Moeder van ex overleden

04-03-2020 22:30 455 berichten
Mijn ex (met wie ik anderhalf jaar een relatie had) en ik zijn al jaren uit elkaar en ik ben ook volledig over hem heen qua gevoelens. We hebben ook geen contant meer, hij verbrak het contact. Juist daar heb ik heel veel moeite mee gehad, omdat hij meer mijn beste vriend was (ik was vrij jong tijdens die relatie). Nu is het zo dat mijn moeder kanker heeft en ik heb via via gehoord dat zijn moeder er pas geleden aan is overleden. Ik snap het als jullie nu denken ja en wat dan nog? Hij is je ex. Klopt, ik heb nu een hele lieve vriend en denk al jaren niet meer aan mijn ex, maar wel aan hoe ik hem mis als een vriend. Destijds heb ik hem onbedoeld gekwetst en daarom hebben we geen contact meer. Het was de grootste fout van mijn leven en ik zou alles doen om hem te laten zien hoe erg het me spijt en hoeveel hij voor mij betekent.

Ik wil heel graag iets voor hem doen nu hij net zijn moeder is verloren. Ik denk dat ik hem goed zou kunnen steunen, omdat ik weet wat hij doormaakt. Alleen weet ik zeker dat hij niet herinnerd zal willen worden aan mij. Ik wou dat ik anoniem iets voor hem kon doen, maar dan zal hij zich afvragen van wie het komt. Ik wil gewoon niet dat hij zich rot voelt, omdat hij altijd veel voor me heeft betekend. Dat hij mijn ex is heeft er voor mij niks mee te maken. Ik voelde me laatst ook zo toen een vriendin met wie ik al jaren geen contact meer had (zij had het contact verbroken) zich rot voelde.

Maar wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
Alle reacties Link kopieren
Nou TO ik vind het in elk geval helemaal niet raar,arrogant, of gek, succes met je beslissing, ik hoop van harte dat je het nog durft, ik ben uiteindelijk wel heeel benieuwd naar zijn reactie door alle commotie :biggrin:
Murrmurr schreef:
06-03-2020 12:09
Precies! Jezelf opzij zetten en het belang van de ander vóór dat van jou laten gaan, ook al vind je het lastig je niet te laten gelden. Dat is compassie.
Daarom vraagt ze juist advies. Als uit het advies hier komt dat het voor hem beter is om niks te doen, wordt dat waarschijnlijk haar beslissing... Of niet @oceangirl22?
Loveanimals21 schreef:
06-03-2020 12:15
Daarom vraagt ze juist advies. Als uit het advies hier komt dat het voor hem beter is om niks te doen, wordt dat waarschijnlijk haar beslissing... Of niet @oceangirl22?
En dat is 100% anders dan wat ze van plan was vanuit haar gevoel.
Ik was nog niks van plan, ik zei al dat ik twijfelde tussen verschillende opties. Ik wil doen wat voor hém het beste is, nu duidelijk? En inderdaad loveanimals21 doe ik niks als dat het beste is.

Als ik al had geweten wat ik wilde gaan doen, was ik geen topic gestart.
Sterkte met alles, TO! En hopelijk heeft je ex iets aan je kaartje.
Loveanimals21 schreef:
06-03-2020 12:12
Ze zegt toch niet dat ze dat nu wil doen... Ze zegt over een bepaalde tijd. Dat kan jaren zijn. Het is gewoon netjes om je excuses aan te bieden voor iets wat niet zo bedoeld was. Ze wilde dat niet eerder of nu doen, omdat ze zelf ook wel weet dat het de verkeerde timing is. Waarom zou je excuses aanbieden dan met verkeerde intenties zijn?
Haar ex heeft TO laten weten dat hij geen contact meer wil. Ik zou dat respecteren. Nu, over twee weken en ook als we jaren verder zijn.

Je excuses nog steeds willen aanbieden doe je dan vooral omdat je jezelf beter wil voelen. Ze heeft namelijk geen idee of haar ex dit wil of hier (nog) op zit te wachten.

Als haar ex ooit weer contact met haar zoekt of ze komen elkaar spontaan tegen, zou ze kunnen zeggen dat ze het rot vindt hoe dingen zijn gelopen. Maar niet nu, na een condoleancekaart of ongevraagd over een paar weken of paar jaar. Hij.Wil.Geen.Contact. Accepteer én respecteer dat, denk ik dan.
Oceangirl22 schreef:
06-03-2020 12:18
Ik was nog niks van plan, ik zei al dat ik twijfelde tussen verschillende opties. Ik wil doen wat voor hém het beste is, nu duidelijk? En inderdaad loveanimals21 doe ik niks als dat het beste is.

Gelukkig zie je het onderscheid nu tussen je eigen opties, de opties waartussen je twijfelde en de optie die er is om te doen wat voor hem het beste is.
Toch fijn zo'n forum. :D
Oceangirl22 schreef:

Maar dat weet niemand hier toch, en jij ook niet...
Loveanimals21 schreef:
06-03-2020 12:08
Wanneer houden mensen op haar als slecht persoon te zien..? Ze legt 100 keer uit hoe ze het bedoelt en dat ze gewoon advies wil, maar de beledigingen blijven komen.

Meid, negeer al deze mensen. Je bent een goed persoon. Je wilt graag anderen om wie je geeft gelukkig zien en dat is een hele goede eigenschap. Dat anderen geloven dat je andere intenties hebt, is hun probleem. Jij kent jezelf het beste. Je vrienden en kennissen zullen vast gelukkig zijn met iemand die zo zorgzaam is

Al doe je iets goeds voor de hele wereld, er zullen altijd mensen zijn die het compleet negeren en je toch als een slecht persoon zien. Hun verlies.
Maar moet iedereen altijd maar gelukkig zijn?
Gelukkig zijn is schijnbaar een waarde die door jullie als belangrijk wordt gezien. Zo belangrijk dat je wil dat anderen dit ook zijn. Dat is aardig, maar als je niet uitkijkt schiet dat door in opdringerigheid. Daarnaast is geluk een subjectief begrip. Denk je dat ex-partner gelukkiger is wanneer hij contact krijgt met TO of wanneer hij geen contact met haar heeft? Dit is iets wat TO zelf het beste kan invullen. En juist de momenten van pijn en verdriet laten geluk zijn meerwaarde hebben. Het één bestaat niet zonder het ander.
Wie wat wil die moet wat.
Oceangirl22 schreef:

Wat voor hem het beste is, is geen contact opnemen.
Hij heeft vast verschillende mensen om hem heen die hem steunen, en een kaartje van jou zal daar weinig aan toevoegen, hoe goed bedoeld ook.
De kans bestaat ook dat hij helemaal niet op je kaartje zit te wachten, en het pijnlijke gevoelens oproept. Iets wat hij nu niet kan gebruiken.

Maar dat wil je niet horen.
Rosalind schreef:
06-03-2020 12:23
Hij heeft vast verschillende mensen om hem heen die hem steunen, en een kaartje van jou zal daar weinig aan toevoegen, hoe goed bedoeld ook.
De kans bestaat ook dat hij helemaal niet op je kaartje zit te wachten, en het pijnlijke gevoelens oproept. Iets wat hij nu niet kan gebruiken.

Een neutraal kaartje laat hem de keuze.
Geen reactie is dan ook een reactie.
Hoezo wil ik dat niet horen..? ik zei al, als het het beste is om niks te doen, doe ik niks. Niet goed gelezen?
vivautrecht85 schreef:
06-03-2020 12:21
Maar dat weet niemand hier toch, en jij ook niet...
Nee, maar zelf oordelen wat voor hem het beste is, is niet goed. Ik denk dat het beter is als meerdere mensen hierover nadenken en hun mening geven.
Oceangirl22 schreef:
06-03-2020 12:28
Nee, maar zelf oordelen wat voor hem het beste is, is niet goed. Ik denk dat het beter is als meerdere mensen hierover nadenken en hun mening geven.
Wat ga je nu doen?
MissMaran schreef:
06-03-2020 12:13
Nou TO ik vind het in elk geval helemaal niet raar,arrogant, of gek, succes met je beslissing, ik hoop van harte dat je het nog durft, ik ben uiteindelijk wel heeel benieuwd naar zijn reactie door alle commotie :biggrin:
Moet hij reageren op een rouwkaart?
Hoi TO, fijn dat je weer reageert.
Ik denk dat de gevoeligheid van jouw openingspost (ziekte, dood, rouw) ervoor zorgt dat mensen erg vanuit hun eigen emotie reageren. Maar de meeste reacties komen toch neer op; niet doen. Niet nu. Sommige zeggen dat een kaartje heel oké is, maar de meesten niet. Ik zou daar mijn voordeel mee doen. Je hebt de vraag hier gesteld en je krijgt duidelijk antwoord (80% zegt nee, 20% zegt ja...)
Ik zeg ook nee. Niet doen. Niet nu.

Maar ik stel nogmaals mijn eerdere vraag, omdat ik toch denk dat het een belangrijke vraag is.
Kende jij zijn moeder goed, en wil je op deze manier je eigen rouwproces rondom haar overlijden richting geven?

Als je die 2 dingen (Je ex willen steunen vs eigen rouw) van elkaar kunt onderscheiden, is de uitkomst wellicht heel anders.
Bij eigen rouw is er -bij mij althans- meer begrip en zou ik zeggen; doen. Je kunt maar van 1 iemand precies weten wat er nodig is, en dat ben je zelf. Zelfs (nee; júist) als je hoogsensitief bent..!
Hippiemeisje schreef:
06-03-2020 12:33
Bij eigen rouw is er -bij mij althans- meer begrip en zou ik zeggen; doen. Je kunt maar van 1 iemand precies weten wat er nodig is, en dat ben je zelf. Zelfs (nee; júist) als je hoogsensitief bent..!
Leeft de vader eigenlijk nog? Als dit waar is, en de kaart helpt je bij je eigen rouwproces, waarom stuur je hem dan niet aan de vader.
MissMaran schreef:
06-03-2020 12:13
Heeft niks met durven te maken maar met gezond verstand en het uitschakelen van je eigen ego.
Rosalind schreef:
06-03-2020 12:23

Precies, dat wil ze niet horen. TO wil eigenlijk ook helemaal geen advies.
Als nou zoveel mensen schrijven 'doe het niet want hij wil niet aan je herinnerd worden' doe het dan ook niet.

Als hij van gedachte was veranderd had hij je wel een overlijdensbericht gestuurd.

Als je echt zoveel om hem geeft, zoals je zegt, laat hem dan met rust, want dat wil hij graag.

Jammer voor jou dat jij dan niks met je gevoelens kan maar dat is nu 'om iemand geven die belangrijk voor je is'.
salinarosseno schreef:
06-03-2020 12:39
Als hij van gedachte was veranderd had hij je wel een overlijdensbericht gestuurd.
Oh ja, dit is een goed punt.
salinarosseno schreef:
06-03-2020 12:39
Precies, dat wil ze niet horen. TO wil eigenlijk ook helemaal geen advies.
Als nou zoveel mensen schrijven 'doe het niet want hij wil niet aan je herinnerd worden' doe het dan ook niet.

Als je echt zoveel om hem geeft, zoals je zegt, laat hem dan met rust, want dat wil hij graag.

Jammer voor jou dat jij dan niks met je gevoelens kan maar dat is nu 'om iemand geven die belangrijk voor je is'.
Waarom beweren jullie dat ze het niet wil horen? Ze heeft nu al.. Hoe vaak??? Gezegd dat ze gaat doen wat hieruit komt. Wat het beste is voor hem. Ook al is dat niks doen. Kunnen jullie niet lezen???
Murrmurr schreef:
06-03-2020 12:35
Leeft de vader eigenlijk nog? Als dit waar is, en de kaart helpt je bij je eigen rouwproces, waarom stuur je hem dan niet aan de vader.
Dat is een goed idee. Ik vind het wel erg natuurlijk, maar veel meer voor hen dan voor mezelf.

Ik kan op die manier netjes laten weten dat ik aan hen denk en dan is het aan hem om aan mijn ex te vertellen dat ik iets gestuurd heb of niet . Zijn vader weet, na hemzelf, wat het beste is voor hem.
anoniem_396039 wijzigde dit bericht op 06-03-2020 12:51
0.90% gewijzigd
Boeitnietema schreef:
06-03-2020 11:55
My god woman... bel de politie he zeg.

Redelijk autistisch van jou om je zo vast te pinnen op die uitspraak dat hij (waarschijnlijk) geen contact wil. Uitspraak van jaren geleden.
Waarschijnlijk? To zegt net dat ze nog gezamenlijke vrienden hebben dus als ex contact zou willen zou dat zo gelegd zijn toch?
Heeft hij nou wel vrienden of niet? Eerder schreef je dat hij die nooit had en nog steeds niet. Daarna zijn er gemeenschappelijke vrienden en wilde je eventueel iets voor hem en z'n vrienden doen.
Loveanimals21 schreef:
06-03-2020 12:45
Waarom beweren jullie dat ze het niet wil horen? Ze heeft nu al.. Hoe vaak??? Gezegd dat ze gaat doen wat hieruit komt. Wat het beste is voor hem. Ook al is dat niks doen. Kunnen jullie niet lezen???
Omdat ze voortdurend alle reacties die ze niet wil horen aan het weerleggen is met argumenten waarmee ze probeert om het voor zichzelf goed te praten om wèl contact op te nemen. Ik denk dat wij dat héél goed kunnen lezen en jij vast ook wel. :idee:
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven