Moeder & wijn

08-01-2019 20:33 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-01-2019 11:06
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen.
97.34% gewijzigd
Nitflex schreef:
09-01-2019 14:15
Omdat het dan een probleem kan opleveren als je misschien een keer een tijdje zonder moet.

Ja, dat geldt ook voor water, maar daar hoef je dan ook nooit zonder.

Sowieso vind ik het voor een goede gezondheid belangrijk dat je zelf controle hebt over je lichaam en niet andersom. Dat geldt ook voor snoepen en eten.
Dat lijkt me een klassieke cirkelredenering.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Thordis* schreef:
09-01-2019 14:31
Verslaving is gewoon een diagnose uit de dsm. En als je ergens niet aan kunt komen en je hebt het wel nodig dan ga je alles doen om er aan te komen. Je kunt best zuurstof gebruiken en ondertussen werken en een normaal leven leiden. Bij alcohol kun je dat ook heel lang volhouden. Bij iets als het roken van cocaïne is je hele leven vrij snel naar de tyfus, aangezien dat slecht te combineren is met normale bezigheden. Verslaving is pas een verslaving als het je leven behoorlijk ontwricht. Niet als je een beetje zin hebt in een wijntje na het werk omdat je dat elke dag doet.

Dus de term is idd niet zo van belang, aangezien hij toch steeds verkeerd gebruikt wordt :P
Dank u, dat bedoel ik :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
09-01-2019 17:41
Dank u, dat bedoel ik :)
Precies dat. Mijn glazen wijn ontwrichten mijn leven niet. 🍾
Betty_Slocombe schreef:
08-01-2019 21:16
Je moeder is verslaafd, maar als ze het zelf niet zo ziet, kun je er vrij weinig aan doen. Dan val ik vooral over de afhankelijkheid die je noemt, over het uitzien naar het drinken van alcohol. Zodra alcohol het doel wordt, is er sprake van een probleem.
Maar goed, je kunt er in dit stadium niet zoveel aan doen. Je hebt je zorgen kenbaar gemaakt en dat is het dan.

Mijn moeder werkt vroeger 40 uur en keek elke dag uit naar haar glaasje wijn. Ze dronk op werkdagen 2 glazen, op vrije dagen iets meer.

Maar.. af en toe dronk ze een maand niet en dat ging ook heel goed. Ze is nooit verslaafd geraakt. Tegenwoordig drinkt ze amper nog, omdat ze er nu last van krijgt. Eigenlijk vind ik dat jammer voor haar.
Later is nu
JollyRider schreef:
09-01-2019 17:40
Dat lijkt me een klassieke cirkelredenering.
Toch is het dat niet.
Nitflex schreef:
09-01-2019 14:15
Omdat het dan een probleem kan opleveren als je misschien een keer een tijdje zonder moet.

Ja, dat geldt ook voor water, maar daar hoef je dan ook nooit zonder.

Sowieso vind ik het voor een goede gezondheid belangrijk dat je zelf controle hebt over je lichaam en niet andersom. Dat geldt ook voor snoepen en eten.
Heb je ooit wel echt controle over je eigen lichaam en eigen gezondheid?
Is dat geen illusie?

Ik heb bijvoorbeeld niet altijd controle over mijn blaas. Best vervelend, kan ik weinig meer aan doen. Ik ga wel door m'n knieën, kan ik ook niets aan doen. Ben momenteel aan de lopende band ongesteld, kón ik daar maar wat aan doen. Ik heb zo nog een hele rij, zou er bijna (dagelijks) van gaan drinken.
Later is nu
Dreamer schreef:
09-01-2019 18:15
Heb je ooit wel echt controle over je eigen lichaam en eigen gezondheid?
Is dat geen illusie?

Ik heb bijvoorbeeld niet altijd controle over mijn blaas. Best vervelend, kan ik weinig meer aan doen. Ik ga wel door m'n knieën, kan ik ook niets aan doen. Ben momenteel aan de lopende band ongesteld, kón ik daar maar wat aan doen. Ik heb zo nog een hele rij, zou er bijna (dagelijks) van gaan drinken.
Ik bedoel natuurlijk alleen wat betreft eten en drinken. Een gewoonte is wat anders dan dat je echt een sigaret of glas wijn móet, omdat je je anders echt slecht voelt.

Overigens geven je voorbeelden wel aan hoe vervelend het is als je geen controle hebt. Dus dat is wel het ideaal.
Thordis* schreef:
09-01-2019 13:22
Nee zeker. Ben ik met je eens, op die drooglegging na. Maar ik vind wel dat de definitie van verslaafd een beetje verkeerd gebruikt wordt. Ik lees hier al een paar keer ‘ ik kan zo stoppen’ en dat zegt helemaal niet dat je dan dús niet verslaafd bent. Ook mensen die maar 2x per week drinken kunnen verslaafd zijn.
Dit snap ik niet. Want verderop zeg je dit:

"Verslaving is pas een verslaving als het je leven behoorlijk ontwricht. Niet als je een beetje zin hebt in een wijntje na het werk omdat je dat elke dag doet."

Dat laatste ben ik met je eens, maar hoe bedoel je dan dat mensen die 2x per week drinken ook verslaafd kunnen zijn? Geldt dat alleen voor een enkeling? En hoezo wordt de definitie van verslaafd dan verkeerd gebruikt? Ik gebruik hem in de definitie van jouw quote hierboven, over ontwrichting. Maar ik zeg óók dat ik, hoewel ik doorgaans minstens 2x per week een paar glazen wijn drink, geen enkele moeite heb om ermee te stoppen. Ben ik dan tóch verslaafd?
samarinde schreef:
09-01-2019 20:26
Dit snap ik niet. Want verderop zeg je dit:

"Verslaving is pas een verslaving als het je leven behoorlijk ontwricht. Niet als je een beetje zin hebt in een wijntje na het werk omdat je dat elke dag doet."

Dat laatste ben ik met je eens, maar hoe bedoel je dan dat mensen die 2x per week drinken ook verslaafd kunnen zijn? Geldt dat alleen voor een enkeling? En hoezo wordt de definitie van verslaafd dan verkeerd gebruikt? Ik gebruik hem in de definitie van jouw quote hierboven, over ontwrichting. Maar ik zeg óók dat ik, hoewel ik doorgaans minstens 2x per week een paar glazen wijn drink, geen enkele moeite heb om ermee te stoppen. Ben ik dan tóch verslaafd?
Of je verslaafd bent of niet, 2 a 3 glazen per dag kan chronische schade geven, met op langere termijn grotere kans op ziekten.

Het is aangetoond dat er geen veilige dosis alcohol bestaat. Al bij één glas is de kans op verschillende ziektes groter.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... wordt-toe/
Ik heb een bijzonder referentiekader, er zit aan beide kanten van de familie zwaar alcoholisme..
Ouders, tantes, ooms, opa's en oma's zijn zwaar verslaafd, roken als een ketter en zijn superfit.
MissMaran schreef:
13-01-2019 15:43
Ik heb een bijzonder referentiekader, er zit aan beide kanten van de familie zwaar alcoholisme..
Ouders, tantes, ooms, opa's en oma's zijn zwaar verslaafd, roken als een ketter en zijn superfit.
Sterke of resistente genen in de familie waarschijnlijk.

Andere families hebben met soortgelijk beeld problemen van generatie op generatie.
Julia10 schreef:
13-01-2019 16:52
Sterke of resistente genen in de familie waarschijnlijk.

Andere families hebben met soortgelijk beeld problemen van generatie op generatie.
Ja ik hoor de verhalen aan en denk goh niks van gemerkt, tante in de zestig net een huis gekocht druk in de verbouwing, drinkt de hele dag wijn en rookt non stop, mijn vader werkt naast zijn alcoholverslaving nog veertig uur per week, mijn stiefmoeder, in de 70 steekt de ene sigaret met de ander aan en dan lees ik hier steeds dat gemiep over nou tien eenheden alcohol en je vergiftigt jezelf..
Als ik griep het hoor ik, drink ff wat dat ontsmet en je voelt je daarna beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven