Mijn vriend twijfelt!
maandag 5 maart 2012 om 14:37
Mijn vriend twijfelt over onze relatie. Dit heeft hij deze week gezegd. De rede van twijfel: mijn psychische problematiek. We zijn nu 11 maanden samen en enorm verliefd. Hij ook op mij als ik hem en mijn gevoel moet geloven. Maar ik heb zware psychische problematiek, al mijn hele leven (dus dit gaat ook niet meer veranderen). En hij zegt het niet aan te kunnen om me zo te zien lijden. Ik kan dit natuurlijk heel goed begrijpen. Snap ook wel dat mijn waarde op de relatie markt erg laag is. En hij heeft het allemaal, stabiel gevoelsleven, baan, koophuis. Maar het klikt ook echt heel goed tussen ons en het voelt heel bijzonder. Dat geeft hij ook aan. Ik voel ook dat hij niet twijfelt aan zijn gevoel voor mij, maar echt aan mijn problemen. Want naast mijn psychische problematiek ben ik natuurlijk ook een persoon. Heb veel (goede!) vrienden een hele leuke studie en ben vaak heel vrolijk. Soms ben ik bang dat hij dit deel niet los kan laten maar dat het slechts een kwestie van tijd is voordat mijn psychische problemen de boel gaan verzieken.
Heeft iemand tips?????
Heeft iemand tips?????
maandag 5 maart 2012 om 14:41
maandag 5 maart 2012 om 14:41
Waarom denk/weet je dat jouw problematiek niet meer gaat veranderen? Heb je er alles al aan gedaan (inclusief opname en intensieve therapie)?
Jij bent jij, met je problematiek. Als je vriend jouw problematiek niet kan hanteren dan wijst hij ook een deel van jou af, in mijn ogen. Dat mag natuurlijk, hij bepaalt zelf zijn grenzen, maar ik vind het dan wel oneerlijk om te zeggen dat hij jou wel helemaal geweldig vindt. Dat is dan toch niet zo?
Jij bent jij, met je problematiek. Als je vriend jouw problematiek niet kan hanteren dan wijst hij ook een deel van jou af, in mijn ogen. Dat mag natuurlijk, hij bepaalt zelf zijn grenzen, maar ik vind het dan wel oneerlijk om te zeggen dat hij jou wel helemaal geweldig vindt. Dat is dan toch niet zo?
maandag 5 maart 2012 om 14:46
Ja opnamens gehad en alles. Natuurlijk wijst hij mij ook ten dele af. Maar hij is wel helemaal verliefd. Hij vind mij niet een naar persoon ofzo. En ik hem ook niet. Maar ik heb ook een man nodig die mij kan steunen dus daarin moet ook hij voor mij anders zijn. Maar ik ben wel helemaal verliefd op hem. Je kan toch van iemand houden maar het toch niet samen redden?
De last die hij ervan heeft is om mij zo te zien lijden. Dat is hoe hij het zegt. Het is niet dat we ruzies hebben ofzow (nog nooit gehad). Hij ligt er van wakker als het niet goed gaat met mij, dus dat is voor hem heftig.
De last die hij ervan heeft is om mij zo te zien lijden. Dat is hoe hij het zegt. Het is niet dat we ruzies hebben ofzow (nog nooit gehad). Hij ligt er van wakker als het niet goed gaat met mij, dus dat is voor hem heftig.
maandag 5 maart 2012 om 14:46
Ik kan me voorstellen dat het lastig is om een relatie te hebben met iemand die psychische problemen heeft die niet meer over gaan.
En ja, dat wist hij misschien van te voren, dat je die had, maar zolang hij geen relatie met jou had, wist hij niet wat dat in zou houden in jullie relatie.
En ja, dat wist hij misschien van te voren, dat je die had, maar zolang hij geen relatie met jou had, wist hij niet wat dat in zou houden in jullie relatie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 5 maart 2012 om 14:48
oh en ik vind mezelf een leuk persoon hoor. Ik kan me alleen wel voorstellen dat iemand het niet ziet zitten om jezelf instabieler te voelen doordat je bij een persoon bent met zulke zware problematiek. Dat bedoelde ik meer te zeggen. niet dat hij boven mij staat ofzow. Ik denk dat hij het (op mij goede momenten die er ook erg veel zijn) wél met mij heeft getroffen. maar de slechte momenten wegen natuurlijk zwaar.
maandag 5 maart 2012 om 14:55
quote:aikidoka schreef op 05 maart 2012 @ 14:41:
Waarom denk/weet je dat jouw problematiek niet meer gaat veranderen? Heb je er alles al aan gedaan (inclusief opname en intensieve therapie)?
Jij bent jij, met je problematiek. Als je vriend jouw problematiek niet kan hanteren dan wijst hij ook een deel van jou af, in mijn ogen. Dat mag natuurlijk, hij bepaalt zelf zijn grenzen, maar ik vind het dan wel oneerlijk om te zeggen dat hij jou wel helemaal geweldig vindt. Dat is dan toch niet zo?Zo eens met je tweede deel.
Jij bent jij, met je problematiek. Als je vriend jouw problematiek niet kan hanteren dan wijst hij ook een deel van jou af, in mijn ogen. Dat mag natuurlijk, hij bepaalt zelf zijn grenzen, maar ik vind het dan wel oneerlijk om te zeggen dat hij jou wel helemaal geweldig vindt. Dat is dan toch niet zo?Zo eens met je tweede deel.
maandag 5 maart 2012 om 14:58
maandag 5 maart 2012 om 14:59
Wat zijn dan je zware psychische problemen?
En hij ligt wakker van je?
Hij wil je redder zijn maar slaagt daar niet in?
Misschien moet je gewoon beiden je verantwoordelijkheid nemen voor je eigen deel.
Prima dat je steun zoekt in een relatie, maar je moet het je niet aan laten leunen. Daar wordt een mens meestal niet krachtiger van.
Hij is op zijn beurt niet verantwoordelijk voor jouw problemen, dat neemt al een hoop frustratie weg.
En hij ligt wakker van je?
Hij wil je redder zijn maar slaagt daar niet in?
Misschien moet je gewoon beiden je verantwoordelijkheid nemen voor je eigen deel.
Prima dat je steun zoekt in een relatie, maar je moet het je niet aan laten leunen. Daar wordt een mens meestal niet krachtiger van.
Hij is op zijn beurt niet verantwoordelijk voor jouw problemen, dat neemt al een hoop frustratie weg.
maandag 5 maart 2012 om 15:02
Wat is je zelfdestructief gedrag?
Weggaan gaat je probleem wellicht niet, maar je kan wel enorm veel veranderen aan hoe je het je leven laat beheersen.
Ik geloof niet( meer) in jezelf in een reddeloze positie plaatsen,er zijn zeker legio mogelijkheden te vinden in jezelf die maken dat je grip op je problemen kan krijgen.
Weggaan gaat je probleem wellicht niet, maar je kan wel enorm veel veranderen aan hoe je het je leven laat beheersen.
Ik geloof niet( meer) in jezelf in een reddeloze positie plaatsen,er zijn zeker legio mogelijkheden te vinden in jezelf die maken dat je grip op je problemen kan krijgen.
maandag 5 maart 2012 om 15:03
quote:chocoladeballetjes schreef op 05 maart 2012 @ 14:57:
oh en mijn vriend kan me soms wel ondersteunen, maar soms is het gewoon wachten tot het wat beter gaat. Dan kan ik ook beter naar mensen gaan die ik beter ken. Dat vind hij ook moeilijk dat hij er soms geen invloed op heeft.Ik denk juist dat het heel goed is dat je ook steun bij anderen zoekt, zeker op de langere termijn. Maar misschien moet hij hier nog even aan wennen? Of heeft hij zoals consuelabananahammok zei het gevoel dat hij je wil redden?
oh en mijn vriend kan me soms wel ondersteunen, maar soms is het gewoon wachten tot het wat beter gaat. Dan kan ik ook beter naar mensen gaan die ik beter ken. Dat vind hij ook moeilijk dat hij er soms geen invloed op heeft.Ik denk juist dat het heel goed is dat je ook steun bij anderen zoekt, zeker op de langere termijn. Maar misschien moet hij hier nog even aan wennen? Of heeft hij zoals consuelabananahammok zei het gevoel dat hij je wil redden?
caro_22 wijzigde dit bericht op 05-03-2012 15:04
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
% gewijzigd
maandag 5 maart 2012 om 15:04
quote:chocoladeballetjes schreef op 05 maart 2012 @ 14:57:
oh en mijn vriend kan me soms wel ondersteunen, maar soms is het gewoon wachten tot het wat beter gaat. Dan kan ik ook beter naar mensen gaan die ik beter ken. Dat vind hij ook moeilijk dat hij er soms geen invloed op heeft.
Klinkt alsof je er meer over moet praten met hem als je zegt dat je beter kan gaan naar mensen die je beter kent.. In moeilijke tijden is mijn vriend mijn rots en ik zou het niet anders willen..
Klinkt alsof je de realiteit een beetje negeert in jullie relatie, kan dat? Laat hem deel zijn van je problemen..
oh en mijn vriend kan me soms wel ondersteunen, maar soms is het gewoon wachten tot het wat beter gaat. Dan kan ik ook beter naar mensen gaan die ik beter ken. Dat vind hij ook moeilijk dat hij er soms geen invloed op heeft.
Klinkt alsof je er meer over moet praten met hem als je zegt dat je beter kan gaan naar mensen die je beter kent.. In moeilijke tijden is mijn vriend mijn rots en ik zou het niet anders willen..
Klinkt alsof je de realiteit een beetje negeert in jullie relatie, kan dat? Laat hem deel zijn van je problemen..
maandag 5 maart 2012 om 15:05
maandag 5 maart 2012 om 15:07
Gelukkig heb ik een groot netwerk om mij heen van mensen die mij ondersteunen. Dus ik heb hem daar ook niet voor nodig. Maar eerlijk gezegd vind ik wel dat je er ook voor elkaar moet zijn in slechte tijden. Maar ik vind het ook belangrijk dat hier grenzen in zijn nauturlijk. Maar daarom ga ik in slechte tijden ook vaak naar vrienden/ouders. Maar we hebben nu al wel 11 maanden dus je zou toch wel een beetje op elkaar moeten kunnen steunen? Je meot in een relatie toch nie talleen de goede tijden met elkaar delen?
En ik heb al zo vaak tegen hem gezegd dat hij niet verantwoordelijk is. Dat hij het gewoon moet laten. Ik weet dat ik uiteindelijk verantwoordelijk voor mezelf ben. En dat zeg ik ook tegen hem. Maar dat komt niet erg binnen volgens mij.
En ik heb al zo vaak tegen hem gezegd dat hij niet verantwoordelijk is. Dat hij het gewoon moet laten. Ik weet dat ik uiteindelijk verantwoordelijk voor mezelf ben. En dat zeg ik ook tegen hem. Maar dat komt niet erg binnen volgens mij.
maandag 5 maart 2012 om 15:08
Moet zeggen dat ik een beetje moeite heb met het deel dat je in je Op schrijft dat het ook niet meer gaat veranderen.
Er is een verschil tussen een psychische ziekte hebben die niet meer weg gaat en het hanteren van de daarmee gepaarde beperkingen en valkuilen.Aan het laatste kan je zelf enorm veel doen.
Maar wanneer je de houding aanneemt dat het niet te veranderen is maak je jezelf slachtoffer en daar is weinig motiverend aan.
Er is een verschil tussen een psychische ziekte hebben die niet meer weg gaat en het hanteren van de daarmee gepaarde beperkingen en valkuilen.Aan het laatste kan je zelf enorm veel doen.
Maar wanneer je de houding aanneemt dat het niet te veranderen is maak je jezelf slachtoffer en daar is weinig motiverend aan.