Moe van mijn man

30-10-2019 20:31 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man en ik 11jr samen
Man extravert, ik introvert.
Nu eerst het negatieve waar ik op dit moment tegenaan loop.
Man is erg aanwezig, eist alle aandacht, wil altijd de clown uithangen etc.
In de eerste jaren vond ik hem grappig en leuk.
Gaandeweg sluipen de dingen erin, en de laatste paar jaar lijkt zijn gedrag verergert.
Hij benauwd mij, hij zuigt alle energie uit mij met zijn gedrag, hij praat en praat en praat..zijn hoofd gaat 24/7.
Het is e.e.a onrust.
Ik slaap al bijna niet meer bij hem ivm snurken, maar ook dat hij salto's maakt in bed ofzo, want alles beweegt en maakt lawaai.
Als ik alleen ben, ben ik heel productief, als hij rond mij heen hangt komt er niets uit mij.
Sinds een jaar of 4 werkt hij ook veel thuis, ja niet gezellig, want nu zie ik hem wel heel erg vaak, wat irritaties geeft.
Hij wil alles voor mij doen, maar doet niet waar ik om vraag.
En dat is heel simpel..luister eens naar mij, naar wat ik zeg, luister eens echt naar mij.
Hij laat mij niet uitpraten, neemt gesprekken met anderen over zodra hij binnenkomt.
Hij is ook heel goed in het veranderen van onderwerp, als we een probleem hebben.
Dan gaat het ineens over heel wat anders.

Sinds een jaar of 3 gaat het gewoon niet goed.
Ik heb al 2x hulp hierin gevraagd, en dat hebben we ook gehad.
Er zijn handvaten aangereikt, waar vervolgens niets mee gedaan wordt.
In een moment opname als hij eraan denkt, doet hij even zgn zijn best, en dan vergeet hij het weer.
Vaak hoor ik..hij is wel druk he, hij is wel aanwezig, blij dat ik niet met hem samenleef..ja opbeurend, maar is wel zo.

Nu heb ik de stap genomen om een time-out te nemen.
Ik woon tijdelijk even elders.
En wat een verademing.
Wat een rust, ik kom erachter dat ik altijd in zijn flow ben meegegaan, en mijzelf aan de kant heb gezet.
Waar was ik al die jaren?
En waarom heb ik mijzelf dit toegelaten?
Ik mis hem niet, ja in sommige momenten denk ik wel eens dat het nu wel even gezellig was geweest om samen een wijntje te drinken.
Maar ja, dat is niet hoe een relatie moet zijn.
Hij probeerde mij alsnog steeds te appen en te bellen en te overladen met zijn dingen.
Gek word ik ervan.

Zijn positieve kant is, dat hij erg creatief is, hij is een lieverd, eerlijk, en wil alles voor mij doen(maar dus niet waar ik om vraag)
Hij werkt keihard voor ons, ik heb tijdelijk geen baan, om gezondheidsredenen, en ben weer aan de studie gegaan.
Maar kan mij niet concentreren met hem om mij heen.
Ik word en ben doodmoe van hem.

De kern van zijn gedrag is wel bekend, maar hij haalt externe oorzaken erbij.
En juist de kern moet hij eens wat mee gaan doen, en dat doet hij niet.
Ik ben moe om er steeds maar mee bezig te zijn, oplossingen aan te dragen, in zijn flow mee te gaan.
Ik weet nu niet wat ik moet, en wat ik wil.
Ik weet niet eens meer of ik nog van hem hou.

Vraag maar raak hier, er zullen wellicht vragen zijn, anders wordt het wel een heel lang verhaal
Case-je schreef:
01-11-2019 14:19
Áls je man ADHD-er is, is het ook niet in zijn belang dat hij thuis werkt, omdat bij ADHD in principe wordt aangeraden om werk op een werkplek uit te voeren en vooral onderscheid te maken tussen 'werk', 'thuis' en bijvoorbeeld 'hobby'.

Een onderzoek is dus zeker handig, want dan kan uitgezocht worden óf hij ADHD-er is en hoe hij / jullie hiermee om kunnen gaan, hoe je grenzen kunt stellen aan zijn gedrag en hoe hij kan leren zichzelf te begrenzen of zich aan die van anderen te houden.
Eens!
Ik denk niet dat je het erin hebt laten sluipen. Die man ís gewoon zo. Altijd druk. Maar blijkbaar kan je er ineens minder goed tegen. Wat is er (met jou?) gebeurd dat je er nu minder goed tegen kan?
Of zijn gedrag is met de jaren verergerd, en dat kan best, óf het gebrek aan rust is TO door de jaren heen geleidelijk aan teveel geworden, zonder aanwijsbaar punt waardoor het nu teveel is.
Groenkroontje schreef:
07-11-2019 11:26
Ik denk niet dat je het erin hebt laten sluipen. Die man ís gewoon zo. Altijd druk. Maar blijkbaar kan je er ineens minder goed tegen. Wat is er (met jou?) gebeurd dat je er nu minder goed tegen kan?
Toch kunnen externe factoren een grote rol spelen waardoor zijn gedrag verslechterd.
Wanneer ik met mijn ex op vakantie was was hij gewoon heeeeeel druk. In het dagelijks leven gewoon net wat drukker. Maar had jij veel aan zijn hoofd of het druk op zijn werk dan was hij druk in het kwadraat.
Maar dan niet alleen druk. Niet luisteren, dingen vergeten, je geen seconde rust geven enz. Als ik dan zat te lezen kwam hij er per bladzijde wel 20x doorheen en als ik hem dan vroeg me even een uurtje de rust te gunnen ging dat voor 5 min goed.

Ik denk ook dat als je er middenin zit en dus niet kan opladen maar er alleen energie uit je word gezogen je zelf steeds minder kan hebben. Dat is mijn ervaring ten minste.
Zou het wat uitmaken als hij wel een diagnose heeft? Je ziet nu het “vergeten” dat hij je niet mag storen al als iets respectloos. Wat als uit de diagnose blijkt dat hij bepaalde zaken aan zichzelf echt niet kan veranderen? Kan je daar dan mee leven?
Groenkroontje schreef:
07-11-2019 11:26
Natuurlijk is hij altijd zo geweest.
Het is alleen verergert.
En als ik nou de enige zou zijn die zo denkt dan betrek ik het op mijzelf.
Dat doe ik deels natuurlijk ook wel, maar mijn omgeving zegt ook dat hij veel drukker is.
Waarom ik er niet meer tegen kan is dat het mij teveel is geworden, al die energie die ik op mij neem, ik kan er niet meer mee handelen.
Als dat dag in dag uit zo gaat, dan wordt dat een keer teveel.
We zijn nu een tijdje uit elkaar, en nog speelt hij het klaar om de aandacht op te eisen op elk gelegen moment.Als het niet via mij is, dan via vriendinnen, mijn kinderen, mijn ouders.
Continu de aandacht vragen.
Tess1981 schreef:
07-11-2019 15:57
Toch kunnen externe factoren een grote rol spelen waardoor zijn gedrag verslechterd.
Wanneer ik met mijn ex op vakantie was was hij gewoon heeeeeel druk. In het dagelijks leven gewoon net wat drukker. Maar had jij veel aan zijn hoofd of het druk op zijn werk dan was hij druk in het kwadraat.
Maar dan niet alleen druk. Niet luisteren, dingen vergeten, je geen seconde rust geven enz. Als ik dan zat te lezen kwam hij er per bladzijde wel 20x doorheen en als ik hem dan vroeg me even een uurtje de rust te gunnen ging dat voor 5 min goed.

Ik denk ook dat als je er middenin zit en dus niet kan opladen maar er alleen energie uit je word gezogen je zelf steeds minder kan hebben. Dat is mijn ervaring ten minste.
Dit!
LauraRoar schreef:
07-11-2019 18:09
Zou het wat uitmaken als hij wel een diagnose heeft? Je ziet nu het “vergeten” dat hij je niet mag storen al als iets respectloos. Wat als uit de diagnose blijkt dat hij bepaalde zaken aan zichzelf echt niet kan veranderen? Kan je daar dan mee leven?
Nee ik denk niet dat dat veel uitmaakt.
Het is nu van beide partijen ermee leren omgaan als dat nog zin heeft.
Hij wat aanpassingen, en ik er anders mee omgaan.
Maar dat heb ik al middels hulp 2x gedaan, en nog krijgt hij het voor elkaar dat het niet lukt.
Ik snap niet eens hoe hij dat steeds voor elkaar krijgt.
Nitflex schreef:
07-11-2019 12:54
Of zijn gedrag is met de jaren verergerd, en dat kan best, óf het gebrek aan rust is TO door de jaren heen geleidelijk aan teveel geworden, zonder aanwijsbaar punt waardoor het nu teveel is.
Ja dit dus!
Na een relatie van een paar jaar te hebben gehad met een adhd-er was ik echt dood en doodmoe, die van jou klinkt nog een tandje erger ondanks dat die van mij ook zat deed dat eigenlijk niet door de beugel kon... en bij hem bleek dat zodra we uit elkaar waren er genoeg dingen waren die hij prima wel kon (laten), maar kennelijk niet zo lang ik in the picture was. Dus misschien was er toch ook iets te wijten aan onze interactie maar voor een groot deel zet ik ook in op gemakzucht zijnerzijds. Al was het maar bij het zoeken naar oplossingen.

je mag het gewoon opgeven hoor, dat is veel gezonder
Lorem Ipsum
Ik lees eigenlijk weinig redenen om nog bij elkaar te blijven. Wat je man ook doet of gaat doen, het zal toch niet goed (genoeg) zijn.
arretjescake schreef:
09-11-2019 08:52
Maar dat heb ik al middels hulp 2x gedaan, en nog krijgt hij het voor elkaar dat het niet lukt.

Over respectloos gesproken zeg :sick: .

Stop met hem zo te laten bungelen en zet er gewoon een punt achter. Je weet namelijk héél goed dat je niet met hem verder wil en er alleen nog geen punt achter zet omdat je het nog wel lekker veilig vindt zo, wederom respectloos.
arretjescake schreef:
09-11-2019 08:52
Wederom omschrijf je zijn onvermogen als onwil.
Het is natuurlijk niet zo dat eventuele ADHD altijd maar een excuus is voor bepaald gedrag. Dat je een aanleg hebt wil niet zeggen dat je niet je best kunt doen en aan jezelf kunt werken. Als je rechtshandig bent en je verliest je rechterarm, dan leer je dingen ook wel met links doen.

Waarom zou TO de enige binnen het huwelijk zijn die tegen haar natuur moet handelen?
Nitflex schreef:
10-11-2019 09:15
Het is natuurlijk niet zo dat eventuele ADHD altijd maar een excuus is voor bepaald gedrag. Dat je een aanleg hebt wil niet zeggen dat je niet je best kunt doen en aan jezelf kunt werken. Als je rechtshandig bent en je verliest je rechterarm, dan leer je dingen ook wel met links doen.

Waarom zou TO de enige binnen het huwelijk zijn die tegen haar natuur moet handelen?

Dat hoeft ze niet. Ik begrijp heel goed dat ze er genoeg van heeft en dat het gewoon echt niet past.

Maar ik snap ook wel dat die man er niets van begrijpt. Ooit was hij goed genoeg om mee te trouwen hè. Dit ligt niet aan hem of aan TO. Het past gewoon niet.
Nitflex schreef:

Dit. TO is gewoon op.

TO en man hebben twee keer hulp gehad, En of zijn gedrag nu onwil of onvermogen is, het gedrag blijft hetzelfde. En TO kan niet meer. Er is jarenlang voortdurend over haar grenzen heen gegaan, ze is volledig leeg.
Er blijkt nauwelijks uit zijn gedrag dat hij aanpassingen doet of haar tegemoet komt. En je zult hoe dan ook van beide kanten iets moeten doen. TO probeert het met praten, maar hij verandert niets, wordt zelfs nog een graadje erger.

TO, hoe gaat het nu met je? Kom je enigzins tot rust of helemaal niet doordat hij door blijft gaan?
YagaBaba schreef:
10-11-2019 09:24
Dat hoeft ze niet. Ik begrijp heel goed dat ze er genoeg van heeft en dat het gewoon echt niet past.

Maar ik snap ook wel dat die man er niets van begrijpt. Ooit was hij goed genoeg om mee te trouwen hè. Dit ligt niet aan hem of aan TO. Het past gewoon niet.

Ooit waren ze vast heel gelukkig samen. Maar mensen veranderen, behoeftes veranderen. Het is niet omdat je ooit getrouwd bent en je iets eerst leuk vond, dat je dat later niet meer niet leuk mag vinden. Ook de omgeving geeft aan dat man nogal veranderd is.
Blijenvrij schreef:
10-11-2019 09:32
Ooit waren ze vast heel gelukkig samen. Maar mensen veranderen, behoeftes veranderen. Het is niet omdat je ooit getrouwd bent en je iets eerst leuk vond, dat je dat later niet meer niet leuk mag vinden. Ook de omgeving geeft aan dat man nogal veranderd is.

Maar dan hoef je nog niet zo compleet respectloos te doen. Kijk gewoon naar jezelf en zeg eerlijk dat je er genoeg van hebt en zet er een punt achter in plaats van die man af te branden.
S-Groot schreef:
10-11-2019 09:45
Maar dan hoef je nog niet zo compleet respectloos te doen. Kijk gewoon naar jezelf en zeg eerlijk dat je er genoeg van hebt en zet er een punt achter in plaats van die man af te branden.

Haar man gaat continue over haar grenzen, jarenlang en luistert nog steeds als ze aangeeft dat het te veel voor haar is. Wat is dan het respectloze waar jij het over hebt? Ik lees nergens dat ze onrespectvol doet. Ze probeert duidelijk te maken wat haar punt is, en dat wil maar niet binnenkomen bij hem.
En probeert nu in de rust alles op een rijtje te krijgen, maar dat lukt niet omdat hij maar door blijft gaan, ondanks dat ze telkens aangeeft dat ze tijd voor haarzelf nodig heeft.
Dus als iemand respectloos is, is hij het wel.
Nitflex schreef:

Dit klinkt heel leuk maar in de praktijk is dat wel anders.
Je leert dingen met links te doen omdat recbts niet meer mogenlijk is. ADHD zou niet als excuus gebruikt mogen worden maar leert je wel begrijpen waar sommig gedrag vandaan komt. Dat wat soms onwil lijk, onmacht is.

Een van de kenmerken van ADHD is impulsiviteit, dat is een lastig ding om onder controle te krijgen. Vanuit het stukje impulsiviteit gebeuren een hoop vervelende dingen waarna een ADHD er denkt Ohja...
S-Groot schreef:
10-11-2019 08:34
Over respectloos gesproken zeg :sick: .

Stop met hem zo te laten bungelen en zet er gewoon een punt achter. Je weet namelijk héél goed dat je niet met hem verder wil en er alleen nog geen punt achter zet omdat je het nog wel lekker veilig vindt zo, wederom respectloos.

waar koop ik die glazen bol???
Tess1981 schreef:
10-11-2019 10:05
Dit klinkt heel leuk maar in de praktijk is dat wel anders.
Je leert dingen met links te doen omdat recbts niet meer mogenlijk is. ADHD zou niet als excuus gebruikt mogen worden maar leert je wel begrijpen waar sommig gedrag vandaan komt. Dat wat soms onwil lijk, onmacht is.

Een van de kenmerken van ADHD is impulsiviteit, dat is een lastig ding om onder controle te krijgen. Vanuit het stukje impulsiviteit gebeuren een hoop vervelende dingen waarna een ADHD er denkt Ohja...
Dit dus, op dit vlak verricht methylfenidaat echt wonderen, voor mij de reden het ook in het weekend te gebruiken.

En over die slaapkamer: ja dat is hij echt vergeten. Ja echt.
Onwil of onvermogen bij mijn man..ik weet niet wat het is.
Ik denk ook kop in het zand steken, en misschien ook onmacht.
Ik vind niet dat ik respectloos ben, als ik al zo vaak heb aangegeven waar ik tegenaanloop, waarom wordt daar dan niks mee gedaan?
Dat is dan toch ook respectloos naar mij toe?
Al zou hij maar iets moeite doen om hier iets mee doen.
Impulsief is hij zeker, handelt eerst, denkt dan na.
Dat is zeker een ding, maar ook hierin zou hij handvaten aangereikt kunnen krijgen denk ik.

En nu kan iedereen zeggen hij was ook zo toen je met hem trouwde..ja dat klopt, maar na jarenlang hiermee geleefd te hebben, trek ik dat niet meer.
Dat kun je van tevoren niet inschatten lijkt mij.
Wellicht zal ik ook veranderd zijn, maar vmml mijn energielevel is aangetast.

Ik merk nu ik een tijdje zonder hem ben, dat er veel meer in mij zit dan ik de laatste jaren heb laten zien.
Ik ben productiever, onderneem veel meer.
Maak meer contacten.
Natuurlijk ben ik verantwoordelijk voor mijzelf, en heb ik mijzelf laten meeslepen in zijn energie, zover had ik dat niet moeten laten gebeuren.
Maar ook nu laat hij mij niet met rust, en wil hij bellen want hij heeft aandacht nodig, zo zegt hij dat ook.
Als ik niet snel genoeg reageer op app of de gsm niet snel genoeg opneemt, zet hij er druk op.
En verwacht hij dat in 4 weken tijd alles opgelost is, maar ik begin nu pas tot rust te komen.
Dat heeft ook tijd nodig.

En zoals ik al eerder heb aangegeven, er zijn ook mooie kanten aan hem.
Hij is niet slecht, dat was zoveel makkelijker geweest, ik zie ook zijn goede kanten, alleen het negatieve overheerst nu heel erg.
digibeet schreef:
10-11-2019 10:17
Dit dus, op dit vlak verricht methylfenidaat echt wonderen, voor mij de reden het ook in het weekend te gebruiken.

En over die slaapkamer: ja dat is hij echt vergeten. Ja echt.
Nou ik heb ook adhd en ik vergeet dat soort dingen echt niet hoor. En ik kan echt wel even iemand met rust laten en iets voor mezelf doen, desnoods een uurtje joggen ofzo.
abracadabra schreef:
10-11-2019 10:52
Nou ik heb ook adhd en ik vergeet dat soort dingen echt niet hoor. En ik kan echt wel even iemand met rust laten en iets voor mezelf doen, desnoods een uurtje joggen ofzo.
Als jij ADHD hebt weet je ook dat er verschillende gradaties zijn. Dat niet bij iedereen de externe prikkels hetzelfde zijn en daarop hetzelfde reageert. Dat jij dingen niet vergeet en mensen wel even met rust kan laten wil niet zeggen dat iedereen dat kan. Daarnaast, jij zegt dat dat zo is, dat zij mijn ex man ook. Zelfinzicht ontbrak hem in deze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven