Ontmoeting schoonouders kind

30-01-2023 15:06 142 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Graag jullie input....

Stiefdochter van 21 heeft relatie van 1 jaar. Leuke jongen, is al geregeld bij ons op bezoek geweest, mee gegeten enz. Nu wil stiefdochter al een lange tijd dat wij gaan uiteten met haar schoonouders.. Dit wilde ze al na maanden relatie. Dit vonden man en ik te snel en waarom meteen uiteten...we wilden ze met alle plezier uitnodigen voor een kop koffie en zodoende kennis maken. Hier was stiefdochter het niet mee eens en werd er boos over. Om haar een plezier te doen hebben we enkele maanden geleden haar schoonouders uitgenodigd in het vakantiehuisje dat man en ik hadden gehuurd om alle kinderen en aanhang en kleinkinderen een leuk weekend te bezorgen, dat ook zeer gelukt was. Op zondag kwamen dus de schoonouders en bleven mee eten. Was gezellig en een leuke kennis making. Maar nu toch weer die vraag, wanneer gaan jullie mee uit eten met mijn schoonouders. Ik heb niet de indruk dat dit vanuit haar schoonouders komt, maar vanuit stiefdochter zelf.

Ik heb zelf meerdere schoonouders van mijn kinderen en ook met hen allen een leuk contact. Af en toe op bezoek met verjaardag bv of gewoon een bbq in de zomer. En af en toe contact via wp als er iets speelde met de kinderen.
Hoe deden/doen jullie dat wat betreft de ouders van de relatie van je kind of wat vinden/vonden jullie prettig als kind hoe je ouders met je schoonouders omgaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
palmboom22 schreef:
30-01-2023 22:43
Heeft ze een begeleider waarmee ze over zo'n zaken kan praten, een neutrale buitenstaander? Jullie zijn hierin betrokken partij dus jullie argumenten voelen als afwijzing.
Had ze die maar, enkele jaren geleden hebben wij hier werk van proberen te maken, maar zowel moeder als zijzelf wilden niet mee werken. Het leek ons ook goed als ze begeleid zou worden met op zich zelf wonen ed. Dat is allemaal niet gelukt helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enerzijds eigenlijk best aandoenlijk dat ze het blijkbaar zo fijn vindt dat er een soort van gezamenlijkheid om haar heen is. Wel voorstelbaar dat het dwingend overkomt. Ze is natuurlijk 21, maar als je kijkt naar haar gedrag, hoe oud zou je haar dan schatten? Misschien dat ze door haar verstandelijke beperking zich wat jonger gedraagt, wat soms ook lastig kan zijn als ze er wel gewoon als een volwassen dame uitziet.

Is er een mogelijkheid tot iets meer middenweg? Haar wensen zijn misschien niet haalbaar, maar misschien dat er vanuit jullie gekeken kan worden naar wat er wel mogelijk is. Een andere forummer omschreef het al treffend; haar eigen ouders uit elkaar, jullie bij elkaar, 6 broers en zussen en een vader die de helft van de tijd in het buitenland zit. Wellicht dat ze behoefte heeft aan meer verbondenheid, gekaderd vanuit jullie: Dus niet samen een lang weekend weg. Maar misschien wat regelmatig af en toe op de koffie bij elkaar voor een uurtje? als jullie 6 maanden van het jaar in Nederland zijn, zou het dan voor haar helpend zijn als er bijvoorbeeld eens in de maand een kop koffie bij elkaar gedronken wordt. Misschien scheelt het voor haar als ze weet dat er niet 1 keer in het jaar contact is maar wat meer korte momenten gedurende de periode dat jullie in nederland zijn. Je kan dan ook verwijzen naar; rond die periode zien we elkaar weer.
aardbeioeries wijzigde dit bericht op 31-01-2023 17:37
5.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je misschien met ze uit eten gaan bij een speciale gelegenheid? Bijvoorbeeld haar verjaardag? Dan kun je het een beetje inkaderen, 'volgend jaar weer'. In het ergste geval heb je een jaarlijks etentje met die schoonouders te pakken.

Ik begrijp heus dat je niet op al haar plannen zit te wachten, maar ik vind je stiefdochter een beetje sneu, na het hele verhaal. Ze heeft allemaal ideeën om het leven leuk en gezellig te maken. Toch zielig om dan niet een beetje mee te doen.
Overigens zou je man er ook een schoonvaders-en-kinderen uitje van kunnen maken. Dan hoef jij niet mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
kataravrouw schreef:
31-01-2023 17:20
Had ze die maar, enkele jaren geleden hebben wij hier werk van proberen te maken, maar zowel moeder als zijzelf wilden niet mee werken. Het leek ons ook goed als ze begeleid zou worden met op zich zelf wonen ed. Dat is allemaal niet gelukt helaas.
dan kom ik toch weer terug op: Dat is de 'pech' die je hebt als ouders van dit type kind

sommige kinderen worden nooit volledig zlfstandig. En daar ga je dus eens wat vaker mee uiteten, of naar de dierentuin, of je steekt wat meer tijd in de schoonfamilie

er komt een tijd, dat ze het zonder jullie moet doen, dan is het wel heel fijn, als ze een lieve vriend heeft en een fijn vangnet
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben het eens met Lila-Linda. Het vraagt wat extra's of anders van jullie als (stief)ouders. Dat heeft het al gedaan en zal het blijven doen.

Ik vraag me in dit verband wel nog af waarom je ervoor hebt gekozen die extra informatie over je stiefdochter in het begin achterwege te laten. Zo goed als iedereen die heeft gereageerd, zegt dat het van invloed is op hoe ze naar de situatie kijken. Een situatie die nu eenmaal lastig te vergelijken is met volwassen (stief)kinderen die deze bagage niet hebben. Is het omdat jullie haar zo "normaal" mogelijk willen behandelen? Is het omdat je zelf vindt dat het niet relevant is? Ik neem aan dat jullie op bepaalde punten ook anders met haar omgaan dan met de andere kinderen, toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
aardbeioeries schreef:
31-01-2023 17:36
Enerzijds eigenlijk best aandoenlijk dat ze het blijkbaar zo fijn vindt dat er een soort van gezamenlijkheid om haar heen is. Wel voorstelbaar dat het dwingend overkomt. Ze is natuurlijk 21, maar als je kijkt naar haar gedrag, hoe oud zou je haar dan schatten? Misschien dat ze door haar verstandelijke beperking zich wat jonger gedraagt, wat soms ook lastig kan zijn als ze er wel gewoon als een volwassen dame uitziet.

Is er een mogelijkheid tot iets meer middenweg? Haar wensen zijn misschien niet haalbaar, maar misschien dat er vanuit jullie gekeken kan worden naar wat er wel mogelijk is. Een andere forummer omschreef het al treffend; haar eigen ouders uit elkaar, jullie bij elkaar, 6 broers en zussen en een vader die de helft van de tijd in het buitenland zit. Wellicht dat ze behoefte heeft aan meer verbondenheid, gekaderd vanuit jullie: Dus niet samen een lang weekend weg. Maar misschien wat regelmatig af en toe op de koffie bij elkaar voor een uurtje? als jullie 6 maanden van het jaar in Nederland zijn, zou het dan voor haar helpend zijn als er bijvoorbeeld eens in de maand een kop koffie bij elkaar gedronken wordt. Misschien scheelt het voor haar als ze weet dat er niet 1 keer in het jaar contact is maar wat meer korte momenten gedurende de periode dat jullie in nederland zijn. Je kan dan ook verwijzen naar; rond die periode zien we elkaar weer.
Ze is in haar denken en doen een stuk jonger dan 21, dat weet ik zeker. In sommige dingen vind ik haar heel voorlijk, qua kleding, make up. Boekt zo een hotelkamer, bijna maandelijks. Met alles er op en er aan. Heel luxe.
Zij en haar vriend eten hier wekelijks mee en mogen hier ook slapen. hebben voor hen een kamer ingericht zodat ze zich hier thuis voelen. Ze heeft geen hobbies en geen vriendinnen. Ze werkt 25 uur per week. Haar leventje is zeer beperkt en claimt haar vriend die nog studeert enorm.
Ons voorstel was nu juist om zo nu en dan bij haar schoonouders, of schoonouders hier een kop koffie te drinken. Maar dat wil zij niet. Zij wil uiteten en ook nog het liefst heel luxe. En als we uitleggen dat we dat met de andere schoonouders ook nooit doen, vind zij dit geen reden om het niet te doen met haar schoonouders. Daarbij moet ik ook zeggen dat ze nogal eens wisselt van vriend. Heb al heel wat koffie uurtjes doorgebracht met mensen, waar je na een relatie van een paar maanden nooit meer mee te maken krijgt
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
31-01-2023 17:44
dan kom ik toch weer terug op: Dat is de 'pech' die je hebt als ouders van dit type kind

sommige kinderen worden nooit volledig zlfstandig. En daar ga je dus eens wat vaker mee uiteten, of naar de dierentuin, of je steekt wat meer tijd in de schoonfamilie

er komt een tijd, dat ze het zonder jullie moet doen, dan is het wel heel fijn, als ze een lieve vriend heeft en een fijn vangnet
Je hebt aan de ene kant wel gelijk, aan de andere kant is denk ik de pech dat in onze situatie vader door de scheiding aan de zijlijn is beland. Kinderen werden beinvloed door moeder, niet altijd in positieve zin. Toen ik mijn stiefdochter ontmoette, was het mij meteen duidelijk dat zij een achterstand had. het leek mij daarom verstandig haar zoveel mogelijk te stimuleren, er uit halen wat er in zit. Man heeft dit geprobeerd, helaas zonder enig succes. Op alles werd negatief gereageerd of kind werd weg gehouden. Ze heeft zelfs het praktijkonderwijs niet gehaald omdat moeder haar voortdurend ziek melde.. Ondanks protest van vader. Iig is het me wel duidelijk geworden dat vaders minder "rechten" hebben dan moeders.
En daar is dit meisje de dupe van geworden . Maar nu is ze 21 en een sterke eigen wil. Met onredelijke eisen. Kan niet met geld omgaan. Heeft al schulden. Ik vind het moeilijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
kataravrouw schreef:
31-01-2023 18:24
Je hebt aan de ene kant wel gelijk, aan de andere kant is denk ik de pech dat in onze situatie vader door de scheiding aan de zijlijn is beland. Kinderen werden beinvloed door moeder, niet altijd in positieve zin. Toen ik mijn stiefdochter ontmoette, was het mij meteen duidelijk dat zij een achterstand had. het leek mij daarom verstandig haar zoveel mogelijk te stimuleren, er uit halen wat er in zit. Man heeft dit geprobeerd, helaas zonder enig succes. Op alles werd negatief gereageerd of kind werd weg gehouden. Ze heeft zelfs het praktijkonderwijs niet gehaald omdat moeder haar voortdurend ziek melde.. Ondanks protest van vader. Iig is het me wel duidelijk geworden dat vaders minder "rechten" hebben dan moeders.
En daar is dit meisje de dupe van geworden . Maar nu is ze 21 en een sterke eigen wil. Met onredelijke eisen. Kan niet met geld omgaan. Heeft al schulden. Ik vind het moeilijk.
Maar nu vraagt ze haar vader en jou om betrokkenheid, weliswaar op een andere manier, of lees ik dat verkeerd?

Zoals ik het lees vraagt ze het zelfs heel letterlijk, door allemaal gezellige happy family-dingen met jullie te willen plannen. En als ik het goed begrijp is het een kwetsbaar meisje (schulden, gat in de hand, achterstand), dan lijkt het me wel fijn om die schoonouders te kennen en dat een beetje in het snotje te houden.

Niet elke maand naar een sterrenrestaurant met een overnachting (ik overdrijf) maar eens in de zoveel tijd een bord nasi zou een compromis kunnen zijn? Waarbij je haar begrenst in haar enthousiasme (laten we het dan zo noemen) maar wel tegemoet komt aan haar wens om gezellig iets met de schoonfam te doen?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
kataravrouw schreef:
31-01-2023 18:24
Je hebt aan de ene kant wel gelijk, aan de andere kant is denk ik de pech dat in onze situatie vader door de scheiding aan de zijlijn is beland. Kinderen werden beinvloed door moeder, niet altijd in positieve zin. Toen ik mijn stiefdochter ontmoette, was het mij meteen duidelijk dat zij een achterstand had. het leek mij daarom verstandig haar zoveel mogelijk te stimuleren, er uit halen wat er in zit. Man heeft dit geprobeerd, helaas zonder enig succes. Op alles werd negatief gereageerd of kind werd weg gehouden. Ze heeft zelfs het praktijkonderwijs niet gehaald omdat moeder haar voortdurend ziek melde.. Ondanks protest van vader. Iig is het me wel duidelijk geworden dat vaders minder "rechten" hebben dan moeders.
En daar is dit meisje de dupe van geworden . Maar nu is ze 21 en een sterke eigen wil. Met onredelijke eisen. Kan niet met geld omgaan. Heeft al schulden. Ik vind het moeilijk.
Het IS ook moeilijk, maar ze heeft jullie wel verrekte hard nodig
Alle reacties Link kopieren Quote
Huh? Is dit iets nieuws? Schoonouders kind is helemaal niks van mij en hoef ik ook niks mee. Dat mag hij of zij lekker zelf uitzoeken en onderhouden. Ik heb mijn handen al vol aan eigen kinderen en schoonkinderen (vind ik soms al ingewikkeld genoeg) die ouders van die schoonkinderen mogen lekker blijven waar ze blijven. Ik hoef ze niet in huis en al helemaal niet mee uit eten. Kom op zeg. Moet niet gekker worden. Mijn opa' s en oma' s vanuit beide kanten hebben elkaar ook nog nooit gezien. Lekker zo houden. Ik vind het raar. Als mijn kind erop zou staan dat ik met haar schoonouders uit eten zou moeten zou ik zeggen dat ze dat maar lekker zelf moest gaan doen. Toedeloe.
Alle reacties Link kopieren Quote
De schoonouders van je kind zijn NIET jouw familie ineens. De ouders van mijn schoonkind vind ik afgrijselijk. Ben blij dat ik er niets mee hoef. Lekker wegblijven, Doei.
Alle reacties Link kopieren Quote
sambuca- schreef:
31-01-2023 19:24
Huh? Is dit iets nieuws? Schoonouders kind is helemaal niks van mij en hoef ik ook niks mee. Dat mag hij of zij lekker zelf uitzoeken en onderhouden. Ik heb mijn handen al vol aan eigen kinderen en schoonkinderen (vind ik soms al ingewikkeld genoeg) die ouders van die schoonkinderen mogen lekker blijven waar ze blijven. Ik hoef ze niet in huis en al helemaal niet mee uit eten. Kom op zeg. Moet niet gekker worden. Mijn opa' s en oma' s vanuit beide kanten hebben elkaar ook nog nooit gezien. Lekker zo houden. Ik vind het raar. Als mijn kind erop zou staan dat ik met haar schoonouders uit eten zou moeten zou ik zeggen dat ze dat maar lekker zelf moest gaan doen. Toedeloe.
De andere reacties van TO voegen wel wat toe qua informatie, misschien dat je er dan anders naar kijkt?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
31-01-2023 19:26
De andere reacties van TO voegen wel wat toe qua informatie, misschien dat je er dan anders naar kijkt?
Dit. En bovendien: in niet alle families gaat het hetzelfde. Het is niet ineens raar of ongebruikelijk omdat jij het toevallig niet kent (of niet wil). Ik herinner me bijvoorbeeld dat mijn oma's en opa's van beide kanten met elkaar contact hadden. Mijn ene oma heeft het nog steeds weleens over mijn andere oma, die inmiddels al een jaar of 10 is overleden.
Alle reacties Link kopieren Quote
sambuca- schreef:
31-01-2023 19:24
Huh? Is dit iets nieuws? Schoonouders kind is helemaal niks van mij en hoef ik ook niks mee. Dat mag hij of zij lekker zelf uitzoeken en onderhouden. Ik heb mijn handen al vol aan eigen kinderen en schoonkinderen (vind ik soms al ingewikkeld genoeg) die ouders van die schoonkinderen mogen lekker blijven waar ze blijven. Ik hoef ze niet in huis en al helemaal niet mee uit eten. Kom op zeg. Moet niet gekker worden. Mijn opa' s en oma' s vanuit beide kanten hebben elkaar ook nog nooit gezien. Lekker zo houden. Ik vind het raar. Als mijn kind erop zou staan dat ik met haar schoonouders uit eten zou moeten zou ik zeggen dat ze dat maar lekker zelf moest gaan doen. Toedeloe.
Laat me raden, je was te beroerd je even in te lezen en te verdiepen
Maar je had een kutdag, dus komt hier even om je heen meppen?
Alle reacties Link kopieren Quote
meisje85 schreef:
31-01-2023 19:40
Dit. En bovendien: in niet alle families gaat het hetzelfde. Het is niet ineens raar of ongebruikelijk omdat jij het toevallig niet kent (of niet wil). Ik herinner me bijvoorbeeld dat mijn oma's en opa's van beide kanten met elkaar contact hadden. Mijn ene oma heeft het nog steeds weleens over mijn andere oma, die inmiddels al een jaar of 10 is overleden.
Mijn grootouders kenden elkaar ook hoor
Toch minimaal van de bruiloft van je ouders he
Alle reacties Link kopieren Quote
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-01-2023 20:16
Reden: ongepast
91.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
sambuca- schreef:
31-01-2023 19:24
Mijn opa' s en oma' s vanuit beide kanten hebben elkaar ook nog nooit gezien. Lekker zo houden. Ik vind het raar.
Ik vind het raar dat die mensen elkaar niet kennen.
Je komt elkaar toch tegen op feesten, geboortes, begrafenissen , etc ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
31-01-2023 21:06
Ik vind het raar dat die mensen elkaar niet kennen.
Je komt elkaar toch tegen op feesten, geboortes, begrafenissen , etc ?
Nee? Nooit. Hoezo?
Alle reacties Link kopieren Quote
sambuca- schreef:
31-01-2023 21:09
Nee? Nooit. Hoezo?
Jouw ouders waren niet getrouwd ?
Die vierden nooit hun , of jouw , verjaardag ?

Bizar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
sambuca- schreef:
31-01-2023 21:09
Nee? Nooit. Hoezo?
Er werd nooit iets gevierd waar alle opa's en oma's voor waren uitgenodigd?
Dat is echt best wel... Apart.
Alle reacties Link kopieren Quote
apppie schreef:
31-01-2023 21:34
Er werd nooit iets gevierd waar alle opa's en oma's voor waren uitgenodigd?
Dat is echt best wel... Apart.
Het klinkt vooral zo weinig liefdevol
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik alles zo lees over je vraag moet ik aan een aantal dingen denken. Het valt me op dat jongvolwassenen met een lager iq graag het gemiddelde/normale leven willen en soms net iets meer en vaak niet met geld om kunnen gaan. En ze voelen vaak wel dat ze niet helemaal mee komen. Dit kan zich dan uiten in overcompensatie in luxe. Waardoor er bv. uiteindelijk bewindvoering of geldhulp nodig is.

Ik denk dat dit meisje eerder hulp nodig heeft en dat er samen gewerkt tussen de ouders en dat ze zelfstandiger word en/of hulp krijgt bij de schulden. Zeker als er schulden zijn zou ik niet meegaan in de luxe wensen, maar uitleggen dat dat niet iedere dag kan en alleen als je geld over hebt. En samen bedenken hoe je t toch leuk kan maken. En luxe dingen alleen het doen bij iets bijzonders en met een duidelijke afspraak en dus zonder gewoontevorming.

Ik lees als ik het goed lees veel bezorgdheid in je verhaal en de wens dat je haar het beste wenst. Als ik kijk wat jullie, is dat al veel en huiselijk en warm.

(Verder heb je bij organisaties ook hulp voor jongeren voor het maken van vrienden/met geld leren omgaan en dergelijke.)

Daarbij kan je als ouders kijken wat je kan bieden en wat je te geven hebt.
Je eigen grenzen weten is dan essentieel. Dus bv. Met deze casus. Je hoeft dan niet uit eten of vakantie. Maar hou het bij de koffie of de bbq of een plan haalbaar maken of hulp bij geld. En hou dingen op een lijn richting alle kinderen als dat past bij jullie gezin. Je mag duidelijk en consequent zijn, omdat ik vermoed dat ze dit meer dan ooit nodig heeft volgens haar ontwikkelings leeftijd.
En misschien een goede vraag om over na te denken; trek je een lijn naar de kinderen en wil je dat? En hoe kan je liefdevol en consequent zijn naar dochter? Ik denk dat ze dit laatste het meest nodig heeft.
mandarijnmeetsmango wijzigde dit bericht op 31-01-2023 23:25
Reden: Betere verwoording
14.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee serieus. Ik nodig de ouders van mijn schoonzoon niet uit voor uitwondende dochters verjaardag? Waarom zou ik? Die mensen zijn letterlijk niks van mij. Andersom ook nooit meegemaakt. Ouders van andere schoonkind wonen aan de andere kant van het land. Ooit een keer gezien tijdens iets. Aardige mensen maar verder hoef ik er niks mee. Het leven incl hun ouders van schoonkinderen speelt zich bij hen af en andersom. Kind is er wel. Ik ben de ouder van het kind. De schoonouders heb ik niet uitgekozen en staan nog weer verder van mij af dan schoonkinderen. Ik heb trouwens hele leuke schoonkinderen. Maar ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat je dan met de schoonouders van je kind (dus niet je eigen schoonouders) uit eten zou moeten of feestjes vieren of contact zou moeten hebben. Ik zou ze vast nog wel eens tegenkomen bij gelegenheden in de toekomst en dat is prima. Maar daar houden we het dan ook wel bij. Ik voel me nu een soort alien want ik heb echt nog nooit een sec stil gestaan dat dit raar is. Ik ken ook niemand waarbij dat zo gaat. Geen enkele vriendin heeft contact met schoonouders van haar kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken de schoonouders van kind. En mijn vriendinnen die van hun kinderen
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik naar mijn eigen situatie kijk, kwam dat wederzijdse contact vooral toen er kleinkinderen waren. Bij mijn eerste lange relatie woonde ik nog thuis, die schoonouders kenden mijn ouders wel. Eén keer officieel op de koffie, verder met toevallig halen en brengen en zo. Van mijn tweede relatie, toen ik studeerde, vraag ik me inderdaad af of ze elkaar ooit ontmoet hebben. Maar in mijn huidige relatie zijn er kleinkinderen. En dan zijn er verjaardagen, musicals, diplomauitreikingen etc. waar we ze allemaal voor uitnodigen.

Maar Sambuca heeft dus het ook over de situatie waarin zij zelf het kleinkind was. Dan vind ik het wel vreemd dat de opa's en oma's elkaar niet kenden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven