Oud en eenzaam met kerst: wat doe jij eraan?
woensdag 17 december 2008 om 18:40
Ik zit net Editie NL te kijken, daar lieten ze een filmpje zien van een oudere man die zo eenzaam is dat hij via de televisie vroeg of iemand hem thuis wil uitnodigen met kerst.
Volgens Editie NL zijn er 48.000 ouderen die helemaal geen bezoek krijgen met kerst en oud & nieuw en zich er doodongelukkig onder voelen.
Daar moest ik wel even van slikken. Ik ben zelf ook in mijn up deze kerst, maar ga gezellig naar vrienden en familie. Het idee om dat niet te kunnen doen: ik zou er ook niet heel blij van worden.
Ik heb ineens de behoefte er iets mee te doen - wat, weet ik ook niet hoor, maar de ellende van die oude man (het was echt gewoon een chique en welbespraakte meneer, helemaal geen zielige opa) daar kan ik dus écht slecht tegen. Maar wat kan ik hier nou mee? Kan moeilijk een zielige oma uit het winkelcentrum plukken en meeslepen naar mijn welgevulde kersttafel. Straks doen al haar 16 kleinkinderen aangifte van ontvoering van hun lieve oma
Alle gekheid op een stokje, doen jullie iets extra's met opa of oma? Nood je een oudere zonder sociaal leven uit de buurt bij jullie aan de kerstdis?
Volgens Editie NL zijn er 48.000 ouderen die helemaal geen bezoek krijgen met kerst en oud & nieuw en zich er doodongelukkig onder voelen.
Daar moest ik wel even van slikken. Ik ben zelf ook in mijn up deze kerst, maar ga gezellig naar vrienden en familie. Het idee om dat niet te kunnen doen: ik zou er ook niet heel blij van worden.
Ik heb ineens de behoefte er iets mee te doen - wat, weet ik ook niet hoor, maar de ellende van die oude man (het was echt gewoon een chique en welbespraakte meneer, helemaal geen zielige opa) daar kan ik dus écht slecht tegen. Maar wat kan ik hier nou mee? Kan moeilijk een zielige oma uit het winkelcentrum plukken en meeslepen naar mijn welgevulde kersttafel. Straks doen al haar 16 kleinkinderen aangifte van ontvoering van hun lieve oma
Alle gekheid op een stokje, doen jullie iets extra's met opa of oma? Nood je een oudere zonder sociaal leven uit de buurt bij jullie aan de kerstdis?
woensdag 17 december 2008 om 18:50
Ik ben al aan het googlen. Zou toch hartstikke leuk zijn als je zo nu en dan een aantal eenzame ouderen een plezier kunt doen met een bezoekje: kopje koffie en een kletspraatje. Heerlijk toch als je een mens daardoor iets kunt geven. Ik vind het zo verschrikkelijk te beseffen dat er zoveel mensen leven in eenzaamheid. Wegkwijnen op hun kamertje, of altijd maar in dezelfde stoel bij het raam. Brr, word daar heel treurig van als ik daaraan denk.

woensdag 17 december 2008 om 18:53
Het rode kruis heeft een project; meet&greet. De website (www.jongontmoetoud.nl) ligt er alleen uit...
Dit heb ik wel kunnen vinden: http://www.mexit.nl/artikel/lancering-meet-and-greet
Dit heb ik wel kunnen vinden: http://www.mexit.nl/artikel/lancering-meet-and-greet
The time is now
woensdag 17 december 2008 om 18:54
Ik heb net op het rouwtopic een heel stuk geschreven over mijn vader, die letterlijk op eerste kerstdag 2000 weduwnaar werd. Sindsdien heeft mijn pa iedere kerst bij ons doorgebracht, omdat hij erg eenzaam en erg verdrietig was. Dan laat je zo'n man toch niet alleen zitten. Dit jaar is mijn pa ook overleden. Omdat ik zelf nog kleine kinderen heb, kies ik dit jaar voor onszelf en ons gezin.
Ik heb ook twee keer Kerst gevierd met een vriendin die in scheiding lag. Mijn ouders hebben jarenlang twee broers van mijn vader opgevangen met kerst, omdat de ouders van mijn vader al jong waren overleden. Deze broers waren toen net aan het studeren, dus laat ze 20 of 21 zijn en die hadden toen dus al geen ouderlijk huis meer. Logisch dat je deze mensen dan met kerst in je huis opneemt.
Ik heb ook twee keer Kerst gevierd met een vriendin die in scheiding lag. Mijn ouders hebben jarenlang twee broers van mijn vader opgevangen met kerst, omdat de ouders van mijn vader al jong waren overleden. Deze broers waren toen net aan het studeren, dus laat ze 20 of 21 zijn en die hadden toen dus al geen ouderlijk huis meer. Logisch dat je deze mensen dan met kerst in je huis opneemt.
woensdag 17 december 2008 om 18:55
Dat heb ik dus ook, elninjoo. Via de site van het nationaal fonds ouderenhulp kom je alleen bij het verzoek om geld te storten. Gaan ze boompjes langsbrengen bij mensen...
Hmm.. niet helemaal mijn idee!
Denk dat ik morgen eens een balletje opgooi bij mijn collega's in de gemeente waar ik woon. Die weten vast wel een goede manier om hier iets mee te doen. Als iemand een beter idee heeft, houd ik me aanbevolen!
Denk dat ik morgen eens een balletje opgooi bij mijn collega's in de gemeente waar ik woon. Die weten vast wel een goede manier om hier iets mee te doen. Als iemand een beter idee heeft, houd ik me aanbevolen!
Er bestaan inderdaad organisaties waarbij je periodiek een bezoekje brengt aan een 'eenzame' oudere en daarmee een gesprekje hebt of boodschappen doet. Dat is niet specifiek op kerst gericht. Eenzaamheid is natuurlijk iets van het hele jaar door. Weet niet precies waar je terecht kunt maar wel dat het bestaat.

Mijn moeder is gepensioneerd en weduwe. Ze gaat regelmatig op bezoek bij een bejaardenhuis en gaat dan wandelen of een stukje rijden met een mevrouw die in een rolstoel zit.
Als mijn moeder dit niet zou doen zou deze mevrouw nooit meer buitenkomen.
Ze helpt haar met kaarten schrijven, kleding kopen e.d.
Als mijn moeder dit niet zou doen zou deze mevrouw nooit meer buitenkomen.
Ze helpt haar met kaarten schrijven, kleding kopen e.d.
woensdag 17 december 2008 om 18:57
Moet eerlijk zeggen dat ik het ontzettend erg vindt dat dit mensen moet overkomen, maar ik voel me niet geroepen om er heen te gaan met de kerst. En ook niet om ze in huis te halen. Normaal gesproken ga je toch ook niet bij vreemden op bezoek?
Het heeft volgens mij pas zin als je er vaker naar toe gaat dan alleen met de kerst. Ook zou het zorgcentrum waar ze zitten wat meer uit kunnen pakken met kerst. Lekker met zijn allen ontbijten in de zaal en lekker iets bij de koffie etc. Maar dat gebeurt allemaal in de week ervoor en met de dagen zelf is er helemaal niets. De zorg werkt dan natuurlijk op halve kracht en dan is er nog minder aandacht.
Het heeft volgens mij pas zin als je er vaker naar toe gaat dan alleen met de kerst. Ook zou het zorgcentrum waar ze zitten wat meer uit kunnen pakken met kerst. Lekker met zijn allen ontbijten in de zaal en lekker iets bij de koffie etc. Maar dat gebeurt allemaal in de week ervoor en met de dagen zelf is er helemaal niets. De zorg werkt dan natuurlijk op halve kracht en dan is er nog minder aandacht.
woensdag 17 december 2008 om 18:58

woensdag 17 december 2008 om 18:58
quote:Tientje79 schreef op 17 december 2008 @ 18:55:
Dat heb ik dus ook, elninjoo. Via de site van het nationaal fonds ouderenhulp kom je alleen bij het verzoek om geld te storten. Gaan ze boompjes langsbrengen bij mensen...
tsss, boompjes langsbrengen... net of ze daar wat aan hebben!
Misschien gewoon 'ns bij 't bejaardenhuis langs gaan in eigen dorp/stad om te kijken of er 'n oudje zit dat nooit bezoek krijgt.
tsss, boompjes langsbrengen... net of ze daar wat aan hebben!
Misschien gewoon 'ns bij 't bejaardenhuis langs gaan in eigen dorp/stad om te kijken of er 'n oudje zit dat nooit bezoek krijgt.
woensdag 17 december 2008 om 18:59
woensdag 17 december 2008 om 18:59
Ik trof vorige week bij de bushalte een oude man die alleen is met kerst. Hij woonde alleen in een stad die op 3 uur treinen van hier ligt en ik ben niet in het land met kerst, maar anders had ik hem uitgenodigd. (al begon mijn vriend wel wat met zijn ogen te draaien toen ik het vertelde () ... geloof dat hij wel opgelucht was dat we weg zijn en het dus niet kan).

woensdag 17 december 2008 om 19:01
Sanmi, als je nooit in gesprek gaat met vreemden, kom je natuurlijk nooit aan nieuwe vrienden... Maar je hebt wel een punt hoor, dat je dat niet één keer moet doen, maar vaker. Ik heb er gewoon nog nooit over nagedacht, tot nu dus.
Ik heb geen opa's en oma's meer. Zou er best één willen adopteren. Lekker dicht bij huis lijkt me ideaal
Ik heb geen opa's en oma's meer. Zou er best één willen adopteren. Lekker dicht bij huis lijkt me ideaal
woensdag 17 december 2008 om 19:02
woensdag 17 december 2008 om 19:04
quote:chicha schreef op 17 december 2008 @ 19:00:
Het is belangrijk dat je niet na een aantal keren opeens weer afhaakt. Dus bezint eer gij begint.... anders is de remedie erger dan de kwaal.
Even een zijstap hoor: wat als mijn nieuwe opa nou een draak van een kerel blijkt te zijn? Of hij mij een draak van een aangenomen kleindochter vindt?
Natuurlijk moet je er niet vrijblijvend mee omgaan, maar het zijn natuurlijk wel gewone mensen he...
Het is belangrijk dat je niet na een aantal keren opeens weer afhaakt. Dus bezint eer gij begint.... anders is de remedie erger dan de kwaal.
Even een zijstap hoor: wat als mijn nieuwe opa nou een draak van een kerel blijkt te zijn? Of hij mij een draak van een aangenomen kleindochter vindt?
Natuurlijk moet je er niet vrijblijvend mee omgaan, maar het zijn natuurlijk wel gewone mensen he...