Moeder & wijn

08-01-2019 20:33 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-01-2019 11:06
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen.
97.34% gewijzigd
Volgens officiële adviezen en instanties is het te veel. Volgens vele mensen die hetzelfde doen is het acceptabel.

De vraag is vooral wat je denkt te kunnen bereiken door het gesprek aan te gaan? En is het een algemene zorg of doet ze door de drank rare dingen?
Ik denk dat er veel mensen zijn met dit "probleem", en nee ik denk niet dat dit gezond is.
In mijn eigen omgeving zie ik het veel bij de 50plussers.
Zelf drink ik niet en vind het altijd zorgwekkend om te zien. Maar misschien overdrijf ik? Ik vind 1 glas per dag al teveel.
Probleem is wel, wat doe je eraan. Je kunt iemand erop wijzen, maar veranderen kun je het denk ik niet.
het is teveel maar de babyboomers vinden het normaal. Je moeder is een volwassen vrouw, laat haar haar eigen leven leiden
Fluithaas schreef:
08-01-2019 20:38
Volgens officiële adviezen en instanties is het te veel. Volgens vele mensen die hetzelfde doen is het acceptabel.

De vraag is vooral wat je denkt te kunnen bereiken door het gesprek aan te gaan? En is het een algemene zorg of doet ze door de drank rare dingen?
Ik las laatst op een wijnlabel dat in het VK wordt geadviseerd niet regelmatig méér dan 2-3 (vrouwen) of 3-4 (mannen) glazen per dag te drinken. In Engeland wordt 2 glazen per dag dus wel normaal gevonden.

Ik vind het voor die leeftijd niet extreem veel. En zolang ze niet achter het stuur kruipt of zware machines gaat bedienen lijkt me er ook geen kwaad in te zitten.
Het is geen gezonde gewoonte. Maar iedereen heeft wel weer wat.

Zou je ook blijven aandringen als ze rookte bijvoorbeeld?
Het is niet gezond. Maar sinds wanneer is het je plicht om gezond te zijn of gezond te leven? Mag ze dat alsjeblieft in hoge mate zelf weten.

Ze wordt niet dronken van 2-3 glazen wijn, lalt niet, valt niet van haar stoel, valt niemand lastig, stapt niet in de auto, scheldt niemand uit, heeft niet meer de verantwoordelijkheid voor jonge kinderen etc. etc.

Ze verheugt zich elke dag op haar drankje en geniet ervan. Laat haar!

Stel dat ze er 5 jaar eerder van doodgaat. So what? Heeft ze in ieder geval wel dagelijks genoten van haar wijntjes.
Zolang ze normaal functioneert, werkt ( of inmiddels niet meer), sociale contacten heeft, goed in haar vel zit en een leuke oma is , zie ik het probleem niet zo.

Gezond is het niet. Maar: van leven ga je dood. Tot die tijd genieten. Genieten is niet altijd te rijmen met gezond. Van mensen waar je van houd: daar maak je je zorgen over, dus dat begrijp ik als je zelf niet drinkt. Je geeft aan dat ze verder gezond leeft.
Laat haar lekker haar eigen leven leiden zeg!
In mijn omgeving van 50+ ers is dit vrij normaal.

Ik drink ook zoveel. Omdat ik het zelf te veel vond, drink ik sinds nieuwjaar niks. Dat blijkt geen enkele moeite te kosten. Waarmee ik maar zeggen wil: het is een slechte en ongezonde gewoonte, maar nog niet per se een verslaving.

Gesprek staat ze niet voor open, zeg je. Dan heb je weinig andere keus dan het accepteren.

Heb je wel eens gevraagd waarom ze drinkt? Zonder oordeel? Kan vanalles zijn: stress, verveling, emoties uit de weg gaan of gewoon erg lekker vinden.
Prima trouwens dat ze toen de problemen voorbij waren, ook vanzelf weer het drankgebruik heeft teruggeschroefd.

Complimenteer haar daarmee in plaats van aan haar kop te zeuren over dagelijkse glaasjes.
Je moeder is een volwassen vrouw. Zolang ze niet lallend over straat gaat of niet meer kan instaan voor zichzelf, zou ik me er niet mee bemoeien. Iedereen doet wel iets dat niet goed is voor zichzelf. Laat gaan...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Sorry, maar ik zie het probleem niet zo.
Uit wat je schrijft blijkt dat ze verder prima functioneert.
Laat haar lekker.

Daarbij, waarom zou jij je hier mee moeten bemoeien? Ze is een volwassen vrouw die zelf mag weten hoe ze leeft, zolang een ander daar geen last van heeft.
En, zo te lezen heeft hier werkelijk niemand last van.

Ik vind het een soort omgekeerde betutteling van jou.
Ik vind het in ieder geval knap dat ze zelf terug is gegaan naar minder en nog knapper dat ze dat volhoud.

Hier ook een kennis die elke avond moet drinken (en soms ook al in de middag) en die kan helemaal geen mate houden. Die wordt allang niet meer lam ervan, daar niet van. Zegt dan dat hij nu echt een maand gaat stoppen en vindt dan na 3 dagen dat hij zich genoeg heeft bewezen. (Aan wie weet niemand). Ondanks dat ik wel mijn mening erover heb, realiseer ik mij ook dat hij het lekker zelf moet weten.
Zelfs als het drie keer zoveel was kon je er niet zoveel mee. Probleemdrinkers moeten eerst zelf erkennen dat ze een probleem hebben.
Je moeder is verslaafd, maar als ze het zelf niet zo ziet, kun je er vrij weinig aan doen. Dan val ik vooral over de afhankelijkheid die je noemt, over het uitzien naar het drinken van alcohol. Zodra alcohol het doel wordt, is er sprake van een probleem.
Maar goed, je kunt er in dit stadium niet zoveel aan doen. Je hebt je zorgen kenbaar gemaakt en dat is het dan.
Wat hysterisch zeg. Ze functioneert aan alle kanten prima. Als het over 2 of 3 flessen wijn zou gaan dan wordt het en ander verhaal. ik word altijd wat iebelig van mensen die zo neurotisch doen over alcohol.
Een “paar” wijntjes wordt nog steeds als heel gewoon gezien. Vrienden hier drinken standaard wijn. De dag maakt niet uit, er is altijd een glas wijn bij. En niet 1, maar rustig 4 of 5.
Haal ik vriendin op om iets te doen dan moet er nog even een leeg glas weggezet worden.

Tja, ik heb er niks mee. Verstandig vind ik het niet, en gezond ook niet. Maar hun leven en hun lichaam.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik denk dat je je het beste niet teveel mee kunt bemoeien, wil je de relatie goed houden.
Het is teveel. En ik herken het echt niet bij de meeste 50 plussers (ik ben er zelf 1), in mijn omgeving.
Op de camping zie ik het wel. Daar gaat de fles s middags om 4 uur al open. En dan doen wij "ongezellig" omdat we op die tijd liever koffie drinken. Boeie.
ik geef mn bek ook maar een douw
Indien ze zich niet laveloos zuipt, zie ik het probleem niet zo. Ze doet geen gekke dingen verder.
Ik zie twee glazen wijn per dag niet als een groot probleem, maar ja ik ben dan ook al over de 50 :)
Ik drink niet iedere dag, maar in het weekend lust ik ook wel een paar wijntjes
Cafetière schreef:
08-01-2019 21:19
Wat hysterisch zeg. Ze functioneert aan alle kanten prima. Als het over 2 of 3 flessen wijn zou gaan dan wordt het en ander verhaal. ik word altijd wat iebelig van mensen die zo neurotisch doen over alcohol.
Ik ook :-D Tegenwoordig moet alles verantwoord zijn e.d. Als men toch van een paar glaasjes wil genieten, laat ze toch. Zijn volwassen mensen
Even een sidenote: de "glazen" of eenheden per dag waar het voedingscentrum over praat is voor wijn 100ml.
Ik ken niemand die glaasjes van 100ml drinkt.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Zolang ze jouw kinderen niet heeft en niet auto rijdt als ze drinkt zou ik het er verder bij laten. Je hebt het al aangekaart
Ik sta wel versteld van alle reacties hier, het is een fles per dag. Is dat niet veel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven