Mogen vrouwen meer dan mannen?

08-06-2009 18:00 341 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van twee topics hier waarin bepaald gedrag van mannen (die door het merendeel van de forummers als horkerig wordt bestempeld) vraag ik me opeens af of van vrouwen veel meer geaccepteerd wordt als van mannen.

Voorbeeld 1:

Een ex zei tegen een forumster: nou heb ik eindelijk een vriendin, moet ik nog mijn eigen overhemden strijken. Mijn eerste reactie was 'gruwel'. Toen bedacht ik me opeens dat als ik nou eens eindelijk een vriend zou hebben, ik het eigenlijk wel prettig zou vinden als er eens een gaatje in de muur werd geboord of mijn fietsband geplakt (daar ben ik erg slecht in... en het is niet perse mannenwerk...maar he als hij zijn hand er niet voor omdraait....).

Voorbeeld 2:

De vriend die nogal horkerig reageert op zijn vriendin die wat kilo's is aangekomen. Vind ik ontzettend not done.

Maar opeens denk ik aan een vriendin van mij die hardop kan verkondigen: Piet wordt veel te dik, ik heb hem maar weer op dieet gezet. En daar kan ik best om glimlachen.....

En ik bedenk me ook opeens dat ik het met vrouwen, zelfs in de werksfeer hardop kan hebben over 'lekkere' en 'smakelijke' acteurs. Terwijl als een mannelijke collega zou zeggen dat hij Angelina Jolie zo'n enorm lekker wijf vindt, ik dat een platte opmerking zou vinden.

Zelfde geldt voor het 'grote pik versus pinkeltje' verhaal. Terwijl een man die het gaat hebben over zijn date met te wijde doos of hangtieten een smerig varken is....
anoniem_74380 wijzigde dit bericht op 08-06-2009 18:03
Reden: spelfout.....
% gewijzigd
Jij hebt het over wetten, die wat loon betreft natuurlijk goed geregeld zijn, maar ik denk dat ik, en met mij meerderen het hier hebben over cultuur en denkbeelden. (Een cultuur waar zowel mannen en vrouwen aan meewerken).

We leven nog steeds in een cultuur, of ten minste dat is mijn ervaring, waarin je als vrouw anders beoordeeld word dan als man. Je kan dat zien zowel in de media als in de poilitek. Een Femke Halsema of Ien Dales zijn veel meer beoordeeld op hun uiterlijk (en of ze wel of niet een goede moeder zijn) dan hun mannelijke collega’s. Sure, het kapsel van Balkenende en het kontje van Bos zijn ook niet onbesproken geweest, maar dat vind ik net zo interessant als de vraag of een vrouw wel of niet een lekker wijf is. Hoe vaak nog worden vrouwen in een hoge positie wel niet als uitzondering behandeld? Wauw, een vrouw daar! En wanneer ze het zover geschopt heeft staan de aasgieren al klaar om haar af terekenen op een aspect van haar vrouwelijkheid (vaak uiterlijk en moederschap). Dat moet ik bij een man nog zien gebeuren. Michelle Obama bijvoorbeeld is de laatste weken veel meer besproken geweest over het feit of het wel of niet ‘done’ is dat ze vaak blote armen draagt, dan dat ze afgestudeerd is aan Harvard, of alle andere dingen die ze al in haar leven bereikt heeft. Erg jammer vind ik dat. Vrouwelijke journalisten ook, vooral op televisie, kunnen meer commentaar verwachten over hun rimpels dan mannen, of erger, worden verzocht ‘te gaan koken’, tot vermaak van het grote publiek. Wat mij daaraan stoort is dat de kritiek expliciet gericht is op het ‘vrouw zijn’, niet het wel of niet functioneren van de journalist (het lijkt me duidelijk dat ik het ook andersom afkeur, een man afserveren, alleen vanwege het feit dat hij een piemel heeft). En als je je daar dan tegen uitspreekt ben je een aansteller, of kan je niet tegen een grapje, is mijn ervaring.

De media vind ik sowieso man-georrienteerd. Vrouwen moeten zaken die voor hen belangrijk zijn maar in hun eigen tijdschriftjes stoppen, of in een aparte katern van een dagblad. (Ik lees zelf overigens weinig vrouwenbladen, omdat er iet zoveel interessants in staat vind ik zelf en het merendeel bepaald wordt door adverteerders). Zelfs in op het oog ‘gender-neutrale’ bladen wordt bijvoorbeeld weinig aandacht gegeven aan vrouwensport, of weet ik veel, zaken als borstkanker of de overgang. (Terwijl de helft van de bevolking daar toch persoonlijk mee te maken krijgt op een gegeven moment).

En ja, ik vind je betuttelend over komen. Een man die die vrouwtjes hier wel even laat zien hoe het ‘echt’ in elkaar zit (een beetje patriargisch). Alsof ik en anderen met mij geen oog zou hebben voor het onrecht dat vele vaders wordt aangedaan, of bijvoorbeeld ten onrechte beschuldigden van verkrachting. Ik moet de eerste vrouw nog tegenkomen die dat niet een gruwel is, dus schat ons eens niet zo laag in. Het is geen wedstijdje ‘wie is erger?’. Tenminste niet voor mij.

Ik zei al eerder, ‘two wrongs don’t make one right’. En als jij wilt speuren naar onrecht aangedaan aan mannen door vrouwen, be my guest. En waarschijnlijk ben ik het dan ook met je eens dat dat niet klopt of misdadig is, zoals de ontvoerende moeders die je aanhaalt. Maar door in te zoomen op speciefieke misstanden, mis je volgens mij het grote geheel. En dat is, voor mij, dat het nog steeds ‘a man’s world’ is.

Met ‘a man’s world’ bedoel ik niet dat de mannen de vrouwen onderdrukken, of dat het allemaal de schuld is van mannen en dat mannen verschrikkelijk zijn. Maar wel dat we nog altijd in een cultuur leven die in eerste instantie draait om de man, en dat we samen die cultuur in stand houden.

Hier laat ik het even bij, want er moet nog meer gedaan worden vandaag (koken bijvoorbeeld, hahaha)
Ach wat zijn mannen toch zielig...

Behalve dan:

-Mannen die hun kinderen zo ongeveer in de steek laten komen ermee weg, vrouwen worden publiekelijk gelynched

-Mannen die met 20 vrouwen in 1 week neuken zijn stoer, vrouwen die met 1 man in 20 weken neukt is een slet

-Mannen verdienen meer

-Mannen kunnen boeren, rochelen, roken op straat, smerige taal uitslaan enz enz....zonder dat er meteen gemekkerd wordt dat hij zich onfatsoenlijk gedraagt (vrouwen zijn meteen onvrouwelijk en onaantrekkelijk)

-Mannen kunnen 60 uur per week werken en vrouwlief de kinderen "laten doen" zonder meteen als slechte ouder aangekeken te worden

-Mannen kunnen met bloot bovenlijf rondlopen

-Mannen kunnen veilig over straat lopen doorgaans

-Mannen kunnen in hun eentje in de kroeg staan zonder door allerlei smerige kerels te worden lastiggevallen

-Mannen met een sterke mening zijn assertief en een echte vent, vrouwen meteen een bitch

-Mannen kunnen op het werk fouten maken zonder dat mensen ze meewarig aankijken van "kun je niet beter gewoon terug naar de keuken?"

-Mannen kunnen eens te diep in het glaasje kijken zonder dat maanden later nog te moeten horen

-Mannen kunnen kinderen krijgen zonder uit te scheuren, uit te zakken en spataderen te krijgen

-Mannen zijn vruchtbaar zonder daar 4 dagen per maand voor te hoeven bloeden

-Mannen zien meestal alleen andere mannen voor vol aan

-Mannen die de baas zijn is oke, maar een man die onder een vrouw werkt.....oei oei oei

-Mannen....ach zo kan ik nog wel ff doorgaan

Hou toch op met dat zielige gedoe, mannen staan nog steeds bovenaan de voedselketen wat betreft deze maatschappij...

Dus.
Nou ja, minny zegt het allemaal wat concreter dan ik
Ach ja, een keer in de zoveel tijd komt er zo'n "Mannen zijn zoooo achtergesteld door die nare vrouwen snik snik" type om de hoek kijken...dan pak ik mijn lijstje er maar weer ff bij

John Lennon zong het jaren geleden al zeer treffend:

"Woman is the n*gger of the world."

En zo is het.
Woman is the nigger of the world

Yes she is...think about it

Think about it...do something about it

We make her paint her face and dance

If she wont be a slave, we say that she dont love us

If shes real, we say shes trying to be a man

While putting her down, we pretend that shes above us

Woman is the nigger of the world...yes she is

If you dont believe me, take a look at the one youre with

Woman is the slave of the slaves

Ah, yeah...better scream about it

We make her bear and raise our children

And then we leave her flat for being a fat old mother hen

We tell her home is the only place she should be

Then we complain that shes too unworldly to be our friend

Woman is the nigger of the world...yes she is

If you dont believe me, take a look at the one youre with

Woman is the slave to the slaves

Yeah...alright...hit it!

We insult her every day on tv

And wonder why she has no guts or confidence

When shes young we kill her will to be free

While telling her not to be so smart we put her down for being so dumb

Yes she is...if you dont believe me, take a look at the one youre with

Woman is the slave to the slaves

Yes she is...if you believe me, you better scream about it

meelezer aka "Calimero":

Wat wil je nou?

Een mea culpa van alle forummers hier?

Waarom zet je je niet in vóór fathers for justice, mishandelde mannen, door vrouwen ten onrechte aangeklaagde mannen enzovoorts? Doe je nog wat nuttigs.
Hier, Volkskrant (was niet eens op zoek):

SANTPOORT - Jongeren hebben een verknipt beeld van seksualiteit. Het stuk ‘Benzies en Batchies’ moet ze aan het denken zetten.

Santpoort Mourad loopt met grote passen over het podium. Hij draagt een wijde broek, pet schuin op zijn hoofd, gouden ketting om zijn nek. Hij schreeuwt: ‘Ik wil spange tanga’s met biggie bobbies kieren!’ Bij het laatste woord beweegt hij zijn kruis uitdagend heen en weer, de vuisten gebald.

In de aula van het Nova College in Santpoort weten ze precies wat dat betekent (‘lekkere meisjes met grote borsten neuken’), vandaar het gierende lachsalvo dat volgt.

Op het toneel dansen meisjes met korte rokjes en hoge hakken wulps rond stoere jongens met bontjassen. Met een meisje dat geen nee kan zeggen, loopt het slecht af tijdens een afspraakje in het bos: ‘Dat wilde je toch? Dat vind je toch lekker?’

Het toneelstuk, getiteld Benzies en Batchies (pooierwagens en meisjes) wordt opgevoerd op middelbare scholen. Het doel is de leerlingen te laten nadenken over de ‘seksualisering van de jeugdcultuur’, waarover ook minister Plasterk (Onderwijs) en minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) zich zorgen maken.

In het kort: jongeren zien zo veel platte seks tussen dominante mannen en gewillige vrouwen op televisie en op internet, dat ze dat in hun eigen leven gaan nadoen, met alle negatieve gevolgen van dien. Janine de Ridder van de stichting Kikid, bedenker van het project: ‘Natuurlijk geldt dit niet voor alle jongeren. Maar er is wel iets aan de hand. Wij worden steeds vaker uitgenodigd door scholen waar echt iets mis is gegaan. Dan is er bijvoorbeeld een jongen geschorst die op een schoolfeest een meisje heeft aangerand.

‘Meisjes doen vaak dingen tegen hun zin, jongens zijn zich er niet van bewust dat een meisje niet durft te weigeren. Wij kunnen geen gedrag veranderen, maar ik hoop dat ons stuk ze aan het denken zet.’

Recep (17) kent veel meisjes die zich sexy kleden en eerlijk gezegd weet hij zeker dat zij maar op één ding uit zijn. Als een jongen dat dan komt halen, is het hun eigen schuld, vindt hij. ‘Die meisjes lopen in zo’n korte rok de jongens een beetje geil te maken. Zij vragen erom.’

Maar als het zijn eigen zusje zou zijn, vraagt acteur Bart na afloop van het toneelstuk. Recep, woedend: ‘Dat gebeurt niet, wij Turken passen op onze zusjes. Die mogen helemaal niet eens uitgaan.’

‘Jij bent echt in de oertijd gebleven, met je niet-uitgaan’, roept een Turks meisje. ‘Als je niks mag van je ouders, ga je het stiekem doen. En dan ga je verder en verder.’

Recep: ‘Ik ga gewoon nooit met Turkse meisjes, dan krijg je hun broer of hun vader achter je aan.’

‘Sommige meisjes gaan veel te snel’, merkt Andy (16). ‘Als ze het bij de één niet krijgen, gaan ze naar de ander.’ Hij kan het weten, want vorige week ging het na een jaar verkering uit met zijn vriendin, dezelfde avond lag ze met een ander in bed. ‘Ik ben nog verliefd, maar haar hoef ik niet meer.’

Burcu (16), hoge hakken, donker opgemaakte ogen, staat na afloop buiten met een sigaret. Volgens haar zit het zo: jongens willen seks, en meisjes zijn veel te makkelijk. ‘Ze wachten niet op de ware’, zegt ze. ‘Ik wel. Ze denken vaak andere dingen van mij, er wordt zo veel geroddeld. Laatst zei een jongen: ik heb Burcu uit IJmuiden geneukt. Maar dat ben ik!’

‘Die jongens hier op school, die praten zo veel, maar ze doen niks. Met hen wil ik geen toekomst opbouwen.’

Burcu zoekt een ‘oudere jongen, en niet één of andere putjesschepper.’ Daarom doet ze nu zelf ook meer haar best op school. ‘Door problemen thuis ben ik op mijn vorige scholen weggestuurd. Hier krijg ik mijn laatste kans. Als ik een perfecte jongen wil, moet ik zelf ook een beetje perfecter zijn.’
quote:minny schreef op 12 juni 2009 @ 13:43:

Ach wat zijn mannen toch zielig...

Ik voel me prima hoor, heb nergens last van

Behalve dan:

-Mannen die hun kinderen zo ongeveer in de steek laten komen ermee weg, vrouwen worden publiekelijk gelynched

Het tegendeel is waar. Wil je met duizenden mannen praten die hun kind niet MOGEN zien?

-Mannen die met 20 vrouwen in 1 week neuken zijn stoer, vrouwen die met 1 man in 20 weken neukt is een slet

Vrouwen die 20 kerels in de week neuken zijn ook stoer, want gewild

-Mannen verdienen meer

Dat mag niet eens, dus dat gaat niet op

-Mannen kunnen boeren, rochelen, roken op straat, smerige taal uitslaan enz enz....zonder dat er meteen gemekkerd wordt dat hij zich onfatsoenlijk gedraagt (vrouwen zijn meteen onvrouwelijk en onaantrekkelijk)

Ik zie het al voor me: een man verliest, zoals gebruikelijk in Nederland, een voogdij zaak, en Minny rent de rechtszaal binnen en zegt tegen de vader "meneer, droog u tranen, u mag winden laten wanneer u wil! Wat een rijkdom!" Denk je dat die man je huilend om de schouder valt?

-Mannen kunnen 60 uur per week werken en vrouwlief de kinderen "laten doen" zonder meteen als slechte ouder aangekeken te worden

Die mannen zijn vaak opgejut door hun vrouw voor nog een groter huis, nog een duurdere auto, en als ze het heeft wordt meneer de villa uitgesodemieterd omdat hij zo weinig thuis was-Mannen kunnen met bloot bovenlijf rondlopen

Vrouwen ook hoor. Maar omdat mannen zo erg op vrouwen vallen, vind ik dat buiten het verkeer moet gebeuren, om ongelukken te voorkomen.-Mannen kunnen veilig over straat lopen doorgaans

-Mannen kunnen in hun eentje in de kroeg staan zonder door allerlei smerige kerels te worden lastiggevallen

Ik wil als man heel graag door smerige vrouwen worden lastiggevallen. Maar ik bestel wel mijn eigen taxi als ik ze zat ben.

-Mannen met een sterke mening zijn assertief en een echte vent, vrouwen meteen een bitch

En zulke mannen zijn ijzervreters of slagers. Is een bitch zo slecht dan?

-Mannen kunnen op het werk fouten maken zonder dat mensen ze meewarig aankijken van "kun je niet beter gewoon terug naar de keuken?"

Tegen mannen zeggen ze "zou je niet gewoon wat anders doen?"-Mannen kunnen eens te diep in het glaasje kijken zonder dat maanden later nog te moeten horen

Ik ken heel wat verhalen van mannen die te dronken waren en gek deden. Van vrouwen vrijwel niet.

-Mannen kunnen kinderen krijgen zonder uit te scheuren, uit te zakken en spataderen te krijgen

Wees blij dat je een kind kan krijgen. Maarten het Hart is gek geworden van afgunst vanwege het feit dat hij geen kinderen kon krijgen.

-Mannen zijn vruchtbaar zonder daar 4 dagen per maand voor te hoeven bloeden

Zie boven

-Mannen zien meestal alleen andere mannen voor vol aan

Melkert, Herman van Idols, president Bush, Willem Alexander, Cees van der Hoeven (Ahold), allemaal slome kerels.

-Mannen die de baas zijn is oke, maar een man die onder een vrouw werkt.....oei oei oei

Ik heb zelf onder een vrouw gewerkt en ik kreeg geen eczeem

-Mannen....ach zo kan ik nog wel ff doorgaan

Hou toch op met dat zielige gedoe,

Ik voel me prima, maar ik merk wel dat vrouwen het aardig voor elkaar hebben in de wereld. Maar ik ga rustig mijn eigen gang hoor, nergens last van.. mannen staan nog steeds bovenaan de voedselketen wat betreft deze maatschappij...

En de vrouw? Die vreet knollen of zo?

Dus.
Meelezer/Antonio, je bent erg selectief in het tot je nemen van informatie. Rapport na rapport wijst uit dat vrouwen minder betaald krijgen. Ook al zijn er wetten voor. Maar ja, dat is dan ook de schuld van de vrouw, want die vraagt er niet om ofzo.....gek..je zou toch verwachten dat het de schuld is van de werkgever of degene die de lonen bepaald? Brutalen hebben de halve wereld, sure, maar voor vrouwen is de lijn tussen assertief en als bitch worden beschouwd een dunne lijn. Dat zeg ik niet om zielig te doen, maar uit ervaring. En al zou ze er niet om vragen, ik vind dat de verantwoordlijkheid voor gelijke lonen op de werkvloer bij de werkgever ligt, maar ja dat zal dan wel weer een dom idee zijn.

(Gek, bij te laag loon is het de schuld van de vrouw, immers ze vraagt er niet om. Bij aanranding is het ook de schuld van de vrouw, ze vraagt er immers om. Het is dus, kort gezegd altijd de schuld van het lijdend voorwerp)

Oh, en als de man veel werkt is het dus ook de schuld van de vrouw, want die jaagt hem op, lees ik hierboven...geen woord over dat werkende vrouwen veel meer op hun ouderschap worden aangesproken dan mannen. Tenzij ze zo'n jofele kerel zijn dat ze wel een een 'papadag' hebben of 'op de kinderen passen. Laat me niet lachen.

Het boeren en winden laten argument van jou betrekken op voogdij zaken is een zwaktebod van heb ik jou daar. Nu had ik wel door dat je graag alles terugbrengt op voogdijzaken of ontvoeringen door vrouwen (al vaak genoeg veroordeeld door mij hier. Vrouwen die kinderen ontvoeren zijn net zo misdadig als mannen die dat doen). Wat wil je daar nou helemaal mee zeggen? Nu vind ik zelf boeren en winden voor beide sekses aan ettiquette onderhevig, maar een vrouw is sneller een 'vies wijf' dan een man. Maar wat heeft dat met voogdijzaken te maken.

En wat moet die taxiopmerking eignelijk van je voorstellen?. Als een vrouw naar huis loopt en wordt verkracht is het haar eigen schuld? Had ze immers maar 'haar eigen' taxi moeten betalen? Ja, dat is immers code voor de vraag om verkracht te worden.'Jongens ik zit niet in de taxi, rand me maar aan". (Laten we even de vrouwen die door taxichauffeurs zijn verkracht buiten beeld natuurlijk). Of is het een 'if you can't stand the heat get out of the kitchen' argument? Dat je als vrouw er maar tegen moet kunnen dat mannen je lastig vallen, anders ga je maar naar huis. Dan wordt het cafe (een uitgelezen plek om je sociale contacten te onderhouden, ik mag graag naar de pub gaan) dus het domein van mannen die niet normaal met vrouwen om kunnen gaan? Wat bedoel je eigenlijk? En als dat al zou gebeuren is het dus wéér de schuld van de vrouwen, ommers die kunnen niet tegen een grapje/lastig vallen, of moeten ze maar een groetere mond opzetten. Uiteraard ligt de verantwoordleijkheid nooit bij de man die de ongepaste opmerking maakt, of die in ongevraagd in iemands bil knijpt.

Wat beterft de lichamelijke gemakken van kinderen krijgen. Zodra je die spataderen, staie en uitgescheurdo (gelukkig weer geheelde) doos hebt, wordt je er wel op afgerekend hoor. Ben je geen 'yummy mummy', dan ben je minder waard als vrouw, want (kennelijk) lichamelijk minder aantrekkelijk. Tuurlijk zijn vrouwen dankbaar wanneer ze kinderen kunnen krijgen, maar het is een beetje zuur wanneer je wel op de gevolgen wordt afgerekend en eenmaal ouder door een jong strak ding wordt ingewisseld. Of in ieder geval een duidelijke boodschap uit de maatschappij te krijgen dat je minder waard bent. Straie, cellulitus, hangtieten maken je tot een minderwaardig persoon. Althans dat is toch echt de implicatie van veel reclames en vrouwenbladen. Een vrouw heeft recht op geluk, liefde en seks als ze voldoet aan het schoonheids ideaal. In hoeveel films of series vind de vrouwelijke hoofdrolspeelster pas haar geluk wanneer ze een 'make over' heeft gehad, is afgevallen, of haar bril weg heeft gedaan? Sure, je kan ook uitzoinderingen vinden op die regel, maar het beedl mannen is daar veel minder aan onderhevig (en dat zeg ik niet alleen, studies zeggen dat ook). Mannen in de films en series kunnen oude rimpelige klootzakken zijn en nog de liefde van hun fictieve leven vinden. Zonder consequentie, of zoinder eerst zichzelf ervoor hebben hoeven aan te passen.

En blij zijn met je ongesteldheid, man, je moet voor een maandverbandreclame gaan werken. Kunnen ze je vast gebruiken. Ik ben dankbaar voor mijn lichaam maar heb wel een bloedhekel (haha) aan ongesteld zijn. Bedenkt zich nu een filmpje met Maarten 't Hart die mijmert met zijn zeuraccent dat hij zo graag eenbaamoeder had willen hebben)

Tegen een man zeggen 'zou je niet eens iets anders gaan doen' is geen afrekening op zijn geslacht/gender. "Ga eens naar de keuken om te koken" verwijst direct naar het idee dat het een vrouwentaak is in de keuken te staan en op deze manier dus beledigend bedoeld. (Wordt het wel eens tegen mannen gezegd dan als belediging?). Of kun jij het nog op een andere manier uitleggen dan? (Er niet weer meteen onrelevante voogdijdingen bijhalen he?)
Over dat minder betaald krijgen door vrouwen voor dezelfde functie: ik heb al in vrij veel organisaties in de keuken gekeken en ook de salarisoverzichten gezien en bestudeerd. En ik heb nooit in de praktijk bevestigd gezien dat er significant verschil is in beloning dat je kan herleiden naar sexe.

Ik vraag me dan ook sterk af of in die onderzoeken wel wordt gecorrigeerd voor zaken als:

- parttime percentage

- relevante ervaring

- en zelfs zoiets simpels als leeftijd. Gemiddeld is de mannelijke werknemer ouder dan de vrouwelijke werknemer.

Is er eigenlijk op het Viva forum iemand die uit eigen waarneming kan bevestigen dat vrouwen in organisaties slechter worden betaald dan mannen ? Of praten we alleen de media en de rapporten na ?

Ik ben hier wat kritisch op omdat mijn ervaring anders is en omdat ik al meer dan eens heb gemerkt dat de conclusies in zg. wetenschappelijke rapporten soms ronduit onzorgvuldig zijn. Maar wie beschikt over eigen ervaringen en/of solide feitenmateriaal: leg maar op tafel.

Sorry als ik eigenwijs overkom (donkeyshot is the name) maar ik ga dit niet geloven enkel omdat iedereen het roept en omdat het in rapporten staat.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Ik weet wel uit ervaring dat vrouwen in de wetenschapo meer moeten publiceren om gelijke banen te krijgen. De lat ligt dus hoger voor hen.

het mooie van 'zogenaamde' wetenschappelijke rapporten is overigens wel dat het vaak veel meer informatie bevat dan misschien een steekproef geven kan van een persoon op het forum. Call me crazy, maar ik gooi liever niet een wetenschappelijk rapport met het badwater weg.
Heejhallo, plaats me asjeblieft niet zo enorm in het kamp van de vijand! Ik ben het meer wel met je eens als niet, maar je legt me woorden in de mond die ik niet wil zeggen!

Morgen volgt uitleg, nu even knorren.
Donkey, ik heb mogen meemaken dat een vrouw die alleen maar de telefoon kon aannemen en brieven kon tikken "office mannager" werd, zeg maar hoofd afdeling pakken A4 papier bij mij bestellen, want eigenlijk zorgde ik ervoor dat ze kwamen.

Maar zij kreeg een management salaris.

Wederom een wrang staaltje vrouwenonderdrukking....NOT.
quote:heejhallo schreef op 13 juni 2009 @ 00:48:

Ik weet wel uit ervaring dat vrouwen in de wetenschapo meer moeten publiceren om gelijke banen te krijgen. De lat ligt dus hoger voor hen.

het mooie van 'zogenaamde' wetenschappelijke rapporten is overigens wel dat het vaak veel meer informatie bevat dan misschien een steekproef geven kan van een persoon op het forum. Call me crazy, maar ik gooi liever niet een wetenschappelijk rapport met het badwater weg.

Ik heb een paar keer de moeite genomen om de conclusies die gepubliceerd werden in diverse media, terug te zoeken in de aangehaalde rapporten (niet over gelijke beloning overigens).

En ik heb meer dan eens geconstateerd dat de gepresenteerde conclusies (bijv. "Nederlanders willen meer flitspalen") totaal niet konden worden afgeleid uit het rapport. Slordige en onzorgvuldige en soms ronduit geconstrueerde conclusies, niveau nihil.

Maar de media nemen het over en presenteren het als de waarheid. Het stond immers in een rapport. Journalisten die kritisch zijn en zelf nadenken zijn helaas schaars. En goede onafhankelijke onderzoekers ook.
Ik heb er meteen maar even het SEO rapport (verdiepende analyse loonverschillen) bijgepakt. Interessant leesvoer.

In de tradionele onderzoeksmethodes werd niet gecorrigeerd voor leeftijd, zoals ik al vermoedde. En gemiddeld zijn vrouwelijke werknemers jonger dan mannen. Als je daar wel rekening mee houdt resteert in het bedrijfsleven een verschil van 7,4 % en bij de overheid een verschil van 2,7 %.

De onderzoekers geven echter aan dat dit nog niet hoeft te betekenen dat er sprake is van sexediscriminatie, daar is meer onderzoek voor nodig. Ze noemen als voorbeeld dat vrouwen mogelijk meer dan mannen hechten aan korte reistijd, gevarieerd werk, leuke werkomgeving, variabele werktijden etc., en mogelijk sneller dan mannen bereid zijn om een stukje loon te laten schieten om dit te kunnen realiseren.

Meer mannen dan vrouwen krijgen een winstuitkering maar als vrouwen een winstuitkering krijgen is die net zo hoog als die van de mannen. Dat lijkt me ook niet onlogisch. Als in een accountantskantoor de meeste accountants (fee earners) mannen zijn en de meeste vrouwen secretaresse of office manager is dat voor de hand liggend.

Ook constateren de onderzoekers dat er hoger beloond wordt naarmate een sector meer een mannensector is.

Dat kan 2 dingen betekenen:

- mannen zijn gemiddeld produktiever, zodat er beter betaald kan worden

- mannen zijn niet produktiever; in dat geval hebben deze sectoren te maken met extra hoge loonkosten. Het zou dus zeer lucratief kunnen zijn om in zo'n sector een bedrijf te starten met juist veel vrouwelijke werknemers. Als die net zo produktief zijn maar genoegen nemen met minder loon heb je minder kosten bij gelijkblijvende omzet dus je maakt meer winst dan je concurrent. Gouwe handel !!

Enfin, ik ga het voorbeeld van Toon volgen en mijn mandje opzoeken. De rest van het rapport moet maar ff wachten.
quote:badmeester schreef op 11 juni 2009 @ 15:14:

als vrouwen dan van zich af moeten slaan

is dan het feit dat vrouwen dat niet doen juist niet de oorzaak dat er wordt bilgeknepen?

(want dat zou je dan als man toch wel uit je hoofd laten als je elke keer een ram voor je hoofd krijgt jatochnietdan)

Badmeester, volgens mij ligt de oorzaak van het gedrag van een individu altijd bij het individu zelf, en niet bij wat een ander eventueel wel of niet doet.

Het feit dat ik mijn fiets niet op slot zet wil ook niet zeggen dat jij hem dan maar mee mag nemen, toch?

Wel denk ik dat als vrouwen net zoals mannen zouden reageren, en je dus een 1 op 2 kans had in het ziekenhuis terecht te komen als je een vrouw lastig viel, dat het voor een groot deel héél gauw over zou zijn. Alleen de echte psychopaten gaan dan door, gok ik zo.
quote:meelezer456 schreef op 11 juni 2009 @ 13:15:

Ik denk dat mannen wel eerder geneigd zijn om te denken "maar hoe zou dit, omgekeerd rechtevenredig, bij vrouwen overkomen?"

Ja hoor, tuuuuuurlijk. Ik ken ze niet!

En Meelezer, het zal je misschien verbazen, maar eerlijk gezegd zal het mij aan mijn reet roesten hoe mannen zichzelf zien. Ik durf er wel een wedje om te leggen dat de jongens die mij aangerand hebben (2 keer gebeurd) dat zelf helemaal niet als traumatisch hebben ervaren en er ook echt niet bij stilstaan dat dat voor mij wellicht wel iets is wat ik nooit meer zal vergeten. Ik denk dat dit soort jongens zich als heel normaal beschouwt en waarschijnlijk naast hun vriendin verontwaardigd mee gaan zitten lullen over hoe fout 'dat soort mannen' is. Ik denk dat deze jongens hun acties niet als 'seksueel geweld' zouden bestempelen, maar eerder als 'een (uit de hand gelopen) grapje' of iets 'wat ik deed in een dronken bui'. Ik weet zeker dat ze zich helemaal geen voorstelling kunnen maken van wat dat voor mij betekend heeft.

Dus nee, het boeit me totaal niet hoe mannen zichzelf zien, zolang er op zulke grote schaal geweld tegen vrouwen voorkomt. Geen woorden maar daden weet je wel
Meelezer, ik weet niet wat je insinueert met "ik zou willen worden lastiggevallen door vieze vrouwen maar dan neem ik wel mijn eige taxi terug", maar ik zal even zeggen hoe het overkomt: wij vrouwen zeiken maar dat mannen aan ons zitten en als we geen taxi nemen is het onze eigen fucking schuld dat er iets gebeurt. Ontkracht het, bied je excuses aan of oorlog.

Heb je wel door dat er hier vrouwen zijn die allemaal minstens zijn aangerand? Ik gvd pas nog, en wil niet meer naar die kroeg. Niet omdat ik bang ben voor die man (die daar werkt), maar omdat ik me helaas wat aantrek van zulke bewerigen zoals jij nu doet. Ga je intens diep schamen, zeg.

Waarom kun je verdomme niet beseffen dat vrouwen wel worden onderdrukt in het algemeen? En dat hoeft niet per se fysiek. Natuurlijk worden er ook algemene dingen over mannen gezegd en verwacht (waarvan ik veel veroordeel), maar man, kijk toch eens om je heen, bekijk de statistieken, hoor verhalen van vrouwen hier. We liegen niet en we hebben geen baat bij onze verhalen, behalve dan jou oa doen inzien dat we wel te maken hebben met mannelijke dominantie. Djiez.

En goh, geen verhalen over vrouwen die dronken waren en rare dingen deden? Wat bewijst dat? Dat ze dat niet doen? Of dat ze het niet vertellen omdat het not done is? Ken veel vrouwen die graag zuipen, me included.
quote:Margaretha2 schreef op 13 juni 2009 @ 01:56:

[...]

Ja hoor, tuuuuuurlijk. Ik ken ze niet!

En Meelezer, het zal je misschien verbazen, maar eerlijk gezegd zal het mij aan mijn reet roesten hoe mannen zichzelf zien. Ik durf er wel een wedje om te leggen dat de jongens die mij aangerand hebben (2 keer gebeurd) dat zelf helemaal niet als traumatisch hebben ervaren en er ook echt niet bij stilstaan dat dat voor mij wellicht wel iets is wat ik nooit meer zal vergeten. Ik denk dat dit soort jongens zich als heel normaal beschouwt en waarschijnlijk naast hun vriendin verontwaardigd mee gaan zitten lullen over hoe fout 'dat soort mannen' is. Ik denk dat deze jongens hun acties niet als 'seksueel geweld' zouden bestempelen, maar eerder als 'een (uit de hand gelopen) grapje' of iets 'wat ik deed in een dronken bui'. Ik weet zeker dat ze zich helemaal geen voorstelling kunnen maken van wat dat voor mij betekend heeft.

Dus nee, het boeit me totaal niet hoe mannen zichzelf zien, zolang er op zulke grote schaal geweld tegen vrouwen voorkomt. Geen woorden maar daden weet je wel

Exact. Die mannen denken gewoon: "sja, zij was toch alleen buiten, die vroeg er toch om?" Die zijn het al lang vergeten. Boeit ze geen fuck.

Ik sprak vandaag mijn Iranese huisgenoot, een man. En die was geschokt dat men hier denkt "sja kort rokje, dan vraag je erom". Oprecht geschokt. Want dit is het westen. En hij zei ook meteen: die mannen hebben een probleem en geen respect, want het ligt niet aan de vrouw of aan de kldij. Vrouwen die helemaal bedekt rondlopen in Iran worden ook lastiggevallen en nagejoeld. Hij was ook er pro de doodstraf voor verkrachting, want hij besefte maar al te goed dat je zo'n vrouw vanbinnen al dood maakt door verkrachting. En dat er geen excuus is voor zo'n daad.

Uit fucking Iran, ja.
Donkeyshot, ik weet niet genoeg over die onderzoeken om er wat zinnigs over te zeggen.

Wat ik wel heel interessant vind, en daar dacht ik aan nav jouw opmerking over secretaresses en accountants: typische vrouwenberoepen worden slecht betaald, en hoe meer vrouwen ergens gaan werken, hoe slechter het loon wordt. Denk bijvoorbeeld aan het onderwijs. Hoe zou dat komen? (oprechte vraag, geen wijsneuzerige vraag).
Ik wil als man heel graag door smerige vrouwen worden lastiggevallen. Maar ik bestel wel mijn eigen taxi als ik ze zat ben.

Geen enkel benul dus

Ik ben al vier keer een reactie begonnen, maar dit is dus precíes mijn punt. Totáál geen idee van hoe zoiets zou zijn.

Dat neem ik je niet kwalijk hoor, ik zou zelf bijvoorbeeld ook niet weten hoe het is om een neger in Louisiana te zijn.

Maar deze reactie is op zoveel punten gewoon zó ontzettend dom.

'smerige vrouwen' die 'vieze dingen' tegen jou zeggen, klinkt jou als man wellicht héél spannend in de oren. Waarschijnlijk omdat je niet gewend bent aan om als object behandeld te worden en dat men gewoon met woorden laat weten totaal op je neer te kijken en dat jij als persoon hen koud laat, met je piemel.

Waarschijnlijk nu je dit leest denk je 'wow, ik zou ook weleens als object behandeld willen worden'.

Je hebt vast niet vaak meegemaakt dat iemand constant om je aandacht vraagt op een negatieve manier, ook als jij gewoon met je maten wilt lullen over Ajax, die achter in je nek blijft hijgen, die compleet in jouw persoonlijke zone staat en daar ook het volste recht toe heeft, vindt diegene zelf, want jíj komt toch naar de kroeg?! Je kan je waarschijnlijk niet voorstellen dat dat je avond nogal bederft. Je kan je waarschijnlijk ook niet voorstellen dat je niet meer prettig staat, als diegene dan een meter verderop gaat staan jou te observeren. Je denkt nu wellicht aan ik kijk-jij kijkt terug-ik kijk weg. Maar dat is het niet. Denk maar eerder dat je als enige blanke in Compton loopt, dát soort observeren.

Je kan je ongetwijfeld ook niet voorstellen hoe het is om het besef te hebben dat als er dan een smerig, vies, dronken, véél sterker wijf komt die níet weggaat, je ook niets kan doen om haar weg te jagen, tenzij je zelf ook gevaar wilt lopen. Denk russische gewichtheffer, je denkt wel effe na voor je die een klap geeft, al is je liefste wens hem nu meteen zijn neus breken. Maar hey, je komt toch zélf naar de kroeg, je hebt zelf toch die gepoetste schoenen aan en die mooie riem?! Nou, dan vráág je er ook wel een beetje om hoor....

Denk eens niet dat een vrouw je in je kruis grijpt, maar denk voor de gein dat je een stok in je reet krijgt. Een centimetertje maar hoor, alleen het puntje, en hey, welke idioot gaat dan ook buiten op die door hem gebelde taxi staan te wachten!!!!
quote:Digitalis schreef op 13 juni 2009 @ 02:04:

[...]

Exact. Die mannen denken gewoon: "sja, zij was toch alleen buiten, die vroeg er toch om?" Die zijn het al lang vergeten. Boeit ze geen fuck.

Een keer was ik op een verjaardag, gewoon bij iemand thuis, gezellig gekletst, toastjes gegeten en wat gedronken. Mensen gingen een beetje lopen en in groepjes kletsen enzovoort. De vriend van één van mijn vriendinnen stak toen opeens zijn hand achter in mijn broek, zover dat hij met zijn vingers mijn binnenste schaamlippen en mijn vagina aanraakte.

Ik had hem meteen een rechtse moeten geven maar ik was Zo Geschokt. Ik trok zijn hand wel meteen weg natuurlijk. Hoe komt zo'n randdebiel erbij zoiets te doen?! Ik heb een vriend, hij heeft een vriendin, dat is ook mijn vriendin, ik flirt nooit met de vriendjes van mijn vriendinnen (eh, duh.....!), ik ben ook niet aanhankelijk of lichamelijk met ze. En daarnaast, vond ik het Zo Ontzettend Lullig voor mijn vriendin. Stel je voor zeg, dat dat je vriend is, wát een kutgein, en wát een verschrikkelijke actie (überhaupt, maar dan ook nog waar jij gewoon bij bent en bij jouw vriendin).

Ik ben naar huis gegaan, heb een potje zitten janken, op het bidet mijn vagina gewassen, ik vond het zó ranzig dat hij met zijn smerige gore graftakken mij daar aangeraakt had, en daarnaast is dat ook een plek waar ik normaal nooit 'zomaar' aangeraakt wordt. Borsten, billen, dat schuurt sowieso wel langs mensen als het druk is ergens, of whatever, en dat is je buitenkant, maar dit is mijn binnenkant. Als mijn vriend mij zomaar in mijn kruis zou pakken zou ik dat ook absoluut niet fijn vinden.

Toen vriendin hem later hiermee confronteerde, zei hij 'ja, ik wist al toen ik het deed dat ik verkeerd bezig was'. Hoezo dan? Nou, 'ik wist al dat ik er problemen mee zou krijgen met jou'.

Ik weet zeker dat 'ik wist al dat dit voor Margaretha een heel negatieve en heftige ervaring zou zijn' niet bij hem opgekomen is. Hell, ik weet zelfs zeker, dat hij niet eens gedacht heeft 'ik merkte meteen dat ik een inschattingsfout had gemaakt en dat Margaretha het helemaal niet wilde' (dan had hij zijn hand wel meteen teruggetrokken en niet gewacht tot ik dat een seconde later deed). Ik weet ook zeker dat wanneer hij erachter zou komen dat dit voor mij superheftig was, dat ik hierom heb gehuild, advies heb gevraagd aan vriendinnen, ik hem nu haat, ik hoop dat hij nog eens te dichtbij komt omdat ik hem dan steriel schop, hij míj een aansteller zal vinden. Excuses heb ik ook nooit gekregen, dat was vast en zeker ook helemáál niet nodig.
Wat ik trouwens nog het allerminst verdraag is dat men hem zo'n toffe kerel vindt. Ik heb het tegen mijn vriend verteld, omdat het mij echt een horrorscenario leek dat hij later weer gezellig een biertje ging drinken en ouwehoeren met mijn vriend, terwijl het van binnen een zak is. Uit respect voor mijn vriendin heb ik het verder niet aan veel mensen verteld, maar ik wou dat iedereen hem een klootzak vond. Het ergste is misschien wel, dat zelfs al zouden mensen het weten, nog heel veel mensen hem geen klootzak zullen vinden maar denken 'ah, inschattingsfoutje, kan gebeuren'. Dus wat dat betreft is het misschien wel fijner dat niemand het weet.

Nu lijkt het trouwens of het mijn leven beheerst, dat is absoluut niet zo, ik denk er vrijwel nooit meer aan, als ik hem zie draai ik mijn hoofd om en liefst zou ik op de grond voor zijn voeten spugen.
Ja Marg, en dat wat jij beschrijft in je laatste alinea, dat vind ik persoonlijk het ergst. Gewoon, dat onbegrip, dat stel je niet zo aan, dat "ach kom". Het HOORT niet!!!

En weet je Marg, ik ben denk ik gewoon zo afgestompt dat ik niet erg met de daad op zich zit. Ik vind het ergst de totale rechtvaardiging van zo'n daad. En steriel schoppen klinkt helemaal passend.

Wat maak ik me daar kwaad om. Maar he, Meelezer, wel spannend toch, een lekkere vinger in je natte kutje? Marg is gewoon frigide. Toch?

Bah bah en bah!!!

Ik ben dus eens tegen mijn zin geneukt, we waren al naakt, en ja het was een klant en ik hoer, maar hij wilde per se zonder condoom, ik natuurlijk niet!! en hij lag achter me me met z'n vingers te "bevredigen". En ineens voel ik dat het een pik is. Enig idee hoe zoiets voelt? Zo'n totaal gebrek aan respect voor je grenzen? Toen ik hem geschokt wegduwde en aankeek, lache hij....en ik verstijfde, ik zei niets meer, en liep na een minuut weg.

Ik had hem lens moeten slaan. Maar het is al een tijdje terug. En waarom ik het niet deed? De veroordeling in m'n achterhoofd: "ja je bent een hoer! je lag naakt! zo'n man is gewoon geil! hoeren verdienen geen respect!"

Ik heb erom gejankt ja. Vooral omdat ik het niet kwijt kan, omdat men veroordeelt. Omdat ik me er iets van aantrek. Omdat ik niet gewelddadig werd. Maar ik VROEG er niet om!!!
Wat een ongelooflijke kl*te ervaring zeg, en ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand júllie hiervoor zal veroordelen of het voor de dader gaat vergoelijken. Hoe is het mogelijk, echt te schandalig voor woorden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven