Moeder & wijn
dinsdag 8 januari 2019 om 21:53
Ik weet niet hoe groot jouw glazen zijn, maar ik haal toch zeker 6 glazen uit een fles. Geen 3 en al helemaal geen 2.Oh-happy-day schreef: ↑08-01-2019 21:52Ik sta wel versteld van alle reacties hier, het is een fles per dag. Is dat niet veel?
dinsdag 8 januari 2019 om 21:56
Het is verschillend wat men ‘gewoon’ is. Mijn schoonvader drinkt al decennia iedere avond twee flesjes bier. Die flesjes zijn dan een halve liter elk, dus 1 liter bier. Ik dacht dat de man zwaar verslaafd was toen ik daar een leeg krat per week zag maar daar bleek de rest van de mensen in mijn omgeving anders over te denken.
Mijn pa was dus schijnbaar raar, die dronk nooit bier. Die dronk dan wel weer een glas port per dag (naast een halve kilo aan kaasblokjes bij wijze van ‘gezonde snack’).
Mijn moeder drinkt iedere dag 1 glas rode wijn, daar is ze mee opgegroeid. Toen ze net weduwe was zag ik wel meer lege flessen. Na een maand of vier ‘normaliseerde’ het weer. Ze heeft zich in ieder geval nooit klem gedronken of zichzelf/omgeving verwaarloosd.
Was mijn vader de weduwnaar die ineens flink meer ging drinken dan had ik mij meer zorgen gemaakt. Mijn pa had nogal aanleg voor verslavingen, dat herken ik ook in mijzelf. Familietrek. Kan mijn oma aan vaderskant niet anders herinneren dan aan de diverse ‘versnaperingen’. 13.00: koffie met een kleine jenever ‘voor de doorbloeding’. Om 16.00 een glas sherry, om 18.00 een glas wijn, om 20.00 een advocaatje en om 21.00 een ‘slaapmutsje’ jenever.
Ik zou het dus vooral ook bekijken per persoon.
Mijn pa was dus schijnbaar raar, die dronk nooit bier. Die dronk dan wel weer een glas port per dag (naast een halve kilo aan kaasblokjes bij wijze van ‘gezonde snack’).
Mijn moeder drinkt iedere dag 1 glas rode wijn, daar is ze mee opgegroeid. Toen ze net weduwe was zag ik wel meer lege flessen. Na een maand of vier ‘normaliseerde’ het weer. Ze heeft zich in ieder geval nooit klem gedronken of zichzelf/omgeving verwaarloosd.
Was mijn vader de weduwnaar die ineens flink meer ging drinken dan had ik mij meer zorgen gemaakt. Mijn pa had nogal aanleg voor verslavingen, dat herken ik ook in mijzelf. Familietrek. Kan mijn oma aan vaderskant niet anders herinneren dan aan de diverse ‘versnaperingen’. 13.00: koffie met een kleine jenever ‘voor de doorbloeding’. Om 16.00 een glas sherry, om 18.00 een glas wijn, om 20.00 een advocaatje en om 21.00 een ‘slaapmutsje’ jenever.
Ik zou het dus vooral ook bekijken per persoon.
dinsdag 8 januari 2019 om 22:08
dinsdag 8 januari 2019 om 22:09
Ik wel, zoals ik al zei. Staat tegenover dat iedereen inmiddels met roken gestopt is.Madeliefjees schreef: ↑08-01-2019 21:24Het is teveel. En ik herken het echt niet bij de meeste 50 plussers (ik ben er zelf 1), in mijn omgeving.
dinsdag 8 januari 2019 om 22:21
Ik 6/7 toen ik nog schonk voor gasten.
Dus nee het is bij de meesten geen hele fles per dag.
dinsdag 8 januari 2019 om 22:23
Een kwart liter, dat is 1/3 fles. Maar ik denk dat jij het sowieso teveel vindt.Oh-happy-day schreef: ↑08-01-2019 21:52Ik sta wel versteld van alle reacties hier, het is een fles per dag. Is dat niet veel?
dinsdag 8 januari 2019 om 23:17
Wat een hypocrisie van zij die daar tegen zijn...
ze leeft gezond verder en is sportief etc etc
Hoe vaak lees ik hier niet de verhalen van vrouwen met overgewicht die zich elke dag volstoppen met bv chocolade of andere snacks boordevol suikers en koolhydraten!
Ook vergif, ook een verslaving..
Maar daar rust geen taboe op?!?
Waarom is een toblerone reep, een zak M&M’s minder erg??
Hoe vaak lees ik hier niet de verhalen van vrouwen met overgewicht die zich elke dag volstoppen met bv chocolade of andere snacks boordevol suikers en koolhydraten!
dinsdag 8 januari 2019 om 23:21
godfried schreef: ↑08-01-2019 23:17Wat een hypocrisie van zij die daar tegen zijn...
Mijn vader drinkt 3 liter bier en 2 à 3 glazen sterke drank per dag, al 50 jaar, en hij leeft ook nog. Het is dus wel teveel, maar ik geloof ook niet dat je van die hoeveelheden (van TO’s moeder dus) grote schade oploopt.
Of is mijn vader de rokende opa van 90?
Of is mijn vader de rokende opa van 90?
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 08-01-2019 23:36
4.76% gewijzigd
Die indruk kreeg ik omdat je zo versteld stond van de hoeveelheid.
dinsdag 8 januari 2019 om 23:25
Bedankt voor alle reacties! Interessant om verschillende perspectieven te lezen en dat helpt ook echt om de boel wat te relativeren.
Ik denk voor nu dat ik het laat. Mijn moeder is inderdaad een volwassen vrouw en kiest zelf hoe zij haar leven wil leiden. Ze gaat niet beschonken het verkeer in en slingert niet over straat dus wat dat betreft is er geen schade.
Dank!
Ik denk voor nu dat ik het laat. Mijn moeder is inderdaad een volwassen vrouw en kiest zelf hoe zij haar leven wil leiden. Ze gaat niet beschonken het verkeer in en slingert niet over straat dus wat dat betreft is er geen schade.
Dank!
dinsdag 8 januari 2019 om 23:27
Zo had ik er nog nooit naar gekeken, vind dat wel een goede vergelijking.
Wat ik hier lees over babyboomers en 50+ers die het normaal vinden om veel te drinken herken ik wel in mijn omgeving. Kijk, iedereen moet doen wat hij zelf wil en ik zal er ook niks van zeggen als iemand veel drinkt (zolang die niet gaat rijden), maar zodra je er ook maar iets van zou zeggen bij die doelgroep, vinden ze dat dat best kan en dat je een aansteller bent. Ontkenning alom.
TO ik zou er niks van zeggen. Je moeder weet nu dat het niet gezond is, maar ze is volwassen en mag haar eigen keuzes maken.
dinsdag 8 januari 2019 om 23:30
Dat is fors drinken en ja dat is schadelijk en ja je bezorgdheid is op zich terecht. Maar je kunt er niets mee. Zoals je hier leest zijn er hele bergen mensen die het doodnormaal vinden. Zolang je moeder zelf niets wil veranderen kun je weinig. En dat hoeft ook niet, zij mag beslissen wat ze doet. Ik zou me ook zorgen maken als iemand in mijn omgeving elke dag dronk.
Ik drink ook weleens een wijntje, maar 0-4 glazen per week ongeveer.
En troost je, toen 30 jaar geleden roken voor het eerst wat werd bekritiseerd reageerden mensen ook alsof dat absurd was. Met alcohol gaat echt hetzelfde gebeuren en de generaties na ons zullen vanzelf minder drinken, zoals ze het nu doodnormaal vinden dat er niet gerookt word.
Ik drink ook weleens een wijntje, maar 0-4 glazen per week ongeveer.
En troost je, toen 30 jaar geleden roken voor het eerst wat werd bekritiseerd reageerden mensen ook alsof dat absurd was. Met alcohol gaat echt hetzelfde gebeuren en de generaties na ons zullen vanzelf minder drinken, zoals ze het nu doodnormaal vinden dat er niet gerookt word.
dinsdag 8 januari 2019 om 23:48
kippetje29 schreef: ↑08-01-2019 23:42Mijn cardioloog zegt elke keer weer dat ik 2 glazen rode wijn per dag moet drinken, zou goed zijn voor mijn hartklachten. Ik doe drie dagen met een fles maar kennelijk ben ik een alocoholist. Het zal zo zijn, ga ik niet dood aan drank dan wel aan mijn hart.
Alcohol vergroot de kans op kanker. Aanzienlijk. Wist je dat?
woensdag 9 januari 2019 om 09:02
Bij mij in de omgeving niet, men weet best dat men te veel drinkt. Een aantal heeft ook al verschillende pogingen gedaan te stoppen of te minderen. Tja en dat lukt niet iedereen. Maar dat lukt evenmin als je tegen ze aan gaat zeuren.chocolol schreef: ↑08-01-2019 23:27.Wat ik hier lees over babyboomers en 50+ers die het normaal vinden om veel te drinken herken ik wel in mijn omgeving. Kijk, iedereen moet doen wat hij zelf wil en ik zal er ook niks van zeggen als iemand veel drinkt (zolang die niet gaat rijden), maar zodra je er ook maar iets van zou zeggen bij die doelgroep, vinden ze dat dat best kan en dat je een aansteller bent. Ontkenning alom.
woensdag 9 januari 2019 om 09:21
Ik vind ook dat je zeurt. Ik ken zelf ook veel mensen die elke dag alcohol drinken. Zelf probeer ik het zo veel mogelijk voor in het weekend te houden. Ik kijk dan ook uit naar mijn wijntje die ik rond 4 uur drink omdat ik het zo lekker vind. Een ander kijkt weer uit naar iets lekkers voor bij de koffie. Ik vind dat er hier op het forum wel erg snel over een verslaving wordt gesproken.