omgangsregeling en extra opvang

17-02-2020 15:30 209 berichten
-j
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 18-01-2021 11:15
99.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je het fantastisch doet voor de kinderen. Tuurlijk kan je assertiever zijn en Je poot stijf houden en hem meer verantwoordelijkheid ‘laten nemen’. Maar ten koste van wat?

Je bent moeder. Je wil niet dat hij ze toch de hele nacht alleen laat en je wil die onrust niet van dagjes de kinderen heen en weer pingpongen.

Ik begrijp dat heel goed en ik denk dat dat ook moet. Je kinderen hebben hier niet voor gekozen en dagje hier, dagje daar ís ook heel onrustig. Lullig dat het op jou neer komt maar geniet van ze zolang ze nog een heel klein beetje kind zijn. Je geeft ze de rust en stabiliteit die ze nodig hebben.

Nog maar een paar jaar en dan kunnen ze wel die nacht alleen zijn bij papa (of ze willen zelf de omgangsregeling bepalen) en dan heb jij weer wat meer vrijheid.

Je kinderen zullen je dankbaar zijn als ze het later beseffen.
Alle reacties Link kopieren
Of de gesprekken met je ex eens gaan oefenen met een vriendin?
Als je er een topic over opent, zit het je dwars.
Je wilt nee zeggen, maar het lukt je niet effectief genoeg.
Zoals anderen al zeggen, dat is een patroon tussen jullie.
Het heeft alleen nu het punt bereikt dat het teveel impact op jouw leven heeft.

Vraag een goede vriendin eens je te helpen.
Je voert het gesprek eerst eens met haar. Zij doet of ze je ex is, inclusief op jouw eerste : nee, dat komt dit weekend niet uit.
Dan gaat zij net als je ex aandringen.
De kunst is om geen informatie te geven waarom het jou niet uitkomt. Je zegt alleen dat het niet gaat lukken. Geef aan dat hij het kan oplossen.
Alleen inderdaad als hij ziek is zou ik een uitzondering maken, hoewel, doet ie dat ook voor jou?

Denk er ook aan dat jullie waarschijnlijk een zorgkostenverdeling hebben gemaakt.
Hij hoeft hierdoor wss niet zoveel alimentatie te betalen, maar zorgt dus niet voor de kinderen! Dit betekent dus ook dat jij extra kosten hebt, door hem.
citronella schreef:
17-02-2020 18:06
tja, daar wordt het voor de kinderen toch ook niet beter van? dat ze in mijn weekend vervolgens een dag extra naar hem gaan? (dan moeten ze nog een keer extra van huis switchen) en als we een dag aan de bestaande regeling plakken krijg ik krijg er ook geen weekenddag mee terug als ze een dag extra bij hun vader blijven. (we wisselen op woensdag)
En dan in een vakantie boter bij de vis vragen, dus nu al melden: ik heb datum x, y en z opgevangen, heb vakantieplannen dus de kinderen komen week dit en dit dan naar jou toe?
ja achteraf had ik dus ook die vergoeding voor de 2x een week extra voor de kinderen zorgen harder moeten stellen maar het kostte al zo veel moeite om uberhaupt een aanpassing van de alimentatie rond te krijgen en dat hij de stukken instuurt en er uiteindelijk zijn handtekening onder zet en dan ook nog het juiste bedrag betaalt, je wil niet weten hoe lang dat geduurd heeft allemaal, dus toen ik ook nog over een vergoeding begon voor de extra dagen (niet over en keer een nachtje, maar dan heb ik het over een volledige week extra) wat dus feitelijk niet zo onredelijk gevraagd was, maar het kost zoveel moeite iedere keer weer dat gesprek aangaan. En daar heb ik nu ook wel spijt van.
Alle reacties Link kopieren
Heb alleen pagina 1 gelezen maar ik zou gewoon nee zeggen. En voor je eigen dingen altijd zorgen dat je zelf andere opvang achter de hand hebt, zodat als hij om je "terug te pakken" ook nee zegt dat geen bezwaar is.

Ik zou in jouw situatie zelfs zeggen: "beste ex, de afgelopen tijd hebben we de omgangsregeling heel vaak laten versloffen vanwege allerlei zaken, en dat begint me op te breken. Ik wil vanaf nu weer gewoon de omgangsregeling gaan volgen zodat mijn eigen verplichtingen en privé-leven niet meer zo onder druk komen te staan. Vanaf volgende week wil ik dus de eerstkomende 4 maanden geen incidentele opvang meer doen en zul je wat anders moeten regelen. Groetjes!"
Am Yisrael Chai!
citronella schreef:
17-02-2020 20:15
ja achteraf had ik dus ook die vergoeding voor de 2x een week extra voor de kinderen zorgen harder moeten stellen maar het kostte al zo veel moeite om uberhaupt een aanpassing van de alimentatie rond te krijgen en dat hij de stukken instuurt en er uiteindelijk zijn handtekening onder zet en dan ook nog het juiste bedrag betaalt, je wil niet weten hoe lang dat geduurd heeft allemaal, dus toen ik ook nog over een vergoeding begon voor de extra dagen (niet over en keer een nachtje, maar dan heb ik het over een volledige week extra) wat dus feitelijk niet zo onredelijk gevraagd was, maar het kost zoveel moeite iedere keer weer dat gesprek aangaan. En daar heb ik nu ook wel spijt van.
Kan toch altijd nog?
Ik snap dat er onbalans is en dat het onrechtvaardig voelt TO.

In mijn ogen is er maar 1 oplossing : je accepteert dat het is zoals het is. Het is inderdaad nog maar een jaartje of twee. Even doorbijten. Van alle andere opties zijn de kinderen de dupe.

Ja het is onrechtvaardig, ja je ex maakt misbruik van jullie afspraak en van jou verantwoordelijkheidgevoel. Dat is heel vervelend, en om boos van te worden, maar ik zou nooit of te nimmer mijn kinderen het gevoel willen geven dat ze niet bij hun moeder terecht kunnen omdat pa weer zonodig de hort op moet.
Echt gewoon nooit.

Je ex stelt zichzelf centraal. Er moet toch minstens 1 betrouwbare ouder over blijven die wél altijd de kinderen centraal stelt ?! Dat dat blijkbaar jou taak is geworden en dat dat offers vraagt van jou is inderdaad oneerlijk, maar ik zou er niet over piekeren om dagen uit te ruilen of op mijn strepen te gaan staan bij een onwillige en moeilijke ex zoals die van jou. Want het is onvermijdelijk dat hij dan tegen gaat sputteren en dan ? Dan ‘moet’ jij ‘doorzetten’ ? De kinderen krijgen van die onenigheid zeker iets mee en de boodschap voor hen is dan wel duidelijk hoor : we zijn dit weekend alweer alleen/niet welkom bij pa noch bij ma. Heel schadelijk.

Dus mijn advies is : Ga niet het conflict aan met je ex over de rug van de kinderen. Ben en blijf die ene ouder die er altijd voor ze is geef hen ten alle tijden een warm en welkom huis ook al moet jij je eigen plannen ervoor opzij zetten en op en neer rijden. Als ze wat ouder zijn (En dat is sneller dan je nu denkt) hebben ze je steeds minder nodig en gaan ze wel zien uit wat voor hout pa gesneden is en bij wie ze wél geborgenheid hebben gekregen.

Geloof me, ik spreek uit ervaring.
anoniem_386639 wijzigde dit bericht op 17-02-2020 20:25
3.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nu wel verder gelezen. Maar waarom communiceer je niet schriftelijk met hem? Is sowieso handig want dan heb je alles wat je afspreekt zwart op wit, maar zorgt er vooral voor dat je discussies kunt afkappen.
Als hij iets welles-nietes terug mailt zeg je "ik heb het al uitgelegd, daar blijf ik bij, groetjes".
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
[quote=citronella post_id=30990237 time=1581966929 user_id=37347]
ja achteraf had ik dus ook die vergoeding voor de 2x een week extra voor de kinderen zorgen harder moeten stellen maar het kostte al zo veel moeite om uberhaupt een aanpassing van de alimentatie rond te krijgen en dat hij de stukken instuurt en er uiteindelijk zijn handtekening onder zet en dan ook nog het juiste bedrag betaalt, je wil niet weten hoe lang dat geduurd heeft allemaal, dus toen ik ook nog over een vergoeding begon voor de extra dagen (niet over en keer een nachtje, maar dan heb ik het over een volledige week extra) wat dus feitelijk niet zo onredelijk gevraagd was, maar het kost zoveel moeite iedere keer weer dat gesprek aangaan. En daar heb ik nu ook wel spijt van.

Hij kent het patroon duidelijk dus ook. Als hij maar moeilijk genoeg doet, ga jij overstag.
Suggestie van fashion victim vind ik erg sterk. Gewoon aangeven, weet ie waar hij aan toe is en wat ie kan verwachten.
Je zou bijna de tekst kunnen overnemen in een berichtje naar hem toe.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon vaker nee zeggen. Zonder opgaaf van reden. Gewoon een: dat komt niet goed uit, ik heb ook al plannen.
Je hoeft hem verder geen tips te geven hoe hij het anders op kan lossen. Dat is aan hem.
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
17-02-2020 20:19


Dus mijn advies is : Ga niet het conflict aan met je ex over de rug van de kinderen. Ben en blijf die ene ouder die er altijd voor ze is geef hen ten alle tijden een warm en welkom huis ook al moet jij je eigen plannen ervoor opzij zetten en op en neer rijden. Als ze wat ouder zijn hebben ze steeds minder nodig en gaan ze wel zien uit wat voor hout pa gesneden is en bij wie ze wél geborgenheid hebben gekregen.
Leuk advies als het om een 3 en 5 jarige gaat maar dit zijn pubers met wie je gewoon kunt praten en tegen wie je kunt zeggen "nee, het is papa's weekend, ik zie jullie woensdag weer". Een 15 jarige begrijpt echt wel dat het onredelijk is om van hun moeder te verwachten dat ze 200 km heen en terug rijdt voor een nachtje slapen. Pa kan ook gewoon een oppasmeisje inhuren.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-02-2020 20:15
Heb alleen pagina 1 gelezen maar ik zou gewoon nee zeggen. En voor je eigen dingen altijd zorgen dat je zelf andere opvang achter de hand hebt, zodat als hij om je "terug te pakken" ook nee zegt dat geen bezwaar is.

Ik zou in jouw situatie zelfs zeggen: "beste ex, de afgelopen tijd hebben we de omgangsregeling heel vaak laten versloffen vanwege allerlei zaken, en dat begint me op te breken. Ik wil vanaf nu weer gewoon de omgangsregeling gaan volgen zodat mijn eigen verplichtingen en privé-leven niet meer zo onder druk komen te staan. Vanaf volgende week wil ik dus de eerstkomende 4 maanden geen incidentele opvang meer doen en zul je wat anders moeten regelen. Groetjes!"
Eens. Want nu weet hij: je zegt toch altijd ja. Dus hij gaat zo ver als jij het toestaat.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-02-2020 20:24
Leuk advies als het om een 3 en 5 jarige gaat maar dit zijn pubers met wie je gewoon kunt praten en tegen wie je kunt zeggen "nee, het is papa's weekend, ik zie jullie woensdag weer". Een 15 jarige begrijpt echt wel dat het onredelijk is om van hun moeder te verwachten dat ze 200 km heen en terug rijdt voor een nachtje slapen. Pa kan ook gewoon een oppasmeisje inhuren.
Ook weer eens. Waarom zou TO haar plannen om moeten gooien om ex tevreden te stellen? Hij kan ook zelf zijn plannen omgooien of gewoon niet maken, hij weet immers dat hij de kids heeft dat weekend. En anders moet de hele omgangsregeling maar anders als hij 6 dagen teveel vindt.
fashionvictim schreef:
17-02-2020 20:24
Leuk advies als het om een 3 en 5 jarige gaat maar dit zijn pubers met wie je gewoon kunt praten en tegen wie je kunt zeggen "nee, het is papa's weekend, ik zie jullie woensdag weer". Een 15 jarige begrijpt echt wel dat het onredelijk is om van hun moeder te verwachten dat ze 200 km heen en terug rijdt voor een nachtje slapen. Pa kan ook gewoon een oppasmeisje inhuren.

Juist pubers zijn enorm kwetsbaar en hebben betrouwbare ouders hard nodig om op terug te kunnen vallen. Dat een 15 jarige het wellicht begrijpt wil niet zeggen dat het ongelofelijk pijnlijk is om te moeten constateren dat je op bepaalde momenten niet welkom bent bij pa of ma omdat er strijd gevoerd ‘moet’ worden over de omgangsregeling. Ze voelen echt wel aan dat zij de inzet zijn in een strijd om het eigen gelijk van de ouders.
Het is echt beschadigend om dat te moeten meemaken.
zoals jullie nu de voors en tegens bediscussieren zo discussieer ik al tijden met mezelf, en ik ben er nog niet uit, aan de ene kant denk ik zoals Francien zegt, ik wil geen gedoe over de rug van de kinderen, en aan de andere kant , vind ik dat wat appelientje zegt, dat hij zelf maar een andere planning moet maken of een feestje moet overslaan want hij heeft tenslotte de kinderen dat weekend, dus dan hou je daar rekening mee, dat doe ik namelijk ook
de zorgkorting voor het 6 dagen per 2 weken voor de kinderen zorgen kwam hem wel goed uit maar dan ook daadwerkelijk die zorg leveren is in de praktijk nog een dingetje, maar daar hoeven de kinderen dan weer niet de dupe van te worden
appelientjex schreef:
17-02-2020 20:27
Ook weer eens. Waarom zou TO haar plannen om moeten gooien om ex tevreden te stellen? Hij kan ook zelf zijn plannen omgooien of gewoon niet maken, hij weet immers dat hij de kids heeft dat weekend. En anders moet de hele omgangsregeling maar anders als hij 6 dagen teveel vindt.
Je verliest hierbij het belang van de kinderen uit het oog. Het enige wat hier omschreven staat is het belang van de ouders en de strijd die zij nog steeds met elkaar (willen) voeren ondanks de scheiding. De vader weet hoe TO reageert en maakt daar gebruik van. Niet netjes. Toch zou ik uit de strijd blijven in het belang van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
17-02-2020 20:32
Juist pubers zijn enorm kwetsbaar en hebben betrouwbare ouders hard nodig om op terug te kunnen vallen. Dat een 15 jarige het wellicht begrijpt wil niet zeggen dat het ongelofelijk pijnlijk is om te moeten constateren dat je op bepaalde momenten niet welkom bent bij pa of ma omdat er strijd gevoerd ‘moet’ worden over de omgangsregeling. Ze voelen echt wel aan dat zij de inzet zijn in een strijd om het eigen gelijk van de ouders.
Het is echt beschadigend om dat te moeten meemaken.
Ja, daaaaag. Ze zijn niet welkom bij hun pa want die wil zo nodig naar een concert of feestje of wat dan ook. Daar moet je Citronella geen schuldgevoel over aanpraten. Bah.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
citronella schreef:
17-02-2020 20:33
zoals jullie nu de voors en tegens bediscussieren zo discussieer ik al tijden met mezelf, en ik ben er nog niet uit, aan de ene kant denk ik zoals Francien zegt, ik wil geen gedoe over de rug van de kinderen, en aan de andere kant , vind ik dat wat appelientje zegt, dat hij zelf maar een andere planning moet maken of een feestje moet overslaan want hij heeft tenslotte de kinderen dat weekend, dus dan hou je daar rekening mee, dat doe ik namelijk ook
de zorgkorting voor het 6 dagen per 2 weken voor de kinderen zorgen kwam hem wel goed uit maar dan ook daadwerkelijk die zorg leveren is in de praktijk nog een dingetje, maar daar hoeven de kinderen dan weer niet de dupe van te worden
Hoe lang wil en kun jij nog zijn verantwoordelijkheid op je nemen?
Het zijn jullie kinderen, maar in zijn dagen zijn verantwoordelijkheid.
Die zou ik alleen op me nemen als er gevaar bijvoorbeeld voor de kinderen is. Anders moet de regeling op de schop.
Net zo netjes als in het bericht naar je ex kun je dit ook aan je kinderen zeggen. Misschien kun je naar hun toe de onrust nog benoemen.
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
17-02-2020 20:36
Je verliest hierbij het belang van de kinderen uit het oog. Het enige wat hier omschreven staat is het belang van de ouders en de strijd die zij nog steeds met elkaar (willen) voeren ondanks de scheiding. De vader weet hoe TO reageert en maakt daar gebruik van. Niet netjes. Toch zou ik uit de strijd blijven in het belang van de kinderen.
Nee, niet mee eens. Citronella moet in HAAR tijd zorgen dat ze te allen tijden betrouwbaar is en stabiel en altijd beschikbaar. En in zijn tijd kan ze ook beschikbaar zijn: telefonisch, via Whatsapp of via FaceTime. Maar kinderen van gescheiden ouders moeten ook leren dat niet een van de twee vader en moeder tegelijk moet zijn en de ander een leuk gezellig feestmaatje als hij niks beters te doen heeft. Zo werkt het niet en dat kun je best aan kinderen van die leeftijd uitleggen zonder daarbij in verwijten of strijd te verzanden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie kinderen ervan dat vader een etentje, borrel of feestje belangrijker vindt dan hun?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Te persoonlijk
anoniem_386639 wijzigde dit bericht op 17-02-2020 20:59
98.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
17-02-2020 20:43
Wat vinden jullie kinderen ervan dat vader een etentje, borrel of feestje belangrijker vindt dan hun?
En dat moeder als ze dat niet faciliteert een rotmoeder is?
Am Yisrael Chai!
Tickel schreef:
17-02-2020 20:43
Wat vinden jullie kinderen ervan dat vader een etentje, borrel of feestje belangrijker vindt dan hun?
Ik was niet van plan ze dat te gaan vragen of ze op ideen te brengen daaromtrent. Dus dat weet ik niet.
fashionvictim schreef:
17-02-2020 20:40
Ja, daaaaag. Ze zijn niet welkom bij hun pa want die wil zo nodig naar een concert of feestje of wat dan ook. Daar moet je Citronella geen schuldgevoel over aanpraten. Bah.
Dat is geen schuldgevoel aanpraten FV, het is realiteitszin. Het is toch duidelijk dat een van de twee ouders verantwoordelijkheid moet nemen ? Pa doet het (regelmatig) niet. Daar kun je de strijd over aangaan, ja. De vraag is wat het je op gaat leveren, zeker omdat ex niet van het meewerkende type is. En wat het voor de kinderen betekend. Feit is dat de kinderen altijd de klos zijn in een strijd tussen pa en ma.
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
17-02-2020 20:51
Dat is geen schuldgevoel aanpraten FV, het is realiteitszin. Het is toch duidelijk dat een van de twee ouders verantwoordelijkheid moet nemen ? Pa doet het (regelmatig) niet. Daar kun je de strijd over aangaan, ja. De vraag is wat het je op gaat leveren, zeker omdat ex niet van het meewerkende type is. En wat het voor de kinderen betekend. Feit is dat de kinderen altijd de klos zijn in een strijd tussen pa en ma.
Niemand zegt toch dat Citronella strijd moet aangaan? alleen jij blijft dat maar zeggen.

Feit is: er is een omgangsregeling vastgelegd. Nog een feit: in hun convenant staat dat ze beide zonder opgaaf van redenen nee mogen zeggen.

Je aan die twee afspraken houden is geen "strijd voeren". Haar dat wel aanpraten en zelfs een schuldgevoel aanpraten en impliceren dat ze een slechte moeder is als ze gewoon de gemaakte afspraken nakomt is misselijk en gemeen en tekenend voor de dubbele standaard die voor vrouwen geldt.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven