Moeder van ex overleden

04-03-2020 22:30 455 berichten
Mijn ex (met wie ik anderhalf jaar een relatie had) en ik zijn al jaren uit elkaar en ik ben ook volledig over hem heen qua gevoelens. We hebben ook geen contant meer, hij verbrak het contact. Juist daar heb ik heel veel moeite mee gehad, omdat hij meer mijn beste vriend was (ik was vrij jong tijdens die relatie). Nu is het zo dat mijn moeder kanker heeft en ik heb via via gehoord dat zijn moeder er pas geleden aan is overleden. Ik snap het als jullie nu denken ja en wat dan nog? Hij is je ex. Klopt, ik heb nu een hele lieve vriend en denk al jaren niet meer aan mijn ex, maar wel aan hoe ik hem mis als een vriend. Destijds heb ik hem onbedoeld gekwetst en daarom hebben we geen contact meer. Het was de grootste fout van mijn leven en ik zou alles doen om hem te laten zien hoe erg het me spijt en hoeveel hij voor mij betekent.

Ik wil heel graag iets voor hem doen nu hij net zijn moeder is verloren. Ik denk dat ik hem goed zou kunnen steunen, omdat ik weet wat hij doormaakt. Alleen weet ik zeker dat hij niet herinnerd zal willen worden aan mij. Ik wou dat ik anoniem iets voor hem kon doen, maar dan zal hij zich afvragen van wie het komt. Ik wil gewoon niet dat hij zich rot voelt, omdat hij altijd veel voor me heeft betekend. Dat hij mijn ex is heeft er voor mij niks mee te maken. Ik voelde me laatst ook zo toen een vriendin met wie ik al jaren geen contact meer had (zij had het contact verbroken) zich rot voelde.

Maar wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
06-03-2020 10:02
Denken is lief, maar als ze dan een kaart gaat schrijven (en dan ook nog zoals jij suggereert op die kaart verwijst naar haar eigen problemen én die pijnlijke zaak) dan is dat alleen om zichzelf beter te voelen en dat is egoïstisch. Je maakt jezelf zo heel belangrijk. Risico van geen kaart sturen: krijgt 'ie 1 kaart minder maar hij heeft vast andere mensen in zijn leven inmiddels die hem steunen; risico van wel een kaart: dat ze hem in deze rottijd ook nog eens herinnert aan de pijn en het verdriet van de streek die ze hem eerder heeft geleverd. Toch dat risico nemen om jezelf beter te voelen: egoïstisch.
:rofl:
vivautrecht85 schreef:
06-03-2020 10:00
Ze zegt dat ze er voor hem wil zijn, maar dat redeneert ze vanuit haar zelf en dat is al wat egocentrisch. Immers, ZIJ denkt dat hij steun nodig heeft, dit blijkbaar niet voldoende krijgt van de mensen om haar heen. ZIJ denkt te weten wat hij nodig heeft en ZIJ denkt dat te kunnen bieden.
Precies dit. Ze gaat daarmee ook nog eens keihard in tegen het enige dat hij wel van haar heeft gevraagd namelijk uit zijn buurt blijven en geen contact meer. Arrogant ook om te denken dat andere mensen die hem niet gekwetst hebben hem niet veel beter kunnen steunen nu.
MissMaran schreef:
:blabla:
Of hij heeft steun nodig van iemand zoals TO
:rofl: Ja misschien is hij een aanhager van de negatieve dialectiek en bedoelt hij altijd precies het tegenovergestelde van wat hij zegt. Misschien wil hij met TO trouwen.
Murrmurr schreef:
06-03-2020 09:59
Jouw vriendin is een uitzondering
Geef dan eens een voorbeeld van mensen die geen uitzondering zijn

Vaak zijn hsp's gevers. Kortom: ze willen iets goeds doen voor de mensen die belangrijk zijn voor hen, omdat ze veel waarde hechten aan een hechte band. Natuurlijk maakt het hen ook gelukkig als ze die mensen gelukkig zien, want dan hebben ze weer iets goeds gedaan. Maar dat is toch niet egoïstisch? Je doet iets waar diegene om wie je geeft én jij baat bij hebben
Maar niet alleen jij.
Loveanimals21 schreef:
06-03-2020 10:07
Geef dan eens een voorbeeld van mensen die geen uitzondering zijn

Vaak zijn hsp's gevers. Kortom: ze willen iets goeds doen voor de mensen die belangrijk zijn voor hen, omdat ze veel waarde hechten aan een hechte band. Natuurlijk maakt het hen ook gelukkig als ze die mensen gelukkig zien, want dan hebben ze weer iets goeds gedaan. Maar dat is toch niet egoïstisch? Je doet iets waar diegene om wie je geeft én jij baat bij hebben
Maar niet alleen jij.
Lees even mijn reacties. Wat jij zegt gaat hier niet op want die gast wil niks met haar te maken hebben. Enorm opdringerig om dan te zeggen 'ja maar ik heb een aandoening dat ik gevoelig ben dus doe ik het toch'. Dat is niet zijn probleem, gaat alleen over haar. Sommige HSP's zijn niet zo gevoelig als ze zelf denken ten opzichte van wat anderen echt nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat ze niet luisteren.
MissMaran schreef:
:facepalm:
Loveanimals21 schreef:
06-03-2020 09:49
Precies dat. Als je sensitief bent of hoog sensitief, hecht je veel waarde aan vriendschap en wil je dat het goed gaat met de mensen die belangrijk voor je zijn. Daar is niks egoïstisch aan...
En juist daarin zitten wat denkfouten van TS.

Het betreft hier geen vriendschap maar een ex die niks met haar te maken wil hebben. En ja, ook met mensen die geen vrienden zijn kun je ze alsnog het beste toewensen en dat is te prijzen maar het getuigt van enige hoogmoed om jezelf daar dan een rol in toe te dichten. En om überhaupt te denken dat je weet wat hij doormaakt en wat hij daarin nodig heeft.
Murrmurr schreef:
06-03-2020 10:09
Lees even mijn reacties. Wat jij zegt gaat hier niet op want die gast wil niks met haar te maken hebben. Enorm opdringerig om dan te zeggen 'ja maar ik heb een aandoening dat ik gevoelig ben dus doe ik het toch'. Dat is niet zijn probleem, gaat alleen over haar. Sommige HSP's zijn niet zo gevoelig als ze zelf denken ten opzichte van wat anderen echt nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat ze niet luisteren.
Je weet helemaal niet wat er gebeurd is. Daarbij is het ook jaren geleden. Hoezo is het opdringerig om simpelweg een condoleancekaart te sturen? Mijn vader is net schoon verklaard en hij heeft in die periode ook kaarten gehad van mensen met wie we al jaren geen contact meer hebben. Opdringerig? Nee. Hooguit wat vreemd.
MissMaran schreef:
06-03-2020 10:00
Waarom bepaal jij waar een hsp kaart hoort, je wauwelt anderen achterna,
Zijn er regels rond hsp, hoe bedoel je bij je houden, je gevoel niet voelen ofzo?
Lijkt me ongezond, dat hsp een nare lading krijgt is omdat mensen hier zonder hsp zich dat hoogsensitieve niet voelen en dus besloten hebben dat het niet bestaat en het zelfs omdraaien en er iets arrogants en negatiefs opplakken wie is er dan negatief en arrogant? ;-)
Hoo ik heb zelf hooggevoeligheid. Dus weet niet wat jij hiermee wilt.

Juist wel je gevoel voelen, maar iets voelen en er actie op uitzetten is een tweede. Je gevoel is niet altijd juist, was het maar zo'n feest.
Soms denk je iets zo stellig te weten, alleen komt dat voort uit je eigen innerlijke gevoelsleven, niet bij dat van de ander. En zeker als er al zolang geen connectie meer is geweest, is het grote kans dat je je eigen gevoeligheid projecteert.
Dan kan je keuzes maken die voor jezelf heel vervelend zijn.

Een kaart sturen, daar zie ik ook het probleem niet van. Er wordt hier compleet overtrokken ingehakt op 'gevoeligheid'. Alsof ze een misdaad begaat. Ze heeft de behoefte er iets mee te doen en dat mag. Ik persoonlijk zou er niet voor kiezen, maar deze kaart is 10x beter dan wat haar eerste intenties waren.
Murrmurr schreef:
06-03-2020 10:09
:lol: :cheer:
Loveanimals21 schreef:
06-03-2020 10:11
Je weet helemaal niet wat er gebeurd is. Daarbij is het ook jaren geleden. Hoezo is het opdringerig om simpelweg een condoleancekaart te sturen? Mijn vader is net schoon verklaard en hij heeft in die periode ook kaarten gehad van mensen met wie we al jaren geen contact meer hebben. Opdringerig? Nee. Hooguit wat vreemd.
Zijn dat je vaders exen en heeft hij expliciet gezegd dat hij niet aan ze herinnerd wilde worden? Dan is het meer dan vreemd maar ronduit onbeschoft. Is dat niet het geval? Dan slaat deze vergelijking ook weer nergens op. Ik hoef ook niet te weten wat er gebeurd is, die ex vindt het genoeg om niks meer van haar te willen horen. Eigenlijk gebruik je gewoon informatie over een ziek iemand om weer contact op te nemen.
Qiyara schreef:
06-03-2020 10:13

Een kaart sturen, daar zie ik ook het probleem niet van. Er wordt hier compleet overtrokken ingehakt op 'gevoeligheid'. Alsof ze een misdaad begaat. Ze heeft de behoefte er iets mee te doen en dat mag. Ik persoonlijk zou er niet voor kiezen, maar deze kaart is 10x beter dan wat haar eerste intenties waren.
Precies. Ze zei in haar eerste bericht ook dat ze gewoon iets voor hem wilde doen, omdat hij altijd veel voor haar heeft betekend. Ze vraagt simpelweg wat ze dan het beste kan doen.

Geef dan simpelweg raad in plaats van haar de grond in te trappen. Een simpele 'ik zou niks doen' is genoeg... Waarom is het überhaupt nodig om mensen de grond in te trappen? Dat heb ik echt nooit begrepen. Mensen zijn mensen en meningen verschillen altijd. Vaak zeggen de mensen die het nodig vinden om anderen te kwetsen daarmee eigenlijk: ik moet een ander kwetsen om me gelukkig te voelen. Best zielig.. Dan ga ik liever om met hsp's die soms anderen gelukkig moeten maken om zelf gelukkig te kunnen zijn
anoniem_396240 wijzigde dit bericht op 06-03-2020 10:26
40.44% gewijzigd
Loveanimals21 schreef:
Waren dat mensen tegen wie hij expliciet heeft gezegd geen contact meer te willen?
Loveanimals21 schreef:
06-03-2020 10:20
Precies. Ze zei in haar eerste bericht ook dat ze gewoon iets voor hem wilde doen, omdat hij altijd veel voor haar heeft betekend. Ze vraagt simpelweg wat ze dan het beste kan doen.

Geef dan simpelweg raad in plaats van haar de grond in te trappen. Een simpele 'ik zou niks doen' is genoeg...
Als haar vraag simpelweg was of ze een kaartje zou sturen zou ze er ook vast een simpel antwoord op krijgen. Ze haalt er zelf echter van alles bij, de breuk, haar eigen moeder en nog allerlei aannames.
Loveanimals21 schreef:
06-03-2020 10:20

Geef dan simpelweg raad in plaats van haar de grond in te trappen. Een simpele 'ik zou niks doen' is genoeg...
Dat is gezegd. En ook op die manier. Maar TO walst daar in al haar reacties overheen want dat is niet wat ze wil horen. Ze wil slechts bevestiging dat ze een heel goed mens is.
En dat is ze in dit geval niet, want wat hierboven ook gezegd is, ze gebruikt de informatie over een overleden familielid als excuus om weer contact op te nemen met iemand die haar niet meer wil(de) zien. TO wil dit contact vooral omdat ze zichzelf nog rot voelt over hoe haar relatie met hem indertijd is beëindigd. Dat is niet invoelend en ook niet aardig. Dat is gewoon asociaal.
MissMaran schreef:
Hoe kom je daarbij? Die persoon heeft het contact toch niet voor niks verbroken. Wat voor plank heb je dan voor je kop om juist in een rot periode je harses weer te laten zien.
Loveanimals21 schreef:
Er is ook nog een verschil tussen verwaterd contact en iemand uit je leven schoppen.
vivautrecht85 schreef:
06-03-2020 10:22
Waren dat mensen tegen wie hij expliciet heeft gezegd geen contact meer te willen?
Een condoleancekaart is geen contact. Dat is hooguit een vrijblijvende mogelijkheid tot contact.
En hij mag zich niet rot voelen om het feit dat zijn moeder dood is. Hij heeft geen vrienden en zij is de enige die hem beter kan maken.
Kloddertje schreef:
06-03-2020 10:28
Dat is gezegd. En ook op die manier. Maar TO walst daar in al haar reacties overheen want dat is niet wat ze wil horen. Ze wil slechts bevestiging dat ze een heel goed mens is.
En dat is ze in dit geval niet, want wat hierboven ook gezegd is, ze gebruikt de informatie over een overleden familielid als excuus om weer contact op te nemen met iemand die haar niet meer wil(de) zien. TO wil dit contact vooral omdat ze zichzelf nog rot voelt over hoe haar relatie met hem indertijd is beëindigd. Dat is niet invoelend en ook niet aardig. Dat is gewoon asociaal.
Niet mee eens. Volgens mij wil ze er gewoon voor hem zijn/iets voor hem doen, omdat ze om hem geeft. Echter werd ze meteen aangevallen dat het egoïstisch en asociaal was en ze heeft zichzelf gewoon verdedigd.
snug schreef:
06-03-2020 10:35
Een condoleancekaart is geen contact. Dat is hooguit een vrijblijvende mogelijkheid tot contact.
Precies. En als je dan gewoon netjes zegt 'heel veel sterkte en ik denk aan je', iets als dat, is dat helemaal niet egoïstisch/opdringerig...
snug schreef:
Een kaart of een appje of een brief of een telefoontje, dat zijn allemaal communicatievormen en manieren om met iemand in contact te komen. Al zal hij de kaart weggooien en niet reageren, hij wordt toch op een moeilijk moment ook nog herinnerd aan een niet zo leuk persoon in zijn leven, en dat wilde hij juist niet. Anders had hij wel gezegd 'ik wil niet aan je herinnerd worden, behalve middels briefpost'. Als TO echt zo gevoelig is en om hem geeft respecteert ze dat en focust ze zich op haar eigen problemen.
snug schreef:
Daar heb je gelijk. Toch geeft het benoemen dat je geen contact wilt wel een redelijke indicatie dat een kaartje niet zo wenselijk is. En een kaartje an sich is ook niet iets heel groots, maar dan ook nog een spraakmemo willen sturen en echt denken dat je tot steun kan zijn is dat wel.
Loveanimals21 schreef:
06-03-2020 10:38
Precies. En als je dan gewoon netjes zegt 'heel veel sterkte en ik denk aan je', iets als dat, is dat helemaal niet egoïstisch/opdringerig...
Hij heeft er niet om gevraagd, zij wil ermee laten zien dat zij een inlevend mens is, en dat hij hopelijk zijn mening bijstelt. Het is dus wel egoïstisch. Je hebt geen fuck aan zo'n kaart.
Loveanimals21 schreef:
06-03-2020 10:38
Maar ze schrijft zelf iets anders. Namelijk dat ze denkt dat ze weet hoe ze hem moet steunen en dat ze weet waar hij doorheen gaat. Dat gaat een stukje verder dan een simpel "ik denk aan je". Die aannames maken de intenties wat dubieus..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven