Nee is nee

22-05-2021 15:07 958 berichten
In een ander topic ontstond een discussie over de voetangels en klemmen van het ‘nee is nee’ in een seksuele relatie. Kun je dat als man verkeerd begrijpen, mag je vrouw overhalen, enzovoort.

In dat andere, persoonlijke topic is die algemene discussie mijns inziens niet gepast. Maar er zijn mensen die er heel graag discussie over voeren.

Dus graag hier verder.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
12-06-2021 20:53
Dus als je zegt dat iets niet voor alle vrouwen een probleem is dan zeg je dat het geen maatschappelijk probleem is?
Waarom vindt je het nodig het te zeggen? En vooral te benadrukken dat niet alle vrouwen er last van hebben?
In de politiek bijvoorbeeld hebben vrouwen ook de afspraak elkaar te helpen,omdat ze constant onderbroken worden. Niet meegekregen? Of denk je dan alleen ach ik heb er geen last van.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
xynix schreef:
12-06-2021 20:57
Je kunt ook vertellen dat het voor jou geen probleem is en het daarbij laten. Dan voorkom je in elk geval dat men het zo leest. “Alle vrouwen” is op zijn minst polyinterpretabel.
Ik zeg enkel iets over 'niet alle vrouwen'. Ik zou nooit een uitspraak doen over of iets voor alle vrouwen zou gelden want dat vind ik veel te generaliserend.
Quaintrelle schreef:
Waarom vindt je het nodig het te zeggen? En vooral te benadrukken dat niet alle vrouwen er last van hebben?
In de politiek bijvoorbeeld hebben vrouwen ook de afspraak elkaar te helpen,omdat ze constant onderbroken worden. Niet meegekregen? Of denk je dan alleen ach ik heb er geen last van.
Waarom zou ik niet mijn mening mogen geven? Of is dit zo'n subtiele maatschappelijke boodschap dat ik mijn mond moet houden? Daar heb ik dus geen last van, helaas voor jou.
Laten we het er maar op houden dat jouw taalgevoel anders is dan dat van mij.
Quaintrelle schreef:
Ik herken het niet. Het verbaast me echt dat dit een maatschappelijk probleem is. Kom vooral met voorbeelden dan wel ervaringen.
Anna2208 schreef:
12-06-2021 21:04
Waarom zou ik niet mijn mening mogen geven? Of is dit zo'n subtiele maatschappelijke boodschap dat ik mijn mond moet houden? Daar heb ik dus geen last van, helaas voor jou.
Ik vroeg oprecht wat de toegevoegde waarde voor jou is om dan te roepen dat je er geen last van hebt.
Net doen alsof ik het jammer vind dat je er geen last van hebt is wel een pareltje.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
safrat schreef:
12-06-2021 21:07
Ik herken het niet. Het verbaast me echt dat dit een maatschappelijk probleem is. Kom vooral met voorbeelden dan wel ervaringen.
Er staat al een voorbeeld in het bericht dat je quote.
Desmond Tutu
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-06-2021 22:55
Reden: Victim blaming
99.00% gewijzigd
safrat schreef:
en dan vind je mijn woorden een rare beschuldiging?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Aspeciësist schreef:
12-06-2021 21:11
[....0
ah de korte rokjestheorie
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-06-2021 22:56
Reden: quote verwijderd
73.19% gewijzigd
Quaintrelle schreef:
Ik vroeg oprecht wat de toegevoegde waarde voor jou is om dan te roepen dat je er geen last van hebt.
Net doen alsof ik het jammer vind dat je er geen last van hebt is wel een pareltje.
De toegevoegde waarde is kritiek geven op het gegeneraliseer dat plaatsvindt bij het praten over dit onderwerp.
Wat ik roep is dat je aangeeft dat je vindt dat ik mijn ervaring niet mag delen. Daar ben ik het niet mee eens.
Quaintrelle schreef:
12-06-2021 21:08
Er staat al een voorbeeld in het bericht dat je quote.
https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl ... nomen.html

En is jouw eigen ervaring ook zo?
rosanna08 schreef:
12-06-2021 21:11
en dan vind je mijn woorden een rare beschuldiging?
Ja want je beschuldigd mij van victim blaming. Als je je zus of zo gedraagt valt het mee en dus is het je eigen schuld. Dat is helemaal niet wat ik schrijf.
safrat schreef:
https://nos.nl/artikel/2372382-vrouweli ... d-ontnomen
Anna2208 schreef:
12-06-2021 21:12
De toegevoegde waarde is kritiek geven op het gegeneraliseer dat plaatsvindt bij het praten over dit onderwerp.
Wat ik roep is dat je aangeeft dat je vindt dat ik mijn ervaring niet mag delen. Daar ben ik het niet mee eens.
Ik las nergens dat er gesproken werd over alle vrouwen.

1 op de 10 studentes heeft een negatieve seksuele ervaring was pas in het nieuws. Het hoeft dus niet voor álle vrouwen te gelden om een maatschappelijk probleem te zijn.

https://www.parool.nl/nieuws/amnesty-1- ... ~bfe340c9/

Roep je dan ook, maar ik herken dat écht niet hoor!!! Mij gebeurd dat nou nooit!

Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Desmond Tutu
safrat schreef:
12-06-2021 21:15
https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl ... nomen.html

En is jouw eigen ervaring ook zo?
Mijn eigen ervaring is in een ander vak. Daar is het niet zozeer onderbreken, maar diskwalificeren van bepaalde onderwerpen omdat ze te ‘vrouwelijk’ zijn.
safrat schreef:
12-06-2021 21:17
Ja want je beschuldigd mij van victim blaming. Als je je zus of zo gedraagt valt het mee en dus is het je eigen schuld. Dat is helemaal niet wat ik schrijf.
door je manier van vragen stellen aan Dwaler wek je de indruk dat je haar niet gelooft. Het lijkt haast een kruisverhoor. Jij herkent het niet, prima, dat wil zeker van je aannemen. En dat niet iedere vrouw hier last van heeft, is zeker waar. Maar door de nadruk te leggen op degenen die het niet herkennen, doe je afbreuk aan de ervaringen van de vele vrouwen die hier wel tegenaan lopen.
Dat is iets anders dan victimblaming.
Quaintrelle schreef:
12-06-2021 21:20
Ik las nergens dat er gesproken werd over alle vrouwen.

1 op de 10 studentes heeft een negatieve seksuele ervaring was pas in het nieuws. Het hoeft dus niet voor álle vrouwen te gelden om een maatschappelijk probleem te zijn.

https://www.parool.nl/nieuws/amnesty-1- ... ~bfe340c9/

Roep je dan ook, maar ik herken dat écht niet hoor!!! Mij gebeurd dat nou nooit!

Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Ik lees dat wel op de laatste 2 pagina's bijvoorbeeld:
Thalas schreef:
11-06-2021 10:04
Het is niet zozeer dat ‘nee‘ niet ‘nee’ is. Daaronder ligt de overtuiging dat de ervaringen en meningen van vrouwen niet zo zwaar tellen en niet zo serieus genomen hoeven te worden als die van mannen. En dat geldt ook in andere contexten. Je ziet het in de manier waarop mannen niet reageren op de inhoud van bijdragen, maar op de vorm. Je ziet het in de manier waarop mannen de waarneming van vrouwen diskwalificeren door hem af te doen als emotioneel, labiel of hysterisch, en daarmee ongeldig. Je ziet het in de manier waarop in vergadering de bijdragen van vrouwen vaker onderbroken worden of inhoudelijk worden genegeerd. Dat nee niet nee is, is maar één van de gevolgen van die overtuiging.
xynix schreef:
12-06-2021 16:10
Ja, dat glimlachen erbij... Maar reken maar dat je als vrouw stevig commentaar krijgt als je niet overal bij glimlacht.
Zazamaenade schreef:
12-06-2021 16:48
Ik vind het vooral zo verbijsterend hoe weinig vordering we hiermee als vrouwen en als samenleving maken.
40 jaar geleden, ik was een jonge meid van 18, waren we hier al intensief mee bezig. Nog steeds menen vrouwen lief, aardig en geduldig te moeten blijven, ook als ze lastiggevallen worden door een vreemde of door hun eigen man verkracht en onder druk gezet om hierover niet met anderen te spreken.
Juist als er gesproken wordt over 1 op de 10 vrouwen of een percentage of iets dergelijks dan vind ik dat een duidelijk beeld geven van wat het probleem is, maar als dat gegeneraliseerd wordt naar alle vrouwen dan vind ik dat een probleem.
Anna2208 schreef:
12-06-2021 21:29
Juist als er gesproken wordt over 1 op de 10 vrouwen of een percentage of iets dergelijks dan vind ik dat een duidelijk beeld geven van wat het probleem is, maar als dat gegeneraliseerd wordt naar alle vrouwen dan vind ik dat een probleem.
Zoals ik al zei: ander taalgevoel. Het gaat om het onderscheid in betekenis van ‘een’ vrouw’, ‘de’ vrouw, vrouw, en ‘alle’ vrouwen.
rosanna08 schreef:
12-06-2021 21:26
door je manier van vragen stellen aan Dwaler wek je de indruk dat je haar niet gelooft. Het lijkt haast een kruisverhoor. Jij herkent het niet, prima, dat wil zeker van je aannemen. En dat niet iedere vrouw hier last van heeft, is zeker waar. Maar door de nadruk te leggen op degenen die het niet herkennen, doe je afbreuk aan de ervaringen van de vele vrouwen die hier wel tegenaan lopen.
Dat is iets anders dan victimblaming.
Nee je schreef dit:
nee, maar je wekt wel de indruk dat als je maar dit of dat doet, het allemaal wel meevalt.
En dat is wel victim blaming.

Eigenlijk wil je alleen verhalen horen van diegene die het wel herkennen? De nadruk moet op de negatieve ervaring liggen?
xynix schreef:
12-06-2021 21:33
Zoals ik al zei: ander taalgevoel. Het gaat om het onderscheid in betekenis van ‘een’ vrouw’, ‘de’ vrouw, vrouw, en ‘alle’ vrouwen.
Dit inderdaad.
Desmond Tutu
xynix schreef:
Ik vind de post van thalas ook erg generaliserend.
De post van Thalas valt makkelijk te ondersteunen met linkjes naar artikelen, boeken en onderzoeken.
safrat schreef:
Nee je schreef dit:
nee, maar je wekt wel de indruk dat als je maar dit of dat doet, het allemaal wel meevalt.
En dat is wel victim blaming.

Eigenlijk wil je alleen verhalen horen van diegene die het wel herkennen? De nadruk moet op de negatieve ervaring liggen?
heel eerlijk? Ja eigenlijk wel, want die negatieve ervaringen worden te vaak ondergesneeuwd en daardoor niet serieus genomen door de positieve ervaringen. Het is te makkelijk voor veel mensen om te zeggen, jou overkomt dit, maar kijk eens naar die en naar die en naar die. Die overkomt dat niet, dus wat is er mis met jou?
Dat is wat er gebeurt! En dat zal niet jouw bedoeling zijn, maar het is wel de uitwerking die het heeft.
rosanna08 schreef:
12-06-2021 21:50
Het is te makkelijk voor veel mensen om te zeggen, jou overkomt dit, maar kijk eens naar die en naar die en naar die. Die overkomt dat niet, dus wat is er mis met jou?
Het is sowieso een neiging in onze maatschappij, maar zeker op dit forum, om zaken eerder als persoonlijk dan als maatschappelijk probleem te zien. Dat geldt niet alleen voor dingen die met gender te maken hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven