Nee is nee

22-05-2021 15:07 958 berichten
In een ander topic ontstond een discussie over de voetangels en klemmen van het ‘nee is nee’ in een seksuele relatie. Kun je dat als man verkeerd begrijpen, mag je vrouw overhalen, enzovoort.

In dat andere, persoonlijke topic is die algemene discussie mijns inziens niet gepast. Maar er zijn mensen die er heel graag discussie over voeren.

Dus graag hier verder.
Alle reacties Link kopieren
72Jelle schreef:
08-06-2021 21:17
Ik vind dit zo raar, jij wil dus iemand dwingen zich fysiek; seksueel en psychisch ernstig geschaad te voelen?
Ik zou echt agressief worden van al die vrouwen die mij willen opdringen hoe en wat ik moet voelen. Mag je het ook gewoon niet erg vinden en door gaan met je leven? Kan ook , elk mens gaat anders met dingen om, welk label je er ook op plakt.
Je mag vinden en voelen wat je wil. Hoe je je leven inricht mag je ook zelf weten.
Maar een handeling benoemen naar wat het is heeft daar juist niets mee te maken.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
08-06-2021 21:22
Je mag vinden en voelen wat je wil. Hoe je je leven inricht mag je ook zelf weten.
Maar een handeling benoemen naar wat het is heeft daar juist niets mee te maken.
Exact
Thalas schreef:
08-06-2021 19:32
Ik vind het triest om te lezen dat er mensen zijn die verkrachting een normaal onderdeel vinden van de dynamiek in een relatie. En nog triester dat ze het zó normaal vinden dat ze anderen hun beschadigde denkbeelden aanraden op basis van een misleid idee van nuance. Relaties en liefde kunnen ècht mooier zijn dan je partner die geregeld je fysieke grenzen schendt. Voor die mensen: zoek alsjeblieft therapeutische hulp.
Helemaal mee eens.
En dan nog doen alsof ze de zielige partij zijn die hier niks mogen zeggen, terwijl ze zelf steeds het hoogste woord voeren.
Zonmuis schreef:
08-06-2021 22:06
Helemaal mee eens.
En dan nog doen alsof ze de zielige partij zijn die hier niks mogen zeggen, terwijl ze zelf steeds het hoogste woord voeren.

Wie zegt dat verkrachting een normaal onderdeel is van de dynamiek in een relatie? Ik heb dat nergens gelezen....
Chienandalou schreef:
08-06-2021 21:22
Dit lees ik zeker niet zo. Na het veelvuldig benoemen van de handeling, wordt door een aantal mensen namelijk ook de (in hun ogen) bijbehorende gevoelens en acties verwacht. En precies in die verwachtingen zit het dwingende.
72Jelle schreef:
08-06-2021 22:56
Dit lees ik zeker niet zo. Na het veelvuldig benoemen van de handeling, wordt door een aantal mensen namelijk ook de (in hun ogen) bijbehorende gevoelens en acties verwacht. En precies in die verwachtingen zit het dwingende.
Dan moet je je eigen begrijpend lezend vermogen en schrijven wat meer training geven.
Wanna grow up to be
Be a debaser
72Jelle schreef:
08-06-2021 22:56
Das dan mooi, maar geen idee wie de ‘een aantal mensen’ zijn.
...
Ze zei godbetert tot 2 keer aan toe NEE en lag er daarna bij als een verlamde zeester. Man ging tóch door. Als dat geen verkrachting binnen het huwelijk is weet ik het ook niet meer hoor.
To's recht om dat woord niet te durven gebruiken, maar het is wat het is.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
10-06-2021 10:33
Ze zei godbetert tot 2 keer aan toe NEE en lag er daarna bij als een verlamde zeester. Man ging tóch door. Als dat geen verkrachting binnen het huwelijk is weet ik het ook niet meer hoor.
To's recht om dat woord niet te durven gebruiken, maar het is wat het is.
En dat kan ik me best voorstellen hoor. Je eigen vent, die je vertrouwde en met wie je een prima relatie had, een verkrachter noemen dat is nogal wat.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
10-06-2021 11:45
En dat kan ik me best voorstellen hoor. Je eigen vent, die je vertrouwde en met wie je een prima relatie had, een verkrachter noemen dat is nogal wat.
Precies, ik ook hoor, heb het zelf ooit ook mee gemaakt.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
10-06-2021 12:09
Precies, ik ook hoor, heb het zelf ooit ook mee gemaakt.
He bah wat kut. :(

Ik bedenk me nu dat er ook nog wel een verschil is tussen "Je hebt me verkracht" en "Je bent een verkrachter".
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
kadanz schreef:
10-06-2021 09:15
...
Beetje flauw om je post te verwijderen.
Je had ook kunnen nuanceren dat je het te snel/verkeerd gelezen en geïnterpreteerd had.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
10-06-2021 16:51
Beetje flauw om je post te verwijderen.
Je had ook kunnen nuanceren dat je het te snel/verkeerd gelezen en geïnterpreteerd had.
Ga je nu echt mopperen om een, nota bene, verwijderde post? Ik weet dat mijn woorden continu verdraaid worden maar dit is wel heel typisch :mrgreen:

Ik had gisteren bij nader inzien geen zin in een welles nietes discussie, vandaar dat ik mijn post weer weg had gehaald. Als je hem toch gelezen hebt Chien en je voelt de absolute noodzaak om te reageren op een verwijderde post, dan zou ik het aardiger vinden dat je inhoudelijk antwoordt in plaats van deze sneer.
kadanz schreef:
11-06-2021 08:07
Ga je nu echt mopperen om een, nota bene, verwijderde post? Ik weet dat mijn woorden continu verdraaid worden maar dit is wel heel typisch :mrgreen:

Ik had gisteren bij nader inzien geen zin in een welles nietes discussie, vandaar dat ik mijn post weer weg had gehaald. Als je hem toch gelezen hebt Chien en je voelt de absolute noodzaak om te reageren op een verwijderde post, dan zou ik het aardiger vinden dat je inhoudelijk antwoordt in plaats van deze sneer.

Omdat jij je aanvallende post hebt weggehaald moet ik maar net doen alsof je niet weer ongenuanceerd anderen aan het beschuldigen van drammen was? Is een post verwijderen het nieuwe ‘sorry, ik was abuis’?

Inhoudelijk:
psychologen hebben niets te zeggen over wat iemand al dan niet deelt op een anoniem forum.
Dat je ons allemaal de les wil lezen is nog tot daar aan toe, maar laat die TO even lekker zelf weten wat zij wil schrijven.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Geldt nee is nee ook voor andere dingen? Of gaat het alleen om seks tegen je zin?
Chienandalou schreef:
11-06-2021 09:20
Omdat jij je aanvallende post hebt weggehaald moet ik maar net doen alsof je niet weer ongenuanceerd anderen aan het beschuldigen van drammen was? Is een post verwijderen het nieuwe ‘sorry, ik was abuis’?

Inhoudelijk:
psychologen hebben niets te zeggen over wat iemand al dan niet deelt op een anoniem forum.
Dat je ons allemaal de les wil lezen is nog tot daar aan toe, maar laat die TO even lekker zelf weten wat zij wil schrijven.
Chien doe normaal. Die post is verwijderd. Het is niet redelijk dat je een (direct!) verwijderde post ook nog eens je eigen draai gaat geven. Over iemand de les lezen gesproken.

Mijn vraag was wat een behandelend psycholoog van dat topic zou vinden. Het baart me zorgen. Die zorgen uitte ik hier, in een discussie-topic.

Er zitten veel haken en ogen aan dat topic. Het is in ieder geval één van de moeilijkste topics die ik hier meegemaakt heb op dit forum. Daar vinden mensen wat van. Probeer dat een beetje te begrijpen.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 11-06-2021 10:07
32.41% gewijzigd
safrat schreef:
11-06-2021 09:32
Geldt nee is nee ook voor andere dingen? Of gaat het alleen om seks tegen je zin?

Het is niet zozeer dat ‘nee‘ niet ‘nee’ is. Daaronder ligt de overtuiging dat de ervaringen en meningen van vrouwen niet zo zwaar tellen en niet zo serieus genomen hoeven te worden als die van mannen. En dat geldt ook in andere contexten. Je ziet het in de manier waarop mannen niet reageren op de inhoud van bijdragen, maar op de vorm. Je ziet het in de manier waarop mannen de waarneming van vrouwen diskwalificeren door hem af te doen als emotioneel, labiel of hysterisch, en daarmee ongeldig. Je ziet het in de manier waarop in vergadering de bijdragen van vrouwen vaker onderbroken worden of inhoudelijk worden genegeerd. Dat nee niet nee is, is maar één van de gevolgen van die overtuiging.
kadanz schreef:
11-06-2021 09:54
Chien doe normaal. Die post is verwijderd. Het is niet redelijk dat je een (direct!) verwijderde post ook nog eens je eigen draai gaat geven. Over iemand de les lezen gesproken.

Mijn vraag was wat een behandelend psycholoog van dat topic zou vinden. Het baart me zorgen. Die zorgen uitte ik hier, in een discussie-topic.

Er zitten veel haken en ogen aan dat topic. Het is in ieder geval één van de moeilijkste topics die ik hier meegemaakt heb op dit forum. Daar vinden mensen wat van. Probeer dat een beetje te begrijpen.
Je vroeg je letterlijk af of een pych dat wel zou toestaan, in jouw ogen niet. Die vraag heb ik je zojuist beantwoord.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Thalas schreef:
11-06-2021 10:04
Het is niet zozeer dat ‘nee‘ niet ‘nee’ is. Daaronder ligt de overtuiging dat de ervaringen en meningen van vrouwen niet zo zwaar tellen en niet zo serieus genomen hoeven te worden als die van mannen. En dat geldt ook in andere contexten. Je ziet het in de manier waarop mannen niet reageren op de inhoud van bijdragen, maar op de vorm. Je ziet het in de manier waarop mannen de waarneming van vrouwen diskwalificeren door hem af te doen als emotioneel, labiel of hysterisch, en daarmee ongeldig. Je ziet het in de manier waarop in vergadering de bijdragen van vrouwen vaker onderbroken worden of inhoudelijk worden genegeerd. Dat nee niet nee is, is maar één van de gevolgen van die overtuiging.
Is dat jouw persoonlijke ervaring? Ik herken het zelf eigenlijk niet.
https://www.volkskrant.nl/mensen/elke-k ... ~b2d2e683/

Over dat “nee” ook wordt opgevat als startpunt voor onderhandeling. En wat dat voor effect kan hebben op een vrouw.
kadanz schreef:
11-06-2021 09:54

dit klinkt alsof die behandeld psycholoog wat jou betreft maar 1 ding kan vinden, die indruk geef je iig.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Merrick schreef:
12-06-2021 11:47
https://www.volkskrant.nl/mensen/elke-k ... ~b2d2e683/

Over dat “nee” ook wordt opgevat als startpunt voor onderhandeling. En wat dat voor effect kan hebben op een vrouw.

Ik had deze ook gelezen inderdaad en moest aan dit topic denken. Vond het wel een inzichtelijke column. Ik snap wel dat als woorden ('nee') en lichaamstaal ('lachen') niet congruent zijn, dat het soms lastig kan zijn. In die zin wel herkenbaar, maar ook goed dat ze het opschrijft. Als reminder dat je als man toch écht naar de woorden moet luisteren. Er zijn natuurlijk ook vaak vrouwen geweest die nee zeggen om niet als slet over te komen, maar eigenlijk wel willen. Ik denk dat mannen dat eerder navigeerden door nog een keer (en misschien nog een keer) te proberen en kijken of het echt 'nee' is, of een 'hihihi, ik wil eigenlijk wel, maar probeer een net meisje te zijn'-nee.

De les is dat mannen 'nee' altijd als 'nee' moeten gaan interpreteren, op welke toon hij ook gezegd is, en vrouwen die eigenlijk wel willen, gewoon 'ja' zeggen ipv er omheen draaien.

Dan is het het veiligst voor iedereen.
@Kadanz: geen idee wat je had geschreven, maar ik ben wel met je eens dat ik het andere topic gevaarlijk vind. Maar TO is daar nu best vaak op gewezen en ze kiest ervoor haar situatie op deze manier aan te pakken. Voor haar heeft ze wat aan (sommige) reacties. Dat is uiteindelijk haar eigen verantwoordelijkheid, dus met die wetenschap, kan ik het ook wel makkelijker loslaten. Het maakt mij uiteindelijk niet uit aan wiens reactie ze wat heeft, of welke resoneert, als ze maar verschillende heeft gehoord om een goede 'keuze' te maken. Dat is volgens mij wel het geval geweest. Het is verder aan haar.
Thalas schreef:
11-06-2021 10:04
En nog een paar:
Wildvreemde mannen die op straat “lach eens” tegen je zeggen,
“Ballen hebben” moeten opvatten als compliment. Waarom?!
https://www.groene.nl/artikel/misogynie ... tiek-wapen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven