Mijn ouders gaan scheiden

29-11-2018 19:34 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de week gehoord dat mijn ouders gaan scheiden. Beiden zijn 70+... echt heel vreemd dit. Ben zelf al behoorlijke tijd volwassen maar dit komt toch wel even rouw op mn dak. Geen idee eigenlijk waarom ik dit post.... moet het even kwijt geloof ik.
Oh op die leeftijd nog joh? Dan moeten ze elkaar wel spuugzat zijn. Dat is nogal rot nieuws ja.
beetjegek schreef:
29-11-2018 19:36
Oh op die leeftijd nog joh? Dan moeten ze elkaar wel spuugzat zijn. Dat is nogal rot nieuws ja.
Dat hoeft toch niet perse?
Sterkte TO, dat zijn nooit leuke berichten! Mijn ouders zijn 10 jaar geleden gescheiden maar weet het nog als de dag van gisteren, dat ze met die mededeling kwamen.
Wat erg! Heb je nooit wat gemerkt? Sterkte hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Kwebbeltje91 schreef:
29-11-2018 19:39
Dat hoeft toch niet perse?
Sterkte TO, dat zijn nooit leuke berichten! Mijn ouders zijn 10 jaar geleden gescheiden maar weet het nog als de dag van gisteren, dat ze met die mededeling kwamen.
Als het verder gewoon voortkabbelt, waarom dan nog z’on grote stap nemen op die leeftijd?
Hoe lang zijn je ouders al bij elkaar en wat heeft hen tot dit besluit aangezet? Ik zou er eens met hen over gaan praten, jouw gevoelens kenbaar maken (verwondering, verbazing, teleurstelling, wat dan ook) en oprecht vragen naar hun motieven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
beetjegek schreef:
29-11-2018 19:41
Als het verder gewoon voortkabbelt, waarom dan nog z’on grote stap nemen op die leeftijd?
Misschien omdat 1 van de 2 gevoelens heeft voor een ander? Ik ken een ouder echtpaar waarvan ze ook rond die leeftijd gingen scheiden. Die man was uit de kast gekomen, vandaar dat ze uit elkaar gingen.
Het kan ook zijn dat ze eigenlijk al jaren beseffen dat ze eigenlijk niet of niet meer bij elkaar passen.

En nu ze die 7 als voordeur hebben kunnen ze maar beter snel gaan genieten en ontdekken of het elders beter is.

Zolang zij er dus gelukkig mee zijn ...
beetjegek schreef:

In mijn omgeving ook een echtpaar dat van begin 70 die uit elkaar gingen. Man was een paar jaar geleden met pensioen gegaan en was dus veel meer thuis dan vroeger. En dat bleek wel een ding. Eigenlijk waren ze al járen eerder uit elkaar gegroeid, maar omdat hij gewoon zijn werk had en zij overdag ook haar eigen dingen, viel het niet heel erg op. Maar nu dus wel.

TO, ik snap wel dat het schrikken is. Mijn ouders zijn uit elkaar gegaan toen ik nog jong was. Beiden ondertussen al 20 jaar een nieuwe partner. Ik zou nu ook verbijsterd zijn als de huidige huwelijken over gaan. :hug:
dianaf wijzigde dit bericht op 29-11-2018 19:56
17.17% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Belg007 schreef:
29-11-2018 19:52
Het kan ook zijn dat ze eigenlijk al jaren beseffen dat ze eigenlijk niet of niet meer bij elkaar passen.

Ja dit dus. Ze vechten elkaar niet de tent uit. Hebben ook beiden geen ander. Ze hebben elkaar nog weinig te melden. En grote verschil is hierin dat mijn vader het wel prima vind zo maar mijn moeder niet....
Naar nieuws. Hoe oud je ook bent, je raakt toch een beetje je thuisbasis kwijt. Is het totaal onverwachts voor je?

Mijn tip als ervaringsdeskundige, probeer het vooral hun eigen pakkie-an te laten zijn, in plaats van het jouwe. Ook mensen (familie, buren, vrienden van je ouders) die het er uitgebreid met me over wilden hebben kapte ik af. Die wilden graag hun ei bij me kwijt, want ‘ja, het is me toch wat he, wat een toestand met je ouders’. Ik dacht laat me met rust, ga er ergens anders mee dealen of over roddelen want ook al ben ik volwassen, het is zonder jouw beschouwing al zwaar genoeg.

Veel sterkte.
anoniem_203344 wijzigde dit bericht op 29-11-2018 19:57
0.89% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
Wat erg! Heb je nooit wat gemerkt? Sterkte hoor.
Tja ze zijn wel verschillend maar dacht dat 't er zo langzamerhand wel bij hoorde zeg maar.
Ze zijn overigens meer dan 40 jaar getrouwd.
made@kate schreef:
29-11-2018 19:56
Naar nieuws. Hoe oud je ook bent, je raakt toch een beetje je thuisbasis kwijt. Is het totaal onverwachts voor je?

Mijn tip als ervaringsdeskundige, probeer het vooral hun eigen pakkie-an te laten zijn, in plaats van het jouwe. Ook mensen (familie, buren, vrienden van je ouders) die het er uitgebreid met me over wilden hebben kapte ik af. Die wilden graag hun ei bij me kwijt, want ‘ja, het is me toch wat he, wat een toestand met je ouders’. Ik dacht laat me met rust, ga er ergens anders mee dealen of over roddelen want ook al ben ik volwassen, het is zonder jouw beschouwing al zwaar genoeg.

Veel sterkte.

Dank je. Goede tip!
Mamaatje2 schreef:
29-11-2018 19:55
Ja dit dus. Ze vechten elkaar niet de tent uit. Hebben ook beiden geen ander. Ze hebben elkaar nog weinig te melden. En grote verschil is hierin dat mijn vader het wel prima vind zo maar mijn moeder niet....
De vraag is dan of je moeder eigenlijk weet wat ze dan wél wil. Als je samen ouder wordt, heb je gewoon geen dagelijkse opwindende gesprekken meer, en al helemaal niet als je allebei gepensioneerd en thuis bent. Je wereld wordt kleiner (tenzij je zelf actief blijft op vrijwilligersfronten), maar anders is het niet meer dan thuis, de TV, af en toe een kop koffie bij een kennis of een dagje naar een familielid buiten de stad. Dus wat verwacht je moeder van haar nieuwe start alleen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
beetjegek schreef:
Ik denk niet dat het zo werkt. Misschien juist niet. Op 70 jarige leeftijd voelt iemand het misschien juist als: NU wil ik doen wat IK wil. Misschien heeft het jaren geduurd voor haar ouders deze stap durven te maken. Als je 70 bent, ben je nog steeds een persoon: een mens met verwachtingen, verlangens, gevoelens en dromen. Je kan elk moment besluiten om je leven om te gooien.

Pfff jeetje TO, wat ontzettend rot voor je. Mijn ouders zijn al jaren gescheiden. Het went maar het is en blijft zo nu en dan toch jammer. Maar ik kan mij zo voorstellen dat als je zelf ook volwassen bent en je de situatie alleen maar zo kent; het dubbel vervelend is.
April2018april schreef:
29-11-2018 20:01
Maar ik kan mij zo voorstellen dat als je zelf ook volwassen bent en je de situatie alleen maar zo kent; het dubbel vervelend is.

Ja tis gewoon heel raar nu. Vroeger waren er natuurlijk ook wel eens ouders van vriendinnetjes gescheiden of zo maar nu ben ik zelf al een hele tijd volwassen en allang het huis uit en tis echt even heel vreemd. Zal nog wel even duren voordat ik aan het idee gewend ben.
Nou daar zou ik ook niet blij mee zijn met zo’n mededeling.
Tja. Hun leven en blijkbaar wilden ze nog wat mooie jaren hebben voor ze doodgaan.
pejeka schreef:
29-11-2018 19:48
Hoe lang zijn je ouders al bij elkaar en wat heeft hen tot dit besluit aangezet? Ik zou er eens met hen over gaan praten, jouw gevoelens kenbaar maken (verwondering, verbazing, teleurstelling, wat dan ook) en oprecht vragen naar hun motieven.
Waarom zo’n kruisverhoor? Wat voegt dat toe? Het is wat het is. Die mensen hoeven geen verantwoording af te leggen aan hun volwassen kind over hun besluit. Die ouders hebben genoeg aan zichzelf lijkt me.

Ik had er niet aan moeten denken om met mijn ouders zo’n gesprek te voeren over mijn gevoelens en hun beweegredenen. Zinnig voor kleuters, niet voor volwassenen.
Lucifer2018 schreef:
29-11-2018 20:07
Tja. Hun leven en blijkbaar wilden ze nog wat mooie jaren hebben voor ze doodgaan.

Idd. Ik respecteer hun keuze en hoop dat ze er beiden gelukkiger uit komen...
pejeka schreef:
29-11-2018 20:00
De vraag is dan of je moeder eigenlijk weet wat ze dan wél wil. Als je samen ouder wordt, heb je gewoon geen dagelijkse opwindende gesprekken meer, en al helemaal niet als je allebei gepensioneerd en thuis bent. Je wereld wordt kleiner (tenzij je zelf actief blijft op vrijwilligersfronten), maar anders is het niet meer dan thuis, de TV, af en toe een kop koffie bij een kennis of een dagje naar een familielid buiten de stad. Dus wat verwacht je moeder van haar nieuwe start alleen?

Je wil ze tegenhouden, of wat? Is niet echt nuttig toch, een post als dit?

Ik ben het wel met je eens hoor, op deze leeftijd kun je maar beter de vertrouwheid hebben van elkaar dan dat je op oudere leeftijd het nog alleen moet zien te rooien. Lijkt me lastig en eenzaam.
RégineFilange schreef:
29-11-2018 20:10
Je wil ze tegenhouden, of wat? Is niet echt nuttig toch, een post als dit?

Ik ben het wel met je eens hoor, op deze leeftijd kun je maar beter de vertrouwheid hebben van elkaar dan dat je op oudere leeftijd het nog alleen moet zien te rooien. Lijkt me lastig en eenzaam.
Ligt er maar net aan of je goed alleen kan zijn en hoe erg je het samen vondt. Je weet niet wat er achter de schermen gebeurt en gezegd word.
pejeka schreef:
29-11-2018 20:00
Wat doet het ertoe? Ze is volwassen en wil niet meer met haar man getrouwd zijn. Wat ga je bereiken met dit soort monologen bij een vrouw van 70+ die wil scheiden? Dat ze de scheiding toch maar niet doorzet omdat de omgeving het er moeilijk mee heeft?

Ze wil scheiden want ze is ongelukkig met haar huwelijk. Mag ze dat alsjeblieft zelf weten. De enige reden om het uit haar hoofd te praten is dat je het zelf niet aankan.
anoniem_203344 wijzigde dit bericht op 29-11-2018 20:18
0.10% gewijzigd
Mamaatje2 schreef:
29-11-2018 20:09
Idd. Ik respecteer hun keuze en hoop dat ze er beiden gelukkiger uit komen...
Je weet het niet he? Kan rust en geluk brengen of juist helemaal niet. Of rust/geluk maar voor een van hen.
En je kan er ook zo weinig mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven