Nee is nee

zaterdag 22 mei 2021 om 15:07
In een ander topic ontstond een discussie over de voetangels en klemmen van het ‘nee is nee’ in een seksuele relatie. Kun je dat als man verkeerd begrijpen, mag je vrouw overhalen, enzovoort.
In dat andere, persoonlijke topic is die algemene discussie mijns inziens niet gepast. Maar er zijn mensen die er heel graag discussie over voeren.
Dus graag hier verder.
In dat andere, persoonlijke topic is die algemene discussie mijns inziens niet gepast. Maar er zijn mensen die er heel graag discussie over voeren.
Dus graag hier verder.

zaterdag 12 juni 2021 om 16:10
Ja, dat glimlachen erbij... Maar reken maar dat je als vrouw stevig commentaar krijgt als je niet overal bij glimlacht.Merrick schreef: ↑12-06-2021 11:47https://www.volkskrant.nl/mensen/elke-k ... ~b2d2e683/
Over dat “nee” ook wordt opgevat als startpunt voor onderhandeling. En wat dat voor effect kan hebben op een vrouw.

zaterdag 12 juni 2021 om 16:22
Ik wel.
Ik kom over op mensen als een sterke vrouw die goed uit haar woorden komt. Hoe vaak ik niet subtiel of juist niet subtiel de boodschap heb gekregen dat dat minder moet. Als ik mijn mening geef en die niet omkleed met verzachtingen dan ben ik niet lief, leuk en aardig genoeg.
Daarin wordt nog steeds met twee maten gemeten en mijn ervaring is dat van mij als vrouw regelmatig wordt verwacht dat ik me kleiner maak dan ik ben.

zaterdag 12 juni 2021 om 16:48
Ik vind het vooral zo verbijsterend hoe weinig vordering we hiermee als vrouwen en als samenleving maken.
40 jaar geleden, ik was een jonge meid van 18, waren we hier al intensief mee bezig. Nog steeds menen vrouwen lief, aardig en geduldig te moeten blijven, ook als ze lastiggevallen worden door een vreemde of door hun eigen man verkracht en onder druk gezet om hierover niet met anderen te spreken.
nounou

zaterdag 12 juni 2021 om 16:51
Ja, dat vind ik soms ook verbijsterend. En ook ontmoedigend.Zazamaenade schreef: ↑12-06-2021 16:48Ik vind het vooral zo verbijsterend hoe weinig vordering we hiermee als vrouwen en als samenleving maken.
40 jaar geleden, ik was een jonge meid van 18, waren we hier al intensief mee bezig. Nog steeds menen vrouwen lief, aardig en geduldig te moeten blijven, ook als ze lastiggevallen worden door een vreemde of door hun eigen man verkracht en onder druk gezet om hierover niet met anderen te spreken.

zaterdag 12 juni 2021 om 17:15
In welk opzicht merk je dan dat jouw mening minder zwaar telt? Wordt jouw mening afgedaan als emotioneel, labiel of hysterisch? Wordt je onderbroken of genegeerd? En zijn dat dan allemaal mannen?Dwaler schreef: ↑12-06-2021 16:22Ik wel.
Ik kom over op mensen als een sterke vrouw die goed uit haar woorden komt. Hoe vaak ik niet subtiel of juist niet subtiel de boodschap heb gekregen dat dat minder moet. Als ik mijn mening geef en die niet omkleed met verzachtingen dan ben ik niet lief, leuk en aardig genoeg.
Daarin wordt nog steeds met twee maten gemeten en mijn ervaring is dat van mij als vrouw regelmatig wordt verwacht dat ik me kleiner maak dan ik ben.
Ik ben niet lief, leuk en aardig. Nooit geweest en doe ook niet alsof. Van mannen heb ik geen last. Wel van vrouwen. Die vinden vaak dat het wat minder kan. Het met 2 maten meten herken ik zeker wel, maar vooral bij vrouwen.

zaterdag 12 juni 2021 om 19:25
Dat zeg ik toch ook niet. Ik merk het niet op maar degenen die dat wel doen zullen er last van hebben. Lijkt me heel vervelend. Het wordt alleen wel vaak gebracht alsof dit voor alle vrouwen een probleem is en daar ben ik het niet mee eens.

zaterdag 12 juni 2021 om 19:59
Dat iets voor vrouwen in het algemeen een probleem is, betekent niet dat het voor iedere vrouw individueel een probleem is.
Net zomin als dat (seksueel) geweld tegen vrouwen wereldwijd een groot probleem is betekent dat elke vrouw mishandeld wordt.
Je zit ernaast als je het afdoet als een individueel probleem.
anoniem_670295c5b7b2b wijzigde dit bericht op 12-06-2021 20:00
0.10% gewijzigd
zaterdag 12 juni 2021 om 20:00
dit dusxynix schreef: ↑12-06-2021 19:59Dat iets voor vrouwen in het algemeen een probleem is, betekent niet dat het voor iedere vrouw individueel een probleem is.
Net zomin als dat (seksueel) geweld tegen vrouwen wereldwijd een groot probleem is, betekent dat elke vrouw mishandeld wordt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

zaterdag 12 juni 2021 om 20:42
Dus door mijn ervaring te vertellen doe ik het af als individueel probleem? Daar zit toch wel heel veel interpretatie bij hoor als je dat zo opvat.xynix schreef: ↑12-06-2021 19:59Dat iets voor vrouwen in het algemeen een probleem is, betekent niet dat het voor iedere vrouw individueel een probleem is.
Net zomin als dat (seksueel) geweld tegen vrouwen wereldwijd een groot probleem is betekent dat elke vrouw mishandeld wordt.

zaterdag 12 juni 2021 om 20:45
Nee, door te stellen ‘het wordt gebracht alsof dit voor alle vrouwen een probleem is’ doe je het af als individueel probleem.

zaterdag 12 juni 2021 om 20:51
zaterdag 12 juni 2021 om 20:51
Je moet toch wel onder een steen leven als je niet ziet dat het maatschappelijk gezien wel een probleem is.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu

zaterdag 12 juni 2021 om 20:53
Dus als je zegt dat iets niet voor alle vrouwen een probleem is dan zeg je dat het geen maatschappelijk probleem is?Quaintrelle schreef: ↑12-06-2021 20:51Je moet toch wel onder een steen leven als je niet ziet dat het maatschappelijk gezien wel een probleem is.

zaterdag 12 juni 2021 om 20:55

zaterdag 12 juni 2021 om 20:57
Je kunt ook vertellen dat het voor jou geen probleem is en het daarbij laten. Dan voorkom je in elk geval dat men het zo leest. “Alle vrouwen” is op zijn minst polyinterpretabel.