Moeder & wijn
woensdag 9 januari 2019 om 12:08
Doe niet zo hysterisch.chocolol schreef: ↑09-01-2019 11:40Ja, die ontkenning hoor jij ook bij. Alcohol is het nieuwe roken. Vroeger was nog niet bekend dat roken ongezond is en deden veel mensen het. Nu weet iedereen wel zo'n beetje dat het ongezond is, alleen heeft roken al heel veel schade aangericht. Alcohol is nu ook van bekend dat het ongezond is. Vroeger werd daarvan gezegd, net als bij roken, dat een wijntje gezond was. Maar je kunt veel beter niet drinken dan wel drinken. En tuurlijk iedereen mag doen wat hij wil, maar besef wel gewoon dat het ongezond is. Ik denk dat of deze hoeveelheid een verslaving genoemd moet worden minder belangrijk is, dan dat mensen op de hoogte zijn van de mogelijke effecten van alcohol. Over 30 jaar zal alcohol net zo gezien worden als roken vermoed ik.
Ik drink vaak tijdenlang twee tot drie glazen per dag (en incidenteel nog wel meer), en met evenveel gemak drink ik soms lange tijd geen druppel. Zonder het te missen. Zo werkt dat bij een groot deel van mijn omgeving, dus het zal wel loslopen met die verslaving.
Natuurlijk weet ik best dat alcohol ongezond, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor verzadigd vet en suiker, en daar doe ik dan weer nauwelijks aan.
De meeste mensen zijn niet achterlijk, en weten best of iets wel of niet goed voor ze is. En soms kiezen ze ervoor om gewoon van iets lekkers te genieten, in plaats van altijd maar verstandig te zijn. Ontspannen is namelijk ook bewezen gezond.
woensdag 9 januari 2019 om 12:12
Een vriendin van mij woonde in Parijs toen wij allebei zwanger waren, eind jaren 90, en hoewel hier toen al werd afgeraden om alcohol te drinken tijdens de zwangerschap (wel veel minder panisch dan tegenwoordig), kreeg zij van haar gynaecoloog te horen dat 2 tot 3 glazen rode wijn per dag prima was. Ze heeft 3 gezonde kinderen gekregen. Maar als je dat hier nu op het forum zou melden, schiet iedereen meteen in een woede-fit.
Het heeft dus inderdaad met het tijdperk en de locatie te maken, en misschien is die cardioloog al wat ouder. Ik vind van al dit soort 'nieuwe inzichten' dat je er niet te paniekerig over moet doen. Als we over 30 jaar geen van allen meer roken en drinken, alleen nog veganistisch eten en de hele dag sporten, worden we gemiddeld nog steeds geen 200 jaar. Het leven is ingewikkeld, mensen hebben behoefte aan ontsnapping, dat zal altijd zo blijven.
woensdag 9 januari 2019 om 12:15
Je hebt gelijk natuurlijk. Mijn persoonlijk referentiekader is misschien een beetje anders: ik kan, ivm zware genetische belasting, beter bij 0 eenheden blijven. Dat werkt beter, want het voorkomt een glijdende schaal.Thordis* schreef: ↑09-01-2019 11:37De schaal van 0-verslaving heeft wel meer nuances dan dat. De verslavingszorg hanteert ‘regelmatig gebruik’ ‘’problematisch gebruik’ ‘afhankelijkheid’ en verslaving. Iemand die dagelijks drinkt is niet per se verslaafd, maar begeeft zich wel op een glijdende schaal. Voor sommigen stopt die bij ‘afhankelijkheid’ bij anderen ontwikkelt zich een volledige verslaving, maar vooral bij alcohol kan je daar rustig 20-30 jaar over doen.
woensdag 9 januari 2019 om 12:19
Goed nieuws: onderzoek wijst uit dat we langer te leven als we wijn drinken en niet te dun zijn.
Volgens een grootschalige studie naar Amerikaanse ouderen worden mensen die dagelijks twee glazen bier of wijn drinken namelijk ouder dan mensen die dat niet doen. Het is een van de opvallende conclusies van een studie van de Clinic for Aging Research and Education in Californië. Al sinds 2003 doet dit instituut onderzoek naar ouderen en dit jaar focusten de onderzoekers zich op de leef- en eetpatronen van zestienhonderd 90-plussers.
Hoofdonderzoekster Claudia Kawas staat ook versteld van de resultaten. ‘Ik heb er geen verklaring voor, maar ik ben er ten zeerste van overtuigd dat gematigd drinken bijdraagt aan een lang leven,’ aldus de neurowetenschapper. In februari 2018 presenteerde ze de resultaten van het onderzoek bij een conferentie van The American Association for the Advancement of Science, het grootste wetenschappelijk genootschap ter wereld.
Advertentie
Learn more
Wijn drinken is volgens de onderzoekers niet genoeg, ook bewegen en hobby’s zouden bijdragen aan een langer leven. Een tweede opvallend resultaat van het onderzoek was dat ouderen die iets te zwaar zijn (maar niet obees) langer leven dan mensen met ondergewicht of een normaal gewicht.
Een hoopgevend bericht voor de Bourgondiër die houdt van een drankje op zijn tijd (lees: elke dag). De wetenschap bewijst maar weer: van een beetje genieten is nog nooit iemand dood gegaan.
Volgens een grootschalige studie naar Amerikaanse ouderen worden mensen die dagelijks twee glazen bier of wijn drinken namelijk ouder dan mensen die dat niet doen. Het is een van de opvallende conclusies van een studie van de Clinic for Aging Research and Education in Californië. Al sinds 2003 doet dit instituut onderzoek naar ouderen en dit jaar focusten de onderzoekers zich op de leef- en eetpatronen van zestienhonderd 90-plussers.
Hoofdonderzoekster Claudia Kawas staat ook versteld van de resultaten. ‘Ik heb er geen verklaring voor, maar ik ben er ten zeerste van overtuigd dat gematigd drinken bijdraagt aan een lang leven,’ aldus de neurowetenschapper. In februari 2018 presenteerde ze de resultaten van het onderzoek bij een conferentie van The American Association for the Advancement of Science, het grootste wetenschappelijk genootschap ter wereld.
Advertentie
Learn more
Wijn drinken is volgens de onderzoekers niet genoeg, ook bewegen en hobby’s zouden bijdragen aan een langer leven. Een tweede opvallend resultaat van het onderzoek was dat ouderen die iets te zwaar zijn (maar niet obees) langer leven dan mensen met ondergewicht of een normaal gewicht.
Een hoopgevend bericht voor de Bourgondiër die houdt van een drankje op zijn tijd (lees: elke dag). De wetenschap bewijst maar weer: van een beetje genieten is nog nooit iemand dood gegaan.
woensdag 9 januari 2019 om 12:30
Ja helemaal eens.Hillegonda1 schreef: ↑08-01-2019 21:02Het is niet gezond. Maar sinds wanneer is het je plicht om gezond te zijn of gezond te leven? Mag ze dat alsjeblieft in hoge mate zelf weten.
Ze wordt niet dronken van 2-3 glazen wijn, lalt niet, valt niet van haar stoel, valt niemand lastig, stapt niet in de auto, scheldt niemand uit, heeft niet meer de verantwoordelijkheid voor jonge kinderen etc. etc.
Ze verheugt zich elke dag op haar drankje en geniet ervan. Laat haar!
Stel dat ze er 5 jaar eerder van doodgaat. So what? Heeft ze in ieder geval wel dagelijks genoten van haar wijntjes.
woensdag 9 januari 2019 om 12:36
Snarky schreef: ↑09-01-2019 12:08Doe niet zo hysterisch.
Ik drink vaak tijdenlang twee tot drie glazen per dag (en incidenteel nog wel meer), en met evenveel gemak drink ik soms lange tijd geen druppel. Zonder het te missen. Zo werkt dat bij een groot deel van mijn omgeving, dus het zal wel loslopen met die verslaving.
Natuurlijk weet ik best dat alcohol ongezond, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor verzadigd vet en suiker, en daar doe ik dan weer nauwelijks aan.
De meeste mensen zijn niet achterlijk, en weten best of iets wel of niet goed voor ze is. En soms kiezen ze ervoor om gewoon van iets lekkers te genieten, in plaats van altijd maar verstandig te zijn. Ontspannen is namelijk ook bewezen gezond.
Ik doe niet hysterisch, verder is het duidelijk dat je mijn berichten niet goed gelezen hebt want ik zeg juist dat het niet om de verslaving gaat.
woensdag 9 januari 2019 om 13:05
Inderdaad, je zegt meerdere keren dat mensen niet weten dat alcoholgebruik een verhoogd risico op kanker oplevert, en dat die onwetenden alleen doordrinken omdat ze nog niet verlicht zijn. Als de waarheid straks doordringt krijgt alcohol vanzelf dezelfde status als tabak, volgens jou.
Een mening waar naar mijn idee weinig realiteitszin of mensenkennis uit spreekt.
woensdag 9 januari 2019 om 13:22
Nee zeker. Ben ik met je eens, op die drooglegging na. Maar ik vind wel dat de definitie van verslaafd een beetje verkeerd gebruikt wordt. Ik lees hier al een paar keer ‘ ik kan zo stoppen’ en dat zegt helemaal niet dat je dan dús niet verslaafd bent. Ook mensen die maar 2x per week drinken kunnen verslaafd zijn.JollyRider schreef: ↑09-01-2019 11:53Eens natuurlijk. Maar de TO had het echt over een individueel geval. Dan lijkt me de vraag “is ze verslaafd” vrij onbelangrijk en de vraag “heeft ze er zelf last van” vrij belangrijk.
Maatschappelijk gezien mag de drooglegging wmb meteen beginnen.
woensdag 9 januari 2019 om 13:24
Snarky schreef: ↑09-01-2019 13:05Inderdaad, je zegt meerdere keren dat mensen niet weten dat alcoholgebruik een verhoogd risico op kanker oplevert, en dat die onwetenden alleen doordrinken omdat ze nog niet verlicht zijn. Als de waarheid straks doordringt krijgt alcohol vanzelf dezelfde status als tabak, volgens jou.
Een mening waar naar mijn idee weinig realiteitszin of mensenkennis uit spreekt.
Dit zeg ik nergens. Die conclusie verzin je er zelf bij.
woensdag 9 januari 2019 om 13:24
Dat geldt voor iedereen. Al heeft niet iedereen die genetische belasting. En sinds ik veel ervaring heb met verslaving ben ik een stuk mínder bang geworden voor dingen als xtc, cocaïne en andere middelen en een stúk banger voor alcohol en wiet. Maar goed, drugs gebruik ik sowieso niet. Alcohol relatief beperkt.Betty_Slocombe schreef: ↑09-01-2019 12:15Je hebt gelijk natuurlijk. Mijn persoonlijk referentiekader is misschien een beetje anders: ik kan, ivm zware genetische belasting, beter bij 0 eenheden blijven. Dat werkt beter, want het voorkomt een glijdende schaal.
woensdag 9 januari 2019 om 13:28
Het maakt wel uit of iemand echt afhankelijk is van iets of niet.JollyRider schreef: ↑09-01-2019 12:08Of iets een verslaving heet lijkt me niet zo relevant. Waarom vind jij dat wel relevant?
woensdag 9 januari 2019 om 13:30
Volgens mij is dat gewoon waar hoor. Ik drink best af en toe, heb niet zoveel tegen alcohol, en ik ben ook niet hysterisch. Maar ik denk echt dat alcohol een stuk minder geaccepteerd gaat worden de komende jaren. Wat er met roken is gebeurd gaat ook met alcohol gebeuren denk ik. Mogelijk niet in die mate, want roken is ook voor iemand die ernaast staat schadelijk. Sterker nog, dat is al aan de gang, 16 jarigen mogen niet meer drinken, in tankstations kun je al jaren geen drank meer kopen waar dat eerst doodnormaal was. Zo zullen denk ik dranken met meer dan een paar % alcohol vanzelf uit de supermarkt verdwijnen, net als in Zweden en Noorwegen al het geval is, en het zal duurder worden. Dat zie je in andere landen al gebeuren en dat zal hier dus vermoedelijk ook gaan gebeuren. Dat is behoorlijk realistisch. Met mensenkennis heeft de hele discussie weinig te maken. Feitenkennis is een stuk belangrijker . En het lijstje met kosten van alcohol voor de samenleving en de opbrengsten van de accijns daar tegenover is op zich vrij feitelijk: de overheid heeft redenen om alcoholgebruik te ontmoedigen, het koet namelijk geld en mensenlevensSnarky schreef: ↑09-01-2019 13:05Inderdaad, je zegt meerdere keren dat mensen niet weten dat alcoholgebruik een verhoogd risico op kanker oplevert, en dat die onwetenden alleen doordrinken omdat ze nog niet verlicht zijn. Als de waarheid straks doordringt krijgt alcohol vanzelf dezelfde status als tabak, volgens jou.
Anderen wegzetten als hysterisch omdat je het met hun argumenten niet eens bent en geen inhoudelijk argument terug hebt is overigens niet zo netjes in een discussie.
anoniem_380195 wijzigde dit bericht op 09-01-2019 13:32
7.13% gewijzigd
woensdag 9 januari 2019 om 13:46
Waarom maakt dat uit?
Ik ben verslaafd aan zuurstof, en van zuurstof ga je onherroepelijk dood. Wat is het probleem?
En nee, dat is geen flauw voorbeeld, het is omdat ik echt niet snap waarom je er zoveel waarde aan hecht wanneer je iets een verslaving mag noemen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
woensdag 9 januari 2019 om 14:15
Omdat het dan een probleem kan opleveren als je misschien een keer een tijdje zonder moet.JollyRider schreef: ↑09-01-2019 13:46Waarom maakt dat uit?
Ik ben verslaafd aan zuurstof, en van zuurstof ga je onherroepelijk dood. Wat is het probleem?
En nee, dat is geen flauw voorbeeld, het is omdat ik echt niet snap waarom je er zoveel waarde aan hecht wanneer je iets een verslaving mag noemen.
Ja, dat geldt ook voor water, maar daar hoef je dan ook nooit zonder.
Sowieso vind ik het voor een goede gezondheid belangrijk dat je zelf controle hebt over je lichaam en niet andersom. Dat geldt ook voor snoepen en eten.
woensdag 9 januari 2019 om 14:31
Verslaving is gewoon een diagnose uit de dsm. En als je ergens niet aan kunt komen en je hebt het wel nodig dan ga je alles doen om er aan te komen. Je kunt best zuurstof gebruiken en ondertussen werken en een normaal leven leiden. Bij alcohol kun je dat ook heel lang volhouden. Bij iets als het roken van cocaïne is je hele leven vrij snel naar de tyfus, aangezien dat slecht te combineren is met normale bezigheden. Verslaving is pas een verslaving als het je leven behoorlijk ontwricht. Niet als je een beetje zin hebt in een wijntje na het werk omdat je dat elke dag doet.JollyRider schreef: ↑09-01-2019 13:46Waarom maakt dat uit?
Dus de term is idd niet zo van belang, aangezien hij toch steeds verkeerd gebruikt wordt
woensdag 9 januari 2019 om 14:45
Eh, ja, dat weet toch iedereen? Natuurlijk is het een goed idee om misbruik of overmatig gebruik van genotsmiddelen, drugs (of ongezond eten) aan banden te leggen. Iedereen weet dat alcohol een ongezonde harddrug is die met mate moet worden gebruikt, en wat mij betreft wordt alcohol in het verkeer of overlast door dronkenschap keihard aangepakt, zero tolerance, hulp voor junkies, dat soort dingen.Thordis* schreef: ↑09-01-2019 13:30Volgens mij is dat gewoon waar hoor. Ik drink best af en toe, heb niet zoveel tegen alcohol, en ik ben ook niet hysterisch. Maar ik denk echt dat alcohol een stuk minder geaccepteerd gaat worden de komende jaren. Wat er met roken is gebeurd gaat ook met alcohol gebeuren denk ik. Mogelijk niet in die mate, want roken is ook voor iemand die ernaast staat schadelijk. Sterker nog, dat is al aan de gang, 16 jarigen mogen niet meer drinken, in tankstations kun je al jaren geen drank meer kopen waar dat eerst doodnormaal was. Zo zullen denk ik dranken met meer dan een paar % alcohol vanzelf uit de supermarkt verdwijnen, net als in Zweden en Noorwegen al het geval is, en het zal duurder worden. Dat zie je in andere landen al gebeuren en dat zal hier dus vermoedelijk ook gaan gebeuren. Dat is behoorlijk realistisch. Met mensenkennis heeft de hele discussie weinig te maken. Feitenkennis is een stuk belangrijker . En het lijstje met kosten van alcohol voor de samenleving en de opbrengsten van de accijns daar tegenover is op zich vrij feitelijk: de overheid heeft redenen om alcoholgebruik te ontmoedigen, het koet namelijk geld en mensenlevens
Anderen wegzetten als hysterisch omdat je het met hun argumenten niet eens bent en geen inhoudelijk argument terug hebt is overigens niet zo netjes in een discussie.
Duh, zou ik bijna zeggen.
Maar ik vind het inderdaad hysterisch om bejaarden die twee glaasjes wijn per dag drinken, niet rijden en sinds de jaren '60 niet meer dronken zijn geweest weg te zetten als dolende zielen die geen idee hebben aan welke risico's ze zichzelf en de maatschappij blootstellen.
Beetje perspectief, denk ik dan. Tegen zeer matige drinkers gaan zitten miepen over hoe kankerverwekkend alcohol wel niet is is geen inhoudelijk argument, dat is gewoon betutteling.
woensdag 9 januari 2019 om 15:03
Inderdaad heel goed nieuws!yasmijn schreef: ↑09-01-2019 12:19Goed nieuws: onderzoek wijst uit dat we langer te leven als we wijn drinken en niet te dun zijn.
Advertentie
Learn more
woensdag 9 januari 2019 om 15:05
eens, en dan nog iets... is het de bedoeling dan dat we allemaal zo oud mogelijk worden ofzo?Snarky schreef: ↑09-01-2019 12:08Doe niet zo hysterisch.
Misschien word ik zonder mijn wijntjes wel 93... mij lijkt 84 echter ook prima hoor.
woensdag 9 januari 2019 om 15:07
Het is in de sfeer van het benadrukken van het gezellige van alcohol dat het erg moeilijk is om alcoholisme bespreekbaar te maken. Terwijl het een reëel en groot probleem is en het een hoop levens vernielt, ook van naasten. En ik begrijp best dat iemand die elke avond een glas rood bij het eten drinkt zichzelf geen alcoholist vind, maar ergens moeten we toch kunnen praten over het sluipende gevaar van een toenemende alcoholconsumptie.
woensdag 9 januari 2019 om 15:19
Ik vind een verslaving alleen een probleem als een ander er last van heeft. Wat ik mijzelf aan doe moet ik zelf weten.
Het gesprek eens aangaan bij naaste zou wel kunnen. Eens aangeven, ik zie dat jij dagelijks drinkt, waarom is dat? Zou ik zelf niet erg vinden.
Ik heb overigens zelf een paar periodes gedurende de jaren teveel gedronken. Deels omdat ik de roes lekker vond, het leven viel me toen zwaar en deels omdat het me niet meer uitmaakte of ik ziek werd en dood ging. Andere periodes weer helemaal niets. Of met mate, op een feestje 2 of bij een diner. Ik heb mijzelf wel eens zorgen erom gemaakt. Maar ik stopte net zo makkelijk weer. Gelukkig.
Het gesprek eens aangaan bij naaste zou wel kunnen. Eens aangeven, ik zie dat jij dagelijks drinkt, waarom is dat? Zou ik zelf niet erg vinden.
Ik heb overigens zelf een paar periodes gedurende de jaren teveel gedronken. Deels omdat ik de roes lekker vond, het leven viel me toen zwaar en deels omdat het me niet meer uitmaakte of ik ziek werd en dood ging. Andere periodes weer helemaal niets. Of met mate, op een feestje 2 of bij een diner. Ik heb mijzelf wel eens zorgen erom gemaakt. Maar ik stopte net zo makkelijk weer. Gelukkig.
woensdag 9 januari 2019 om 16:03
Leven op zich is kankerverwekkend, kanker is niets meer dan celdeling die verkeerd gaat. Ademen is kankerverwekkend door alle troep in de lucht, eten idem ditto.
Alles mag zolang het met mate is.
En zijn er mensen die beslissen niet te roken, geen alcohol te drinken, geen vet/rood vlees te eten, geen bereid voedsel te eten en in de bergen van Oostenrijk te wonen en nooit een stad te betreden wegens ongezond dan is dat hun volste recht maar kanker niet op mensen die elke dag genieten van een glas wijn. Of twee.
Want jij doet / eet / drinkt absoluut ook dingen die ongezond zijn. Zoals een croissant, cola, roomboter, woont in de stad, bereide gerechten, frituur,...
Hier in Vlaanderen hebben we een oordeel over mensen die te veel drinken en achter het stuur kruipen, of tot ze dronken zijn en daardoor rare dingen doen, of al hun geld verzuipen waardoor ze hun rekeningen niet kunnen betalen... maar toch niet over de genieter die dagelijks 2 glaasjes drinkt, alsjeblieft zeg...
Alles mag zolang het met mate is.
En zijn er mensen die beslissen niet te roken, geen alcohol te drinken, geen vet/rood vlees te eten, geen bereid voedsel te eten en in de bergen van Oostenrijk te wonen en nooit een stad te betreden wegens ongezond dan is dat hun volste recht maar kanker niet op mensen die elke dag genieten van een glas wijn. Of twee.
Want jij doet / eet / drinkt absoluut ook dingen die ongezond zijn. Zoals een croissant, cola, roomboter, woont in de stad, bereide gerechten, frituur,...
Hier in Vlaanderen hebben we een oordeel over mensen die te veel drinken en achter het stuur kruipen, of tot ze dronken zijn en daardoor rare dingen doen, of al hun geld verzuipen waardoor ze hun rekeningen niet kunnen betalen... maar toch niet over de genieter die dagelijks 2 glaasjes drinkt, alsjeblieft zeg...
woensdag 9 januari 2019 om 16:07
Ik vind het niet oké om mensen aan te spreken op individueel gedrag dat geen probleem of overlast veroorzaakt en een persoonlijke keuze is. Of dat nu wel drinken is of niet drinken.Betty_Slocombe schreef: ↑09-01-2019 15:07Het is in de sfeer van het benadrukken van het gezellige van alcohol dat het erg moeilijk is om alcoholisme bespreekbaar te maken. Terwijl het een reëel en groot probleem is en het een hoop levens vernielt, ook van naasten. En ik begrijp best dat iemand die elke avond een glas rood bij het eten drinkt zichzelf geen alcoholist vind, maar ergens moeten we toch kunnen praten over het sluipende gevaar van een toenemende alcoholconsumptie.
Ik kan me voorstellen dat iemand die heftige ervaringen heeft met alcoholmisbruik een gevaar ziet als een ander iedere avond een glas wijn drinkt, maar dan gaat het eigenlijk niet om dat glas wijn of de drinker, maar om de angsten van de waarschuwer.
Rot dat die reden heeft om dreiging te zien, maar misschien moeten we het dan daarover hebben.
Ik wil met iedereen een boom opzetten over de definitie van alcoholisme en de potentiële gevaren van drank, maar zolang ik gewoon en probleemloos functioneer heb ik echt geen intervention nodig. Heel veel mensen kennen hun grenzen ook wel.
Op het moment dat er wel problemen optreden of iemand gevaarlijk, destructief of asociaal gedrag gaat vertonen wordt het natuurlijk een ander verhaal, maar het is gelukkig echt niet zo dat je daarop kunt wachten bij iedereen die standaard een wijntje bij het eten drinkt.
woensdag 9 januari 2019 om 16:49
Ik zou ook nooit op die wijze tegen iemand spreken en volgens mij heb ik me in dit topic ook vrij gereserveerd uitgelaten. Ik ben me terdege bewust van het verschil in referentiekader, maar ik heb het gelijk van de wetenschap natuurlijk wel aan mijn kant.
Echt, ik ga niet tegen mensen die bij het eten wijn drinken zeuren, verre van. Dat zal me allemaal wat. Uiteindelijk weet ik namelijk een ding beter dan misschien veel andere forummers: als iemand echt alcoholist is, hebben jouw tegenwerpingen helemaal geen zin, er wordt toch wel gezopen. Om dan in plaats daarvan maar tekeer te gaan tegen mijn vrienden die elke week een paar flesjes van die duffe IPA's drinken, dat lijkt me dan ook weer niet zo handig.
Het ging me er echt alleen om dat alcoholverslaving een lastige verslaving is, omdat er ook zoveel recreatief gebruik is en omdat het een positief imago heeft. Dat is met heroïne heel anders.
Echt, ik ga niet tegen mensen die bij het eten wijn drinken zeuren, verre van. Dat zal me allemaal wat. Uiteindelijk weet ik namelijk een ding beter dan misschien veel andere forummers: als iemand echt alcoholist is, hebben jouw tegenwerpingen helemaal geen zin, er wordt toch wel gezopen. Om dan in plaats daarvan maar tekeer te gaan tegen mijn vrienden die elke week een paar flesjes van die duffe IPA's drinken, dat lijkt me dan ook weer niet zo handig.
Het ging me er echt alleen om dat alcoholverslaving een lastige verslaving is, omdat er ook zoveel recreatief gebruik is en omdat het een positief imago heeft. Dat is met heroïne heel anders.