wil ik haar niet eens op mijn bruiloft, is haar niet als getuige maar gewoon als gast toch gewoon de middenweg?

Enfin; ik probeer er nu een beetje de draak mee te steken maar het zit me toch echt dwars, ben bang dat dit de hele voorpret toch wat teniet doet...

Oh: vraag bij dit verhaal is natuurlijk of ik me nou echt zo afgrijselijk loop aan te stellen en of jullie tips/oplossingen hebben...
quote:Zanne schreef op 14 september 2010 @ 21:55:

[...]

Eens. Anderzijds, als hij echt heel graag wil dat die vrouw zijn getuige wordt, vind ik dat hij haar toch moet vragen. Maar hij kan ook rekening met TO houden. Wel lastig dit hoor.

Ik heb het idee dat de vriend van TO zich verplicht voelt om ie vrouw als getuige te vragen omdat hij ook getuige is geweest bij haar.

.

TO's aanstaande voelt zich verplicht deze dame te vragen. Waarschijnlijk zijn er tien andere die niet dezelfde reactie bij TO oproepen.

Als TO's aanstaande kan deze dame gewoon uitleggen hoe het zit, Het is niet zo dat voor hem zij de enige mogelijke getuige is.

Niet echt leuk natuurlijk, maar ik vind dat TO wel op haar strepen kan blijven staan, Een goed conflict kan trouwens ook geen kwaad.
allebei 1 getuige nemen?
Kan me trouwens ook niet voorstellen dat iemand die je maar 4 keer per jaar ziet zo enorm belangrijk voor je is dat je er een rotgevoel bij je partner voor over hebt.
Ben ik weer. Leuk om alle verschillende opvattingen te lezen en de waarde van de getuige zogezegd... Het zet een mens wel weer aan het denken

Vriendlief zit nu stilzwijgend naast me op de bank :P en is nog steeds van mening dat ik vooral heeeuul moeilijk en veel te fel doe.(Nou ben ik ook niet makkelijk, maar dat is hij zelf ook niet dus dat scheelt weer) ik geloof dat hierover nog vele woorden zullen gaan vallen.. (mja leer je elkaar nog beter kennen toch )

Heb m net gevraagd waarom hij die vriendin nou als getuige wil. Dat is dus 50%vriendschap en 50%verplichting. Lekker duidelijk... (misschien moet ik hem eens voorstellen haar man te vragen als getuige, dat is ook een vriend van hem en zo passeer je ze als stel niet ofzo?)

Om nou te zeggen dat de fotograaf iemand zo min mogelijk op de foto moet gaan zetten lijkt me mogelijk nog onbeschofter dan iemand de hele dag negeren. Het idee is erg grappig en zelfs amusant maar denk dat het sociaal wreed zou zijn.... (andere optie is natuurlijk een grotere vriendin op de foto voor haar te zetten :P)

En ja ik ben bang dat ze dus wat dingen weet te verpesten of zich overal mee gaat bemoeien omdat zij natuurlijk al een veel grotere bruiloft heeft moeten plannen en dat wij ons natuurlijk vreselijk aanstellen als het tijd kost ofzo want mevrouw kon het dan (zoals altijd) in minder tijd en beter.... Heel leuk natuurlijk maar daar zit ik niet op te wachten... en daarom dus ook niet op haar. Overigens zal ze niet zo kinderachtig zijn om te zeggen dat ze het er niet mee eens is.

Eigenlijk had ik ongeveer de hele wereld prima gevonden als getuige; van zn oma tot collega tot de postbode aan toe. Vast hartstikke gezellig. Alleen haar dus niet... Misschien toch eens goed naar zijn argumenten om haar te kiezen luisteren en rustig mijn tegen argumenten brengen?

Bedankt voor de meningen! (ik ga met vriend praten)
Getuige zijn, schept geen verplichtingen als je zelf gaat trouwen. Gelukkig niet. Ik ben vijf keer getuige geweest, en na één keer trouwen nog steeds gelukkig.

Wij hebben ieder onze eigen getuigen gekozen. Ik mensen die voor mij belangrijk zijn, hij mensen die voor hem belangrijk zijn. Hele verschillende types.

Ik denk dat ik, als hij problemen had gehad met mijn keuze, echt pissig zou zijn geworden. En andersom hij ook. Vrienden kies je zelf. Zolang die vrienden goed voor je zijn, heeft een partner dat te accepteren. Het maakt dus even niet uit of jij haar aardig vindt of dat je een issue maakt van haar bemoeder en harige benen. Voor jouw vriend is ze belangrijk. Accepteer dat.

Getuigen staan trouwens niet zo heel vaak op de foto. Als je goed oplet, kan je er nèt voorspringen.
Maar aan haar ergeren doe je toch dan maakt het niet veel uit of ze getuige is of niet. Ze is sowieso aanwezig.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Polkadotje schreef op 14 september 2010 @ 21:41:

Juist omdat ik het gevoel heb dat het hier meer om "zijn bruiloft" dan om de mijne gaat (Vriend is hier het romantische typje en ik meer het zakelijke geval :D) vind ik het dan weer fijn als het zo dusdanig is dat ik me ook op mijn gemak voel. Ggetuige in kwestie kennende weet ze minimaal 10x een opmerking te maken waardoor ze andere mensen kwetst (en dat kan variëren van hoe dom MBO-ers in haar ogen zijn tot dat op haar bruiloft alles beter georganiseerd was enz)

Misschien moet ik vriend vragen of hij anders eerst een gesprek met haar wil voeren hierover?

De getuige to be gaat als ze gast is natuurlijk dezelfde opmerkingen maken, dat maakt niet veel uit.

Je schrijft dat je vriend romantisch is, dat hij weet dat jij een hekel aan haar hebt, maar hij nodigt haar toch uit. Misschien vind hij het toch oprecht belangrijk dat zij er bij is. Ik kan me ook zo voorstellen dat je dan het argument, ik was ook getuige op haar bruiloft, gebruikt omdat zij in jouw ogen niets meer goed kan doen.
Het kan toch niet moeilijk zijn iemand te vinden die jou niet mateloos irriteert? Elke onbekende zou nog beter zijn dan die ...

Desnoods wil ik het wel doen.
quote:HansHier schreef op 14 september 2010 @ 22:26:

Het kan toch niet moeilijk zijn iemand te vinden die jou niet mateloos irriteert? Elke onbekende zou nog beter zijn dan die ...

Desnoods wil ik het wel doen.Ze hebben al drie getuigen waar ze het over eens zijn, dat is er al 1 meer dan noodzakelijk.
Als je vriend zich al voor de helft verplicht voelt om haar te nemen, lijkt het me logischer als ie iemand neemt waarvan hij voor 100% voor de vriendschap om kiest. Iemand als getuige nemen, omdat je het bij haar ook bent geweest vind ik een slap excuus. Ik ga zelf op 1 april trouwen en heb heel bewust 2 gwtuigen uitgekozen, waarvan ik weet dat ze zo ongeveer mijn hele getrouwde leven mee zullen maken. Mijn broer en mijn beste vriendin. Ik heb bij getuige een gevoel dat het iemand moet zijn bij wie ik advies kan vragen als er iets tegen zit in het huwelijk. Vast een hele ouderwetse gedachte, maar om die reden heb ik ook niet mijn ouders gevraagd. Die maken maar een gedeelte van mijn getrouwde leven mee en kan ik misschien later niet meer om advies vragen als het nodig is. Als je vriend die persoon nu maar 4 keer per jaar ziet en het niet eens echt als goede vriendin ziet, krijgt ie er misschien later spijt van. Hij moet zich niet verplicht voelen en dat doet ie nu wel. Lijkt me niet de goede basis om je getuige op te kiezen. Als hij haar kiest, omdat ie het echt zo wil dan kan jij er weinig van zeggen vind ik. Maar goed, ik zit niet in die situatie dus weet ook niet hoe ik gereageerd zou hebben als ik er wel in zat. Misschien wel net zoals jij. Maar ik denk dat je vriend toch nog maar eens goed moet nadenken en naar zijn gevoel moet luisteren en zich niet verplicht moet voelen.

Bovendien vraag ik me wel af of jullie echt willen trouwen hoor. Je schrijft zelf "geef ik eindelijk toe aan zijn wens om te trouwen". Uhm...sta je er zelf dan wel achter en doe je het niet alleen omdat hij het wil? Krijg heel erg de indruk dat je het voor hem doet en dat lijjkt me ook geen goede basis. Je moet er zelf wel achter staan natuurlijk en zo kom je niet echt over.
Ik vind het eigenlijk maar raar dat je vriend een getuige kiest die alleen de vriendin van een vriend van hem is en die hij hooguit vier keer per jaar ziet... Ik heb heel wat bruiloften meegemaakt, maar zie altijd alleen familie en echt hele goede vrienden als getuige. Ik had zelf mijn broer en mijn moeder gevraagd, juist omdat het best wel een ere-rol is en dan is het toch jammer als het 'gewoon een goede kennis of vriendin' is waar je helemaal niet echt close mee bent, laat staan je partner...
quote:spotlessmind schreef op 14 september 2010 @ 22:46:

Ik vind het eigenlijk maar raar dat je vriend een getuige kiest die alleen de vriendin van een vriend van hem is en die hij hooguit vier keer per jaar ziet...Volgens mij is het de vriendin van de vriend van TO. Niet de vriendin van een vriend van de vriend van TO. Tsja over die 4 keer per jaar. Ik vind dat eigenlijk niet zo raar, sommige mensen hoef je niet zo vaak te zien, om te weten dat ze een goede vriend zijn.
Als ik mijn beste vriendin vaker dan 5 keer per jaar zie dan is er iets goed mis met een van ons. We zien elkaar heel weinig, spreken elkaar zo'n 2 keer per maand en toch is ze mijn beste vriendin omdat ze is wie ze is. Hoe vaak je iemand ziet zegt niks over hoe goed de vriendschap is of hoe belangrijk je voor elkaar bent.

Ik zou het zelf prettig vinden als mijn partner achter mijn keuze zou staan als het om getuige gaat bij de bruiloft. Anderzijds vind ik ook dat je iemand moet kiezen die je zelf graag als getuige wilt hebben en niet iemand moet kiezen omdat je partner diegene ook aardig vind.

Ik vind het lastig, ben niet van mening dat jij je aanstelt tegelijkertijd vind ik ook dat je hem de vrijheid moet geven om een getuige te kiezen die hij wil ook als dat betekend dat jij die keuze liever anders had gezien.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Een getuige is iemand die blij is met het voorgenomen huwelijk en dat de juiste keuze vindt. Zodat het allemaal één big happy family wordt. Volgens mij heb jij niet echt het gevoel dat zij volledig achter jullie huwelijk staat? Dat ze jou misschien niet zo mag? En het is jammer dat ze blijkbaar in staat is, zelfs nu ze niet met jullie meepraat over wel of niet getuigen zijn, problemen wellicht in jullie huwelijk te veroorzaken.

Komt je vriend voor jou op als zij iets vervelends zegt

(over of tegen jou)? Is het voor haar heel belangrijk om getuige te zijn. Denk je dat de band beter met haar wordt als ze getuige is bij jullie?
Waarom is deze vrouw belangrijker voor jouw vriend dan zijn aanstaande?
quote:Polkadotje schreef op 14 september 2010 @ 21:18:

Hallo,

maar hij was ook op haar bruiloft getuige dus is het eigenlijk wel soort van verplicht haar ook te vragen?

HNee absoluut niet, ieder bepaalt voor zichzelf wie zijn/haar getuige is. En dat hoeft niet de persoon te zijn van wie jijzelf getuige bent geweest.
Ik kan er overheen hebben gelezen TO, maar heb je haar ooit wel eens aangesproken op de dingen die ze allemaal zegt?

Getuige of niet, ze zal aanwezig zijn op je bruiloft en misschien zoals jij denkt vervelende opmerkingen gaan maken.

Misschien kun je eens een gesprek met haar aangaan en het er over hebben. Vóór de bruiloft uiteraard.

Als ze zelf weet waar jij je aan irriteert kan ze daar dan rekening mee houden.
Als mijn vriend dolgraag iemand als getuige wil waar ik minder mee klik Dan zet ik me daaroverheen omdat die gene belangrijk is voor mijn vriend. Als ik iemand echt niet trek, dan zou mijn vriend diegene nooit vragen, je zult er dus samen goed over moeten praten. Maar in dit specifieke geval, waar vriend zegt dat het 50 % verplichting is, dat vind ik een hele slechte reden om iemand te vragen en al helemaal niet belangrijker dan de gevoelens van TO.
Is een verplichting naar een kennis die hij vier keer per jaar ziet belangrijker dan een leuke dag en een mooi leven met jou? Ik vind het heel raar en ik zou dan zeker niet willen trouwen als er nu al zo over je heen gewalst wordt.
Ik vind het raar om op je bruiloft per se een getuige te willen met wie je partner heel veel moeite heeft. Dat hij verplicht is haar te vragen als getuige vind ik trouwens echt onzin. Ik ben het dus met jou eens. Hij heeft nog wel meer vrienden neem ik aan.

De regel is trouwens niet dat je ieder een of twee getuigen meeneemt, de regel is dat voor een huwelijksvoltrekking twee tot vier getuigen nodig zijn en wie die getuigen meebrengt maakt niet uit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind het raar om op je bruiloft per se een getuige te willen met wie je partner heel veel moeite heeft. Dat hij verplicht is haar te vragen als getuige vind ik trouwens echt onzin. Ik ben het dus met jou eens. Hij heeft nog wel meer vrienden neem ik aan.

De regel is trouwens niet dat je ieder een of twee getuigen meeneemt, de regel is dat voor een huwelijksvoltrekking twee tot vier getuigen nodig zijn en wie die getuigen meebrengt maakt niet uit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Vrienden van ons hadden een soortgelijk probleem (op sommige vlakken wel iets anders, maar denk aan de grote lijn ) Hij wilde als getuige zijn beste vriend vragen, zij zag dit niet zitten omdat die beste vriend in het begin van hun relatie die relatie niet echt zag zitten. Dat inmiddels al jaren geleden, maar voor haar nog heel belangrijk... Haar standpunt was toch dat iemand wel positief moest zijn over de relatie, die je eigenlijk met de bruiloft viert. Zijn standpunt was: het is mijn beste vriend en die dicht ik graag deze rol toe.

Eerlijk gezegd neigde ik wel meer naar zijn kant, het is immers zijn beste vriend en hij kon nu wel goed met de aanstaande bruid. Maar ik hoefde mijn mening niet te geven, ik hoorde dit pas na de bruiloft waarbij de beste vriend geen getuige was...
Beste vriend vind ik dus heel iets anders
Ja dat was wel het verschil in de verhalen
Ik vind het best verbazingwekkend hoeveel mensen het niet meer dan logisch vinden dat vriend maar even een andere getuige uit moet kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven