Middelmatigheid nobeler dan "the sky is the limit"?

30-01-2008 20:05 642 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zet dit onderwerp even hier bij relaties, omdat ik er door twee topics hier bij relaties op kwam.

Waarom wordt het streven naar méér dan middelmatigheid toch altijd zo verketterd hier? En met hier bedoel ik het forum, maar ook Nederland in zijn algemeenheid.

Dit naar aanleiding van het topic van Koios, wiens kop er al weer afmoet omdat ze om 6 uur met de piepers aan tafel niet als hoogste ideaal heeft. En ook een beetje naar aanleiding van het topic van Helmy over downdaten.

Zeg eens eerlijk: wordt middelmatigheid zo verheerlijkt omdat de meeste mensen diep in hun hart weten dat ze zelf nooit meer dan middelmatigheid zullen bereiken?
Am Yisrael Chai!
Nee FV, ik zeg niet dat ik een betere moeder ben, ik sta gewoon anders in het leven. Dat wil niet zeggen dat ik jouw manier verkeerd vind zoals je steeds meent te lezen, ik pak het alleen anders aan en ik kijk anders tegen dingen aan.

Ik zeg ook niet dat jij die dingen als sociaal zijn ed niet voor jouw kind wilt, ik zeg gewoon dat mijn verwachtingen daar ophouden, niets meer, niets minder. Ik hoop op niets anders dan dat ze prettige mensen worden, klaar, verder niets.

Jij hoopt dat je zoon een prettig mens word én je verwacht dat hij slim, hetero en meertalig wordt. Ik heb geen oordeel over jouw verwachtingen, ik meld alleen dat ik die verwachting niet heb. Jij haalt daaruit dat ik het dús wel erg streberig zal vinden dat jij dat wél verwacht.
(al denk ik eigenlijk liever dat die leuke knappe gelukkige vrouw met dat grootse en meeslepende leventje gewoon een vreselijke bitch is)
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
En nee, niet elke BNer is een uitblinker, in tegendeel ben ik bang
quote:Soundpost schreef op 30 januari 2008 @ 23:13:

[...]

Omdat het uitblinken als een indirecte aanval wordt gezien. En men vervolgens de behoefte voelt de eigen levenswijze te verdedigen, ook al wordt daar niet om gevraagd.

En waarom uitblinken als aanval wordt gezien: uiteindelijk is het een bedreiging van het zelfbeeld.

Iemand die zegt " ik kan geweldig goed leren " , daar voel ik me niet bedreigd door . iemand die zegt ; "ik ben blij dat ik HBO heb want ik had niet graag tussen MAVO'tjers willen zitten want die vind ik .... of ..... " , dan raak ik piss offt .

Iemand die zegt " ik heb een enorm huis met een héle grote serre " , dan denk ik ; " nou, leuk . Goh , zo'n serre zou ik ook wel willen " Maar zegt iemand dat hij blij is niet in zo'n burgertruttig rijtjeshuis te wonen , dat máákt het net effe anders .

Maar ik voel me niet bedreigd , ik gun iedereen de hele wereld en ben zelden jaloers op iets of iemand , omdat ik vind dat ik een geweldig leven heb en enorm geboft heb , zélfs zonder die serre !

Maar als iemand mijn gelukkige leven afdoet als iets wat je onder je schoen hebt zitten , daar kan ik slecht tegen .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:lolapaloeza schreef op 30 januari 2008 @ 23:20:

FV staat uitblinker dan gelijk aan celebrity?

Zijn alle celebs dan ook uitblinkers of niet?Nee, natuurlijk niet, maar de enige uitblinkers die we allemaal kennen zijn celebrities. En daarvan staat iig vast dat ze ergens in uitblinken, anders waren ze geen celebrity geworden, toch? Je wordt in de regel niet geroemd omdat je zo heerlijk doorsnee bent en zo veel zesjes haalde, toch?
Am Yisrael Chai!
Oh kom op, mijn postings worden zó verdraaid dat het gewoon niet leuk meer is. Wat CL2 hieronder post over mijn postings vat het wel aardig samen zoals ik het bedoel. Jij draait mijn redenatie steeds om FV.
maar is de verdeling ondergemiddeld, gemiddeld en bovengemiddeld dan niet bij voorbaat al een waarde-oordeel?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Eowynn_ schreef op 30 januari 2008 @ 23:23:

Nee FV, ik zeg niet dat ik een betere moeder ben, ik sta gewoon anders in het leven. Dat wil niet zeggen dat ik jouw manier verkeerd vind zoals je steeds meent te lezen, ik pak het alleen anders aan en ik kijk anders tegen dingen aan.

Ik zeg ook niet dat jij die dingen als sociaal zijn ed niet voor jouw kind wilt, ik zeg gewoon dat mijn verwachtingen daar ophouden, niets meer, niets minder. Ik hoop op niets anders dan dat ze prettige mensen worden, klaar, verder niets.

Jij hoopt dat je zoon een prettig mens word én je verwacht dat hij slim, hetero en meertalig wordt. Ik heb geen oordeel over jouw verwachtingen, ik meld alleen dat ik die verwachting niet heb. Jij haalt daaruit dat ik het dús wel erg streberig zal vinden dat jij dat wél verwacht.gut ja, heel gek, als iemand mij veeleisend noemt, prestatiegericht noemt, én over mijn opvoeding begint in een discussie over uitblinkers, dan denk ik dat diegene bedoelt dat ik veeleisend ben, prestatiegericht ben en kennelijk ook mijn opvoeding daarvan vindt getuigen. Raar joh, dat ik dat dacht...
Am Yisrael Chai!
En wat BGB zegt dát bedoel ik dus.
quote:fashionvictim schreef op 30 januari 2008 @ 23:25:

[...]

Nee, natuurlijk niet, maar de enige uitblinkers die we allemaal kennen zijn celebrities. En daarvan staat iig vast dat ze ergens in uitblinken, anders waren ze geen celebrity geworden, toch? Je wordt in de regel niet geroemd omdat je zo heerlijk doorsnee bent en zo veel zesjes haalde, toch?Maar wel dat ie zo heerlijk gewoon is gebleven.
quote:rosanna08 schreef op 30 januari 2008 @ 23:27:

maar is de verdeling ondergemiddeld, gemiddeld en bovengemiddeld dan niet bij voorbaat al een waarde-oordeel?Niet meer dan rood, wit en blauw ...... of 10 , 70 en 20 ........
blijfgewoonbianca, ....je vindt dat je een geweldig leven hebt en enorm geboft hebt, zélfs zonder die serre ! Dus eerder 'bengewoonbianca', dan 'blijfgewoonbianca'.
Ik vind jou inderdaad erg prestatiegericht overkomen. Maar daar is an sich niets mis mee, dat heb ik nooit gezegd, ik doe het alleen ánders.
quote:fashionvictim schreef op 30 januari 2008 @ 23:25:

[...]

Nee, natuurlijk niet, maar de enige uitblinkers die we allemaal kennen zijn celebrities. En daarvan staat iig vast dat ze ergens in uitblinken, anders waren ze geen celebrity geworden, toch? Je wordt in de regel niet geroemd omdat je zo heerlijk doorsnee bent en zo veel zesjes haalde, toch?Ik denk, dat hier heel duidelijk is, dat het puur een verschil van mening is. Ik vind celebrities niet per definitie uitblinkers. Sommigen wel, maar velen niet. Ze zijn namelijk net als jij en ik en hebben een vak in de publiciteit.
En wees eens eerlijk, Eowynn, denk jij dat "men" ik-gerichtheid beter of slechter vindt dan mens-gerichtheid? En welke van de twee eigenschappen vind je zelf beter, nobeler?
Am Yisrael Chai!
Eowwyn,

heb jij dan helemaal geen verwachtingen over je kinderen die gebaseerd zijn op je genen? Ik dacht dat iedereen die had.

Je wordt nu eenmaal in een bepaalde familie geboren en dat speelt toch mee.

Verwachtingen zijn dan gedachtes die je hebt over je kind omdat je bent wie je bent en weet waar je vandaan komt. Niets meer en niets minder.
FVdan vind ik het wel moeilijk om in mijn eigen omgeving dan een goed voorbeeld te vinden... Zo wordt er ergens een arts genoemd , ik ken artsen in mijn omgeving maar omdat nou uitblinkers te noemen... Ze hebben gewoon die baan... of is dat dan jalouzie en maaiveld denken? Of krijg je dan wat wat jij over je verwachtingen tav van je zoon zegt, dat dat in mijn omgeving meer tot het gemiddelde behoort? Of op zijn minst niet een uitzonderlijke prestatie is...
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Met ik-gerichtheid is niets mis. Met mens-gerichtheid ook niet. Maar ik-gerichtheid moet niet ten koste gaan van je mens-gerichtheid en zeker ook niet andersom. Een middenweg lijkt me wel zo gezond.

Van alleen maar voor andere mensen zorgen word geen mens gelukkig.

Van alleen maar voor zichzelf zorgen ook niet.
quote:ninis schreef op 30 januari 2008 @ 23:29:

blijfgewoonbianca, ....je vindt dat je een geweldig leven hebt en enorm geboft hebt, zélfs zonder die serre ! Dus eerder 'bengewoonbianca', dan 'blijfgewoonbianca'.

o, je kan hem ook anders lezen ; blijf gewóón ! ( groeten van ) Bianca

of ; blijf ( nou toch) gewoon( gezellig nog even ) ,... Bianca

of; (ik)blijf (heel) gewoon.....Bianca .

quote:CL2 schreef op 30 januari 2008 @ 23:29:

[...]

Ik denk, dat hier heel duidelijk is, dat het puur een verschil van mening is. Ik vind celebrities niet per definitie uitblinkers. Sommigen wel, maar velen niet. Ze zijn namelijk net als jij en ik en hebben een vak in de publiciteit.

Ik vind deze mening weer typisch een staaltje van wat ik bedoel. Ik snap echt niet hoe je kunt vinden dat VELE celebrities geen uitblinkers zijn. Als ze geen uitblinkers waren, dan was iedereen toch wel celebrity? Als Johan Cruijff niet uitzonderlijk goed kon voetballen, was hij niet tot de beste voetballer ter wereld uitgeroepen.

Daar gaat nu net deze discussie voor mij om. Als je ergens in uitblinkt ben je per definitie niet hetzelfde als jij en ik, je blinkt immers uit.
Am Yisrael Chai!
Ik weet nog niet eens wat ik van mezelf verwacht, laat staan van wat ik van mijn kinderen verwacht. Ik weet wel wat ik belangrijk vind in het leven, dat zijn de dingen die ik eerder noemde. Misschien komt het omdat mijn kinderen nog klein zijn, of omdat ik zelf nog volop aan het zoeken ben naar wat ik wil, maar ik heb daar écht geen beeld bij nee. Misschien de leeftijd ofzo, ik weet het niet. Die dingen die FV noemt, daar heb ik gewoon nog nooit over nagedacht. Ik kijk wel naar dingen die ik bij mijn kinderen zie, hun karakter en waar ze goed in zijn, en daar wil ik ze in stimuleren, meer niet.
Ik vind het geweldig als mensen doen waar ze goed in zijn , maar ben je nou nergens érg goed is is het wel lekker als je ook daar tevreden mee kunt zijn .

Een ontevreden middenmoter ; da's pas sneu !
Als iedereen de middenweg kiest tussen mens gericht en ik gericht dan missen we toch heel veel dingen? Als Rembrandt mensgerichter was dan had ie de Nachtwacht niet geschilderd. Dan was ie druk bezig geweest met werk dat wel geld in het laatje bracht. Ik noem maar wat.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
quote:lolapaloeza schreef op 30 januari 2008 @ 23:31:

FVdan vind ik het wel moeilijk om in mijn eigen omgeving dan een goed voorbeeld te vinden... Zo wordt er ergens een arts genoemd , ik ken artsen in mijn omgeving maar omdat nou uitblinkers te noemen... Ze hebben gewoon die baan... of is dat dan jalouzie en maaiveld denken? Of krijg je dan wat wat jij over je verwachtingen tav van je zoon zegt, dat dat in mijn omgeving meer tot het gemiddelde behoort? Of op zijn minst niet een uitzonderlijke prestatie is...

Ik vind een arts ook niet echt een uitblinker, hahaha. Wel als die arts "de beste" arts in de omgeving is, dan weer wel. Of als iemand summa cum laude afstudeert, dan ben je een uitblinker.

Ik ken wel een paar uitblinkers trouwens, maar dat zijn ook BN-ers, dus die ga ik verder niet noemen. Mezelf vind ik geen uitblinker, op school was ik wel een uitblinker maar dat is niet zo moeilijk, om als kind in je eigen wereldje een uitblinkertje te zijn. Als volwassene ben ik redelijk gemiddeld.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 30 januari 2008 @ 23:18:

[...]

Daar ga je weer. Wie zegt dat ik die dingen niet wil voor mijn kind, dat ik ze niet gewoon als basics zie? Duhuh, natuurlijk wel, ik vind ze zo basic dat ik ze niet ga noemen als toekomstverwachtingen hoor, iedereen heeft als toekomstverwachting dat zijn kind aardig, lief, leuk, vriendelijk, meelevend, beleefd etcetera is.

Maar juist door dat nu weer zo af te zetten tegen "ik verwacht dat mijn kind gaat studeren" impliceer je dus dat iemand die dat verwacht de "belangrijke dingen" zoals je ze al een paar keer genoemd hebt, NIET verwacht. Ergo: stiekem ben jij veel beter dan een moeder die verwacht dat haar kind gaat studeren, want jij weet tenminste waar het leven om draait. En dat is niet om zoiets verwerpelijks als willen dat je kind goed zijn best doet op school. Dát zeg je eigenlijk.Nee, dat zegt Eowynn niet.

Ze zet zich ook niet af tegen de verwachtingen die jij hebt.

Fash, iemand die andere prioriteiten stelt dan jij doet, zegt niet per definitie dat jou prioriteiten verkeerd zijn.

Die redenering is net zo scheef, als dat jij zou zeggen dat ouders die niet van hun kind verwachten wat jij doet, het helemaal verkeerd doen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven